2018-07-18, 14:06
Medlem
1FFs avatar
Går det att köra i felsäk.läge utan problem?
Citera
2018-07-18, 14:26
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Schnabel
Tack snälla för denna

Frågor som jag direkt kommer på är.

Formaterar den ENBART C:?

Kan den installera och återställa fast jag tagit bort Recovery partitionen? (möjligt att jag missförstod killen som skrev innan att den behövdes för återställning)

Fick förtydligat att INGEN nyckel kommer krävas då datorn fattar att win är äkta. Det stämmer säkert väl!? :P

Recoverypartitionen behöver du inte, det är betydligt bättre faktiskt att göra en ren installation. Se till att partitionerna slås ihop, annars har du ingen glädje av att ha tagit bort den. Hela disken ska vara C:\ så att säga. I tidigare versioner av windows kunde man härja med det under installationen, har aldrig installerat win10 (så fråga 2 om nyckeln vet jag inget om).

Out of memory får man om man inte har någon växlingsfil alls, och minnet tar slut. Så om du satte virtuellt minne till 0, tar minnet förr eller senare slut och då vet inte windows vad det ska göra.
Citera
2018-07-18, 14:46
Medlem
Citat:
Tack snälla för denna

Fick förtydligat att INGEN nyckel kommer krävas då datorn fattar att win är äkta. Det stämmer säkert väl!? :P

har w10 varit aktiverat innan på datorn så behöver du ingen nyckel vid ny installation av w10
när installationen frågar efter nyckeln så hoppar du över det, w10 kommer att aktivera sig au

t
Citera
2018-07-18, 15:57
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Tack snälla för denna

Formaterar den ENBART C:?

Kan den installera och återställa fast jag tagit bort Recovery partitionen? (möjligt att jag missförstod killen som skrev innan att den behövdes för återställning)

Kör den här metoden, som länkas i första stycket i min länk.

https://www.enkelteknik.se/installera-windows-10-fran-ett-usb-minne

Den ska bara påverka den disk du väljer för installationen.
Recovery-partitionen behöver du som sagt inte, och inte heller någon nyckel.
Citera
2018-07-18, 17:20
Medlem
Mr.Schnabels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Tusen tack.

Tusen tack för ditt svar. Jag uppskattar det verkligen. Väldigt skönt att få det bekräftat vad felet beror på.
Det där med merga partitionerna fann jag av en ren slump faktiskt

MEEEEEN, det stora menet i det hela. Jag kan tydligen inte göra en ren installation/återställning. Får upp "det går inte att hitta återställningsmiljön". Efter lite snabbt googlande så har det tydligen med partitionen att göra. Ironiskt att den behövdes för att ominstallera/återställa windown. Hittade något program som kanske kunde återställa en borttagen partition. Dock så skulle man betala osv..

Så huvudkliet fortsätter Nu är felet bekräftat och kan åtgärdas med en ren ominstallation. Dock har jag ju varken skiva eller möget på en usb sticka :/
Citera
2018-07-18, 17:22
Medlem
Mr.Schnabels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
har w10 varit aktiverat innan på datorn så behöver du ingen nyckel vid ny installation av w10
när installationen frågar efter nyckeln så hoppar du över det, w10 kommer att aktivera sig au

t
Ah fan vad underbart Tack som fasen

Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Kör den här metoden, som länkas i första stycket i min länk.

https://www.enkelteknik.se/installera-windows-10-fran-ett-usb-minne

Den ska bara påverka den disk du väljer för installationen.
Recovery-partitionen behöver du som sagt inte, och inte heller någon nyckel.

Ska genast pröva Tack som fän <3
Citera
2018-07-19, 05:05
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ah fan vad underbart Tack som fasen

Ska genast pröva Tack som fän <3

Återkom gärna med resultatet, hoppas det går bra! Lycka till
Citera
2018-07-19, 12:53
Medlem
blodigdiarres avatar
Tidsinställning i Windows 8: Min sambo köpte en dator 2013 med Windows 8. En dag tog sig Windows 10 friheten att ta över som OS. Hon levde med det tills i våras då Windows 10 uppdaterades. Där hängde grafikkortet inte med så skärmen slocknade. Gick inte att få liv i den för återställning till Windows 8 förrän jag kom på att återställa med engelsk språkinställning. Det funkar klanderfritt sånär som på tiden. När hon sätter på datorn visas rätt tid efter en stund går den en timme för sakta.

När jag tänker på det...efter nergraderinen blev den extremt långsam. Alltså riktigt långsam, så man undrar om RAM-minnet totalt slagits ut eller nåt.Min dator år runt tio år gammal med hälften av hennes kapacitet men är flera gånger snabbare. Kan det ha med nergraderingen att göra?
Någon som kan veta något månntro och vara till hjälp?
Citera
2018-07-19, 13:12
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodigdiarre
Tidsinställning i Windows 8: Min sambo köpte en dator 2013 med Windows 8. En dag tog sig Windows 10 friheten att ta över som OS. Hon levde med det tills i våras då Windows 10 uppdaterades. Där hängde grafikkortet inte med så skärmen slocknade. Gick inte att få liv i den för återställning till Windows 8 förrän jag kom på att återställa med engelsk språkinställning. Det funkar klanderfritt sånär som på tiden. När hon sätter på datorn visas rätt tid efter en stund går den en timme för sakta.

När jag tänker på det...efter nergraderinen blev den extremt långsam. Alltså riktigt långsam, så man undrar om RAM-minnet totalt slagits ut eller nåt.Min dator år runt tio år gammal med hälften av hennes kapacitet men är flera gånger snabbare. Kan det ha med nergraderingen att göra?

Svårt att säga vad problemet ligger. Men ta en backup på dom viktigaste filerna och därefter utför en ren och ny installation. Du nämner inte så mycket om datorn och vad den har för komponenter. Men hämta hem Windows 10 och lägg på en bootbar USB-minne eller DVD-skiva. Licensen ligger kvar om ni har nu uppgraderat från Windows 8 till 10.
Citera
2018-07-19, 13:16
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Ned och uppgraderingar går inte alltid som de ska fullt ut, något gick nog fel. Gör om återställningen eller än hellre gör en helt ny installation.
Citera
2018-07-19, 13:48
Medlem
blodigdiarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Svårt att säga vad problemet ligger. Men ta en backup på dom viktigaste filerna och därefter utför en ren och ny installation. Du nämner inte så mycket om datorn och vad den har för komponenter. Men hämta hem Windows 10 och lägg på en bootbar USB-minne eller DVD-skiva. Licensen ligger kvar om ni har nu uppgraderat från Windows 8 till 10.

Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Ned och uppgraderingar går inte alltid som de ska fullt ut, något gick nog fel. Gör om återställningen eller än hellre gör en helt ny installation.

Tack för svar. Om datorn står såhär: AMD E1-2500 APU with Radeon (TM) HD graphics
Installed memory RAM 4,00 GB 3,44 useable.
64-bit.
Den tillverkades 2012

Så då går det alltså att hämta Windows 10:an kostandsfritt igen för att den har funnits i datorn? Likaså att sätta in svenska versionen på 8:an? Det gick inte att gör från BIOS:et när skärmen var släckt. Den störtvägrade ta emot ursprungssystemet, Windows 8, svenska.Men, Windows 8 har sina fördelar, som att tex kunna vänta med uppgraderingar som man själv vill. Och för övrigt, storleksmässigt känns 10:an overkill för den datorn. Eller det kanske är att föredra trots allt?
Citera
2018-07-19, 14:03
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Tack för svar. Om datorn står såhär: AMD E1-2500 APU with Radeon (TM) HD graphics
Installed memory RAM 4,00 GB 3,44 useable.
64-bit.
Den tillverkades 2012

Så då går det alltså att hämta Windows 10:an kostandsfritt igen för att den har funnits i datorn? Likaså att sätta in svenska versionen på 8:an? Det gick inte att gör från BIOS:et när skärmen var släckt. Den störtvägrade ta emot ursprungssystemet, Windows 8, svenska.Men, Windows 8 har sina fördelar, som att tex kunna vänta med uppgraderingar som man själv vill. Och för övrigt, storleksmässigt känns 10:an overkill för den datorn. Eller det kanske är att föredra trots allt?

Jag har installerat Windows 10 på en 8 år gammal Dell bärbar och det fungerar utmärkt. Denna dator som denna Dell har mycket sämre komponenter än detta som räknas upp. Så med andra ord så bör det inte vara några problem här heller.

Läs och följ instruktionen -> https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in