2018-07-22, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Detta är nått som inte utspelar sig på börsen direkt, utan bland företagen(Men visst i förlängningen).
Även har Kina gjort bedömningen att de kan ta detta, så vet inte vad man tror sig ha vunnit när det inte ens är över än.
Det finns inga vinnare i handelskrig.

Hur utläser du bankrutt?
Kina har en otroligt stort portion av de mer publika statsskulderna I USA, den dagen de tröttar på USA så kan Kina ensamt sätta USA i en väldigt dålig situation.

Sen har detta varit i effekt så kort tid, att det inte går att se den riktiga påverkan än.
Vet inte hur lång tid det måste gå, men nån månad borde det gå innan det börjar visa effekterna.

Börsen har gjort sin bedömning över läget.

När de säger de aldrig kommer att kunna betala av sina skulder betraktar jag det som man är bankrutt. Jorå jag vet de kuckelurar ihop något så länge resten av världen går med på det för stora delar av väst är i samma läge oavsett hur de skruvar runt siffrorna ge en skenbild av välstånd.

Det är investorernas bedömning av hur detta kommer sluta som visar sig på börsen och de sägs ju ligga en 6 månader före eller mer?
Citera
2018-07-22, 11:33
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DukeOfEarl
Börsen har gjort sin bedömning över läget.

När de säger de aldrig kommer att kunna betala av sina skulder betraktar jag det som man är bankrutt. Jorå jag vet de kuckelurar ihop något så länge resten av världen går med på det för stora delar av väst är i samma läge oavsett hur de skruvar runt siffrorna ge en skenbild av välstånd.

Det är investorernas bedömning av hur detta kommer sluta som visar sig på börsen och de sägs ju ligga en 6 månader före eller mer?
Nej de har de inte alls gjort, du har för kort tidsperspektiv för göra den bedömningen.
Det kan även bara vara den kommande lågkonjunkturen visar sitt ansikte, eller bara en normal fluktuation som reagera med att man vet att det inte finns några vinnare i handelskrig.

Om det kvarstår om 2 månader så kan vi ta en diskussion, då det säger det inte tillräckligt än , inte ens nära.
Vet inte varför man har så bråttom och säga det är en succé och man inte ens kan vara i närheten och veta.

Och en enda fråga återstår, är tarifferna och tullarna borta i USA och Kina?
Om svaret är nej, så betyder ju det fortsätter och vem har vunnit då?
Svaret är ingen, om du undrar och just PGA att tullarna är kvar och fortsätter.
Citera
2018-07-22, 13:59
Medlem
Lite komiskt är det ju att Pence egen hemstad och hans väljarbas drabbats rejält av dom nya tarifferna eftersom man har en tung industri helt beroende på konkurrenskraftiga priser på stål och aluminium i countyt där dessutom stor export till utlandet avgör företagens framtid. Man söker undantag från dom förlamande tarifferna men att få det skulle nog snedvrida den fria marknanden i USA, får ett företag lättnader vill ju alla ha dessa lättnader. Säga vad man vill om Trump men han är en mästare att måla in sig i alla fyra hörnen. Undrar varför det kallas skyddstullar när det ju ofta har motsatt effekt. Kina har ju sänkt importtullarna på fordon från Europa men höjt dom rejält för fordon tillverkade i USA. Trumps berömda affärssinne kanske spelar in.
Citera
2018-07-22, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Lite komiskt är det ju att Pence egen hemstad och hans väljarbas drabbats rejält av dom nya tarifferna eftersom man har en tung industri helt beroende på konkurrenskraftiga priser på stål och aluminium i countyt där dessutom stor export till utlandet avgör företagens framtid. Man söker undantag från dom förlamande tarifferna men att få det skulle nog snedvrida den fria marknanden i USA, får ett företag lättnader vill ju alla ha dessa lättnader. Säga vad man vill om Trump men han är en mästare att måla in sig i alla fyra hörnen. Undrar varför det kallas skyddstullar när det ju ofta har motsatt effekt. Kina har ju sänkt importtullarna på fordon från Europa men höjt dom rejält för fordon tillverkade i USA. Trumps berömda affärssinne kanske spelar in.

Va, är det säkert? Har Kina gjort det, då skrattar jag på mig och spiller öl på mig. Har du någon trevlig länk till detta?

Den här utvecklingen kring tarifferna borde få Trumpröstarna att vakna till och förstå vad de har gjort. De har valt en USA-förstörare till makten. Så att han kan sänka USA så långt ner som möjligt. Förmodligen därför att Putin vill det.
Citera
2018-07-23, 06:04
Medlem
Citat:
Nej de har de inte alls gjort, du har för kort tidsperspektiv för göra den bedömningen.
Det kan även bara vara den kommande lågkonjunkturen visar sitt ansikte, eller bara en normal fluktuation som reagera med att man vet att det inte finns några vinnare i handelskrig.

Om det kvarstår om 2 månader så kan vi ta en diskussion, då det säger det inte tillräckligt än , inte ens nära.
Vet inte varför man har så bråttom och säga det är en succé och man inte ens kan vara i närheten och veta.

Och en enda fråga återstår, är tarifferna och tullarna borta i USA och Kina?
Om svaret är nej, så betyder ju det fortsätter och vem har vunnit då?
Svaret är ingen, om du undrar och just PGA att tullarna är kvar och fortsätter.

he he he Det är alltså reaktionen från vad som brukar kallas smart money som används som grund för tolkningen att det beror på handelskriget. Som många känner till väljer etablissemanget den ursäkt som passar ändamålet bäst även om den riktiga orsaken är någon helt annan.

Det brukar inte bli många vinnare på ett handelskrig fördelen för USA är deras mindre export av varor.

Lätta pengar och lätta vinster även för kreti & pleti brukar komma med rejäl bakfylla men å andra sidan har denna finanspolitik överlevt ett antal årtionden längre än många förväntat sig så vem vet om ens dagens turbulens kommer sätta punkt för bubbelekonomin? Centralbankerna fixade senaste faran för krasch och vi har ju IMF kvar som skulle klara dra runt det ett(kanske flera vad vet jag) varv till.
Citera
2018-07-23, 14:41
Medlem
klybans avatar
Citat:
he he he Det är alltså reaktionen från vad som brukar kallas smart money som används som grund för tolkningen att det beror på handelskriget. Som många känner till väljer etablissemanget den ursäkt som passar ändamålet bäst även om den riktiga orsaken är någon helt annan.

Det brukar inte bli många vinnare på ett handelskrig fördelen för USA är deras mindre export av varor.

Lätta pengar och lätta vinster även för kreti & pleti brukar komma med rejäl bakfylla men å andra sidan har denna finanspolitik överlevt ett antal årtionden längre än många förväntat sig så vem vet om ens dagens turbulens kommer sätta punkt för bubbelekonomin? Centralbankerna fixade senaste faran för krasch och vi har ju IMF kvar som skulle klara dra runt det ett(kanske flera vad vet jag) varv till.
Min enda grund för tillfället är att du inte kan göra dessa slutsatserna du gör, och detta just för att det är för kort tidsperspektiv för en sådan slutsats.
Och ståltullarna har haft än kortare tid.
Varför har du så bråttom med att gissa hur det går, och inte väntar och ser hur det verkligen slår?
Är du rädd i vad som återfinns i andra änden?
Eller vad är det som triggar ett sådant beteende där man ska föregå allt, än ha ett faktiskt resultat?
Citera
2018-07-23, 15:49
Medlem
Citat:
Min enda grund för tillfället är att du inte kan göra dessa slutsatserna du gör, och detta just för att det är för kort tidsperspektiv för en sådan slutsats.
Och ståltullarna har haft än kortare tid.
Varför har du så bråttom med att gissa hur det går, och inte väntar och ser hur det verkligen slår?
Är du rädd i vad som återfinns i andra änden?
Eller vad är det som triggar ett sådant beteende där man ska föregå allt, än ha ett faktiskt resultat?

Det börjar rulla åt ett annat håll nu. Detta är bara början och Trump är ju inte, verkar i alla fall inte vara någon som ändrar sig av någon orsak som helst.

https://www.youtube.com/watch?v=Uu6jICL5Uus Här ser man hur det är på ett ställe men troligtvis är det fler ställen det är på väg hitåt. Och sen så faller dominobrickorna en efter en och även vi drabbas. Trump sänker hela världen nu. Av vilken anledning är svårt att veta men jag tror att han saknar alla djupare kunskap om allting och då blir det lite tokigt.
Citera
2018-07-23, 16:09
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terge
Det börjar rulla åt ett annat håll nu. Detta är bara början och Trump är ju inte, verkar i alla fall inte vara någon som ändrar sig av någon orsak som helst.

https://www.youtube.com/watch?v=Uu6jICL5Uus Här ser man hur det är på ett ställe men troligtvis är det fler ställen det är på väg hitåt. Och sen så faller dominobrickorna en efter en och även vi drabbas. Trump sänker hela världen nu. Av vilken anledning är svårt att veta men jag tror att han saknar alla djupare kunskap om allting och då blir det lite tokigt.
Det var hemskt snabbt det gick för dom, lite mer än 10% av arbetsstyrkan rätt av bara.
Och undrar hur det ser ut om någon månad.

När ska fattiga republikaner inse att de är bara till för att se till det blir mer i de rikas fickor.
Vi såg ju prioriteringen man gjord emellan mur och permanent skattesänkning, där var plånboken på de rika viktigare så viktigt att man nu är tvungen låna pengar för täcka upp detta.
Sen kommer ståltullarna och förstör för företag i USA, hur tänker man ens och detta med tanke att man redan testat detta och med katastrofiskt dåligt resultat den gången.
Citera
2018-07-23, 16:51
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Den här utvecklingen kring tarifferna borde få Trumpröstarna att vakna till och förstå vad de har gjort. De har valt en USA-förstörare till makten. Så att han kan sänka USA så långt ner som möjligt. Förmodligen därför att Putin vill det.
Problemet är att den gruppen väljare har Fox som sin enda källa, så risken är stor att de inte vaknar till.

Citat:
En export som nu blir ännu mindre.
Amerikanska exportföretag kommer agera för att undvika exportkostnader från USA genom att förlägga en del av produktionen i Kanada och Mexiko istället.
Det låter inte som någon vidare fördel för USA....

För samtidigt som Trump isolerar landet genom självorsakat embargo mot landet, skyndar övriga världen vidare med allt fler frihandelsavtal.
Citera
2018-07-23, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Problemet är att den gruppen väljare har Fox som sin enda källa, så risken är stor att de inte vaknar till.

En export som nu blir ännu mindre.
Amerikanska exportföretag kommer agera för att undvika exportkostnader från USA genom att förlägga en del av produktionen i Kanada och Mexiko istället.
Det låter inte som någon vidare fördel för USA....

För samtidigt som Trump isolerar landet genom självorsakat embargo mot landet, skyndar övriga världen vidare med allt fler frihandelsavtal.

Jo det är så för den gruppen väljare. Men någonstans borde de kunna lägg ihop två och två men jag är inte heller så säker på det längre. Jag tycker man borde ha förstått detta för flera år sedan. Men arbetslösheten som skulle sjunka ökar i stället och många är sjuka utan försäkring så om de lyckas hålla ihop några tankar så vore det märkligt om inte dessa individer fattar. De kan ju råka läsa något, höra något och vilja forska i något. Oftast gör de ju det för att hitta fakta för sina tankar men om de läser och får upp någon ny tråd så kanske det klickar till i dem också.

Att andra länder sammanstrålar och utvecklar förbindelser för att få tag på vad de behöver i andra länder så har de ju alla möjligheter att göra det. För USA blir det dystert. Innan Trump skulle satt till tariffer så borde han ha sett till att de själva hade möjlighet att skaffa allt de behöver. Men då måste man ju tänka i flera led och jag vet inte riktigt varför Trump inte gör det. Det vore ju en god idé att börja med det redan för något år sedan helst. Men det är ju inte fel att börja nu heller.
Citera
2018-07-25, 10:32
Medlem
Citat:
Va, är det säkert? Har Kina gjort det, då skrattar jag på mig och spiller öl på mig. Har du någon trevlig länk till detta?

Har banne mig glömt vilken media jag läste om Kinas strafftullar på fordon tillverkade i USA, Sorry.
Hoppas det inte var en tidningsanka bara.
Citera
2018-07-25, 15:55
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Har banne mig glömt vilken media jag läste om Kinas strafftullar på fordon tillverkade i USA, Sorry.
Hoppas det inte var en tidningsanka bara.

Kina skulle sänka tullar på importerade bilar från 25% till 15%. Utgår från att det även gäller för jänkebilar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in