2018-07-23, 14:02
Medlem
WordWarriors avatar
Rosa...

Opinionen tyder på att SD med råge blir största parti, och AfS har goda chanser, åtminstone 2022. Snart är det slutlekt i vänsterlekstugan, ni har förstört landet tillräckligt.

Det här är ingen västanfläkt, det är ett politiskt pardigmskifte, och den politiska kartan kommer att vara helt omritad efter den 9 september. SD blir ett eget block.

I hela Europa blåser samma härliga vindar. Frihetens vindar.
2018-07-23, 14:05
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Du är väl van att tänka konspiratoriskt, så jag ska inte skratta åt ditt löjliga resonemang om att jag skulle försöka påverka några finniga haters på FB att skifta partisympati.

För övrigt bryr jag mig inte så mycket om ifall Sd får de max 18 % jag tror, eller osannolika 25 %. Det kommer inte att spela någon avgörande roll för det parlamentariska läget. Det skulle snarast kunna fungera som en katalysator i det nödvändiga arbetet mot rasism, eftersom politikerna (och Svenssons) då verkligen skulle få upp ögonen för hotet från extremhögern och enas mot dem.

Jag tror att Sverige kommer att få en blocköverskridande minoritetsregering där V, som tyvärr ställs utanför, ändå kommer att se till att Sd:s stöd blir ointressant. Så länge V inte röstar emot regeringen förslag så saknas majoritet mot förslagen i riksdagen.

Att 25% låter osannolikt i dina skeva öron när till och med erkända och av mainstream medier godkända SVT/Novus har SD på 22,2% just nu och Demoskop visar på 21% samtidigt som Sentio och Yougov - vilka varit träffsäkra på att mäta SD tidigare - ligger på dryga 25% nu, visar bara att du ägnar dig åt ett önsketänkande av stora proportioner. Du tycks leva i en bubbla där allt runtomkring dig är rosa fluffiga moln.

Om vi alla blundar tillräckligt hårt, struntar i verkligheten och verkligen håller tummarna och kör några inövade mantran så kanske, kanske SD får under 18% i valet...

Ditt uppvaknande på valnatten kommer att skrämma skiten ur dig. Rör du dig inte ute bland folk? Hör du inte hur snacket går? Pratar du inte med dina medmänniskor? Dina grannar, arbetskamrater? Följer du sociala medier? Eller känner alla till att du måhända tillhör tokvänstern eller de ultraliberala och därför väljer att hålla tyst när du är i närheten? I så fall kan jag förstå att du tror att SD får max 18% (eller ännu lägre som det låter på dig) då du sannerligen tycks leva i din rosa, rosa, rosa, rosa såpbubbla...

Jösses, förbered dig mentalt ordentligt vid 20:00 då valvakan drar igång den 9 september. Du kommer att få ditt livs resa när den politiska kartan i Sverige kommer att ritas om i grunden. Håll i hatten!
2018-07-23, 14:06
Moderator
Strix m/94s avatar
SD:s inställning i allehanda frågor, eller problem kring regeringsbildning, finns det andra trådar för. Här diskuteras SD i opinionsundersökningar!

OT raderat!

Strix/Mod
2018-07-23, 14:13
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag tror också att SD ökar något. Fast det beror på många faktorer, inte minst valdeltagandet. På kyrkovalet gjorde SD en stor satsning men ökade bara med 3 procent. Detta trots att SD skulle "ta över Svenska Kyrkan". Som jag tidigare nämnt finns det inga SD-anhängare i min umgängeskrets. Omgivningen är iofs en annan sak. Jag har grannar som jag tror kommer att rösta på SD om de orkar gå till röstlokalen vilket inte är helt säkert då de är mer intresserade av sprit än politik. Men i min umgängeskrets finns människor, särskilt unga människor, som funderar på att överhuvudtaget inte rösta i valet. De röstade för första gången 2014, på MP, FI, V eller C. De flesta röstade på på MP. Många av dem kommer inte att göra det igen och funderar nu på att låta bli att rösta. Det kommer SD att vinna på.

Tänk på att många SD-sympatisörer håller tyst. Det gäller säkert även din umgängeskrets.
2018-07-23, 14:15
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Vilken tur att ni slapp en kritisk röst efter förra valet. Hör du inte själv hur det låter? När någon (högst en åt gången tydligen) inte bekräftar er uppfattning så måste det vara någon som är vaddå? Vänsterextrem infiltratör som försöker omvända nassar eller få dem att tvivla på Sd:s förträfflighet?

Vi får se om 18 % är lika ”löjligt” efter valet. Ni låter lika tvärsäkra som de som snackar fotbollsresultat, men sällan de blir miljonärer på sitt tvärsäkra ”kunnande”.
Poängen med Rejdar i förra riksdagsvalet & dig i presidentvalet var att ni hade fullständigt fel.

Fördelen med att någon som du kommer in & gör förutsägelser är att man nu, med facit i hand, kan vara övertygad om att det blir tvärtom. Du är den perfekta anti-rådgivaren, du har alltid fel.
Vilket är mycket värdefullt, då vanliga rådgivare inte alltid har rätt. Men dig verkar man kunna lita på.

Från 2014:
Citat:
Jag lovar att F! kommer att ta plats i riksdagen i höst.
(FB) Flashbacks valvaka 25/5

Från 2016:
Citat:
Om vi ska räkna i procent uppskattar jag vinsten till betryggande 55-60 för Hillary Clinton.
(FB) USA:s presidentval 2016 / Valvaka

Din trovärdighet när det gäller att förutspå politiska skeenden är något begränsad, om jag skall uttrycka det lite försiktigt.

Det vi, tack vare din input, kan vara fullständigt övertygade om, är att SD ligger betydligt högre i opinionen än de 18% du för fram som troligt.
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2018-07-23 kl. 14:18.
2018-07-23, 14:16
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
JMen i min umgängeskrets finns människor, särskilt unga människor, som funderar på att överhuvudtaget inte rösta i valet. De röstade för första gången 2014, på MP, FI, V eller C. De flesta röstade på på MP. Många av dem kommer inte att göra det igen och funderar nu på att låta bli att rösta. Det kommer SD att vinna på.

Citat:
A person who experiences internal inconsistency tends to become psychologically uncomfortable, and so is motivated to reduce the cognitive dissonance, by making changes to justify the stressful behavior, either by adding new parts to the cognition causing the psychological dissonance, or by actively avoiding social situations and contradictory information likely to increase the magnitude of the cognitive dissonance.[
(min fetning).

https://en.wikipedia.org/wiki/Cognitive_dissonance

Ett fullständigt förväntat beteende. Min tes är att valdeltagandet kommer att sjunka där det traditionellt varit stort, och där den gränslösa psykosen varit som störst, och öka där människor traditionellt sett mindre mening med att gå och rösta, men nu insett att "ingen kommer undan politiken".

Och ja, det gynnar självklart sd.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2018-07-23 kl. 14:19.
2018-07-23, 14:19
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Poängen med Rejdar i förra riksdagsvalet & dig i presidentvalet var att ni hade fullständigt fel.

Fördelen med att någon som du kommer in & gör förutsägelser är att man nu, med facit i hand, kan vara övertygad om att det blir tvärtom. Du är den perfekta anti-rådgivaren, du har alltid fel.
Vilket är mycket värdefullt, då vanliga rådgivare inte alltid har rätt. Men dig verkar man kunna lita på.

Från 2014:

(FB) Flashbacks valvaka 25/5

Från 2016:

(FB) USA:s presidentval 2016 / Valvaka

Din trovärdighet när det gäller att förutspå politiska skeenden är något begränsad, om jag skall uttrycka det lite försiktigt.

Du saknar nog kapacitet att förstå hur motsägelsefullt du resonerar. Om du hävdar att jag alltid har fel och en jämt kan gå på motsatsen och jag har en ”agenda” att påverka, så innebär det att jag egentligen ALLTID har rätt, men medvetet hävdar motsatt motsatt utgång för att påverka i den riktningen?

Du ger mig alltså cred för att veta alla utgångar i val. Jag vet inte om jag ska tacka ödmjukt eller tycka synd om dig.
2018-07-23, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Tänk på att många SD-sympatisörer håller tyst. Det gäller säkert även din umgängeskrets.
Nej, det gäller inte dem. Vi är ganska öppna med vad vi tycker. Ingen gillar SD.
2018-07-23, 14:33
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Nej, det gäller inte dem. Vi är ganska öppna med vad vi tycker. Ingen gillar SD.

Intolerans gynnar inte öppenhet, om jag säger så.
2018-07-23, 14:34
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Du saknar nog kapacitet att förstå hur motsägelsefullt du resonerar. Om du hävdar att jag alltid har fel och en jämt kan gå på motsatsen och jag har en ”agenda” att påverka, så innebär det att jag egentligen ALLTID har rätt, men medvetet hävdar motsatt motsatt utgång för att påverka i den riktningen?

Du ger mig alltså cred för att veta alla utgångar i val. Jag vet inte om jag ska tacka ödmjukt eller tycka synd om dig.
Du tillhör helt enkelt den förlorande sidan, men vägrar inse det. Svårare än så är det inte. Ingen anledning att gräva ner sig i trippelnegationer.

Din trovärdighet när det gäller att förutspå val & opinionsundersökningar är noll.
Om du inte vid det här laget fattar att du är totalt bortgjord & ägd så finns det nog inte mycket mer att tillägga.
2018-07-23, 14:36
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
I normala fall så brukar sittande regering gynnas av kriser. Men detta är inte normala tider & Löfven är ingen landsfader. Så detta kommer bara att spä på misstron mot den politiska klass som visat sig allt mer oförmögen att styra landet.

Att man dessutom har oturen att bränderna inträffar just när man tillsatt serie-oduglingen Dan Eliasson som chef för MSB är givetvis ytterligare en black om foten.

SD kommer att gynnas av detta. Inte för sin politik i första hand, utan för att man betraktas stå utanför etablissemanget.

(Min fetning)

Visst lär det bli så. SD gynnas redan på sida efter sida efter sida på nätet... inte tack vare egen kraft utan p g a de andra partiernas totala fiasko med krisberedskapen genom åren. Läs bara dessa kommentarer på ett kortare klipp och titta på lajksen, så här ser det ut överallt:

https://www.youtube.com/watch?v=jFDtcFqvXwo
2018-07-23, 17:10
Medlem
8711s avatar
Kritiken mot regeringen, främst mot Löfven, Johansson och Eliasson på MSB är nu återigen massiv. Man är svårt kritiserade för att man inte haft beredskap, att Sverige inte har egna brandflygplan, att det saknas 2500 brandmän. Experter uttalar sig om att det är uselt, krönikörer skriver att dom skäms över Löfven. Väljarna som lämnar S måste ju gå någonstans, även Sverigedemokraterna lär ju få sig sin beskärda del

Med ett månadssnitt på 22,0% med underskattning som det varit vid varje val.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in