Citat:
Ursprungligen postat av
Dijamant
Det du länkade säger inte ett skit. Är Islam och terrorism synonymt menar du? Kan man inte vara sunnimuslim utan att stötta Al-Nusra i Syrien? Är själv bosnier och väntar febrilt på att Assad och Ryssland mosar Idlib. Hur förklarar du det?
Har Bosnien en muslimsk majoritet? Ja. Är majoriteten av dessa sunniter? Ja. Är Gornja Maoca en extremistby med några idioter? Ja. So what? Bosnien har problem med extremism precis som nästan alla andra länder i Europa och tyvärr tar länder som Saudiarabien nytta av att BiH har en sunnimuslimsk befolkning och är fattigt för att sprida sin wahabistiska lära. Det går inte att förneka men att påstå att vi som folk på något sätt skulle stå nära terroristerna i Syrien är skitsnack. Antingen sprider du desinformation med mening eller så är helt enkelt inte så insatt. Hoppas verkligen på det sistnämnda.
Inte alls och jag kan skriva under på det mesta du säger faktiskt. Vad jag saknar är, och inte bara bland muslimer i Bosnien utan även på andra ställen, ett erkännande av existensen av och avståndstagande från islamismen även den icke-våldsamma. Det är nämligen ur den människor radikaliseras.
Jag tar alltså avstånd ifrån företeelsen var än den finns även i Sverige naturligtvis men du måste väl hålla med om att det utgör ett större och växande problem i Bosnien och kanske framförallt i Albanien för att inte tala om i Kosovo.
Finns även i Ryssland och i f.d. ryssrepubliker men där verkar man ta tag i problemen till mångas förtret:
https://www.helahalsingland.se/artikel/opinion/ledare/det-var-min-sista-dag-pa-krim