Citat:
Ursprungligen postat av
sherm
De skriver att cyklisten "försökte sig på att spotta" mot deras aktivister som satt och fikade varpå hen sedan tappade balansen och ramlade. Håller man på och spottar loskor mot folk tycker jag nog att man får skylla sig själv ifall man får ansiktet insmort med en fralla som tack för salivet.
Man kan tycka vad man vill om publiceringen men det föreligger knappast någon grund att förbjuda organisationen pga den vilket du försökt göra gällande. Det är likväl uppenbart att ni vill neka dem rätt till nödvärn och skulle någon agera överilat vill ni hellre särbehandla än se dem behandlas lika efter lagen.
Nej, och det har jag inte heller hävdat.
Jag tog upp artikeln om misshandeln av cyklisten som ett exempel på vad som skulle kunna kallas
våldsförhärligande enligt den brittiska lag som användes för att förbjuda nazistiska National Action:
(FB) Britterna förbjuder nazistisk grupp
Men som jag också påpekade i mitt första inlägg leder den typen av lagstiftning till problem med yttrandefriheten. Det är alltså inte något jag förespråkar i nuläget. Då är moderaternas och KD:s förslag att förbjuda
våldsbejakande organisationer inte lika problematiskt. Det sätter ju fokus på handlingar, inte åsikter.
Vad gäller nödvärnsrätten, så är den restriktiv och kan inte åberopas bara därför att någon försökt spotta på dig. Möjligen skulle den som misshandlade cyklisten kunna hävda att han svårligen kunde besinna sig, beroende på hur försöket att spotta gick till.