Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-19, 14:56
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Fast nä, inte så det fungerar.

Går inte att stödja sig på internationell rätt eller svensk rätt i dessa fall.
Om man nu inte bara säger "Vi ändrar bara lagarna".

Uppehållstillstånd har också sedan tidigare prövats av högsta domstolen när det gäller beslut som tagits på felaktiga grunder.
Tittar man på de avgöranden som gjorts så väger nuvarande förhållanden tyngst. Fast Migverket kunde bevisa att UT getts på fel grunder.
Så har personen en bra nuvarande koppling till Sverige så dras den inte tillbaka. Krävs synnerliga skäl.
Exempelvis personer med begränsad koppling till Sverige och istället har stark koppling kvar till hemlandet.

Att det är minst 500.000 som kan räknas in i den grupp, där man först ska kunna bevisa att det skett på felaktiga grunder(Migverket har bevisbördan) för att sedan kunna visa att det finns synnerliga skäl varför personen ska lämna har jag väldigt svårt att se.

Och vad skulle problemet vara att ändra lagarna? Det har ju den nuvarande förbrytareliten gjort systematiskt till nackdel för etniska svenskar.
Citera
2018-07-19, 14:58
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
Åkesson har inte nämt återvandring i ett enda tal eller anförande sedan 2014. Har tittat på alla. Du kan leta själv och se om du kan hitta ordet i något tal under de senaste fyra åren. Utrusta dig med mikroskop.
Du kan ha rätt att det är en tid sedan ha sa den ordalydelsen men läs artikeln som jag länkade till. Vill gärna veta vad du tycker. Åkesson hade kunnat lägga in ordet återvandring i på tio ställen i den texten eftersom det är vad det handlar om.
Citera
2018-07-19, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
En intressant position skulle vara att kräva en svensk motsvarighet till den "nationalstatslag" som just antagits i Israel.

Detta är ju kärnan i SD:s hanrejsnationalism: Att man SAMTIDIGT stöder en klassisk, ostympad, helgjuten nationalism för judar i Israel som man uttryckligen tar avstånd från svensk "etnonationalism". I ett fall går det bra med blodsband och DNA-test - i det andra "kan få nu levande människor sägas vara etniska svenskar" och den öppna svenskheten är en helt godtycklig kulturytttring.

Att hänvisa till denna lag gör det besvärligt, både för media och SD - samtidigt som det är kraftfull natonalism.
Visst är det märkligt att alla utom svenskarna själva får vara nationalister i Sverige.
Det är en farlig retorik i förlängningen.
Minns när en Özz Nujen stod i SVT debatt berättade att han var en kurdisk nationalist, för att 5 minuter senare berätta alla svenska nationalister är rasister.
Sjukt samhälle vi lever i.
Citera
2018-07-19, 15:02
Medlem
Ulo2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloss
Nej skillnaden består i att AFS sätter en siffra på återvandringen och kallar det "aktiv återvandring". Det är fortfarande samma grupper som SD vill avvisa, de som är här illegalt -check, de som fått uppehållstillstånd på felaktiga grunder ljugit om sin ålder eller identitet -check, de kriminella -check, de som har TUT när skyddsskälen medger -check osv. Båda partierna vill stimulera den frivilliga återvandringen av de grupper som uppehåller sig i landet på "legitima" grunder.

Olikheterna i partiernas politik gällande återvandringen är alltså små. Skillnaden består i allt väsentligt i vilken retorik man använder.

Men Jimmie säger ju själv att de inte kommer tvinga någon att återvända. Där har du den väsentliga skillnaden. Man kommer alldeles säkert skapa incitament för frivillig återvandring, men det räcker inte.

SD tänker inte heller repatriera de övriga samhällsbelastande elementen, det vill säga snyltande bidragstagare. Så länge du inte begår brott, kan du alltså snylta på våra skattepengar livet ut, om SD får bestämma.
Citera
2018-07-19, 15:05
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulo2000
Men Jimmie säger ju själv att de inte kommer tvinga någon att återvända. Där har du den väsentliga skillnaden. Man kommer alldeles säkert skapa incitament för frivillig återvandring, men det räcker inte.

SD tänker inte heller repatriera de övriga samhällsbelastande elementen, det vill säga snyltande bidragstagare. Så länge du inte begår brott, kan du alltså snylta på våra skattepengar livet ut, om SD får bestämma.
Jimmie är ju mest intresserad av att bli respekterad av alliansen, så dessa ställningstaganden är inte konstiga. Problemet med AfS är att man inte koncentrerar sig på de viktigaste frågorna utan lägger energi på kontroversiella förslag som platt skatt.
Citera
2018-07-19, 15:05
Medlem
Citat:
Nej du har fel. SD och Åkesson har återkommande nämnt frivillig återvandring sedan många år. För den som följt partiet lätt att minnas eftersom varje gång det nämnts har anklagelserna om dunkla avsikter osv. duggat tätt. Svaret på det har varit att stöd för återvandring redan finns men att SD vill stimulera den mera. SD har ofta framfört att Migrationsverket ska undersöka uppehållstillstånd som getts på felaktiga grunder som fel identitet eller och använda sina befogenheter att återkalla dessa.

Här en debattartikel från 2016 där Åkesson vill kontrollera åldern på alla som fått asyl som ensamkommande flyktingbarn de senaste åren. Läs gärna hela. https://www.svd.se/kontrollera-alder-pa-de-som-redan-fatt-stanna/om/debatt
(FB) SD: Kontrollera ålder på alla som redan fått stanna

Nu har jag ju skrivit en hel massa om detta i många år och kan inte minnas någon enda debattartikel eller något tal om saken från SD. Var finns motsvarigheterna till idéer om sverigecentra och kulturlotsar? Var har det talats om en proaktiv återvandringspolitik för de med medborgarskap eller PUT enligt de linjer jag drivit?

Att tala om polisiära åtgärder för att ompröva och/eller avvisa människor utan UT, är inte samma sak som att ställa ett återvandringsindustriellt komplex på fötter med biståndsbudgeten som gigantisk grundplåt. Vilket ju i rättvisans namn inte heller AfS gör och vissa av dess tongivande anhängare i tråden inte förstår är nyckeln till att skapa en självgående återvandring i den skala som krävs. Att använda sig av kapitalism och vinstintresse, att göra remigrationen profitabel.

Istället har SD ju köpt premissen att Sverige ska fortsätta vara ett invandringsland för människor från tredje världen även i framtiden.

Jag har inget problem med att SD framöver köper min retorik (de är välkomna att ta mina tjänster i anspråk för linjetal om det nya återvandringsparadigmet) som en motmedel mot AfS tal om tvångsavvisningar och blir en good cop - men hittills har de inte gjort något nämnvärt i den riktningen. Det är därför det är så vitalt att en bad cop finns.
Citera
2018-07-19, 15:10
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Jimmie är ju mest intresserad av att bli respekterad av alliansen, så dessa ställningstaganden är inte konstiga. Problemet med AfS är att man inte koncentrerar sig på de viktigaste frågorna utan lägger energi på kontroversiella förslag som platt skatt.

Haha...tror jag har hört AfS prata om Återvandringsverket 100 ggr och om platt skatt 0 ggr. Detta finns såklart bland deras politiska förslag, men det är inget man lagt särskilt mycket energi på. Däremot finns det individer på Flashback som gärna vill lägga mycket energi på detta, men de representerar näppeligen partiet.
Citera
2018-07-19, 15:16
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulo2000
Ja, Jimmies högsta dröm är att sitta i knät på Tuffe Uffe och bestämma huruvida RUT-avdraget ska utökas eller inte.
Angående att AfS skulle lägga energi på förslaget om platt skatt håller jag inte med om. Vart har du sett det? Ja, det är ett förslag i partiprogrammet men utöver det har jag inte sett det nämnas av någon företrädare i större utsträckning. Jag tycker att det mesta av krutet har lagts där det bör, på återvandringsfrågan, swexit, nato, infiltrationen av myndigheter och SDs förfall och nu strävan att bli en del av etablissemanget.
Du kan ha rätt i att förslaget om platt skatt inte varit så dominerande som mitt intryck varit, men genom personliga samtalade företrädare för partiet och även i detta här tråden fick jag intrycket att detta var den dominerande frågan, vilket jag tycker är dumt, ety det kan stöta bort exempelvis gamla sossar.
Citera
2018-07-19, 15:18
Medlem
Ulo2000s avatar
Citat:
Nej du har fel. SD vill inte tvinga någon som är här på "legitima" grunder. Det vill inte AFS heller vad jag förstår utan där vill båda partierna stimulera den frivilliga återvandringen.

När det gäller de som är här illegalt eller på olika sätt ljugit till sig uppehållstillstånd osv. är det en helt annan sak. Det är inte återvandring i egentlig mening utan återkallande av felaktiga uppehållstillstånd och tvångsavvisning enligt gällande bestämmelser i utlänningslagen. Läs gärna denna debattartikel av Åkesson. https://www.svd.se/kontrollera-alder-pa-de-som-redan-fatt-stanna/om/debatt

Du börjar med att säga att jag har fel, för att sedan motsäga dig själv. Vad ämnar SD att göra med invandrare som lyfter bidrag, vad ämnar de att göra med lönedumpande invandrare? Svara på det istället.
Eller strunta i det, för jag vet redan svaret: Ingenting, det ska vara frivilligt att återvandra enligt SD

http://www.friatider.se/kesson-i-barn-tv-ingen-som-har-bott-i-sverige-kommer-tvingas-terv-nda

Där har du den väsentliga skillnaden, AfS vill att lönedumpande och bidragssnyltande invandrare ska hem. SD vill behålla dem. Men fortsätt du mala på om att AfS och SD har en identisk återvandringspolitik.
Lär dig vad ditt parti har för politik innan du går in och nätkrigar, min vän.
Citera
2018-07-19, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Kategorin ”övriga” har ökat från 3.4% till 4.7% i Yougovs senaste mätning. Mycket intressant.

http://www.friatider.se/vriga-partier-kar-till-47-procent-i-yougov

Extremt positivt för AfS. Det finns inte en chans att de inte är över 2%-gränsen med god marginal nu, vilket innebär att det bara är en tidsfråga innan de börjar särredovisas.
Citera
2018-07-19, 15:33
Medlem
Ulo2000s avatar
Citat:
Var motsäger jag mig? SD vill utvisa de som är här illegalt eller fått uppehållstillstånd på felaktiga grunder. Samma som AFS. AFS får gärna kalla det "aktiv återvandring" om de vill men SD och de flesta med mig skulle nog kalla det tvångsavvisningar. Jag har länkat till en informativ debattartikel av Åkesson men tyvärr verkar du inte vilja ta till dig den. Den säger nog mer än någon barnintervjuv du verkar föredra.

Sedan vill jag upplysa herrn att även AFS pratar om den "frivilliga återvandringen" i sitt eget program.

Du hävdar att det enda som skiljer AfS och SDs återvandringspolitik är retoriken. Där har du fel och det är därför du undviker att kommentera en AfS återvandring av lönedumpande och bidragssnyltande invandrare.

Att AfS har frivillig återvandring i sitt program är inte speciellt konstigt. Varför skulle man tvinga fram något som sker frivilligt? Det är ju inte där problemet ligger, problemet ligger ju hos invandrarna som vägrar lämna landet fast Sverige skulle må bättre av det.
Citera
2018-07-19, 15:54
Medlem
Citat:
Säg mig vilken status har dessa bidragsnyltande grupper? Har de PUT på legitima grunder verkar inte AFS förorda "aktiv återvandring" för dem som grupp oavsett hur bidragssnyltande eller lönedumpande de är.

Det är en annan sak om vi pratar om de illegala eller de som är här på ogiltiga skäl eller är kriminella men där vill SD samma sak.

"Ingen som har bott i Sverige kommer tvingas att återvända till sina hemländer. Vi har ingen politik för det".
https://samnytt.se/sd-svanger-om-atervandring-och-adoption-for-samkonade/

Detta är ingenting som någon härinne påstår utan detta kommer direkt ifrån Åkesson. Om du har problem med det så gå på ditt egna parti istället för att försöka prata bort det här inne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in