Citat:
Ursprungligen postat av
RobRoys
Det är er det är fel på, inte Immortal eller Abbath

Ni två kanske är purister när det kommer till BM, personligen tycker jag att genren har blivit bättre med tiden allteftersom musiken har utvecklat sig. Visst, de tidiga alsterna har säkert sin charm för romantikerna som har fastnat i någon slags black metalisk underground nostalgi, men generellt har genren blivit bättre när musikerna har lärt sig att hantera sina instrument samt att produktionen inte låter som musiken skulle vara inspelad i en illa dold mikrovågsugn långt bort i urskogen, typ Darkthrone. Är man väldigt upptagen med image förstår jag varför man skulle ha problem med Abbaths framtoning, personligen gillar jag hans attityd samt att han avdramatiserar BM på ett bra sätt. Finns ingen anledning att ta sig själv på så stort allvar som t.ex. Gaahl verkade göra ett tag.
Dagens tips: Aquilus - "Griseus". Helt klart en speciell skiva. Bilden som poppar upp i mitt huvud är att detta skulle kunna vara det inofficiella soundtracket till typ en film som
"En vampyrs bekännelse" eller nåt. Det är symfoniskt och progressivt med inslag av både black- och death metal, med tydliga Opeth influenser på sina håll. De ibland helt symfoniska inslagen, som bitvis skalas av till enbart piano, har karaktären av filmmusik, snudd på klassisk musik och man kommer även att höra några folkmusiksklingande takter i dur på den här plattan. Jag förundras över hur en person kan stå bakom allting på den här skivan; arrangemang, instrumentering, låtskrivande, produktion, sång etc. Ett mästerverk helt enkelt i min bok. Pampigt och mäktigt och en musikalisk resan in i det fascinerande mörkret.
https://www.youtube.com/watch?v=ywIh-YKuRu4
Njae, jag stör mig i alla fall så ända in i helvete när Abbath tramsar sig igenom intervjuer och dylikt. Att han på så sätt avdramatiserar BM-genren är såklart inte alls bra som du tycker. Tvärtom så är det fanimig katastrofalt!
Lek med tanken att Funeral Mist-Arioch eller Ruins of beverast-Alexander skulle tramsa och beté sig som kompletta nollor i intervjuer och fotosessioner. Skulle du då tycka att det är sköna snubbar som ”avdramatiserar” en stel black metal genre? Svarar du ja då så är du en komplett idiot.
Jag skulle i alla fall bryta ihop och må piss!