2018-07-20, 21:28
Medlem
Känns som att många organisationer kommer att få det svettigt framöver med tanke på hur snabbt och ofta folk kastar fram rasistkortet..
Citera
2018-07-20, 21:33
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Det har jag förklarat för dig. Ifall du legat nedfryst så kan du exempelvis googla Göteborgskravallerna. Bara för att nämna en av ett otal förödande incidenter som vänstern ställt till med.
Va! Var det Löfven som ställde till med dem?
Citera
2018-07-20, 21:35
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalifatSvea
Känns som att många organisationer kommer att få det svettigt framöver med tanke på hur snabbt och ofta folk kastar fram rasistkortet..
Det beror väl på hur ofta motparten förnekar sina idéer och börjar skrika PK.
Citera
2018-07-20, 21:56
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Va! Var det Löfven som ställde till med dem?

Du måste ju trolla. Så dum kan du omöjligen vara och nog måste du väl ha hört talas om vänsterns Göteborgskravaller?
Citera
2018-07-20, 21:58
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Du måste ju trolla. Så dum kan du omöjligen vara och nog måste du väl ha hört talas om vänsterns Göteborgskravaller?
Varför tjatar du om det? Tror du jag håller på våldsverkare? Jag tycker vare sig om höger eller vänsterextremister, men hur är det med dig?
Citera
2018-07-20, 22:46
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Varför tjatar du om det? Tror du jag håller på våldsverkare? Jag tycker vare sig om höger eller vänsterextremister, men hur är det med dig?

Personligen ogillar jag de värsta våldsverkarna. Den liberalmarxistiska regimen. Men för att hjälpa ditt tröga intellekt på traven så handlar tråden om ett ”rasistförbud” som såssarna föreslagit.
Citera
2018-07-20, 23:00
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du kommer få svårt att ens hitta en åklagare som ens vill åtala en person som smetat in en smörgås i ansiktet på någon som har spottat på den som gjort det. Oklart vilket som är värst ens, en spottloska eller en smörgås i ansiktet. Jag skulle nog ha föredragit smörgåsen. Oavsett detta så er en sådan incident knappast skäl att införa tankebrott.

Som vanligt är du ute och cyklar genom att 1) utgå från en felaktig premiss (spottloska i ansiktet) och 2) svara på fel fråga (skulle en åklagare väcka åtal).

1. Cyklisten försökte spotta mot nazisterna (enligt nazistiska Nordfront). Att han träffade en nazist och i så fall var sägs det inget om.

2. Frågan vi diskuterade gällde om nazisterna kunde åberopa nödvärnsrätten för sitt agerande. Jag förklarade att nödvärnsrätten inte ger dig rätt att ge dig på någon som försökt spotta på dig. Det krävs mer än så för att motivera nödvärn.
Citera
2018-07-20, 23:11
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Nej men, baltiska ländernas frihetskämpande har väl inget med nationalism/rashygien att göra ?
Det är väl bara bra för dem och alla andra att de blev fria.

Är du ironisk, eller? Klart det har med nationalism att göra. Vad rashygien har med frågan att göra är dock oklart och din tolkning.
Citera
2018-07-20, 23:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Som vanligt är du ute och cyklar genom att 1) utgå från en felaktig premiss (spottloska i ansiktet) och 2) svara på fel fråga (skulle en åklagare väcka åtal).

1. Cyklisten försökte spotta mot nazisterna (enligt nazistiska Nordfront). Att han träffade en nazist och i så fall var sägs det inget om.

2. Frågan vi diskuterade gällde om nazisterna kunde åberopa nödvärnsrätten för sitt agerande. Jag förklarade att nödvärnsrätten inte ger dig rätt att ge dig på någon som försökt spotta på dig. Det krävs mer än så för att motivera nödvärn.

Eftersom vi inte har en dom har inte något blivit klarlagt, varken att cyklisten spottade eller att han som respons på det fick en smörgås i ansiktet?

Det vi kan göra med den information som finns är alltså att spekulera och om cyklisten fick en smörgås insmetad i ansiktet är det troligt att denne gjorde något innan och uppgiften om spottloskan låter som en trolig orsak. Frågor på det?

Och nej, om du spottar på någon och denne svarar med att smeta in en smörgås i ansiktet på dig kan du inte räkna med att en åklagare ens åtalar för detta, du är totalt naiv och okunnig om du tror det. Att nödvärnsrätten inte innebär att man får svara upp på det sättet gör inte att en åklagare skulle åtala för det.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2018-07-20 kl. 23:15.
Citera
2018-07-20, 23:14
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vadå nejdå, vad i det jag skrev är det du inte håller med om, var specifik.

Du drog in SD i frågan. De har inget med detta att göra
Citera
2018-07-20, 23:15
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus

Spelar ingen roll om han träffade eller inte. Totalt egalt.

Nödvärnsrätten är inte ens intressant i sammanhanget. Spotta är ofredande och fralla i nyllet är ofredande. Finns ingen nödvärnsrätt i fall av ofredande.
Citera
2018-07-20, 23:16
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Du drog in SD i frågan. De har inget med detta att göra

Jag frågade vad i det jag skrev du inte höll med om men du kom med noll och inget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in