2018-07-21, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Inte alls och jag kan skriva under på det mesta du säger faktiskt. Vad jag saknar är, och inte bara bland muslimer i Bosnien utan även på andra ställen, ett erkännande av existensen av och avståndstagande från islamismen även den icke-våldsamma. Det är nämligen ur den människor radikaliseras.

Jag tar alltså avstånd ifrån företeelsen var än den finns även i Sverige naturligtvis men du måste väl hålla med om att det utgör ett större och växande problem i Bosnien och kanske framförallt i Albanien för att inte tala om i Kosovo.

Finns även i Ryssland och i f.d. ryssrepubliker men där verkar man ta tag i problemen till mångas förtret:

https://www.helahalsingland.se/artikel/opinion/ledare/det-var-min-sista-dag-pa-krim

Okej, då förstår jag vart du vill komma i alla fall. Jag kan inte uttala mig om Albanien och Kosovo, för aldrig varit där, vilket kan vara bra när man diskutera såna här problem. Det jag däremot kan uttala mig om är att det alltid finns två sidor av myntet. Där till exempel Putin och hans Ryssland ökar sitt inflytande i regionen genom att sammarbeta med extremister som Dodik och hans Republika Srpska. Det är naturligtvis också ett hot mot regionens stabillitet, precis som USA:s och Turkiets (med flera) politik i Syrien. Det stödjer ju också tesen om att Putin fullständigt skiter i både Assad och Syrien som land. Att hans intressen sedan går hand i hand med att stötta Assad och att det dessutom råkar vara det bästa för Syriens framtid är en annan femma. Det gör inte Rysslands nuvarnade agerande på Balkan rätt på något vis.
Citera
2018-07-21, 13:48
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
SAA har nått fram till gränsen mot Israel.

https://syria.liveuamap.com/en/2018/21-july-saa-reach-border-after-control-tell-ahmar-gharbi

Strålande nyheter! Fasiken vad fort det händer! Man knappt åka och handla så kartan omritad!

Nu vill vi se några videor på detta!
Citera
2018-07-21, 13:55
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dijamant
Okej, då förstår jag vart du vill komma i alla fall. Jag kan inte uttala mig om Albanien och Kosovo, för aldrig varit där, vilket kan vara bra när man diskutera såna här problem. Det jag däremot kan uttala mig om är att det alltid finns två sidor av myntet. Där till exempel Putin och hans Ryssland ökar sitt inflytande i regionen genom att sammarbeta med extremister som Dodik och hans Republika Srpska. Det är naturligtvis också ett hot mot regionens stabillitet, precis som USA:s och Turkiets (med flera) politik i Syrien. Det stödjer ju också tesen om att Putin fullständigt skiter i både Assad och Syrien som land. Att hans intressen sedan går hand i hand med att stötta Assad och att det dessutom råkar vara det bästa för Syriens framtid är en annan femma. Det gör inte Rysslands nuvarnade agerande på Balkan rätt på något vis.
Nja, en stor anledning till Putins engagemang i Syrien är nog att han till varje pris inte vill att alla jihadister från Uzbekistan och Tjetjenien ska frodas och senare utgöra ett hot mot ryska federationen.
Citera
2018-07-21, 14:05
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Inte alls och jag kan skriva under på det mesta du säger faktiskt. Vad jag saknar är, och inte bara bland muslimer i Bosnien utan även på andra ställen, ett erkännande av existensen av och avståndstagande från islamismen även den icke-våldsamma. Det är nämligen ur den människor radikaliseras.

Jag tar alltså avstånd ifrån företeelsen var än den finns även i Sverige naturligtvis men du måste väl hålla med om att det utgör ett större och växande problem i Bosnien och kanske framförallt i Albanien för att inte tala om i Kosovo.

Finns även i Ryssland och i f.d. ryssrepubliker men där verkar man ta tag i problemen till mångas förtret:

https://www.helahalsingland.se/artikel/opinion/ledare/det-var-min-sista-dag-pa-krim
Jag tycker att man ser och hör avståndstaganden ganska ofta från den muslimska världen och t ex muslimer i Sverige gentemot framförallt IS. Islamismen i stort vet jag inte däremot.

Sedan kan det ju finnas en massa skäl till att varje enskild muslim inte gör det. Det kan vara så enkelt som att de inte är intresserade. Det får man ju respektera.
Citera
2018-07-21, 14:07
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Strålande nyheter! Fasiken vad fort det händer! Man knappt åka och handla så kartan omritad!

Nu vill vi se några videor på detta!

Precis! Vilken lättnad att de inte blev stoppade av Israel! Hoppas det fortsätter så längs hela gränsen!
Citera
2018-07-21, 14:07
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:

Vet inte hur länge du följt tråden men om man känner arbetet rätt så kommer han noga anse srebrenicamassakern och den etniska rensningen i Bosnien vara mytbildning. Detta är en person som anser sig själv vara emot islamism medan han försvarar och romantiserar shiaislamister som torterar sunnimuslimsk civilbefolkning till döds i Irak, giver ovärderligt stöd till assadregimen som avsiktligt angriper civila mål och som samarbetade med USA för att ödelägga Mosul. Bortser också från faktumet att Iran är en brutal teokrati som avrättar minderåriga invånare och har ett islamistiskt rättsväsende som genomsyrar den politiska, ekonomiska och sociala sfären av Iranska samhället.

Sedan så är kosovo och Albanien de mest sekulariserade muslimska samhällen i världen med en stark pro-amerikansk föreställning hos majoriteten av befolkningen. Att en extremistisk minoritet växer smått är en sanning men att det är någon revivalism på en samhällsomfattande nivå är föga troligt.

Ryssland samt USA är länder som utgör ett hot mot global fred.
Citera
2018-07-21, 14:14
Medlem
Citat:
Nja, en stor anledning till Putins engagemang i Syrien är nog att han till varje pris inte vill att alla jihadister från Uzbekistan och Tjetjenien ska frodas och senare utgöra ett hot mot ryska federationen.

Nja? Att Putin vill döda terrorister (inte jihadister) som kan hota Ryssland är självklart och visst är det bättre att göra det i Syrien än hemma. Det betyder dock inte att han bryr sig om Syrien som land eller har någon särskild relation till Assad heller för den delen.

Själv tror jag Putin mest är intresserad av att bibehålla Rysslands inflytande vid Medelhavet.
Citera
2018-07-21, 14:16
Medlem
Tillssons avatar
Initierad twittrare som rapporterar på plats från Golanområdet. Han lägger även ut filmer och foton.

https://twitter.com/sfrantzman
Citera
2018-07-21, 14:18
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Det du länkade säger inte ett skit. Är Islam och terrorism synonymt menar du? Kan man inte vara sunnimuslim utan att stötta Al-Nusra i Syrien? Är själv bosnier och väntar febrilt på att Assad och Ryssland mosar Idlib. Hur förklarar du det?

Har Bosnien en muslimsk majoritet? Ja. Är majoriteten av dessa sunniter? Ja. Är Gornja Maoca en extremistby med några idioter? Ja. So what? Bosnien har problem med extremism precis som nästan alla andra länder i Europa och tyvärr tar länder som Saudiarabien nytta av att BiH har en sunnimuslimsk befolkning och är fattigt för att sprida sin wahabistiska lära. Det går inte att förneka men att påstå att vi som folk på något sätt skulle stå nära terroristerna i Syrien är skitsnack. Antingen sprider du desinformation med mening eller så är helt enkelt inte så insatt. Hoppas verkligen på det sistnämnda.

Skulle personligen anse den ortodoxa befolkningen i Bosnien vara mer extremistisk än den muslimska. Fanatiskt muslimhat, förnekelse av krigsförbrytelser och helgonförklarande av massmördare bör väl bekräfta den utbredda förekomsten av extremism bland den ortodoxa befolkningen.

Ryssland bör aldrig någonsin bli förlåtet för dess agerande i Tjejenien från 1700-talets slut till vår samtid.
Citera
2018-07-21, 14:19
Medlem
Citat:
Jag tycker att man ser och hör avståndstaganden ganska ofta från den muslimska världen och t ex muslimer i Sverige gentemot framförallt IS. Islamismen i stort vet jag inte däremot.

Sedan kan det ju finnas en massa skäl till att varje enskild muslim inte gör det. Det kan vara så enkelt som att de inte är intresserade. Det får man ju respektera.

Precis. Sen kan man ju fråga sig varför en muslim ska ta något speciellt ansvar för vad, tyvärr ganska många, idioter gör i Islams namn. I mitt tycke bär exempelvis USA kanske det största ansvaret för hur situationen ser ut i Mellanöstern gällande extremism. Inte har vi sett de ta något ansvar för det.
Citera
2018-07-21, 14:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Islamismen växer och det är problemet. Mycket p.g.a. Saudiarabiens inflytande och Muslimska brödraskapet via Qatar. Det är situatioen på Balkan desvärre och även i Sverige i viss mån även om man börjar få upp ögonen för problemet.

Innan någon kastar sig över mig att jag på något sätt diskriminerar moderata muslimer i detta vill jag bara säga att det är de som är det bästa försvaret mot radikalisering och inflytandet av salafism etc.
Vi bör ge dem stöd för detta men då krävs det att även vi skaffar oss kunskaper och kompetens och att vi framförallt erkänner problemen var än vi hittar dem. Och vi hittar dem i Sverige i olika miljöer och tyvärr även på Balkan där Albanien och Kosovo verkar vara särskilt drabbade.

Saken blir inte bättre av att USA och väst håller t.ex. Saudi under armarna och att alla dessa apologeter skriker om islamofobi och annat. Inte minst drabbas de moderata muslimerna av detta som får se en större andel ungdomar sugas upp av radikalismen. Värst är det när russofober som Oksanen tar islamiska terrorister i försvar i sitt hat mot Ryssland. För det är precis vad de är de som fängslats på Krim.

Kom ihåg att både Uzbekistan och ryska myndigheter varnade oss för Akilov men att det ignorerades av svenska myndigheter. Istället åker SVT till Ubekistan och gör reportage om hur dumma myndigheterna är mot Akolivs bekanta och familj.
Citera
2018-07-21, 14:24
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Nja? Att Putin vill döda terrorister (inte jihadister) som kan hota Ryssland är självklart och visst är det bättre att göra det i Syrien än hemma. Det betyder dock inte att han bryr sig om Syrien som land eller har någon särskild relation till Assad heller för den delen.

Själv tror jag Putin mest är intresserad av att bibehålla Rysslands inflytande vid Medelhavet.
Det ena utesluter inte det andra och varför skulle han inte bry sig? Putin blev faktiskt uppmanad av patriarken i Moskva att komma tiill trosfränderna i Syriens räddning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in