2018-07-21, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det ena utesluter inte det andra och varför skulle han inte bry sig? Putin blev faktiskt uppmanad av patriarken i Moskva att komma tiill trosfränderna i Syriens räddning.

Kriget startade 2011. Ryssland gick in 2015. Vad gjorde Putin under dessa 4 år för att verkligen förbättra läget i Syrien för de civila?
Citera
2018-07-21, 14:36
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Precis! Vilken lättnad att de inte blev stoppade av Israel! Hoppas det fortsätter så längs hela gränsen!
Förnekar du fortfarande att det finns en deal mellan Israel och Ryssland att ta bort Iran från gränsområdet (80+ km), eller hade Assadregimen bara "tur" att Israel inte ingrep på rebellerna sida?
Senast redigerad av Memestar 2018-07-21 kl. 14:38.
Citera
2018-07-21, 14:40
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dijamant
Kriget startade 2011. Ryssland gick in 2015. Vad gjorde Putin under dessa 4 år för att verkligen förbättra läget i Syrien för de civila?

Ryssland kom med en fredlig lösning 2012 (Assad skulle med all säkerhet lämna med denna lösning) men mördarna i väst (läs politikerna) avböjde erbjudandet. Man var säkra på att Assad skulle falla i och med att man i princip hade flera tiotusentals proxies redo att kriga mot Syrien. Egentligen är frågan så jävla dum. Ryssland har aldrig varit de aggressiva i denna konflikt. Det är väst och USA som har bidragit till det faktum att vi ser ett land i spillror.

https://www.theguardian.com/world/2015/sep/15/west-ignored-russian-offer-in-2012-to-have-syrias-assad-step-aside
Citera
2018-07-21, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Ryssland kom med en fredlig lösning 2012 (Assad skulle med all säkerhet lämna med denna lösning) men mördarna i väst (läs politikerna) avböjde erbjudandet. Man var säkra på att Assad skulle falla i och med att man i princip hade flera tiotusentals proxies redo att kriga mot Syrien. Egentligen är frågan så jävla dum. Ryssland har aldrig varit de aggressiva i denna konflikt. Det är väst och USA som har bidragit till det faktum att vi ser ett land i spillror.

https://www.theguardian.com/world/2015/sep/15/west-ignored-russian-offer-in-2012-to-have-syrias-assad-step-aside

Vem fan är du att kalla min fråga dum? Du kanske ska sätta dig in i min och Arbetets diskussion innan du drar förhastade slutsatser.

Jag håller med. Ryssland är inte de aggressiva här utan det är USA och väst som du säger. Det jag vill få fram är att ingen gör något för att vara snäll utan man agerar utifrån egna intressen. Det gäller Putin med. Jag stödjer hans agerande i Syrien men jag anser att han gör det av intressen, inte snällhet.
Citera
2018-07-21, 14:56
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Förnekar du fortfarande att det finns en deal mellan Israel och Ryssland att ta bort Iran från gränsområdet (80+ km), eller hade Assadregimen bara "tur" att Israel inte ingrep på rebellerna sida?

Det finns ingen deal med Israel om Iran. Iran är i Syrien på deras inbjudan för att hjälpa dem bekämpa terroristerna. Detta är helt lagligt enligt internationell rätt. Det angår helt enkelt inte Israel.

Kanske har polletten till slut trillat ned även hos Netanyahu.
Citera
2018-07-21, 14:59
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Det finns ingen deal med Israel om Iran. Iran är i Syrien på deras inbjudan för att hjälpa dem bekämpa terroristerna. Detta är helt lagligt enligt internationell rätt. Det angår helt enkelt inte Israel.

Kanske har polletten till slut trillat ned även hos Netanyahu.
Jävla pajas! FSA hade krossat Assadregimen med israeliska Merkava-tanks vid det här laget ifall dealen mellan Israel och Ryssland inte funnits.
Citera
2018-07-21, 15:03
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Jävla pajas! FSA hade krossat Assadregimen med israeliska Merkava-tanks vid det här laget ifall dealen mellan Israel och Ryssland inte funnits.

Och FSA hade blivit råknullade av Sukhoi Su-57 om ryssarna hade deltagit, således är det ett onödigt argument du drar till med.
Citera
2018-07-21, 15:07
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Och FSA hade blivit råknullade av Sukhoi Su-57 om ryssarna hade deltagit, således är det ett onödigt argument du drar till med.
Ryssarna hade aldrig deltagit. Israel är mycket viktigare än Assadregimen & Irans regim för Putin.
Citera
2018-07-21, 15:09
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Islamismen växer och det är problemet. Mycket p.g.a. Saudiarabiens inflytande och Muslimska brödraskapet via Qatar. Det är situatioen på Balkan desvärre och även i Sverige i viss mån även om man börjar få upp ögonen för problemet.

Innan någon kastar sig över mig att jag på något sätt diskriminerar moderata muslimer i detta vill jag bara säga att det är de som är det bästa försvaret mot radikalisering och inflytandet av salafism etc.
Vi bör ge dem stöd för detta men då krävs det att även vi skaffar oss kunskaper och kompetens och att vi framförallt erkänner problemen var än vi hittar dem. Och vi hittar dem i Sverige i olika miljöer och tyvärr även på Balkan där Albanien och Kosovo verkar vara särskilt drabbade.

Saken blir inte bättre av att USA och väst håller t.ex. Saudi under armarna och att alla dessa apologeter skriker om islamofobi och annat. Inte minst drabbas de moderata muslimerna av detta som får se en större andel ungdomar sugas upp av radikalismen. Värst är det när russofober som Oksanen tar islamiska terrorister i försvar i sitt hat mot Ryssland. För det är precis vad de är de som fängslats på Krim.

Kom ihåg att både Uzbekistan och ryska myndigheter varnade oss för Akilov men att det ignorerades av svenska myndigheter. Istället åker SVT till Ubekistan och gör reportage om hur dumma myndigheterna är mot Akolivs bekanta och familj.
Jo, jag känner till det mesta. Men det är ändå inte den muslimska världen som kan göras ansvariga.

Det stora ansvaret ligger på annat håll. Framförallt hos dem som finansierar den här verksamheten. Utan dem hade den islamismen inte blivit någon stor rörelse. Och utan USA-koalitionens maktintressen i MÖ så hade de inte blivit beväpnade.

Förhoppningsvis leder det stora nederlaget i Syrien till att lockelsen avtar och att finansiärerna tappar intresset.
Citera
2018-07-21, 15:15
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Du har fel. Jag förstår att det är svårt för dig att ta in att Israel håller sig lugnt i det här läget. Det är nästan skrattretande. Som om Israel skulle anpassa sig till internationell rätt och anpassa sig till läget!
Ja, det vore ju verkligen läge att göra kors i taket!

Nu har vi iofs inte sett slutet än. Men jag hoppas innerligt att Israel fortsätter hålla sig i skinnet.
Citera
2018-07-21, 15:24
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dijamant
Precis. Sen kan man ju fråga sig varför en muslim ska ta något speciellt ansvar för vad, tyvärr ganska många, idioter gör i Islams namn. I mitt tycke bär exempelvis USA kanske det största ansvaret för hur situationen ser ut i Mellanöstern gällande extremism. Inte har vi sett de ta något ansvar för det.
Nej, det vore förstås omöjligt. I så fall borde man utkräva liknande ansvar av oss i Väst. Sverige exporterar vapen till Saudi t ex. Vår regering har gett stöd till terrorister i Syrien. Vi påstås ha demokrati och i så fall har vi de facto ansvar, var och en av oss för terrorismen i Syrien.

Vapenexporten känner alla till. Men hur många i Sverige vet att Saudi finansierar terroristerna? Och vår media har inte upplyst oss om sanningen, utan gjort allt de kunnat för att mörklägga. Hur mycket ansvar har vi då kvar?

Och givetvis har USA det största ansvaret för terrorismen, ja, tillsammans med Israel.
Citera
2018-07-21, 15:33
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Du har fel. Jag förstår att det är svårt för dig att ta in att Israel håller sig lugnt i det här läget. Det är nästan skrattretande. Som om Israel skulle anpassa sig till internationell rätt och anpassa sig till läget!
Ja, det vore ju verkligen läge att göra kors i taket!

Nu har vi iofs inte sett slutet än. Men jag hoppas innerligt att Israel fortsätter hålla sig i skinnet.
Du är den som har svårt att ta in fakta. Putin har själv sagt att Iran ska ut ur Syrien: http://www.middleeasteye.net/news/russia-wants-iran-out-syria-iranians-arent-so-happy-about-1850822925

Här är dealen:
Inside the Putin-Netanyahu-Trump deal on Syria
https://www.washingtonpost.com/news/josh-rogin/wp/2018/07/20/inside-the-putin-netanyahu-trump-deal-on-syria
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in