2018-07-21, 18:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svarigrad
Behöver snabb hjälp angående detta!

Det är såhär att jag sökt 2 olika program, jag har blivit reserv i mitt förstahandsval och antagen till mitt andrahandsval.

Nu har jag till 27 juli på mig att tacka ja eller nej.

Hur går det till, ska jag tacka ja till både mitt förstahandsval där jag fick reservplats, och även 2a handsvalet där jag kom in?

Sorry, detta går säkert att läsa om lite överallt, men vill ha ett snabbt klart svar bara, känner mig lite streassad.

Någon?
Citera
2018-07-21, 19:05
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarigrad
Någon?

Ja. Du skall tacka ja till både den plats du fått, och den plats du blivit reserv på.
Citera
2018-07-23, 21:31
Medlem
Förlorar man något på att tacka ja till en utbildning? Tex i Finland finns det särskilda kvoter för såna som inte tidigare har blivit antagna. Är det så också i Sverige? Tacksam för svar.
Citera
2018-07-23, 21:44
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chiken
Förlorar man något på att tacka ja till en utbildning? Tex i Finland finns det särskilda kvoter för såna som inte tidigare har blivit antagna. Är det så också i Sverige? Tacksam för svar.

Nej, det fungerar inte så här i Sverige. Inga sådana kvoter.
Du förlorar ingenting på att tacka ja.

Dock; tackar man ja till en utbildningen, börjar på den och sedan hoppar av efter ett tag, då blir det krångligt att söka och bli antagen till samma utbildning på samma lärosäte på nytt.
Senast redigerad av ace_sec 2018-07-23 kl. 21:46.
Citera
2018-07-23, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Nej, det fungerar inte så här i Sverige. Inga sådana kvoter.
Du förlorar ingenting på att tacka ja.

Dock; tackar man ja till en utbildningen, börjar på den och sedan hoppar av efter ett tag, då blir det krångligt att söka och bli antagen till samma utbildning på samma lärosäte på nytt.
Okej, det var vad jag ville höra xD Tack så mycket!
Citera
2018-07-26, 08:56
Medlem
rockypatel66s avatar
Har en bekant som ska börja en ingenjörsutbildning till hösten. Personen blev antagen i första urval och ska tacka ja.

Innan denna utbildning börjar är det en förberedande kurs i matematik som man också sks söka via antagning.se, (som är repetition av gymnasiet).
Min är fråga är om man kan lägga till denna kurs under ingenjörsutbildningen på antagning.se innan sista svarsdagen 27 juli?
Senast redigerad av rockypatel66 2018-07-26 kl. 09:12.
Citera
2018-07-27, 22:37
Medlem
Ska börja mitt andra år på programmet jag läser, har sökt 2 extra kurser på totalt 15 hp som jag kom in på. Min fråga är: ifall jag tackar jag till extra kurserna jag vill läsa på antagning.se, blir jag struken från programmet jag läser nu?

Tack för svar!
Citera
2018-07-29, 02:45
Medlem
Om man har exakt 20 st utbildningar i sin ansökan, finns det något sätt att bli antagen till en kurs som inte ingår i de 20 låsta? Sen anmälan.

Högskolorna hänvisar en alltid till antagning.se.
Citera
2018-07-29, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deldsm
Om man har exakt 20 st utbildningar i sin ansökan, finns det något sätt att bli antagen till en kurs som inte ingår i de 20 låsta? Sen anmälan.

Högskolorna hänvisar en alltid till antagning.se.

Om den aktuella kursen tillåter sen anmälan. Annars finns det ingen chans.
Citera
2018-07-31, 13:11
Medlem
Finns det kurser som har underintag i urval 1, alltså tar in mindre antal än avsedd mängd, för att se hur många som vill behålla sina platser till urval 2?

Försöker greppa efter halmstrån.
Citera
2018-07-31, 13:57
Medlem
kanelstfels avatar
Är det någon som eventuellt vet vilken tid beskeden för reserverna kommer på torsdag?
Citera
2018-07-31, 17:04
Medlem
Babben87s avatar
Innan de stängde ändringar på ens ansökan så stod det att man var antagen och jag tackade JA. Nu har informationen försvunnit att jag tackade JA, men den kommer väl tillbaka antar jag när andra urvalet är färdigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in