Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-15, 20:15
  #1
Medlem
Hej!

Har letat efter liknande ämne men kunde inte hitta nåt och har det svårt att hitta svaret på myndighetens webbsida.

Min fråga är: får jag rösta i septembers val om jag blev medborgare i Januari? Vem kan jag kontakta för att få information om jag finns i valregistret?

Har varit folkbokförd sedan 2012. men aldrig fick rösta fast det fanns val under dem sista 6 år att jag har bott i Sverige. Tycker att det är lite konstigt för att jag alltid hade samma address sedan jag flyttade till Sverige, har jobbat sedan 2013. så...betalar skatt, om det kan vara anledningen.

Tack på förhand och ber om ursäkt för dåligt svenska.
Citera
2018-07-15, 20:28
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creatrix
Hej!

Har letat efter liknande ämne men kunde inte hitta nåt och har det svårt att hitta svaret på myndighetens webbsida.

Min fråga är: får jag rösta i septembers val om jag blev medborgare i Januari? Vem kan jag kontakta för att få information om jag finns i valregistret?

Har varit folkbokförd sedan 2012. men aldrig fick rösta fast det fanns val under dem sista 6 år att jag har bott i Sverige. Tycker att det är lite konstigt för att jag alltid hade samma address sedan jag flyttade till Sverige, har jobbat sedan 2013. så...betalar skatt, om det kan vara anledningen.

Tack på förhand och ber om ursäkt för dåligt svenska.

Det är medborgare som har rösträtt, och det är så det ska vara. Är du inte en medborgare är du en besökare, och även om du besöker under lång tid så vore det konstigt om du fick vara med att bestämma över ett land som inte är ditt. Nu är det ditt land, du är med i klubben, och ja, du får rösta nu.
Citera
2018-07-15, 20:31
  #3
Medlem
Såvitt jag förstår har du rösträtt i alla 3 valen: riksdag kommun och region, om du är svensk medborgare mantalsskriven i Sverige. Röstlängden fastställs först 30 dagar före valet så du kommer med utan problem, och kommer att få ett röstkort i brevlådan.
Citera
2018-07-15, 21:34
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av creatrix
Hej!

Har letat efter liknande ämne men kunde inte hitta nåt och har det svårt att hitta svaret på myndighetens webbsida.

Min fråga är: får jag rösta i septembers val om jag blev medborgare i Januari? Vem kan jag kontakta för att få information om jag finns i valregistret?

Har varit folkbokförd sedan 2012. men aldrig fick rösta fast det fanns val under dem sista 6 år att jag har bott i Sverige. Tycker att det är lite konstigt för att jag alltid hade samma address sedan jag flyttade till Sverige, har jobbat sedan 2013. så...betalar skatt, om det kan vara anledningen.

Tack på förhand och ber om ursäkt för dåligt svenska.

Du måste vara folkbokförd i Sverige minst ett år för att få rösta. Det är då man blir Svensk medborgare. Du behöver inte kunna tala Svenska för att rösta.

Med vänliga hälsningar
G.zamani
Citera
2018-07-15, 21:37
  #5
Moderator
Siegfrids avatar
Politik: inrikes --> Valsystemet och statsskicket
/Moderator
Citera
2018-07-15, 21:38
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är medborgare som har rösträtt, och det är så det ska vara. Är du inte en medborgare är du en besökare, och även om du besöker under lång tid så vore det konstigt om du fick vara med att bestämma över ett land som inte är ditt. Nu är det ditt land, du är med i klubben, och ja, du får rösta nu.

Var ska man även börja...

1) Om man är folkbokförd är man ingen besökare.

2) om man jobbar och betalar skatt, är man ingen besökare och under lagen har rätt att rösta i samtliga val.

3) preparation inför valet händer inte 2 veckor innan det utan ett år före valet därför min fråga om jag är med i registret, om det är möjligt.

Du kan läsa om rösträtten här https://www.val.se/svenska-valsystem.../rostratt.html

Dina personliga åsikter är inte det som jag har begärt som information men tack iaf.
Citera
2018-07-15, 21:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani
Du måste vara folkbokförd i Sverige minst ett år för att få rösta. Det är då man blir Svensk medborgare. Du behöver inte kunna tala Svenska för att rösta.

Med vänliga hälsningar
G.zamani

Osäker om jag förstår vad du menar, måste vara min dåligt svenska.
Jag var folkbokförd och hade permanenta uppehållstillståndet sedan 2012 men viktigare är att jag blev medborgare i januari (2018). Om du vet var jag kan hitta rätta information var snäll och skicka länken. Tack!
Citera
2018-07-15, 22:14
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av creatrix
Osäker om jag förstår vad du menar, måste vara min dåligt svenska.
Jag var folkbokförd och hade permanenta uppehållstillståndet sedan 2012 men viktigare är att jag blev medborgare i januari (2018). Om du vet var jag kan hitta rätta information var snäll och skicka länken. Tack!

Citat:
Rösträtt till riksdagen

Du har rösträtt till riksdagen om du är:
  • svensk medborgare och är eller har varit folkbokförd i Sverige
.

https://www.val.se/svenska-valsystem.../rostratt.html


Nyfiken fråga: Varför valde du Sverige? Mål? Syfte? Ganska intressant att veta vad det som gör så Sverige lockas av miljoner invandrare.
Citera
2018-07-16, 01:27
  #9
Medlem
ninjutsus avatar
Du fick inte rösta 2014 eftersom man måste ha varit folkbokförd i tre år.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback