2018-07-23, 00:12
Medlem
Är, som det påstås i tråden, LWs mobil hittad?
Citera
2018-07-23, 00:22
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Kastar ur mig en fråga som jag funderar på:

AL är den person som LW tillbringar sin allra sista geocachetur med (10 maj), där hon hittar och loggar sammanlagt 8 cacher. Men varför loggar inte AL dessa cacher?

(Ett exempel på en av dessa 8 cacher: https://www.geocaching.com/geocache/GC13WMF_skaleklint )

AL har ju ett eget geocachekonto (Speedli*ka*), och har av logghistoriken att döma inte loggat dessa cacher vid något tidigare tillfälle. Och för geocachare brukar ju alla hittade cacher vara en fjäder i hatten som man gärna vill lägga till i sin logghistorik.

LW skriver dessutom "nu får vi signera".

Så varför loggade inte AL någon av de cacher han fann under just denna tur tillsammans med LW? Kan det finnas någon särskild anledning?
Kunde man inte skriva om cachen senare? Och att efter det som hände LW så kändes det inte så roligt?

Tänker mig att den där loggen kunde skapa svartsjuka från någon som var på det humöret.
Citera
2018-07-23, 00:43
Medlem
Gabriel Knights avatar
Jag funderar på den där mobilen som verkar förvirra. Kan det inte vara så att hon hade två mobiler och man kanske hittat den ena och den andra är försvunnen?
Långt bak i tråden fanns en bild av henne på jobbet, tror jag det var, och då låg det två mobiler på hennes skrivbord. Det kan ju vara så att den ena mobilen inte är hittad och därför kommer lite motstridiga uppgifter kring det hela kanske pga förvirring om hon haft både jobb och privatmobil hemma hos sig när hon var ledig.
Ledig skriver jag eftersom hon väl skulle iväg till Norge samt gratta sonen och till dessa saker måste hon väl ha ansökt om att vara ledig.
Citera
2018-07-23, 00:43
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det kanske är det här ni tänker på:

Polisen gick 31/5 via en läcka ut med att man hade hittat blodiga kläder (underförstått LW:s blod) i SD:s hus. Kläderna kördes till NFC, och SD begärdes häktad på sannolika skäl:
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/nya-forhor-med-lenas-misstankte-mordare/

Efter häktningsförhandlingarna sade Ingvar Backman i en intervju att ingenting hade nämnts om några blodiga kläder, och detta bör kunna tolkas som att en DNA-analys nu hade visat att blodet inte var LW:s. Det var väl därför man fick nöja sig med den lägre misstankegraden.

Hur vet du att det är polisen som läckt uppgiften om de blodiga kläderna?

Min källa har tydligt sagt att detta är ett rykte och att det inte stämmer. Finner det mycket märkligt att det då ska vara en uppgift från just polisen.
Källa på det tack.
Citera
2018-07-23, 00:47
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Hur vet du att det är polisen som läckt uppgiften om de blodiga kläderna?

Min källa har tydligt sagt att detta är ett rykte och att det inte stämmer. Finner det mycket märkligt att det då ska vara en uppgift från just polisen.
Källa på det tack.
Det är väl en god gissning att det var en "källa med insyn i utredningen", precis som din. Och det här är en fullt tänkbar förklaring till att han begärdes häktad på sannolika skäl. Vad skulle det annars ha varit man trodde sig ha på honom av den styrkan?
Senast redigerad av Draifos 2018-07-23 kl. 00:50.
Citera
2018-07-23, 00:48
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Kunde man inte skriva om cachen senare? Och att efter det som hände LW så kändes det inte så roligt?

Tänker mig att den där loggen kunde skapa svartsjuka från någon som var på det humöret.

Det första stycket. Precis så tänker jag också att det kan vara. Personen som LW hittade burkarna tillsammans med loggade dem inte i realtid. När LW sen försvann (och hittades mördad) så kändes loggarna oviktiga?
Citera
2018-07-23, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Jag funderar på den där mobilen som verkar förvirra.
Det faktum att ingen svarar på frågan om den hittats eller inte talar mer än ord.
Den har alltså inte hittats.
Citera
2018-07-23, 00:54
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Det är väl en god gissning att det var en "källa med insyn i utredningen", precis som din.

Fast du skrev inte att det var en gissning från din sida, därav frågan. Stor skillnad.

Jag gissar annorlunda och tror inte att uppgiften kommer från polisen.
Eftersom det var stängda dörrar under häktningsförhandlingen så vet väl ingen vad åklagaren och tingsrätten värderade olika? Förutom de som närvarade såklart.
Senast redigerad av LimeTime 2018-07-23 kl. 00:57.
Citera
2018-07-23, 00:57
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Fast du skrev inte att det var en gissning från din sida, därav frågan. Stor skillnad.

Jag gissar annorlunda och tror inte att uppgiften kommer från polisen.
Eftersom det var stängda dörrar under häktningsförhandlingen så vet väl ingen vad åklagaren och tingsrätten värderade olika? Förutom de som närvarade såklart.
En falsk förhoppning om att man hade hittat LW:s blod i SD:s hus är en fullt rimlig förklaring till åklagarens bakslag i tingsrätten. Vad skulle det annars ha varit man trodde sig ha på honom som skulle ha räckt till sannolika skäl?

Din källa kanske inte har full insyn. Han hade väl ingen aning om vad det var för föremål som hade hittats i Vivallaskogen heller? Och han kände väl inte till blodspåren utanför LW:s hus?
Senast redigerad av Draifos 2018-07-23 kl. 01:07.
Citera
2018-07-23, 01:08
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Din källa kanske inte har full insyn. Han hade väl ingen aning om vad det var för föremål som hade hittats i Vivallaskogen heller? Och han kände väl inte till blodspåren utanför LW:s hus?

Min källa vet vad som hittades och har full insyn i utredningen. Exakt vad som hittades i Vivallaskogen är en uppgift som hen inte delade med sig av.

Angående det eventuella blodet i och utanför Lenas hus så har jag aldrig uppgett att det varken verifierats eller dementerats av min källa. Jag har skrivit att det är min uppfattning att inget blod hittades synligt direkt vid Lenas försvinnande. Anledningen till min uppfattning är att inget sas om blodet då vi pratade om varför polisen agerade så fort.
Senast redigerad av LimeTime 2018-07-23 kl. 01:12.
Citera
2018-07-23, 01:11
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Min källa vet vad som hittades och har full insyn i utredningen. Exakt vad som hittades i Vivallaskogen är en uppgift som hen inte delade med sig av.

Angående det eventuella blodet i och utanför Lenas hus så har jag aldrig uppgett att det varken verifierats eller dementerats av min källa. Jag har skrivit att det är min uppfattning att inget blod hittades synligt direkt vid Lenas försvinnande. Anledningen till min uppfattning är att inget sas om blodet då vi pratade om varför polisen agerade så fort.
Du verkar ha haft långa samtal med din källa, men aldrig har källan nämnt något om vad misstankarna mot SD grundar sig på. Tycker du inte att det är lite märkligt? Eller har du kanske aldrig frågat?
Senast redigerad av Draifos 2018-07-23 kl. 01:15.
Citera
2018-07-23, 01:16
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Det faktum att ingen svarar på frågan om den hittats eller inte talar mer än ord.
Den har alltså inte hittats.

Fast en av mobilerna kan vara funnen och den andra försvunnen tänker jag. Man kanske har hittat jobbmobilen men inte den privata och när "källorna" berättar så kanske "källa 1" menar att de hittat jobbmobilen och då säger den som skriver i tråden "Ja den är hittad " och så är det fel telefon. Den andra "källan" kanske säger "Nej den är inte hittad" och så menar den tex den privata telefonen.
Lite svårförklarat men det har ju förekommit uppgifter både att den hittats och inte och då KAN det vara så att man har hittat tex jobbtelefonen och först trott det var den privata och så var det fel så att den privata saknas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in