Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-24, 13:15
  #1
Avstängd
I vissa vardagliga situationer tycker jag att det skulle vara bra att ha hjälm på huvudet. Tex när jag går på en trottoar. Tänk om någon tappar något från ett fönster!

Sen vore det bra att ha gasmask med sig jämt var man än går, om det skulle bli gasutsläpp.
Sen finns det massa andra liknande "paranoida" beteenden, som jag också tycker är fullt rimliga, som tex "bacillskräck".

Problemet med ovanstående beteenden, det är att människor i Sverige ofta tycker att man är konstig/töntig/galen, om man tex har hjälm på sig när man går utomhus på tex en trottoar. I värsta fall tycker människor att man är för galen, och då blir man inspärrad på mentalsjukhus.

Jag vill alltså tex kunna ha hjälm på mig när som helst, utan att riskera att bli förlöjligad, diskriminerad eller inspärrad pga det. Istället vill jag mötas av förståelse.

Och därför undrar jag om det finns något land/plats i världen, där det är normalt att vara så "paranoid"? Eller finns det något sådant samhälle i Sverige kanske?
Citera
2018-07-24, 13:21
  #2
Avstängd
Kyzs avatar
Psyket eller Göteborg. Folk är lika onormala i båda, du lär inte sticka ut .
Citera
2018-07-24, 13:23
  #3
Medlem
maxatdunders avatar
Kör hårt sluta bry dig. Det finns inget ställe utan det är innanför ditt pannben som måste ändras. Okej landet kanske är mer accepterat
Citera
2018-07-24, 13:26
  #4
Medlem
quts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
I vissa vardagliga situationer tycker jag att det skulle vara bra att ha hjälm på huvudet. Tex när jag går på en trottoar. Tänk om någon tappar något från ett fönster!

Sen vore det bra att ha gasmask med sig jämt var man än går, om det skulle bli gasutsläpp.
Sen finns det massa andra liknande "paranoida" beteenden, som jag också tycker är fullt rimliga, som tex "bacillskräck".

Problemet med ovanstående beteenden, det är att människor i Sverige ofta tycker att man är konstig/töntig/galen, om man tex har hjälm på sig när man går utomhus på tex en trottoar. I värsta fall tycker människor att man är för galen, och då blir man inspärrad på mentalsjukhus.

Jag vill alltså tex kunna ha hjälm på mig när som helst, utan att riskera att bli förlöjligad, diskriminerad eller inspärrad pga det. Istället vill jag mötas av förståelse.

Och därför undrar jag om det finns något land/plats i världen, där det är normalt att vara så "paranoid"? Eller finns det något sådant samhälle i Sverige kanske?
I skogen där ingen ser dig, men om ryssen släpper några atombomber så är det nog skitsamma med hjälm.
Citera
2018-07-24, 13:30
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kyz
Psyket eller Göteborg. Folk är lika onormala i båda, du lär inte sticka ut .

Låt mig förtydliga att jag alltså INTE vill bo på mentalsjukhus/psyket! Det är det som är det viktigaste skälet till att jag vill hitta en alternativ plats att bo på, tillsammans med andra "paranoida" människor.

Göteborg vet jag av erfarenhet att det INTE är en lämplig plats. Möjligen någon "paranoid" stadsdel/grannskap i Göteborg då, där man försvarar varandras "paranoida" beteende. Eller iallafall någon "paranoid" familj/förening eller liknande, där man försvarar varandras "paranoida" beteende.
Citera
2018-07-24, 13:33
  #6
Medlem
Larasofts avatar
Bo i Stockholm, hela staden är som en byggarbetsplats, du drunknar i mängden byggnadsarbetare.
Citera
2018-07-24, 13:35
  #7
Medlem
I Japan finns det i alla fall en by där barnen går med hjälm utomhus, eftersom byn är byggd på en aktiv vulkan som spottar ut pyroklastiskt material hela tiden. I samma land är munskydd väldigt vanligt, så mitt svar på din fråga är Japan.
Citera
2018-07-24, 13:35
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Kör hårt sluta bry dig. Det finns inget ställe utan det är innanför ditt pannben som måste ändras. Okej landet kanske är mer accepterat

Tyvärr funkar det INTE så i verkligheten. Om människor ser någon i området som beter sig "galet", då finns det alltid risk att man blir inspärrad. Människor vill bli av med "galningen", och någon ringer därför polisen eller liknande. Polisen kanske sen tar beslutet att man måste prata med läkare. Och sen blir det vårdintyg/LPT.
I VÄRSTA FALL alltså. Men VÄRSTA FALL, det är för en "paranoid" människa NORMALA FALL.
Citera
2018-07-24, 13:37
  #9
Medlem
Bosätt dig i skogen där ingen kan håna dig för ditt beteende 👍🏼
Citera
2018-07-24, 13:38
  #10
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Tyvärr funkar det INTE så i verkligheten. Om människor ser någon i området som beter sig "galet", då finns det alltid risk att man blir inspärrad. Människor vill bli av med "galningen", och någon ringer därför polisen eller liknande. Polisen kanske sen tar beslutet att man måste prata med läkare. Och sen blir det vårdintyg/LPT.
I VÄRSTA FALL alltså. Men VÄRSTA FALL, det är för en "paranoid" människa NORMALA FALL.

Vad gör det att du har på dig en cykelhjälm utomhus? Tror inte många orkar bry sig förutom de från fjollträsk förstås... Polisen har inget med det här att göra?
Citera
2018-07-24, 13:43
  #11
Medlem
EdonkeySfinxs avatar
Någon gruvort i norrbotten kanske?
Citera
2018-07-24, 14:15
  #12
Medlem
Europes avatar
Som vänsteraktivist i diverse demonstrationer? Där lär det väl snarare bemötas med beundran? Gasmask för att demonstrera för miljön, gasmask för att demonstrera mot krig, gasmask för att demonstrera mot Västvärlden, gasmask för att demonstrera mot diverse industrier o.s.v. Eller helt enkelt gasmask för att maskera sig och se sådär lite coolt revolutionär ut. Faktum är att det lär även funka med att ha helkroppsskyddsdräkt (bacillskräcken) av samma skäl. Hjälmen kommer ingen ens ta notis om, samt skyddar mot vänsterdemonstranternas flygande projektiler (samt även mot mindre sannolika flygande projektiler från motdemonstranter) och polisens batonger, precis som gasmask både maskerar och hjälper mot tårgas.

Edit: Kanske en gasmask med AFA-logga:

https://mic.com/articles/184880/the-...are#.OHpaHFDbt
__________________
Senast redigerad av Europe 2018-07-24 kl. 14:21. Anledning: Edit
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback