2018-07-17, 08:35
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Som jag tolkat vissa skribenter finns det teknisk bevisning för SD, men vi vet inte exakt vad eller om det är tillräckligt. Åklagaren ansåg tydligen det. Misstänker att han försöker skylla detta på att de har har fortsatt att träffats, vilket jag tror är en ren lögn. Tror på de som säger att hon inte längre ville veta av honom öht.

Ja det har man anat från start att det tyvärr är det hemska klassiska scenariot.
Osund relation med en del konflikter, svartsjuk kontrollerande man som tappar kontrollen och det resulterar i ett mord.

Har inte helt släppt teorin att mordet var planerat.
Behöver mer info innan man kan spinna vidare på det.
Citera
2018-07-17, 08:57
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Ja det har man anat från start att det tyvärr är det hemska klassiska scenariot.
Osund relation med en del konflikter, svartsjuk kontrollerande man som tappar kontrollen och det resulterar i ett mord.

Har inte helt släppt teorin att mordet var planerat.
Behöver mer info innan man kan spinna vidare på det.

Åh ja Blygs icke!
Inte behöver du någon information för att spinna vidare.
Du har visat förbluffande fallenhet att på fjädrar göra hönor.
Citera
2018-07-17, 09:03
Medlem
Citat:
Som jag tolkat vissa skribenter finns det teknisk bevisning för SD, men vi vet inte exakt vad eller om det är tillräckligt. Åklagaren ansåg tydligen det. Misstänker att han försöker skylla detta på att de har har fortsatt att träffats, vilket jag tror är en ren lögn. Tror på de som säger att hon inte längre ville veta av honom öht.
Viss bevisning i nära tid (ev kontakt på mordkvällen) enl MV (som har "semester") verkar det finnas. Jag är inte alls övertygad om att LW och SD inte haft sina kontakter, men efter vad som hänt tidigare, dom emellan, ville LW så klart inte berätta det för någon att hon inte kunde hålla sig från att träffa SD.
Citera
2018-07-17, 09:31
Medlem
DjungelJenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJens
Fast enligt ”den förbjudna teorin” kände dessa människor varandra 2004.

Finns det några uppgifter på när LW och SD lärt känna varandra?

Ja, du har rätt. ”Den förbjudna teorin” är nog mer spännande än den är trolig.

Borde ju gjort en kontroll mot DNA.

Men frågan om hur länge LW och SD känt varandra är ändå relevant. Hur länge har dessa två känt varandra och hur har dom kommit i kontakt med varandra?
Citera
2018-07-17, 09:33
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det är färdigt och de har matchat det mot andra DNA-fynd och kammat noll, allt det är ju rutin och åker iväg till NFC med högsta prio just för att kunna få till sannolika skäl i förhandlingen, tråkigt nog för åklagaren så gav det inget resultat och det fick ju hon erfara två gånger...

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Borde inte DNA bevisa att det bara är å glömma något samband?

Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
...Hörde på P1 igår ang hur lång tid det tar med DNA-resultat, underlättar inte! Intressant jobb hoppas många söker den utbildningen för det lär behövas mycket arbetskraft där de kommande åren.

Lite olika bud och uppfattningar.

Svårt att veta hur långt man kommit med DNA i just detta fall.

Det lämnar öppet för spekulation.
Citera
2018-07-17, 09:40
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJens
Ja, du har rätt. ”Den förbjudna teorin” är nog mer spännande än den är trolig.

Borde ju gjort en kontroll mot DNA.

Men frågan om hur länge LW och SD känt varandra är ändå relevant. Hur länge har dessa två känt varandra och hur har dom kommit i kontakt med varandra?

Instämmer med det fetade.

Har en minnesbild av att jag läst att de lärt känna varann för ca 6-8 år sen, give or take.

Detta kan vara hel uppåt väggarna, men det är den bilden jag har.

De kände i så fall inte varann för säg 14 år sen (vilket talar mot DFT) men allt är ändå möjligt. Förtroenden, löften, allt kan ändras och brytas i takt med att relationer förändras.
Citera
2018-07-17, 09:40
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det är färdigt och de har matchat det mot andra DNA-fynd och kammat noll, allt det är ju rutin och åker iväg till NFC med högsta prio just för att kunna få till sannolika skäl i förhandlingen, tråkigt nog för åklagaren så gav det inget resultat och det fick ju hon erfara två gånger.

Tror det är väldigt tunt med bevisning överhuvudtaget, LW,s leverne verkar ha kunnat leverera ett flertal potentiella gärningsmän, tror inte att det var endast MGM hon djävlades med, finns nog fler kandidater.
Tystnaden från polis och åklagare måste nog tolkas som att man redan från början kom in på fel spår, och det skulle vara intressant att veta hur man går vidare nu. Fortsätter man att in absurdum leta efter något som talar för att SD skulle vara gärningsmannen, eller börjar man titta åt annat håll? I den senaste artikeln i NA talas lite kryptiskt om "nya grejer", och SD benämns nu som "huvudmisstänkt". Det skulle ju faktiskt kunna tolkas som att man nu har börjat undersöka även andra möjligheter.

När det gäller den här tråden verkar den dominerande uppfattningen (åtminstone om man ser till antalet inlägg) fortfarande vara att SD är gärningsmannen. Problemet med den teorin är väl att det verkar vara svårt att få till ett övertygande motiv för SD att döda LW. Otaliga varianter har krystats fram i försöken att göra åklagarens intresse för SD begripligt, alltifrån "den försmådde narcissisten" till "kaninen i grytan", men fortfarande saknas väl belägg för att SD och LW ens skall ha haft en närmare relation efter tjafset i bilen 2017.

På senare tid har det också föreslagits att det skulle finnas vittnesiakttagelser av SD på platsen, och att det skulle finnas teknisk bevisning som talar för att han är inblandad. Ännu så länge måste dock allt det här betraktas som trådsanningar.
Senast redigerad av Draifos 2018-07-17 kl. 09:43.
Citera
2018-07-17, 09:43
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Oavsett om de kände varandra eller inte 2004
så kan LW ändå ha fått reda på något
under den tid hon och SD hade ett förhållande.

Han kan ha berättat något och hon kan ha tänkt
att hon hade tystnadsplikt som pastor och därför
inte anmält honom.

Och ha intalat sig själv att han inte utgjorde någon
fara för henne eller någon annan i dagsläget.

Det var ungefär det här jag tänkte skriva i mitt senaste inlägg, men jag formulerade det inte så här väl!

(Edit
Och DFT kanske kan friseras lite...
med årtal osv. Att relationer startas senare än man uppgett, för att förvirra lite. (Nu blev det konspirationsteori mot konspirationsteorin, men i brist på relevant info så fortsätter spekulerandet. Har man inte bröd får man ta limpa, lite så. ))
Senast redigerad av StudebakerHog666 2018-07-17 kl. 09:50.
Citera
2018-07-17, 09:45
Medlem
Handlrs avatar
Är Nationella Operativa Avdelningen inkopplad för att det misstänks var något av följande:
Kulturarvsbrott
Krigsbrott
Artskyddsbrott (CITES-brott)
Immaterialrättsliga brott
Penningtvätt - Gissningsvis
Korruptionsbrott - Gissningsvis

Inom avdelningen finns enheter för:

operativ verksamhet
utredningar
underrättelseverksamhet - Gissningsvis
internationella frågor
beredningar

Samt att det skulle kunna vara ett Knutbydrama igen.
Även poliser följer koder.
Färdig - Höna av en fjäder
Citera
2018-07-17, 09:54
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Viss bevisning i nära tid (ev kontakt på mordkvällen) enl MV (som har "semester") verkar det finnas. Jag är inte alls övertygad om att LW och SD inte haft sina kontakter, men efter vad som hänt tidigare, dom emellan, ville LW så klart inte berätta det för någon att hon inte kunde hålla sig från att träffa SD.

Då tolkar ni igen in era önskningar ty det finns ingen tekniskt bevisning med mera än att SD setat bakom lås och bom då.
Det finns vissa icke ännu verifierade omständigheter såsom nyckelvittnet som kan tala för SD som GM.
Höna av en fjäder sa Bull instämmer sa Bull

Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Jag kan förklara varför jag inte nämnt UW i tråden, det har att göra med att han inte varit aktuell för polisen. Självklart så är han kollad inledningsvis i utredningen. Men man har inga skäl att misstänka UW för mordet. Med en brasklapp att utredningen kan vända ifall det kommer fram bevisning för att SD är oskyldig.

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-07-17 kl. 09:56.
Citera
2018-07-17, 10:20
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Jag kan förklara varför jag inte nämnt UW i tråden, det har att göra med att han inte varit aktuell för polisen. Självklart så är han kollad inledningsvis i utredningen. Men man har inga skäl att misstänka UW för mordet. Med en brasklapp att utredningen kan vända ifall det kommer fram bevisning för att SD är oskyldig.

Moralensväktare ger oss här en hint om att UW inte är avförd som presumtiv GM.
UW har vad mig anbelangar dom klart största motiven att göra sig av med LW och med enkla knep få sin vinnande rival SD få axla skulden. .
Obetalbart få skåda UWs inre visavi det kraschade äktenskapet och SDs osedliga förhållande med sina barns mor.
Citera
2018-07-17, 10:20
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Tack för klargörandet! SD åkte alltså inte till USA på torsdagen. Om han landade på amerikansk mark på onsdagen så kan planet alltså ha gått från Sverige redan på tisdagen?
OM nu SD är skyldig så kan han alltså ha mördat henne natten till den dagen han ska lämna landet. Han har ”gömt” kroppen under ett buskage och dumpat mobilen åt ett annat håll. Ville han köpa sig tid och försöka flyga under radarn? Som sagt, USA-resan är för läglig för att klassas som slumpen.

Jag tror att SD förlorade kontrollen. Först över LW och frun. Sedan över sig själv.
Eller kan han ha varit så iskall att han planerat tog tillbaka kontrollen genom att döda Lena? Med LW ur vägen kunde han fokusera på att leva lycklig med frugan i alla sina dagar. Tills döden (mordet) skiljer dem åt.
Tidsskillnaden till LA är tvärtom de ligger efter. Åker man tisdag vid 18 är man framme tisdag eftermiddag. Så de har åkt onsdag troligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in