2018-07-24, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillapaddington
Klart att hon har begått något typ av brott.

Mvh

Luftfartslagen säger att den passagerare som ”inte åtlyder vad befälhavaren bestämmer om ordningen ombord” ska dömas till böter eller fängelse i högst sex månader (13 kap. 4 § 10. p).

Jag ringde polisens kommunikationsavdelning i region Väst och ingen har ännu polisanmält aktivisten.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/luftfartslag-2010500_sfs-2010-500
2018-07-24, 16:33
Medlem
pinger99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest
Frågan är om Turkish Airlines kommer driva ärendet, det här fallet är medialt och Turkisk Airlines är nog kanske inte så pigga på att sätta åt henne pga hur svensk media skulle reagera.

Turkish Airlines ägs till en stor del av turkiska staten (gjorde, vet inte exakt hur det ligger till idag).
Så långt upp i kedjan lär inte en sån här pyttehändelse få även om det finns krafter som känner skadeglädje över den svenska statsmaktens impotens.

Å andra sidan är det en ekonomisk förslut att få en 2 timmars försening

Ombokningar, kundkompensation, personalallokering och kaskadeffekter som måste hanteras.
Skit händer... Men det här går att räkna på och hämta hem.

Skulle inte förvåna mig om hon får en nätt liten räkning på en kvarts miljon med posten följt av fogden, och efterföljande stämning om hon inte betalar inom rimlig tid.
De kanske lägger upp en avbetalningsplan.

Då får vi också ser hur mycket uppslutning hon faktiskt har.
2018-07-24, 16:33
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Det gick inte att slänga ut henne men slänga ut afghanen gick alltså bra?
2018-07-24, 16:35
Medlem
davveboys avatar
Är det min polares plan som blev försenat så kan jag enkelt övertala honom till att polisanmäla.
Senast redigerad av davveboy 2018-07-24 kl. 16:36. Anledning: Såg att det var turkisk airlines först efter att jag läste igenom tråden lite till.
2018-07-24, 16:36
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Luftfartslagen säger att den passagerare som ”inte åtlyder vad befälhavaren bestämmer om ordningen ombord” ska dömas till böter eller fängelse i högst sex månader (13 kap. 4 § 10. p).

Jag ringde polisens kommunikationsavdelning i region Väst och ingen har ännu polisanmält aktivisten.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/luftfartslag-2010500_sfs-2010-500

Är det inte flygbolaget som blivit utsatt som i sådana fall måste gör en anmälan? Min gissning är att de (tyvärr) hellre låter bli än riskerar att få en massa dålig PR från diverse haveristnätverk.
2018-07-24, 16:40
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davveboy
Är det min polares plan som blev försenat så kan jag enkelt övertala honom till att polisanmäla.

Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Är det inte flygbolaget som blivit utsatt som i sådana fall måste gör en anmälan? Min gissning är att de (tyvärr) hellre låter bli än riskerar att få en massa dålig PR från diverse haveristnätverk.
Jakob Heidbrink som tidigare verkat som Adjungerad domare vid Göta Hovrätt skriver på sin Facebooksida att det är olagligt enligt 13 kap. 4 § 10 p. luftfartslagen med fängelse upp till ett halvår på straffskalan.
2018-07-24, 16:43
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen

Men är det dålig PR? Klart att aktivisterna och deras polare är förbannade men jag tror en majoritet skulle backa ett sådant beslut, många t.o.m. välkomna det.
Medlem
sueco2s avatar
Denna och liknande händelser visar klart o tydligt att deportationer skall ske med container på tåg.
Då har tiden för transport och eventuella förseningar mindre betydelse.
Dessutom är det mer miljövänligt och borde stödjas av MP, C, FP och F!.
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Det gick inte att slänga ut henne men slänga ut afghanen gick alltså bra?
Det är ju det här som är så symptomatiskt.
2018-07-24, 16:49
Medlem
Zoom008s avatar
Vart tog dom vägen sen då? Åkte dom hem till henne? Finns det något bevis på att dom kastade av afghanen också eller är det en skröna som aktivisterna vill framhäva? Borde stått i Aftonbladet som skulle hyllat Elin i ett långt snyftreportage. Väldigt tyst i media eller har jag missat nåt? Menar fakta och inte några skrönor. Var det inte personal med som skulle forsla afghanen? Blev dom också avkastade?
2018-07-24, 16:49
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jakob Heidbrink som tidigare verkat som Adjungerad domare vid Göta Hovrätt skriver på sin Facebooksida att det är olagligt enligt 13 kap. 4 § 10 p. luftfartslagen med fängelse upp till ett halvår på straffskalan.

Visst, olagligt är det, men innebär det att vem som helst kan göra en anmälan?

Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Men är det dålig PR? Klart att aktivisterna och deras polare är förbannade men jag tror en majoritet skulle backa ett sådant beslut, många t.o.m. välkomna det.

Nej, huruvida det faktiskt skulle vara dålig PR kan man förstås diskutera men många företag nu för tiden tycks vara livrädda för att göra något som kan skapa rubriker. Även om en majoritet kanske skulle tycka att det var helt på sin plats med en anmälan så är den minoritet som vimsar om "allt åt alla" och liknande stolligheter desto mer högljudd, och det skrämmer tydligen vissa.
2018-07-24, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Har du helt missat att de flesta ensamkommande har en svensk 'familj' här? Godhetsvittnena som fläker ut sig i pressen och på Facebook där de berättar om sina afghanska 'söner'? Mest troligen är det någon av dem som åsyftas, vilket dessutom stöds av det faktum att det faktiskt fanns pengar att köpa en flygbiljett för.

Så "familjen". Tidningarna borde skriva så man förstår. Det här med mamma, pappa, barn är alldeles för komplicerat idag

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in