2018-07-19, 07:56
Medlem
deTremouillacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikie
Det är väldigt svårt att säga.

Det är fullt möjligt att AfS siffror blåsts upp här på flashback... det återstår att se...

Men...

Om man tittar på senaste yougov undersökningen så har SD sjunkit med ner till 25.7%, vilket inte är dåligt, men ändå en sänkning med 2.8%, samtidigt som övriga gått upp till 4.7%.

Det sistnämnda tycker jag är betydligt mer intressant. 4.7% klumpar ju ihop en massa olika partier där de flesta ligger på 0.XX procent. Jag skulle säga att det finns två, kanske tre partier som är större i den kategorin, Piratpartiet, Medborgerlig Samling och Alternativ för Sverige.

Piratpartiet har man ju inte hört ett skit om de senaste åren så de tror jag inte på över huvud taget..

I andra undersökningar jag sett där MeD varit en del av undersökningen så har de varit försvinnande små och även de har legat i 0.XX regionen trots att de verkar betydligt mer intressanta än Moderaterna i dagsläget.

Enligt mig har både M och S tappat allt vad visioner heter men folk fortsätter att rösta på dem av gammal vana.

Kollar man inför valet 2014 så låg övrigt på ungefär samma siffror, till och med lite mer... men då var FI inräknade i dessa. I vissa undersökningar nådde FI upp till 3.9% så de övrigt övriga var ju runt 1%... nu är FI med i undersökningarna så de är inte en del av de övriga partierna.

Då återstår ett parti... AfS...

Det här valet kan bli en större skräll än man trott... kommer AfS in i riksdagen kommer det att gå chockvågor genom både det politiska etablissemanget och pressen... och ja... jag inkluderar SD i det politiska etablissemanget...

Förstår vad du menar, men tänker att den del av befolkningen som gått från SD till AfS är politiskt aktiva på internet och därför överrepresenterade i en självrekryterad webpanel. I de breda folklagren går det trögare.

Vi får se till valet. Kan AfS iaf få i närheten av det som berättigar partistöd och kännas relevanta är bara det en stor framgång för partiet.
Senast redigerad av deTremouillac 2018-07-19 kl. 08:00.
Citera
2018-07-19, 08:11
Medlem
Fashwaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Problemet är väl att valsedeln kan bli bortsorterad om det finns minsta fel på den. Felstavning t ex. (Har jag läst någonstans iaf.) Men strunt samma, ansträng er inte. Varför skulle ni göra det? Det är ju inget särskilt som står på spel.

Nationens och folkets överlevnad står på spel.

Som svar på din fråga.
Citera
2018-07-19, 08:20
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikie
Det är väldigt svårt att säga.

Det är fullt möjligt att AfS siffror blåsts upp här på flashback... det återstår att se...

Men...

Om man tittar på senaste yougov undersökningen så har SD sjunkit med ner till 25.7%, vilket inte är dåligt, men ändå en sänkning med 2.8%, samtidigt som övriga gått upp till 4.7%.

Det sistnämnda tycker jag är betydligt mer intressant. 4.7% klumpar ju ihop en massa olika partier där de flesta ligger på 0.XX procent. Jag skulle säga att det finns två, kanske tre partier som är större i den kategorin, Piratpartiet, Medborgerlig Samling och Alternativ för Sverige.

Piratpartiet har man ju inte hört ett skit om de senaste åren så de tror jag inte på över huvud taget..

I andra undersökningar jag sett där MeD varit en del av undersökningen så har de varit försvinnande små och även de har legat i 0.XX regionen trots att de verkar betydligt mer intressanta än Moderaterna i dagsläget.

Enligt mig har både M och S tappat allt vad visioner heter men folk fortsätter att rösta på dem av gammal vana.

Kollar man inför valet 2014 så låg övrigt på ungefär samma siffror, till och med lite mer... men då var FI inräknade i dessa. I vissa undersökningar nådde FI upp till 3.9% så de övrigt övriga var ju runt 1%... nu är FI med i undersökningarna så de är inte en del av de övriga partierna.

Då återstår ett parti... AfS...

Det här valet kan bli en större skräll än man trott... kommer AfS in i riksdagen kommer det att gå chockvågor genom både det politiska etablissemanget och pressen... och ja... jag inkluderar SD i det politiska etablissemanget...

SD minskar samtidigt som också S och M gör det. Är ju helt klart en indikation på att AfS kan vara gynnade.
Citera
2018-07-19, 08:23
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deTremouillac
Förstår vad du menar, men tänker att den del av befolkningen som gått från SD till AfS är politiskt aktiva på internet och därför överrepresenterade i en självrekryterad webpanel. I de breda folklagren går det trögare.

Vi får se till valet. Kan AfS iaf få i närheten av det som berättigar partistöd och kännas relevanta är bara det en stor framgång för partiet.

AfS målgrupp är de väljare som förde SD in i riksdagen 2010 (det vill säga SD:s nationalistiska kärna, inte efterkommande invandringskritiska sossar och moderater). Och dessa väljare är politiskt intresserade och aktiva på sociala medier och på plattformar som t.ex. Flashback.

Om det gick 2010 så kan det gå 2018.
Citera
2018-07-19, 08:38
Medlem
StillaHavets avatar
Underbara siffror från YouGov. Oj, vad etablissemanget är rädda. Vad ska de nu hitta på? Ignorera funkar tydligen inte. Deras värsta mardröm håller på att gå i uppfyllelse. Det var exakt detta besked i julimätningen vi behövde. Stämmer Södermarks uppgifter att de låg nära 2% i juni, då ligger AfS nära 3,5% i juli.

SD kommer också att gynnas enormt av AfS. Ärligt talat, skulle inte Åkesson tycka det vore skönt att få framstå som den där goa snälla mysfarbrorn han var i intervjun med sju år gamla Lucy i jmf med Gustav Kasselstrand? Nu kommer stödrösterna. Jag noterar också i YouGov att SD + övrigt får över 30%. Inte omöjligt att AfS lockat väljare också från klassiskt moderata väljare.

Det vi nu bevittnar är en total chock för dagens politikerklass. Svenska folket ger dem nu sparken.

Mycket goda nyheter för alla som älskar Sverige!
Senast redigerad av StillaHavet 2018-07-19 kl. 08:56.
Citera
2018-07-19, 08:40
Medlem
Fris avatar
Jag kritiserade för några dagar sedan AfS förslag att vilja införa värnplikt, och de är dåliga på att argumentera emot. Så här gör man:

Var tionde person på AfS riksdagslista är militär, och en polis som varit yrkesofficer. Styrkan med att ha yrkesfolk som kandidater är att de som vet vad de pratar om kan utforma och genomföra sakpolitiken inom sina expertisområden.

Drabbas vi av krig är det något som drabbar oss alla. Att vara förberedda att hantera en sån situation, och bidra till att avskräcka från att det händer, är allas plikt för allas bästa. Det är inte ett yrke för de bäst lämpade, det är en båt vi alla sitter i tillsammans och har att hantera till mans. Behovet av även ett civilförsvar är väl allt för uppenbart med dagens bränder. Sjukvård och polis går på knäna redan till vardags, hur skulle det gå om vi drabbades av en serie större terrordåd? Socialdemokraterna vill utöka skolplikten med tre år, alltså införa gymnasieplikt, bara för att snygga upp arbetslöshetsstatistiken. Mer av samma för de skoltrötta är ett större ingrepp i deras ungdom än vad värnplikt är. Själv uppskattade jag värnplikten.
Citera
2018-07-19, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
3. Inte kasta ut etniska svenskars fruar

[31:02] I ett samtal om Jeffs gamla jobb berättar han hur det var kollegor som anklagade honom för att vilja kasta ut deras fruar. - Nej, det vill jag inte, svarade Jeff. Han avfärdar också hela snacket som "löjlig nivå".

Märkligt hur du hela tiden återkommer till detta. Hm, det är nästan som att du försöker rättfärdiga något...?
Citera
2018-07-19, 09:32
Avslutad
Haha "Övrigt" har mer än KD, MP och Fi. Det börjar bli absurt.

Vi har chansen att rensa upp ordentligt i Svensk politik nu.
Citera
2018-07-19, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deTremouillac
Är ni inte rädda för att AfS siffror blåsts upp av att folk från Flashback är ovanligt flitiga på självrekrytering? Att det inte är en slumpmässigt sammansatt panel och att det därför finns viss bias?

Det är inte så att man bara anmäler sig till YouGov-panelen och sedan får en opinionsundersökning i knät dag 1. De undersöker allt möjligt, kattmatspreferenser och vilka elbolag man väljer och liknande, och man kan få göra en lång rad undersökningar innan man får göra en opinionsundersökning. Panelen är stor, över 90 000 svenskar är med i den, och de vill naturligtvis ha så stor spridning som möjligt vad gäller ålder och kön och bostadsort och utbildningsgrad osv. Det finns alltså mekanismer inbyggda i deras system som aktivt motverkar just att man genom massrekrytering skulle kunna påverka resultaten (annat än möjligen i marginalen). Samma misstanke har ju riktats mot SD tidigare (som nu minskar i undersökningen) och deras väljare, utan att man kunnat belägga att det finns ett samband.
Citera
2018-07-19, 09:44
Medlem
Står att välja mellan SD eller AFS är kluven, tycker båda partierna förespråkar den väg jag tycker Sverige ska ta i framtiden. Detta är verkligen ödesvalet, tycker synd om de som är pensionärer och barn som växer upp, själv hamnar man någonstans däremellan, klar med skolan jobbar osv. Värre för våra yngre och äldre personer.
Citera
2018-07-19, 09:53
Avslutad
Första valet man slipper taktikrösta! SD är bara en taktikröst när det för första gången finns ett seriöst parti som inte kompromissar, AfS. En röst på AfS kommer även gynna SD när de kommer in i riksdagen.
Senast redigerad av joshmark 2018-07-19 kl. 10:03.
Citera
2018-07-19, 10:09
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
Märkligt hur du hela tiden återkommer till detta. Hm, det är nästan som att du försöker rättfärdiga något...?
Är väl inte konstigt att man vill veta vad AFS menar med aktiv återvandring? Vill de återkalla PUT och medborgarskap även för dem som fått dem på legitima grunder och följer lagar och regler? Om inte är skillnaden mot SD:s politik mest skillnad i retorik.
Senast redigerad av Kloss 2018-07-19 kl. 10:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in