2018-07-14, 21:55
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Nej. Det handlar om förbud mot "rasistiska" organisationer. Det närmaste vi har i den klassen är SSU.

https://www.svt.se/opinion/rebecca-weidmo-uvell-om-ssu
Ja men jag vill personligen inte förbjuda åsikter, utan våldsorganisationer. Det har ingenting med civila bråkstakar att göra.
Citera
2018-07-14, 22:02
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Sluta gå runt i cirklar, det leder ingenstans. Ditt resonemang utgår ifrån att NMR enbart brukar våld i nödvärn. Det är skitsnack.
Nonsens. Nordiska Motståndsrörelsen är en organisation. Den har regelverk för dess medlemmar som förklarar vilken typ av våldsanvändning som organisationen tillåter. Det är densamma som är tillåten enligt gällande lag: självförsvar i enlighet med nödvärnsrätt. Står i Brottsbalken.

Men du anser att organisationen ska förbjudas ifall någon utav deras medlemmar bryter mot dess regelverk och begår brott. Som "Sverigedemokrat" resonerade du förstås på samma sätt gällande Kent Ekeroth. Medlemmen som örfilade en person i krogkön: Stäng ner partiet! Det är en "rasistisk organisation"! När så turen kom till Nordiska Motståndsrörelsen: Oy vey! Shut it dooown!
Citera
2018-07-14, 22:03
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ja men jag vill personligen inte förbjuda åsikter, utan våldsorganisationer. Det har ingenting med civila bråkstakar att göra.
Karateklubbar alltså.
Citera
2018-07-14, 22:05
Medlem
Att inskränka mötesfriheten är ett grundlagsbrott, så hur de ska lyckas förbjuda särskilda människor att träffas för att samtala om särskilda tankar är för många, denne skribent inkluderad, en gåta. Om de förbjuder organisationen som sådan kan den återuppstå i samma ögonblick som den går i graven - allt som krävs är att forna medlemmar träffas under annan fana, så att säga.

De bör ej kunna se detta förslag bära frukt, vilket, för alla med nationalistiska intressen, är goda nyheter.
Citera
2018-07-14, 22:13
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Nej. Av två skäl;

1. De ska inte ha någon rätt att verka som svenskar.
2. De förespråkar mord, vilket inte NMR gör.
Så du tycker alltså att det är helt okej att Nazister marscherar på våra gator?
Citera
2018-07-14, 22:15
Medlem
Expohunters avatar
Citat:

Så AFA, RF, NMR, forbollsfirmor, MMA-klubbar och babbegrupperingar? Kanske någon hockeyklubb på det?
Citera
2018-07-14, 22:16
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Så du tycker alltså att det är helt okej att Nazister marscherar på våra gator?

Ja.

Precis som att det är okej när Kommunistiska Partiet gör det.
Citera
2018-07-14, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Försöker man dela upp mänskligheten efter raser, trots att all vedertagen vetenskap säger att inga människoraser existerar (sedan neandertalarna etc), då är man rasist.
Det finns naturligtvis t.ex. inga hund-, katt-, häst- och koraser heller. Finns det ens växtarter?
Citera
2018-07-14, 23:20
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos

Det är inte yttrandefirheten som begränsas här utan föreningsfriheten. Föreningsfriheten skall vara absolut för att kunna sköta en sund demokrati. Det vi ser nu är det jag varnade för när jag hittade exakt samma förbud hos SD;

Men SD-puckona i den här tråden tyckte att förslaget var bra. Samma puckon som nu klagar på att förslaget är dåligt. Föreningsfriheten skall finnas för att garantera att nya partier kan bildas. Utan föreningsfriheten kan stollar i riksdagen förbjuda opposition (vilket håller på att hända nu).

Jag tror att du missförstod vad jag skrev. Alla de alternativ jag diskuterade - även det brittiska förbudet mot våldsförhärligande organisationer - är ju formellt begränsningar i föreningsfriheten.

Min poäng var att den brittiska metoden - som förmodligen är den enda metod som verkligen skulle fungera om man vill stänga ner NMR - medför större inskränkningar i yttrandefriheten än de andra metoderna. Det skulle då bli förbjudet inte bara att i organiserade former uppmana till politiskt våld utan också att förhärliga politiskt våld, vilket slår mycket bredare.

Case in point: Nordfront-artikeln om misshandeln av cyklisten i Klintehamn skulle knappast vara straffbar under vare sig regeringens eller moderaternas förslag, men däremot under en svensk motsvarighet till den brittiska lagen.
Citera
2018-07-14, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinger99
Det var alliansen och (M)assinvandringspartiet som drev på dessa ändringar i mandatperioden mellan 2006-2010, som fick ett majoritetsstöd efter det mellanliggande valet 2010.
(Föregått av en längre grundlagsutredning)

Där tog man också bort kravet på att man måste ha varit medborgare i 10 år för att sitta i regeringen.
Sedan 2010 räcker det med att vara medborgare.

Varför kap 2, paragraf 24 sedan inte tillämpats förrän nu kanske beror på att formuleringen är så luddig att ingen reflekterat över den.

Citat:
Föreningsfriheten får begränsas endast när det gäller sammanslutningar vilkas verksamhet är av militär eller liknande natur eller innebär förföljelse av en folkgrupp på grund av etniskt ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande. Lag (2010:1408).

Smaka på den!

Där ja!
Senast redigerad av PlataPlomo 2018-07-14 kl. 23:29.
Citera
2018-07-14, 23:24
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Du pissade på dig själv, igen, genom att hänvisa till två personer som uttalar sig om något jag inte påstått något om.
Ja, kan du inte hänvisa till fler som varnar för saker jag inte uttalat mig om?

Korkade troll. Lägg ned nu. Jag förnedrade dig genom att bajsa fakta i munnen på dig. Du fick namnen på experterna vars existens du förnekade.
Citera
2018-07-15, 00:16
Medlem
Citat:
1. NMR uppmanar inte till våld på annat sätt än AFA eller Kommunistiska Partiet.
2. Hur menar du att partistyrelsen organiserar misshandel av fredliga demonstranter?
3. NMR har inte 100% brottsliga medlemmar. Kanske 10%. Vill du på samma basis förbjuda babbeorganisering, då de ofta har 100% brottsbelastade medlemmar?

Jag tror det går att skriva en lag som förbjuder just organisationer som NMR som för med sig ett ökande av våld och otrygghet i Almedalen som gör det svårare för andra partier.

Jag får dock instämma i det som tidigare sagts om att det blir svårt att förbjuda "rasistiska organisationer" eftersom det tydligen går att applicera på den som t.ex. gör skillnad mellan utomeuropeiska barn och barn med svenska föräldrar. Den som föreslår något liknande Danmarks ghettolagar riskerar alltså att bli förbjuden.

Faktum är dock att NMR inte gör någon nytta. Deras deltagande på Almedalen är inte bra för Sverigevänner. De är inte bra för någon utom sig själva. De har bara stöd från några högljudda individer på nätet.

Om islamistiska org. kom till Almedalen och orsakade rädsla hos andra som fick andra att undvika åka dit, samt en ökad mängd polisanmälningar osv, så tycker jag att dessa islamistiska orgs också ska förbjudas. Samma om AFA gjorde det.

Om NMR åkte till Almedalen och "vände andra kinden till" så får de gärna finnas kvar, men det verkar ju inte vara i deras natur att vara fredliga. Vad de än säger själva. Varannan aktiv NMR medlem är dömd för brott och var fjärde dömd för våldsbrott. (https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6890955) Det är väl talande? Ta Pär Sjögren: http://wearesverige.se/knivpar-en-kriminell-politiker/
Nu anser de själva förstås att deras våld är legitimt, i självförsvar mot den judiska konspirationen, och liknande lögner. Det kanske är ännu mer skrämmande: när man lever efter ett eget rättssystem.

Citat:
Ursprungligen postat av Raglefant
Vlaams Blok förbjöds samma år som det fick 24% av rösterna till det flamländska parlamentet (12% i det samlade belgiska). Knappt ett pip från den samlade pressen i Belgien och resten av Europa.

Så nej, det är inte politiskt självmord (EDIT: så länge man har massmedierna på sin sida). Däremot är det naturligtvis riskabelt att förbjuda organisationer eftersom de då har en helt legitim orsak att ta till väpnat våld. Men det gjorde alltså inte Vlaams Blok och jag tror knappast att SD skulle göra det heller.

https://en.wikipedia.org/wiki/Vlaams_Blok
Following a 1989 agreement, known as the cordon sanitaire, the party was effectively blocked from entering any level of government. The Court of Appeal in Ghent in April 2004 ruled that some of the party's organizations had breached the 1981 anti-racism law and that the party sanctioned discrimination. The ruling was made definite on 9 November 2004, and the party shortly after reorganised itself as the Vlaams Belang.[4] By 2004, the party had arguably become the single most popular Flemish party in Belgium, supported by about one in four of the Flemish electorate,[5] as well as being one of the most successful radical right-wing populist parties in Europe as a whole.[6]

Fast det var ju lite politiskt självmord. Partiet ombildades nästa dag utan de reglerna och blev näst största parti i kommunalvalet 2006.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in