2016-04-21, 19:28
Medlem
SMD FBs avatar
För någon månad sedan fick jag något virus/malware på ena datorn när jag precis hade formaterat den. Jag hade inget bra skydd så fick det direkt. Symptom: går inte att ansluta till internet. Nu så misstänker jag att jag har fått samma sak på min andra dator för det ter sig på exakt samma sätt. Kan bara inte ansluta till min router.
Jag hade panda antivirus testversion 30 dagar och var inte uppmärksam på att köpa den fulla versionen när 30 dagars-versionen gick ut.

Hur formaterar jag datorn utan skiva? Förra gången så kom det upp några alternativ när jag startade datorn men nu så går datorn direkt till inloggningen. Jag har provat att trycka f11 men inget händer på min Lenovo.

Open candy tror jag det hette som satte käppar i hjulet.
Smart ARP är också en sak som blev blockerat och mac-adresserna var inget som tillhörde mitt nätverk.
Citera
2016-04-21, 19:30
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMD FB
För någon månad sedan fick jag något virus/malware på ena datorn när jag precis hade formaterat den. Jag hade inget bra skydd så fick det direkt. Symptom: går inte att ansluta till internet. Nu så misstänker jag att jag har fått samma sak på min andra dator för det ter sig på exakt samma sätt. Kan bara inte ansluta till min router.
Jag hade panda antivirus testversion 30 dagar och var inte uppmärksam på att köpa den fulla versionen när 30 dagars-versionen gick ut.

Hur formaterar jag datorn utan skiva? Förra gången så kom det upp några alternativ när jag startade datorn men nu så går datorn direkt till inloggningen. Jag har provat att trycka f11 men inget händer på min Lenovo.

Smart ARP är också en sak som blev blockerat och mac-adresserna var inget som tillhörde mitt nätverk.

Har du ingen recovery på datorn så kan du alltid använda dig av ett USB-minne som då är bootbar.
Citera
2016-04-21, 19:43
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Vilken Lenovo modell är det?
Vilket Os?

Du vill hellre ominstallera än virusrensa?
Citera
2016-04-21, 20:53
Medlem
SMD FBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Har du ingen recovery på datorn så kan du alltid använda dig av ett USB-minne som då är bootbar.
Det vet jag inte hur man hittar ens. Hur bootar man från ett usb?
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Vilken Lenovo modell är det?
Vilket Os?

Du vill hellre ominstallera än virusrensa?
Lenovo ideapad 100 win 10. Jag vill göra det enklaste och snabbaste. Jag kan bara komma in på routern från telefonen jag har inte så mycket på datorn och har alla viktiga dokument på backup så dom är räddade iaf.
Vem är min deux ex machina?
Citera
2016-04-21, 21:15
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Det vet jag inte hur man hittar ens. Hur bootar man från ett usb?

Lenovo ideapad 100 win 10. Jag vill göra det enklaste och snabbaste. Jag kan bara komma in på routern från telefonen jag har inte så mycket på datorn och har alla viktiga dokument på backup så dom är räddade iaf.
Vem är min deux ex machina?

Det finns olika vägar att gå, snabbast, om det löser sig är en rensning. Prova detta - http://www.surfright.nl/en/kickstart. Du ändrar i BIOS så att datorn bootar från Usb`et. Här är din manual - https://www.laptopuserguides.com/Lenovo/10014IBYLaptop/Download/448379

Nästa är att prova med att reparera Os`et med Windows rep.möjligheter som finns på ett W10 installations media.

Annars så gäller olika typer av ominstallationer, t.e.x en refresh - d.v.s enbart Os`et. Nästa blir en reset vilket är en total ominstallation av hela systemet. Os + program.

Jo just det, du ser i manualen hur du även kan använda OneKey Recovery för fabriksåterställning.
Senast redigerad av 1FF 2016-04-21 kl. 21:55.
Citera
2016-04-23, 18:12
Medlem
Hej, jag har en acer laptop. För 5 dagar sen frös den under en film så var jag tvungen att stänga av den, när jag skulle starta den så hamna jag i någon automatic repair loop och jag fick inte igång datorn överhuvudtaget. Fick också felmeddelandet "cannot find bootable device please restart system"

Brände ut ett installationsmedia på USB från Microsoft.
Men nu när jag kör den så fastnar den på lite olika % och till slut får jag ett felmeddelande som lyder följande:

"Det gick inte att installera de begärda filerna"

Jag har skruvat upp laptopen och tagit bort hårddisken och kopplat i den igen, kollat så att det inte är någon kabel som har trillat ur.

Tacksam för svar!
Citera
2016-04-23, 18:23
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallekuken
Hej, jag har en acer laptop. För 5 dagar sen frös den under en film så var jag tvungen att stänga av den, när jag skulle starta den så hamna jag i någon automatic repair loop och jag fick inte igång datorn överhuvudtaget. Fick också felmeddelandet "cannot find bootable device please restart system"

Men nu när jag kör den så fastnar den på lite olika % och till slut får jag ett felmeddelande som lyder följande:

Jag har skruvat upp laptopen och tagit bort hårddisken och kopplat i den igen, kollat så att det inte är någon kabel som har trillat ur.

Tacksam för svar!

Ligger boot-ordningen rätt under Bios?
Citera
2016-04-23, 18:31
Medlem
Citat:
Ligger boot-ordningen rätt under Bios?

Japp första prioritering är bootfrån usb.

Kommer ju på installationsmediat och lyckas starta men får felmeddelandet efter 45-60%
Citera
2016-04-24, 06:49
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Japp första prioritering är bootfrån usb.

Kommer ju på installationsmediat och lyckas starta men får felmeddelandet efter 45-60%

Och denna bootbara USB-minnet är rätt konfigurerad?
Citera
2016-04-24, 09:34
Medlem
Citat:
Och denna bootbara USB-minnet är rätt konfigurerad?

Jag har gjort den efter Microsofts instruktioner.
Citera
2016-04-24, 09:49
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Tacksam för svar!

För att komma ur loopen så provar du med att ta ur batteriet och dra ur nätsladden. Håll in start knappen i 15-20sek. Låt stå någon/några timmar. Koppla in nätsladden, enbart. Starta.

Prova ovan först då det även kan fixa till start problemet.

Med Windows mediat kan du prova att reparera datorn.

Den intressanta frågan är ju: varför frös den?
Där har du lite felkolls jobb att göra som t.e.x att uppdatera/ominstallera drivisar, testa minnen etc.
Citera
2016-04-24, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
För att komma ur loopen så provar du med att ta ur batteriet och dra ur nätsladden. Håll in start knappen i 15-20sek. Låt stå någon/några timmar. Koppla in nätsladden, enbart. Starta.

Prova ovan först då det även kan fixa till start problemet.

Med Windows mediat kan du prova att reparera datorn.

Den intressanta frågan är ju: varför frös den?
Där har du lite felkolls jobb att göra som t.e.x att uppdatera/ominstallera drivisar, testa minnen etc.

Har provat allt. Problemet är att när jag kommer till Windows installationen kommer jag till 50-60% på "förbereder filerna" sen får jag felmeddelandet "det gick inte att installera de begärda filerna. Kontrollera att alla filer som behövs för installationen är tillgängliga. "

Har gjort om installationsmediat på usbn två gånger så det bör absolut inte vara något fel på den.

Det är väl hårddisken som är helpaj.

Ingen som har en lösning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in