2018-07-18, 10:12
Medlem
biljons avatar
Som jag tidigare skrivit i tråden så har jag gått ur kortposition i byggbolag och bostadsutvecklare och istället gått kort banker. Detta gjorde jag i september förra året när bostadspriserna vände skarpt neråt.
Nu börjar bankernas Q2 rapporter att rassla in. Vinsterna är stora, som förväntat, räntenettot svagt, som förväntat.

Utveckling av börskurserna sen toppen 2017:
Swedbank -16%
SEB -19%
Handelsbanken -18%

Imorgon kommer Nordea med sin rapport.
2018-07-18, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituiation
Har en fråga till er som hemnetknarkar och eventuellt är ute efter bostad.
Jag har haft bevakning på 2rok, på Kungsholmen & Vasastan. Jag börjar nästan tro att det är värre än vad det ser ut samt rapporteras i media.

Är själv ute efter att köpa bostad i nått av de två områdena men det som kommer ut på hemnet senaste halvåret, är samma lägenheter som låg ute för nått år sedan eller några månader tillbaka.

Hur väl stämmer alla valueguard siffror och liknande? Kan det verkligen vara så mycket som säljs?
Nu har jag iofs enbart koll på 2rok som jag tycker borde vara relativt lättsålt.

Därför som jag undrar om ni andra som har bevakningar upplever samma sak? Känns som 8 av 10 lägenheter som kommer ut, är samma lägenheter som låg ute för några månader sen.

Mvh

Jag skulle säga att statistiken är tillförlitlig men den är ju baserad på det som blir sålt, så de transaktioner som uppstår är när någon måste köpa och sälja. Läget ÄR värre än den ser ut att vara därför att säljarna plockar bort sina annonser istället nä de inte får önskad pris. Jag kollar själv på hus i Stockholmsområdet och det är kanske 1 av 10 hus som blir sålda och då oftast under acceptpris.

Jag tror att vi kommer att se ett tryck nedåt när säljaren inser att de inte kommer att få samma pris som för två år sedan. Då kommer inställningen vara istället att rädda det som kan räddas, då får vi ett utbudschock och priserna konmer att press nedåt. Så om du inte absolut måste köpa så tycker jag att du ska ha lite is i magen och lägga lite skambud, det gör jag.
2018-07-18, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Jag skulle säga att statistiken är tillförlitlig men den är ju baserad på det som blir sålt, så de transaktioner som uppstår är när någon måste köpa och sälja. Läget ÄR värre än den ser ut att vara därför att säljarna plockar bort sina annonser istället nä de inte får önskad pris. Jag kollar själv på hus i Stockholmsområdet och det är kanske 1 av 10 hus som blir sålda och då oftast under acceptpris.

Jag tror att vi kommer att se ett tryck nedåt när säljaren inser att de inte kommer att få samma pris som för två år sedan. Då kommer inställningen vara istället att rädda det som kan räddas, då får vi ett utbudschock och priserna konmer att press nedåt. Så om du inte absolut måste köpa så tycker jag att du ska ha lite is i magen och lägga lite skambud, det gör jag.

Jag står lite i valet och kvalet hur jag ska göra...
Velar mellan att betala uppskovet eller inte. Skönt att bli av med det men samtidigt tycker jag kostnaden på ~450kr/månaden är värd att betala för att kunna lägga in ytterligare 220k på lägenheten.

Tycker fortfarande det är alldeles för dyrt men står inte ut att pendla mer till jobbet. Pendeltågen är ju som dom är, som säkert alla vet.

Mvh
2018-07-18, 16:04
Medlem
Wallenstam hyvlade ner snitträntan på sina räntederivat rätt ordentligt genom förtidsinlösning, från 2,55 % till 1,10 %, genomsnittlig löptid på de nya derivaten är 9,37 år. Dom trummar på som vanligt får man väl säga.

Edit: Presentationsvideon(sammanfattning)

https://www.youtube.com/watch?v=pMh-Oyq3lM4
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-07-18 kl. 16:14.
2018-07-19, 01:39
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Wallenstam hyvlade ner snitträntan på sina räntederivat rätt ordentligt genom förtidsinlösning, från 2,55 % till 1,10 %, genomsnittlig löptid på de nya derivaten är 9,37 år. Dom trummar på som vanligt får man väl säga.

Hur ska man tolka det?
2018-07-19, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
tycker jag att du ska ha lite is i magen och lägga lite skambud, det gör jag.

skambudens tid är här

jo jag ser samma sak, villor i göteborg vänder neråt i pris, tex villa annonserad för 6 milj går för 5,5
2018-07-19, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituiation
Jag står lite i valet och kvalet hur jag ska göra...
Velar mellan att betala uppskovet eller inte. Skönt att bli av med det men samtidigt tycker jag kostnaden på ~450kr/månaden är värd att betala för att kunna lägga in ytterligare 220k på lägenheten.

Tycker fortfarande det är alldeles för dyrt men står inte ut att pendla mer till jobbet. Pendeltågen är ju som dom är, som säkert alla vet.

Mvh

du kanske borde engagerat dig politiskt och sparat 1,5 milj kr?
2018-07-19, 10:52
Medlem
titta på denna bostad
https://www.booli.se/bostad/2933859

kolla prisstatistiken längre ner

detta par har mer eller mindre precis prickat in pristoppen (7.250.000 kr), på 4 månader är de back 1,2 milj kr (6.000.000 kr)

behöver man säga mer, årstakten är minus 3,6 milj kr och accelererande

hur kan dessa människor sova på natten, jag förstår ingenting

EDIT...
verkar vara två unga kvinnor som köpt.
ena köparen verkar jobba som competence developer (skitsnack branschen) på volvo cars, tjänar man multum då??
Senast redigerad av flushdown 2018-07-19 kl. 11:33.
2018-07-19, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flushdown
titta på denna bostad
https://www.booli.se/bostad/2933859

kolla prisstatistiken längre ner

detta par har mer eller mindre precis prickat in pristoppen (7.250.000 kr), på 4 månader är de back 1,2 milj kr (6.000.000 kr)

behöver man säga mer, årstakten är minus 3,6 milj kr och accelererande

hur kan dessa människor sova på natten, jag förstår ingenting

EDIT...
köparen verkar jobba som competence developer (skitsnack branschen) på volvo cars, tjänar man multum då??

Vansinnigt pris om du frågar mig.
Hur det ser ut privatekonomiskt kan vi ju bara spekulera om, det kan röra sig om ett par med en sammanlagd inkomst på 1,5-2 miljoner innan skatt per år med 85% belåning.

Eller så har de gjort bostadskarriär innan med 50% belåning och har sitt på det torra så att säga, har tänkt att bo kvar.

Det kan alltså röra sig om ett de facto "Sub-prime" lån om man ser till anställningarna i förhållande till lånet, eller till ett dåligt köp.

Det är inte fråga om en investering
2018-07-19, 14:13
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit

Vid ca 1:03 - "En stor sak som vi har gjort, det är att vi har lagt om våra derivatainstrument..."
2018-07-19, 15:50
Medlem
Trillskes avatar
Statistiken är relativt mild, väldigt svagt fall under våren. Men gick på lite anekdot-jakt, och det har verkligen blivit värre där. Folk som köpt för många år sedan och bara får skambud som skulle innebära nominell(!) förlust. De säljer ju obv inte om de inte måste dock.
Citat:
Ursprungligen postat av flushdown
verkar vara två unga kvinnor som köpt.
ena köparen verkar jobba som competence developer (skitsnack branschen) på volvo cars, tjänar man multum då??
Volvo är så extremt snåla med löner att de lyckas med konsstycket att till visa mån kyla ned vissa löner över hela brancher (de är ju fortfarande stora, bra karriärsstege osv). Sitter hon inte i ledningsgruppen svider nog den förlusten.
2018-07-19, 15:52
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Vid ca 1:03 - "En stor sak som vi har gjort, det är att vi har lagt om våra derivatainstrument..."
Låter som något både staten och RB skulle behöva, tillsammans med grundkurs i matematik.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in