2018-07-20, 18:55
Medlem
loqus avatar
  1. Ha fönster stängda och fördragna under dagen när solen lyser in och temperaturen ute är högre än inne.
  2. Använd så lite elektroniska saker som möjligt, lampor, TV, dator, etc.
  3. Drick mycket och med lite extra salt på maten.
  4. Öppna och vädra på kvällen när temperaturen sjunker.
  5. Sitt i bilen med AC.
  6. Vistas i svala butiker/köpcentrum.
  7. Köp en AC.
  8. Blöta kläder på kroppen kyler. För bättre effekt använd något med lägre kokpunkt, såsom T-röd.
  9. En vanlig fläkt kyler också.
  10. Gräv en jordkällare och kryp ner där.
Citera
2018-07-20, 20:12
Medlem
Grisbrottarens avatar
För några dagar sedan kunde jag få ned temperaturen i lägenhet till sisådär 26 grader under dagen genom att ha alla fönster öppna på natten och uppemot 28 som högst på kvällen, men nu går det inte ned under 29 på morgonen som ökar till över 30 på kvällen, innan jag kan öppna och få in svalare och friskare luft.
Den ihållande värmen och den stekande solen måste ha värmt upp väggarna och annat fast under den senaste veckan. Jag måste duscha kallt varannan timme nu för att stå ut inomhus.
Citera
2018-07-20, 20:27
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
För några dagar sedan kunde jag få ned temperaturen i lägenhet till sisådär 26 grader under dagen genom att ha alla fönster öppna på natten och uppemot 28 som högst på kvällen, men nu går det inte ned under 29 på morgonen som ökar till över 30 på kvällen, innan jag kan öppna och få in svalare och friskare luft.
Den ihållande värmen och den stekande solen måste ha värmt upp väggarna och annat fast under den senaste veckan. Jag måste duscha kallt varannan timme nu för att stå ut inomhus.

Min temperatur håller sig på stadiga 32 grader inomhus både dag och natt, nåt är fel med min lägenhet...tar en kalldusch när jag vaknar på morgonen och på kvällen tar jag säkert tre kallduschar till, jag gillar sol och värme men det finns en gräns

Själv gillar jag när solen lyser och temperaturen ligger på ca 15-25 grader, det är lagom
Citera
2018-07-20, 20:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaGretahorny
Varför inte bara gå och skjuta dig direkt? För varmt, för soligt. Herregud människor. NI skulle behövt låsas in i någon källare med en lite för närgående farsa i sisådär 20 år för att börja uppskatta livet och allt som ingår däri, som vädret.

Jag har AC hemma så det går ingen nöd på mig. Jag sitter dock inte och lipar över att det är mörkt och kallt 10 månader om året utan gillar när det är snö och vinter.
Citera
2018-07-20, 20:42
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaGretahorny
Kanske skulle ta och promenera ut från lägenheten då? Gå till systemet eller sätt dig på någon parkbänk med de andra.

Åh det är du igen som är så trevlig, kan informera dig om att jag jobbar 10 timmar om dagen och vill gärna kunna njuta i min lägenhet de få timmarna på dygnet som jag inte jobbar eller sover

Du är verkligen den drygaste jävla människa jag stött på här på Flashback
Citera
2018-07-20, 21:20
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellis
Jag har AC hemma så det går ingen nöd på mig. Jag sitter dock inte och lipar över att det är mörkt och kallt 10 månader om året utan gillar när det är snö och vinter.

Alla nordbor borde uppskatta snön och vintern, men för det mesta hör man bara ett jävla gnällande om hur kallt det är och hur mycket man längtar till den årliga thailands-semestern. Flytta härifrån då förihelvete om det inte passar.

Själv har jag ingen AC men jag kör den gammaldags stilen att inte klaga och gilla läget. Det funkar rätt bra.
Citera
2018-07-20, 21:22
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loqu
  1. Ha fönster stängda och fördragna under dagen när solen lyser in och temperaturen ute är högre än inne.
  2. Använd så lite elektroniska saker som möjligt, lampor, TV, dator, etc.
  3. Drick mycket och med lite extra salt på maten.
  4. Öppna och vädra på kvällen när temperaturen sjunker.
  5. Sitt i bilen med AC.
  6. Vistas i svala butiker/köpcentrum.
  7. Köp en AC.
  8. Blöta kläder på kroppen kyler. För bättre effekt använd något med lägre kokpunkt, såsom T-röd.
  9. En vanlig fläkt kyler också.
  10. Gräv en jordkällare och kryp ner där.

Du har i stort sett rätt i det du skriver, men vet inte varför jag får "vibbarna" typ "köp en flytväst nästa gång" som tillropat råd när den drunknande ropar "hjälp"..

-No disrespect.

Detta råd, vid låg luftfuktighetshalt, fungerar INTE i tropikerna eller om luftfuktigheten är hög. Men just nu är luftfuktigheten låg i Sverige, så det funkar finfint:

1) Ta en begagnad/uttömd sprayflaska, typ en liknande denna. Lämpligen "Ajax" eller typ då.

2) Skölj ur flaskan med rent vatten, och skruva in "pumpen" och spraya ner i slasken kanske tio pumptag minst. Med rent vatten.

3) Fyll på därefter "ajaxflaskan" med rent vatten ock spraya på din (nakna) kropp. Nakna kroppsdelar funkar bäst, nakenheten är inget jättekrav).

4) När vattnet på den varma kroppen avdunstar, så tar "vattnet med sig en heldel av värmen från kroppen"..

5) -Funkar som sagt bara om relativ luftfuktighet är så låg så vatten avdunstar, men så är det nu i mer eller mindre hela Sverige..

-Snälla nån! -Enkel högstadiefysik man lärde sig för 30-40-år sedan!!!

Edit: URL hamnade fel, nu är den förhoppningsvis rätt.
Senast redigerad av kraftfoder 2018-07-20 kl. 21:29.
Citera
2018-07-20, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blissummer
Väldigt anekdotiskt men visst var det vanligare med takfläktar på 80- och 90-talet? Eller är det bara min upplevelse? Jag upplever att det blev "ute" senare vilket jag tycker är väldigt synd om man ser praktiskt på det. Diametern och spridningen är ju överlägsen med en bra takfläkt relativt dessa stående fläktar. Den större diametern gör dessutom att den blir tystare vid samma luftflöde än en stående med mindre diameter.

Hahaha ! Stämmer bra att det är "ute"...men det blir jäkla gott inne nu i värmeböljan=D
Inga sladdar och skit, dessutom är dom inte lika fula som på glada 80-talet.
Köpte precis en andra till sovrummet, som sagt rekommenderas.
Citera
2018-07-20, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blissummer
Väldigt anekdotiskt men visst var det vanligare med takfläktar på 80- och 90-talet? Eller är det bara min upplevelse? Jag upplever att det blev "ute" senare vilket jag tycker är väldigt synd om man ser praktiskt på det. Diametern och spridningen är ju överlägsen med en bra takfläkt relativt dessa stående fläktar. Den större diametern gör dessutom att den blir tystare vid samma luftflöde än en stående med mindre diameter.

Hahaha ! Stämmer bra att det är "ute"...men det blir jäkla gott inne nu i värmeböljan=D
Citera
2018-07-20, 21:56
Medlem
Blissummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarslira
Det låter härligt. Kan man få en länk till den du köpte? Jag är säkert estetiskt handikappad men jag tyckte inte att de var så fula på 80-talet.
Citera
2018-07-20, 22:04
Bannlyst
Jag förstår inte problemet?

Drick lite vatten. Och ät mat med lite salt?

Jag sitter ute i solen från tidigare morgon, och dricker alkohol.

Har varit 30+ varje dag nästan...
Citera
2018-07-20, 23:09
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Alla nordbor borde uppskatta snön och vintern, men för det mesta hör man bara ett jävla gnällande om hur kallt det är och hur mycket man längtar till den årliga thailands-semestern. Flytta härifrån då förihelvete om det inte passar.

Eller hur. Jag är också trött på allt gnäll på vintern. Älskar höst och vinter. Folk som gnäller kan flytta för gott. De borde veta att uppskatta vårt klimat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in