2018-07-17, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är ju median och inte medelvärde. Skulle mer än hälften av försäljningarna vara dyra nybyggen så skulle medianen hoppa upp direkt.

Hur ser prisnivån ut? Det kan ju vara så att personer utan bostadskarriär har råd?
2018-07-17, 15:49
Medlem
Clay79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronken
Var står det menar du? I bostadsrättslagen 5 kap 8 § p.2? I så fall håller jag inte alls med.

I förarbetena till bestämmelsen.
2018-07-17, 16:39
Medlem
Bronkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay79
I förarbetena till bestämmelsen.

Det är sant och riktigt. Det var ett av lagrådet föreslaget tydliggörande, som jag begriper det sannolikt för att skydda föreningen mot att förhandstecknaren ev. haft rätt till hävning om hen själv varit orsaken till dröjsmål, om det inte uttryckligen framgick att föreningen ska vara den part som orsakar dröjsmålet enligt lydelsen.

Nåväl, det finns inget i propositionen som jag kunnat se som underlättar förståelsen av hur man ska tillämpa försummelsebegreppet.
2018-07-17, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GolareMedPolare

Kolla på Söderort, upp nästan 10% är det folk som vill bo på Södermalm men inte får lån och istället köper strax utanför?
Även Malmö är upp men det är bara 10 försäljningar där. Annars ner, både i pris och antal affärer, som väntat.

Kan vara, Söderort längs vissa tunnelbanelinjer är riktigt nice.
2018-07-17, 19:03
Medlem
Clay79s avatar
Citat:
Det är sant och riktigt. Det var ett av lagrådet föreslaget tydliggörande, som jag begriper det sannolikt för att skydda föreningen mot att förhandstecknaren ev. haft rätt till hävning om hen själv varit orsaken till dröjsmål, om det inte uttryckligen framgick att föreningen ska vara den part som orsakar dröjsmålet enligt lydelsen.

Nåväl, det finns inget i propositionen som jag kunnat se som underlättar förståelsen av hur man ska tillämpa försummelsebegreppet.

Det lär väl vara en situation som i det aktuella fallet, föreningen (veselin mijac/brf plommonträdet ) har råkat ut förseningar av entreprenören (veselin mijac/savana bygg) som man har tänkt på. Föreningen kan ju knappast skylla på någon annan när samma person sitter i bostadsutvecklarbolagets styrelse, föreningens styrelse och i byggbolaget styrelse. Han om någon har och ska ju ha koll på läget. Nä, lovar man något så ska man hålla det!
2018-07-17, 21:45
Medlem
bohrdohrs avatar
Efter junisiffrorna och den normalt starka förstahalvan av året. HOX-prisindex i Euro (vanliga hox inom parentes):

HOX Sverige, eur
3mån
-0,8% (+0,5%)
6mån
-0,1% (+3,5%)
12mån
-9,1% (-4,1%)
24mån
-4,6% (+5,2%)
36mån
+3,9% (+15,3%)

Stockholm BR, eur
3mån
-0,1% (+1,2%)
6mån
-0,6% (+2,9%)
12mån
-12,5% (-7,7%)
24mån
-9,1% (+0,2%)
36mån
-5,4% (+4,9%)

Stockholm villa, eur
3mån
-3,0% (-1,7%)
6mån
-3,3% (+0,1%)
12mån
-12,1% (-7,3%)
24mån
-10,7% (-1,6%)
36mån
-1,6% (+9,1%)

Relevant eller inte?
Enligt mig relevant då kronans svaghet till viss del gömmer fallet och som vanligt får stora delar av befolkningen att gå runt ovetandes om vad som sker. Det finns inte heller mycket som tyder på att kronan kommer att stärkas. Det blir oftast en negativ spiral åt andra hållet istället och det skrämmer till stor del bort internationella investerare från hela den svenska marknaden.
2018-07-17, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är ju median och inte medelvärde. Skulle mer än hälften av försäljningarna vara dyra nybyggen så skulle medianen hoppa upp direkt.

Ok ja medianer såklart. Men effekten på en median blir liknande. Om dyrare objekt ökar i andel skjuts medianen uppåt i pris.
2018-07-17, 22:37
Medlem
Bronkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay79
Det lär väl vara en situation som i det aktuella fallet, föreningen (veselin mijac/brf plommonträdet ) har råkat ut förseningar av entreprenören (veselin mijac/savana bygg) som man har tänkt på. Föreningen kan ju knappast skylla på någon annan när samma person sitter i bostadsutvecklarbolagets styrelse, föreningens styrelse och i byggbolaget styrelse. Han om någon har och ska ju ha koll på läget. Nä, lovar man något så ska man hålla det!

Den premissen köper jag förstås. Det jag däremot försökt påpeka är att den situationen i det avgjorda målet och den utgången det målet fick i underrätten inte utan vidare kan ge vägledning när det gäller tillämpningen av samma bestämmelse i tvister mot andra bostadsutvecklare.
2018-07-17, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bohrdohr
Det blir oftast en negativ spiral åt andra hållet istället och det skrämmer till stor del bort internationella investerare från hela den svenska marknaden.

Andelen internationella fastighetsinvesterare har i princip varit(och är) på rekordnivåer de senaste åren, och till skillnad från normalläget är det faktiskt även bostäder som är intressant, när det gäller bostäder så skulle åtminstone jag säga att de två mest uppmärksammade affärerna är Carnegie(Blackstone) och Victoria Park(budkriget mellan tyska Vonovia och amerikanska Starwood). Förhållandevis stark ekonomi, billig valuta och låga räntor.

Det senaste stora förvärvet som jag kommer på, så här på rak arm var Allianz Real Estate köp av en kontorsfastighet på Kungsholmen nu i början av månaden, 1,8 miljarder.

Och för de av er som inte vet vilka Allianz är...
Citat:
Allianz SE[2] (/ˈæliənts/ AL-i-ənts; German pronunciation: [aliˈants] (About this sound listen)) is a European financial services company headquartered in Munich, Germany. Its core businesses are insurance and asset management. As of 2014, it is the world's largest insurance company, the largest financial services group and the largest company according to a composite measure by Forbes magazine,[3] as well as the largest financial services company when measured by 2013 revenue.

[...]
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-07-17 kl. 23:27.
2018-07-18, 08:06
Medlem
Har en fråga till er som hemnetknarkar och eventuellt är ute efter bostad.
Jag har haft bevakning på 2rok, på Kungsholmen & Vasastan. Jag börjar nästan tro att det är värre än vad det ser ut samt rapporteras i media.

Är själv ute efter att köpa bostad i nått av de två områdena men det som kommer ut på hemnet senaste halvåret, är samma lägenheter som låg ute för nått år sedan eller några månader tillbaka.

Hur väl stämmer alla valueguard siffror och liknande? Kan det verkligen vara så mycket som säljs?
Nu har jag iofs enbart koll på 2rok som jag tycker borde vara relativt lättsålt.

Därför som jag undrar om ni andra som har bevakningar upplever samma sak? Känns som 8 av 10 lägenheter som kommer ut, är samma lägenheter som låg ute för några månader sen.

Mvh
2018-07-18, 08:37
Medlem
Clay79s avatar
Citat:
Den premissen köper jag förstås. Det jag däremot försökt påpeka är att den situationen i det avgjorda målet och den utgången det målet fick i underrätten inte utan vidare kan ge vägledning när det gäller tillämpningen av samma bestämmelse i tvister mot andra bostadsutvecklare.

Ja, det håller jag med om. Kanske finns mer info i inlagorna men som domstolen inte har kommenterat, bara bedömt.

Men kanske är det inte konstigare än att det ska bara föreningen som klantat sig. Man kan väl tänka sig en annan situation där en köpare vill göra tillval i sista sekund, vilket försenar det hela. Då beror väl förseningen kanske på föreningen men knappast har den väl varit försumlig...
2018-07-18, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituiation
Har en fråga till er som hemnetknarkar och eventuellt är ute efter bostad.
Jag har haft bevakning på 2rok, på Kungsholmen & Vasastan. Jag börjar nästan tro att det är värre än vad det ser ut samt rapporteras i media.

Är själv ute efter att köpa bostad i nått av de två områdena men det som kommer ut på hemnet senaste halvåret, är samma lägenheter som låg ute för nått år sedan eller några månader tillbaka.

Hur väl stämmer alla valueguard siffror och liknande? Kan det verkligen vara så mycket som säljs?
Nu har jag iofs enbart koll på 2rok som jag tycker borde vara relativt lättsålt.

Därför som jag undrar om ni andra som har bevakningar upplever samma sak? Känns som 8 av 10 lägenheter som kommer ut, är samma lägenheter som låg ute för några månader sen.

Mvh

Mycket intressant iakttagelse och informationen måste såklart ut om den stämmer. Det skulle vara intressant om du kunde göra en sammanställning på detta men det är isf en studie som måste göras över en längre tid.

Med största sannolikhet så stämmer det du säger, det är garanterat värre än vad gemene man tror.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in