2018-07-21, 22:29
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har hela tiden tänkt mig att uppgifterna om ett "svartsjukedrama" kom från någon som faktiskt misstänkte SD för inblandning i LW:s försvinnande, men om det där stämmer så öppnar det för en annan möjlighet.

Poliser kan ju av ren välvilja ha knåpat ihop svartsjukestoryn just för att kunna få möjlighet att pejla mobilen (och kanske också för att få loss större resurser till sökandet). Sedan var den här stenen i rullning, och det blev en "trådsanning" inom polisen att det hade något med svartsjuka att göra. Det här gjorde sedan i sin tur att SD hamnade i fokus, eftersom det senare visade sig att han kanske faktiskt hade något kuckel med LW.

Ren spekulation här alltså, men nog är det något lurt med hur svartsjuketeorin uppstod.

Jag tillhör dom som inte ser något lurt med hur svartsjuketeorin uppstod. Men då går jag på de uppgifter som MoralensVäktare kommit med. Jag tycker hen känns trovärdig. Teorin uppstod nog i samma veva som rubriceringen blev människorov och är då grundade delar av samma material; förhör och digital information.
Citera
2018-07-21, 22:29
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Det är alltså "Moralens Väktare" som har spridit denna (o)sanning. Ingenstans har jag läst någon bekräftelse på att det är sant eller på något sätt bekräftat.
Moralensväktare har visat sig ha unik insyn i utredningen och är därför betrodd postare.
Kanske inte heller erinra mig någon annan bekräftat uppgifterna.
Citera
2018-07-21, 22:37
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Det är alltså "Moralens Väktare" som har spridit denna (o)sanning. Ingenstans har jag läst någon bekräftelse på att det är sant eller på något sätt bekräftat.

Där får vi själva göra ett val i hur trovärdiga vi tycker att hens uppgifter är. MoralensVäktare meddelar att källorna är från person/personer med insyn i utredningen. Det är ganska vanligt att vissa på flashback har sådana kontakter, och min flashbackerfarenhet säger att det sen, med facit i hand, kommer bekräftelse när fup släpps att sådana uppgifter ha stämt.
Citera
2018-07-21, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Vet du när i tid HD var sjuk?

Samt när i tid SD och HD skulle lappa ihopa förhållandet?

Du beskriver oxå att HD satte stopp för att ha djupare kontakt med LW.

Kan de ändå haft de och fortsatt sitt förhållande och HD visste om de.
Därav flyttar HD och tar ut skilsmässa.

Citerat av ditt inlägg det fetande

Det finns ingen logik att LW ska vara efterhängsen och hota SD med någon som skulle förstöra SD och HD:s försök att hitta tillbaka till varandra. LW hade en annan relation på gång.

Vet du vem LW hade den relationen med och va SD tyckte om de?
Kan SD varit efterhängsen till LW?
Jag har pressenterat allt det här och blivit idiotförklarad... finns i tråden, ganska nära där du grävde fram uppgifterna.
Men initialt så trodde jag inte att SD och LW knappt var vänner, flera vittnen om det. Men sedan fått mer eller mindre bekräftat till 100% att dom fortsatt. Kan vara en fint från SD att förklara varför det kanske skulle kunna finnas DNA, vem vet?
Kontakt hade dom digitalt på mordkvällen, vill jag nog se som bekräftad uppgift.
Citera
2018-07-21, 23:23
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Anledning till att man misstänker att hon blivit utsatt för människorov från början var blodspår i och utanför bostaden, man spårade mobilen därifrån mot skogen vid vivalla så inriktning var att hon varit på väg i nord västlig riktning från bostaden och där har man finkammat området med polishundar. Så initialt har utredningen sköts enligt skolboken. Sen har naturligtvis mördaren vilseledit polisen på der viset. Men att hänga ut dom är felaktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Notera :Sen har naturligtvis mördaren vilseledit polisen på der viset"
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
"Är det några fler än mej som i Moralensväktares som i sitt senaste inlägg 2018-07- 10 (efter att första proven kom från från NFC ?) reviderar blodspåret och ger oss en hint om att GM (kanske? ) lagt ut blodspåret för att vilseleda utredningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Var skriver MoralensVäktare att blodspåren var anledningen till att kroppen hittades 4 dagar senare?

Det har ju framgått tydligt att anledningen var att de gjorde sökningen åt fel håll, nordväst mot Vivallaskogen.

Är inte detta bara ett missförstånd/syftningsfel? Kan inte tala för Moralensväktare men jag tolkar hens inlägg ovan som två olika påståenden. Alltså 1 att man rubricerade det som människorov pga blodspår, och 2 att kroppen hittades så sent eftersom mördaren vilselett polisen genom att placera mobilen på annan plats. (Inte att blodet var utlagt för att vilseleda, som jag läser det. Kan ha fel.)
Citera
2018-07-21, 23:28
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag har pressenterat allt det här och blivit idiotförklarad... finns i tråden, ganska nära där du grävde fram uppgifterna.
Men initialt så trodde jag inte att SD och LW knappt var vänner, flera vittnen om det. Men sedan fått mer eller mindre bekräftat till 100% att dom fortsatt. Kan vara en fint från SD att förklara varför det kanske skulle kunna finnas DNA, vem vet?
Kontakt hade dom digitalt på mordkvällen, vill jag nog se som bekräftad uppgift.
Ändå fortsätter HD hennes familj att umgås med SD. Jag får inget grepp om hur HD är som person, kan du bidra med något som fyller den luckan?
Citera
2018-07-21, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo
Ändå fortsätter HD hennes familj att umgås med SD. Jag får inget grepp om hur HD är som person, kan du bidra med något som fyller den luckan?
Tror hon vet och känner att SD är oskyldig. Hon har levt med honom i 20 år. Otroheten gav att hon vill få distans och börja om med honom.
Givetvis finns syndromet skygglappar i å tanke, men nu när hon har flyttat ut, blivit utköpt från huset och egentligen inga band kvar, så vore det enkelast att säge hej då nu, tycker jag. Men hon verkar stanna vid hans sida, även om dom verkar hitta på egna turer i större utryckning nu.
Senast redigerad av EnGodTanke 2018-07-21 kl. 23:35. Anledning: Stav
Citera
2018-07-21, 23:44
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Polisen får NOG inte gå ut och söka eller efterforska (pejla) en försvunnen person hursom helst direkt. Personen kan hålla sig borta frivilligt. Därav fördröjningen?

Absolut, jag tror inte en vuxen person anses saknad förren efter 24 timmar (om man inte misstänker brott). Det försvinner runt 30 personer om dan i Sverige, 97% av dessa hittas och bland resterande 3% ingår precis som du säger även de som inte vill bli hittade. Men i detta fall blev det ju ingen fördröjning? Eller missförstod jag dig nu? Jag tänker att man hittade något anmärkningsvärt direkt om man misstänkte människorov redan samma dag.
Citera
2018-07-21, 23:45
Medlem
Citat:
2018-05-20 : Anledning till att man misstänker att hon blivit utsatt för människorov från början var blodspår i och utanför bostaden, man spårade mobilen därifrån mot skogen vid vivalla så inriktning var att hon varit på väg i nord västlig riktning från bostaden och där har man finkammat området med polishundar. Så initialt har utredningen sköts enligt skolboken. Sen har naturligtvis mördaren vilseledit polisen på der viset. Men att hänga ut dom är felaktigt.

Citat:
2018-07-10 : Det stämmer man fann blid inledningsvis i lägenheten och då är det regel att avspärrningen utökas. Den mängden blod som fanns var inte stor så det behöver inte vara färskt blod och kan komma från barnen. Det som var av avgörande betydelse för att man misstänkte människorov var inledande förhören med UW och digitala spår.

Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Är inte detta bara ett missförstånd/syftningsfel? Kan inte tala för Moralensväktare men jag tolkar hens inlägg ovan som två olika påståenden. Alltså 1 att man rubricerade det som människorov pga blodspår, och 2 att kroppen hittades så sent eftersom mördaren vilselett polisen genom att placera mobilen på annan plats. (Inte att blodet var utlagt för att vilseleda, som jag läser det. Kan ha fel.)
Håller med om syftningsfel (Jag tror det iaf).
Men Moralens uppgifter skiljer sig. Har fakta förändrats eller är det ett skrivfel? (bortse från stavfelet på blod, i och o sitter bredvid varandra)
Kan uppgiften om blodet som "försvann" utanför ha med att åklagaren fick pisk av TR?
Citera
2018-07-21, 23:47
Bannlyst
Citat:

Om DNA eller digital kontakt vet ingen mer än polisen. Eller du är säker på de?

Så SD och LW kan ha fortsatt sitt förhållande?
Men HD hade då redan flyttat och taget ut skilsmässa.
Jag tyder det som SD och HD ”Inte”lyckades reperera förhållandet.

Men efter LW död verkar SD och HD kommit varandra närmare, vad man ser på bilder.

Det klingar inte i mitt öra att blivit bedragen så många år som HD blivit, och sen plötsligt efter LW död är de tajta.
Senast redigerad av Banannn 2018-07-21 kl. 23:52. Anledning: Skriv fel
Citera
2018-07-21, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Om DNA eller digital kontakt vet ingen mer än polisen. Eller du är säker på de?

Så SD och LW kan ha fortsatt sitt förhållande?
Men HD hade då redan flyttat och taget ut skilsmässa.
Jag tyder det som SD och HD lyckades reperera förhållandet.

Men efter LW död verkar SD och HD kommit varandra närmare, vad man ser på bilder.

Det klingar inte i mitt öra att blivit bedragen så många år som HD blivit, och sen plötsligt efter LW död är de tajta.
DNA skriver jag "kan vara", betyder att det är en spekulation.
Digital kontakt är jag ganska säker på och det har även moralensväktare bekräftat, tror det var en till dessutom.

Dom var betydligt tajtare förut.
Många som träffat dom känner att domm tycker att dom verkade vara på god väg att hitta tillbaka till varandra.
Citera
2018-07-21, 23:58
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser

Jag tolkar det på samma sätt som du gör. Att det är två olika påståenden.

Jag har tidigare skrivit om det här att det tog flera dagar innan Lenas kropp hittades (av en privatperson). Anledning till detta är enligt min källa att det inte ens letades efter LW i närheten av fyndplatsen. Om mördaren ville vilseleda polisen genom att placera offrets mobil i ett annat område så har det uppenbarligen lyckats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in