2018-07-19, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Jag kommer att tänka på Dr Åsa och hennes mordbrännare till sambo, Magnus Lundberg (alias dr Brasa). Åsa var ju helt säker på sin sambos oskuld och gjorde intervjuer i media där hon sa att han aldrig skulle göra något sådant, han är inte sådan osv. Hon såg inget motiv heller utan höll sin sambo stenhårt om ryggen.
En närstående till mig har jobbat väldigt nära ihop med dr Brasa och var helt förkrossad när sanningen uppdagades. Hon hade aldrig för sitt liv kunnat tro att han skulle vara kapabel till en sådan gärning!
Det här lär väl dra åt OffT, men eftersom jag för ett tag sedan läste den gamla tråden, så måste jag protestera!
Du har rätt i att Dr Åsa HÄVDADE att hon inget känt till om planerna på att bränna huset. Hon fälldes heller inte för medverkan. Men Dr Åsa försökte förklara de stora inköpen av tändvätska med att man några dagar tidigare hade eldat massa ris på tomten. Dr Åsa drog t o m med polismännen dit för att visa på platsen. Hon uppträdde nervöst och forcerat.
Dessutom hade Dr Åsa plus dotter lägligt nog valt att åka till Norrand när huset brändes.
Tycker inte vi skall skapa en trådsanning om oskuld, baserad på vad en misstänkt person (Dr Åsa) hävdade. Hon gick fri.
Men hon var misstänkt för delaktighet. Det är viktigt att komma ihåg.

OnT: Jag lider med HD om hon är så totalt förd bakom ljuset av SD och LW. Det kan inte vara trevligt att bli uthängd som vore hon mindre begåvad som skaffade barn med SD. Blivit vigd av den kvinna som maken SD vänstrat med.
Hur känns det för henne att komma till jobbet på avd 92 när kollegerna har varit inne här och läst?

Edit: Korrigerar mig själv innan jag blir uppläxad av mer påläst person. Det var inte de stora inköpen av tändvätska som Dr Åsa ville förklara, utan det var att Dr Brasa skulle ju komma att tas prover på och då skulle NFC-kemin visa på tändvätska. Därför(?) hade man tillsammans eldat ris med tändvätska. Mycket lägligt, mycket misstänkt. Tyckte poliserna.
Senast redigerad av Carinah78 2018-07-19 kl. 22:01.
Citera
2018-07-19, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 18carat
Det finns uppgifter som polisen fått del av som inte är från anhöriga till LW, och som inte framkommit här i tråden, som gör att de har all anledning att inrikta sig på SD och att rubricera motivet så. Betänk vad SD gjorde mot en ung tjej i en dykklass han hade. Hon hade börjat träffa en kille och han skällde ut henne inför de andra i gruppen och lade ut det på nätet. (Finns tidigare i tråden.) Om han kunde göra så inför andra vad kunde han då inte göra när ingen såg på? Det finns personer utanför LW:s familj som vet att det som anmäldes inte var de enda händelserna av det slaget. Jag tror att den som någon gång stått nära en kvinna som har behövt göra sådana här anmälningar (eller borde ha gjort det men inte vågade) kan ana resten.
Dyk loggen är väl 15 år gammal? Vet du bakgrunden ens? Det är alltid vanskligt att bedöma en person med bara ett mycket litet fragment av en historia och situation.
Samma angående anmälningarna från LW. Det är svårbedömt vad , hur och varför saker har skrivits eller uttryckts.
Angående den sista anmälan, i bilen, tog ju SD inte ens en försvarare, fast han vart stark rekommenderad. Den detaljen tycker jag väger tungt att situationen som vart anmäld var bagatellartad (oavsett hur mycket ni (inte sagt 18carat) tycker att det är våld).
Citera
2018-07-19, 21:53
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 18carat
Det finns uppgifter som polisen fått del av som inte är från anhöriga till LW, och som inte framkommit här i tråden, som gör att de har all anledning att inrikta sig på SD och att rubricera motivet så. Betänk vad SD gjorde mot en ung tjej i en dykklass han hade. Hon hade börjat träffa en kille och han skällde ut henne inför de andra i gruppen och lade ut det på nätet. (Finns tidigare i tråden.) Om han kunde göra så inför andra vad kunde han då inte göra när ingen såg på? Det finns personer utanför LW:s familj som vet att det som anmäldes inte var de enda händelserna av det slaget. Jag tror att den som någon gång stått nära en kvinna som har behövt göra sådana här anmälningar (eller borde ha gjort det men inte vågade) kan ana resten.

Jag har tyvärr erfarenhet av kvinnor som levt i destruktiva och våldsamma förhållanden. Jag förstår vad du menar. Tror jag.

Kan du utveckla? Vore bra att få en tydligare bild av deras förhållande.
Senast redigerad av LimeTime 2018-07-19 kl. 22:00.
Citera
2018-07-19, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Absolut, om dessa rykten stämmer är förutsättningarna annorlunda än vad som tidigare har antagits i tråden, dvs. att mobilen antingen inte är upphittad, eller att skulle ha hittats i området där den ev. pingades nära inpå hennes försvinnande.
Hur bedömer du själv trovärdigheten i dessa rykten?

Rykten är rykten och prat är prat men med tanke på de personerna som jag har i min nära krets så vågar jag ändå sticka ut hakan och säga 75/25.

Kanske inte mycket att hänga i julgranen men min känsla är ändå att de med stor säkerhet vet vad de pratar om.
Senast redigerad av SonyaStolt 2018-07-19 kl. 22:04. Anledning: Korrektur
Citera
2018-07-19, 22:03
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Angående de olika uppgifterna om L:s mobil, påträffad eller icke påträffad?

I min krets (tjänstehundar)
så går rykten om att luren påträffades på samma fyndplats som L hittades.

Vet inte om detta tillför tråden något?
Det som är konstigt är om hon tog med mobilen för att bara gå ut och prata en stund. Men för barnens skull då kanske. Och varför låste hon inte. Glömde för att hon var upprörd kanske.
Citera
2018-07-19, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Det mesta i det citat du hittade är rena lögner. Skulle inte fästa någon vikt i den personens uttalanden.

Okey... så HD hade ingen ny kille?
Citera
2018-07-19, 22:07
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Någon som vet om HD hade någon ny kille?
Nygammal kanske
Nyligen blev SD kallad "huvudmisstänkt". Kan inte låta bli att undra om polisen anar att han hade en medhjälpare...
Citera
2018-07-19, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Det som är konstigt är om hon tog med mobilen för att bara gå ut och prata en stund. Men för barnens skull då kanske. Och varför låste hon inte. Glömde för att hon var upprörd kanske.

L hittades död ca 130 meter från sitt hem och polisen misstänker mord.
Det finns många frågetecken och konstigheter.
Citera
2018-07-19, 22:17
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Dyk loggen är väl 15 år gammal? Vet du bakgrunden ens? Det är alltid vanskligt att bedöma en person med bara ett mycket litet fragment av en historia och situation.
Samma angående anmälningarna från LW. Det är svårbedömt vad , hur och varför saker har skrivits eller uttryckts.
Angående den sista anmälan, i bilen, tog ju SD inte ens en försvarare, fast han vart stark rekommenderad. Den detaljen tycker jag väger tungt att situationen som vart anmäld var bagatellartad (oavsett hur mycket ni (inte sagt 18carat) tycker att det är våld).

SD:s ord i dykbloggen är inte "friska" i andras ögon. Sen spelar det ingen roll att det är 15 år sen. Mycket olustigt beteende. Vore väldigt intressant att höra vad den unga tjejen M*j* L**sk* har att förtälja om SD. Finns nog en hel del tjejer som har något obehagligt minne av "slemmet" SD.

Hur var det nu igen? Var/är du vän med SD? Då måste ju du med ha sett en del som andra skulle uppleva olämpligt.
Citera
2018-07-19, 22:19
Medlem
Jag stör mig på TR och åklagaren, samt utbytet av spaningsledning.
Från att nästan helt uteslutit SD som GM, till att fått mer info om honom och den situation som finns, så pass att jag höll honom som högst rankad. Nu tillbaka att jag finner det mindre och mindre sannolikt att han är GM.

Vilken detalj tycker åklagaren i 1:a häktningen att det skall vara sannolikt, men TR nekar?
Vilken/vilka mer bevisning inkom den veckan som gör att åklagaren åter går på sannolikt, men TR nekar?
Kan det vara "digital kontakt" i första läget och vittnen sett honom i andra läget?
Självklart kan det vara 1000 andra saker, men dessa är vad vi vet.

Hennes mobils icke vara eller vara har ju underordnad betydelse, dom har ju SD:s. Där hittar dom ju det mesta.

Sedan kommer frågan att spaningsledningen bytes ut och det har med fallet att göra är jag 99% säker, speciellt med Mats Nyléns "fel uttalande" och PS:s eget fördömande.

Nu med mordbibelns röda tråd skall NOA kopplas in om man inte har en gärningsman efter 30 dagar.
Då kommer lite klurigheter. Enligt åklagaren har dom en skälig misstänkt GM. Så varför NOA? Att han inte sitter häktad på sannolika skäl och att dom inte har tillräkligt med bevis, men är övertygad om att dom har rätt GM? Nja... då ska ju inte NOA kopplas in väl? Eller...???

Om jag tolkade försvarsadvokaten rätt så hade dom ett förhör under häktningstiden, vilket är löjligt litet, speciellt när åklagaren går in med sannolika.

"Jättemånga bevis" är nästa grej som jag tycker borde lett vidare. Jag vet att många ställer tron till att det är långa hanteringstider på NFC, men som ni läste tar DNA 3-4 dagar normalt. Den DNA dom har hittat har inte knutit SD till gärningen kan vi utgå ifrån i detta läge.

Nått skumt är det i utredningen!

Nu vill jag få kritik, så detta genomlyses och vi kanske kommer vidare?!
Citera
2018-07-19, 22:20
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Angående de olika uppgifterna om L:s mobil, påträffad eller icke påträffad?

I min krets (tjänstehundar)
så går rykten om att luren påträffades på samma fyndplats som L hittades.

Vet inte om detta tillför tråden något?

Får jag fråga vad du menar med tjänstehundar? Innebär det du skriver att du har fått informationen om hittad mobil från en hundförare inom polisen?
Citera
2018-07-19, 22:21
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
För 15 år sen var han med god marginal "vuxen" och hans personlighet formad. Eller menar du att han ändrat sin personlighet sen dess?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in