2018-07-23, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GolareMedPolare
Så hade inte amorteringskravet kommit hade inte folk blivit begränsade att låna till 75 kvadraten och vi hade inte haft någon nergång? Folk har alltså inte nyktrat till vad gäller priserna utan blivit nekade att få möjligheten att köpa stora dyra lägenheter.

Vad kan politikerna göra för att begränsa priset för små lägenheter utan att påverka stora lägenheter, som redan har gått ner i pris?

så konsekvensen av amorteringskravet är alltså en ökning av kvadratmeterpris menar du, ja det vore ju total ironi, visserligen med mindre totalsummor, men det blir ju värre per person faktiskt
2018-07-23, 22:26
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flushdown
det som jag tror 95 % här missar är att avgiften kommer gå upp kraftigt med höjda mer normala marknadsräntor, så de som köper kommer alltså betala 6-7 tkr i MÅNADSAVGIFT vilket vore normal hyra för en tvåa eller trea SAMT 6,3 milj kr utöver det

helt ofattbart om man tänker på det. fantasisummor
Såg att inflationen stigit från 2,1% i maj till 2,2% i juni. Håller trenden i sig så lär väl en liten justering av räntan komma i slutet av året. Men den blir nog liten.
2018-07-24, 08:15
Medlem
Vet inte hur relevant detta inlägg är för tråden - vi får se...

Vi var hos Handelsbanken förra veckan för att diskutera lån till ett hus och de var extremt konservativa/försiktiga.

Deras "kalkylränta" var 7,5 % och efter ränta och amortering samt utgifter var betalda (el, bil, försäkringar, sopor etcetera) vill de att vi (jag och frugan) har 15000 kr över varje månad.

Vid nybyggnation, av hus (samma gäller lägenhet?) är det amorteringsfritt de 5 första åren - men Handelsbanken "kräver" att man amorterar ändå.

När belåningsgraden är högre än 4,2 gånger sammanlagd bruttoårsinkomst så måste lånet gå till deras kreditnämnd för särskilt godkännande och det krävs väldigt särskilda omständigheter för att det då ska godkännas.

Åtminstone Handelsbanken - lokalkontor i Göteborg - är väldigt försiktiga. Vi har en sammanlagd årsinkomst på ca 900' kr och en kontantinsats på 1,5 MSEK (den skiter banken i) och fick låna 3,9-4,0 MSEK.

Jag anser att jag och frugan har det rätt väl förspänt - 2 stabila jobb, bra ekonomi, en hygglig kontantinsats (åter igen: den bryr sig inte banken om), så jag frågade hur i helsike det kan finnas så många som kunnat låna så mycket och köpa så dyra lägenheter och hus om jag och frugan inte kan låna mer*?

Svaret från banken (ordagrant): "det är väldigt många som är överbelånade idag och när - inte om - räntan höjs kommer det bli väldigt läskigt".

*Missförstå mig inte - 4 MSEK är jävligt mycket pengar men ett hus i Göteborg med omnejd, där vi vill bo, börjar på 5,5 MSEK och det är det absoluta taket för oss...

Edit: vi äger inte bostad idag utan bor i en hyresrätt - men är trångbodda, ska bilda familj osv så vi vill flytta till hus. Vi tycker vi har knåpat på bra med vår kontantinsats och det är lite nedslående när vi inser att det ändå inte räcker.
Senast redigerad av Bordsgranne 2018-07-24 kl. 08:23.
2018-07-24, 08:47
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bordsgranne

Vi var hos Handelsbanken förra veckan för att diskutera lån till ett hus och de var extremt konservativa/försiktiga.

Deras "kalkylränta" var 7,5 % och efter ränta och amortering samt utgifter var betalda (el, bil, försäkringar, sopor etcetera) vill de att vi (jag och frugan) har 15000 kr över varje månad.

Vid nybyggnation, av hus (samma gäller lägenhet?) är det amorteringsfritt de 5 första åren - men Handelsbanken "kräver" att man amorterar ändå.

När belåningsgraden är högre än 4,2 gånger sammanlagd bruttoårsinkomst så måste lånet gå till deras kreditnämnd för särskilt godkännande och det krävs väldigt särskilda omständigheter för att det då ska godkännas.

Åtminstone Handelsbanken - lokalkontor i Göteborg - är väldigt försiktiga. Vi har en sammanlagd årsinkomst på ca 900' kr och en kontantinsats på 1,5 MSEK (den skiter banken i) och fick låna 3,9-4,0 MSEK.

Jag anser att jag och frugan har det rätt väl förspänt - 2 stabila jobb, bra ekonomi, en hygglig kontantinsats (åter igen: den bryr sig inte banken om), så jag frågade hur i helsike det kan finnas så många som kunnat låna så mycket och köpa så dyra lägenheter och hus om jag och frugan inte kan låna mer*?

Svaret från banken (ordagrant): "det är väldigt många som är överbelånade idag och när - inte om - räntan höjs kommer det bli väldigt läskigt".

*Missförstå mig inte - 4 MSEK är jävligt mycket pengar men ett hus i Göteborg med omnejd, där vi vill bo, börjar på 5,5 MSEK och det är det absoluta taket för oss...

Edit: vi äger inte bostad idag utan bor i en hyresrätt - men är trångbodda, ska bilda familj osv så vi vill flytta till hus. Vi tycker vi har knåpat på bra med vår kontantinsats och det är lite nedslående när vi inser att det ändå inte räcker.

Förstår dig helt och hållet. Ni är sent in i matchen för att ni har gjort "rätt" (sparat). Du måste förstå att det finns ingen rättvisa idag. De senaste 10 åren har det varit "lånarens marknad" men nu har Sverige och bankerna börjat vakna till. Jag vill ge "cred" till Handelsbanken även om jag förstår att det känns surt för er. Dock, det positiva är att om ni inte får låna så kommer priserna att sjunka. Det kommer dock ta lite tid då folk initialt inte vill sälja lägre än grannen.

I denna FB tråd syns det tydligt att trenden för nedåtgående har börjat. Vad som är svårt att avgöra just nu är "hastigheten" nedåt. Det är alltid en trög start nedåt men när det väl tar fart kan det bli som Lisebergs nya "Valkyria". Dock mest troligt att marknaden rör sig svagt nedåt tills räntehöjningarna slår till ordentligt men det lär dessvärre dröja såvida det inte kommer in en "black Swan".

// CC
2018-07-24, 09:04
Medlem
Citat:

Det är medelklassen som själv skapat situationen på bostadsmarknaden genom att rösta för en sanslös invandringspolitik. Har man röstat 7-klöver kan man gott ta smällen och bo med två ungar i en liten hyrestrea i ett kulturberikat område.

Och sätta ungarna i skola med Achmed, Fatima och Mohammed och alla de andra.
2018-07-24, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flushdown
så konsekvensen av amorteringskravet är alltså en ökning av kvadratmeterpris menar du, ja det vore ju total ironi, visserligen med mindre totalsummor, men det blir ju värre per person faktiskt

Jag tänkte mer att amorteringskravet begränsade priset på stora lägenheter och hus, eftersom man behöver amortera ett antal tusenlappar per månad.
Men för små lägenheter blev det inte så stor effekt, dels för att amorteringen är mindre och dels för att en del köper mindre lägenheter så efterfrågan minskar inte lika mycket.
Baserat på att små lägenheter har betydligt högre kvadratmeterpris än större lägenheter. Det har alltid varit en skillnad men du sa väl att det var 3 gånger så mycket nu? Så stor skillnad har det väl inte varit för typ 1 eller 2 år sedan?
2018-07-24, 09:33
Medlem
Citat:

Det är ju tyvärr så att alla de regleringar som finns idag fanns inte för för några år sedan, det fanns en period då man kunde låna 100% av bostadens värde utan några motkrav.

De hårda regleringarna kommer dock onekligen att leda till att priserna går ned, även om detta kan ta tid för att folk måste fatta att de inte får längre samma pris än för 2 år sedan.

Jag tror att man får ha lite tålamod, jag sitter i precis samma sits som du och har tänkt att byta till en hyres i det område där vi vill bo och vänta på att någon stackare måste acceptera vårt skambud.
2018-07-24, 09:40
Medlem
Fris avatar
Citat:
Deras "kalkylränta" var 7,5 %
[...]
Att betala 60 000 kr i månaden för en vanlig bostad... Vem här begriper inte att detta är toppen av ett pyramidspel? Vem inbillar sig att sådana belopp motsvarar ett verkligt värde?
Det här har ingenting alls med bostadsmarknaden att göra. Det handlar uteslutande om att staten planekonomiskt dikterar att räntan än ska vara noll, än negativ, än 500% med världens mest skuldsatta hushåll som följd. Varför självkollapsade Sovjet? Den som köper en bostad idag begår sitt livs största misstag. Kommer att jobba många år utan lön.
2018-07-24, 09:40
Medlem
Fria Tider skriver om hur Nacka kommun köper bostadsrätter åt nyanlända:

http://www.friatider.se/nacka-har-k-pt-186-bostadsr-tter-f-r-att-klara-behovet-av-bost-der-till-nyanl-nda

Det är bara hoppas att alla sjuklöverröstande Nackabor gläds åt att få visa sådan solidaritet och hjälpvilja...

Man kan väl också försöka ta till sig det enkla faktum att dessa inköp gjorts efter att det blivit fullt i allmännyttans bostadsbestånd.

Det ska ju absolut inte finnas en billig hyreskvart tillgänglig när 18-åringen ska flyga ut ur boet...
2018-07-24, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Förstår dig helt och hållet. Ni är sent in i matchen för att ni har gjort "rätt" (sparat). Du måste förstå att det finns ingen rättvisa idag. De senaste 10 åren har det varit "lånarens marknad" men nu har Sverige och bankerna börjat vakna till. Jag vill ge "cred" till Handelsbanken även om jag förstår att det känns surt för er. Dock, det positiva är att om ni inte får låna så kommer priserna att sjunka. Det kommer dock ta lite tid då folk initialt inte vill sälja lägre än grannen.

I denna FB tråd syns det tydligt att trenden för nedåtgående har börjat. Vad som är svårt att avgöra just nu är "hastigheten" nedåt. Det är alltid en trög start nedåt men när det väl tar fart kan det bli som Lisebergs nya "Valkyria". Dock mest troligt att marknaden rör sig svagt nedåt tills räntehöjningarna slår till ordentligt men det lär dessvärre dröja såvida det inte kommer in en "black Swan".

// CC

Jag köper Handelsbankens resonemang - även om det känns surt! Det är bara hälsosamt att bankerna är mer restriktiva - synd att inte fler varit det.

Jag vill själv amortera stenhårt, helst 12-15'/månad (mer om vi kan). Det är bara sunt.

Jag undrar - om jag kollar på SBAB så skulle vi få låna 4,6 MSEK med nuvarande situation. Undrar om de skulle bevilja det i skarpt läge så att säga? Jag har bara kollat på "hur mycket får jag låna".

Handelsbanken sa själva att "om du går till en annan bank så kommer du få låna mer - men det är inget vi rekommenderar".
2018-07-24, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Det är ju tyvärr så att alla de regleringar som finns idag fanns inte för för några år sedan, det fanns en period då man kunde låna 100% av bostadens värde utan några motkrav.

De hårda regleringarna kommer dock onekligen att leda till att priserna går ned, även om detta kan ta tid för att folk måste fatta att de inte får längre samma pris än för 2 år sedan.

Jag tror att man får ha lite tålamod, jag sitter i precis samma sits som du och har tänkt att byta till en hyres i det område där vi vill bo och vänta på att någon stackare måste acceptera vårt skambud.

Det låter vettigt - det är kanske det vi landar i också. Fortsätta och knåpa på och spara helt enkelt - om 45 år kan vi köpa vårt hus skuldfritt haha .
Vi har fortfarande tak över huvudet - det är viktigast. Vi får glädja oss åt att bidra till en bra affär för vår hyresvärd som betalar skatt i Sverige
2018-07-24, 10:19
Medlem
Citat:
Jag köper Handelsbankens resonemang - även om det känns surt! Det är bara hälsosamt att bankerna är mer restriktiva - synd att inte fler varit det.

Jag vill själv amortera stenhårt, helst 12-15'/månad (mer om vi kan). Det är bara sunt.

Jag undrar - om jag kollar på SBAB så skulle vi få låna 4,6 MSEK med nuvarande situation. Undrar om de skulle bevilja det i skarpt läge så att säga? Jag har bara kollat på "hur mycket får jag låna".

Handelsbanken sa själva att "om du går till en annan bank så kommer du få låna mer - men det är inget vi rekommenderar".

Det som gäller för överskådlig framtid är att hålla sig borta från allt vad fast egendom heter. Det som gäller är att härda ut tills raset kommer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in