Citat:
Ursprungligen postat av
CC75
Förstår dig helt och hållet. Ni är sent in i matchen för att ni har gjort "rätt" (sparat). Du måste förstå att det finns ingen rättvisa idag. De senaste 10 åren har det varit "lånarens marknad" men nu har Sverige och bankerna börjat vakna till. Jag vill ge "cred" till Handelsbanken även om jag förstår att det känns surt för er. Dock, det positiva är att om ni inte får låna så kommer priserna att sjunka. Det kommer dock ta lite tid då folk initialt inte vill sälja lägre än grannen.
I denna FB tråd syns det tydligt att trenden för nedåtgående har börjat. Vad som är svårt att avgöra just nu är "hastigheten" nedåt. Det är alltid en trög start nedåt men när det väl tar fart kan det bli som Lisebergs nya "Valkyria". Dock mest troligt att marknaden rör sig svagt nedåt tills räntehöjningarna slår till ordentligt men det lär dessvärre dröja såvida det inte kommer in en "black Swan".
// CC
Jag köper Handelsbankens resonemang - även om det känns surt! Det är bara hälsosamt att bankerna är mer restriktiva - synd att inte fler varit det.
Jag vill själv amortera stenhårt, helst 12-15'/månad (mer om vi kan). Det är bara sunt.
Jag undrar - om jag kollar på SBAB så skulle vi få låna 4,6 MSEK med nuvarande situation. Undrar om de skulle bevilja det i skarpt läge så att säga? Jag har bara kollat på "hur mycket får jag låna".
Handelsbanken sa själva att "om du går till en annan bank så kommer du få låna mer - men det är inget vi rekommenderar".