2018-07-14, 19:56
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Säkerhetspolisen håller inte med och terrorforskning stödjer deras ståndpunkt.

Det är lagstiftningen som är det intressanta, inte vad enskilda aktörer säger i media. Om jag kallar Vänsterpartiet för en terrororganisation, kommer du att citera mig?
Citera
2018-07-14, 19:56
Medlem
sherms avatar
Citat:
Nödvärn är absolut okej men tror man att det är allt NMR sysslar med så är man fel ute. Varför åker man annars till en demonstration med knogjärn, gasflaskor, stavar och bengaliska eller?
Fråga dina vänner i AFA.
Citera
2018-07-14, 19:59
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Det är lagstiftningen som är det intressanta, inte vad enskilda aktörer säger i media. Om jag kallar Vänsterpartiet för en terrororganisation, kommer du att citera mig?
Ifall du är en forskare i ämnet som vet vad du pratar om och har väl underbyggda åsikter som SÄPO också använder i sitt arbete - ja, mycket möjligt.
Citera
2018-07-14, 19:59
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Det var ca 40 stycken, en blandning av medlemmar och politiker i NMR. Bland andra Emil Hagberg, fjärde namn på riksdagslistan. Han dömdes till 8 månaders fängelse.

Och ja, per definition kan en sådan politisk våldsattack komma att terrorklassas, och det håller på att ses över i riksdagen av till exempel SD. Det kan komma att ske lagändringar i framtiden, terrorlagstiftningen är kritiserad som det är.

Det var alltså inte en grupp politiker? Har Emil dämts för medverkan i Almedalen, eller varför är det intressant i frågan?

Nej, det ses inte över av riksdagen. Riksdagen är ingen unison organism, utan består at olika partier som tycker olika. Det röstas om förslag och motioner i riksdagen. Ibland röstar en majoritet för, men oftast emot.
Citera
2018-07-14, 20:00
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Jag vill inte förbjuda någon med åsikter att organisera sig, jag vill förbjuda våldsorganisationer.
Men vita, rasmedvetna män utmålas automatiskt som dödsknarkarnazister och potentiella judelampskärmstillverkare av media. Eftersom du inte ifrågasätter massmedia i tillräckligt hög grad så kommer du vara för att förbjuda sådana grupper.
Citat:
Och ja, flera av mina förebilder är judar. Jag tror således inte på dylika konspirationer.
Om du okritiskt har tagit till dig judars idéer, medvetet eller omedvetet, trots att de i alla tider haft ett rykte som lögnare, så måste man fråga sig om du är kvalificerad att kritiskt granska någonting alls.
Citera
2018-07-14, 20:02
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Fråga dina vänner i AFA.
Mycket spekulation om vilka mina vänner är. Jag har samma åsikt om AFA som om NMR. Själv väger jag mellan SD och AfS.
Citera
2018-07-14, 20:03
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
De är uppenbarligen inte terrorister enligt dagens lagstiftning, men framtiden kan definitivt komma att se annorlunda ut eftersom förslaget är uppe i riksdagen.

Helt korrekt att framtiden kan se annorlunda ut. I framtiden kan man förbjuda VPK, MP och F!, bara viljan finns. Nu är det inte så troligt, precis som dina fantasier.
Citera
2018-07-14, 20:04
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Nödvärn är absolut okej men tror man att det är allt NMR sysslar med så är man fel ute. Varför åker man annars till en demonstration med knogjärn, gasflaskor, stavar och bengaliska eller?

För att man vet att hatvänstern kommer spotta, slå, knivhugga och kasta sten. Precis vad de gjorde i Kärtorp.
Citera
2018-07-14, 20:05
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Det var alltså inte en grupp politiker? Har Emil dämts för medverkan i Almedalen, eller varför är det intressant i frågan?

Nej, det ses inte över av riksdagen. Riksdagen är ingen unison organism, utan består at olika partier som tycker olika. Det röstas om förslag och motioner i riksdagen. Ibland röstar en majoritet för, men oftast emot.
Som sagt, det var medlemmar och politiker. Emil Hagberg var med i attacken och dömdes.

Ja. Förslag ses över och röstas sedan om.
Citera
2018-07-14, 20:06
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ifall du är en forskare i ämnet som vet vad du pratar om och har väl underbyggda åsikter som SÄPO också använder i sitt arbete - ja, mycket möjligt.

Men våra politiker är ju inte forskare. Hur kan de då uttala sig och stifta lagar de inte har en aning om?
Citera
2018-07-14, 20:08
Medlem
antoneriks avatar
Om SD hade varit nya idag och lagen hade trätt i kraft så skulle dom sannolikt ha blivit förbjudna. Och vad är egentligen vitsen med ett förbud? Om NMR förbjuds så byter dom namn till Nationaldemokraterna. Om Nationaldemokraterna förbjuds så byter dom namn till Svenskarnas Parti. Samma organisation, samma människor, annat namn. Precis som Aftonbladet gjorde på 1800-talet. Aftonbladet 8, Aftonbladet 14, Aftonbladet 33.
Citera
2018-07-14, 20:16
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Men våra politiker är ju inte forskare. Hur kan de då uttala sig och stifta lagar de inte har en aning om?
Fast politiker tar inga beslut baserade på egna uppfattningar. Det finns en mängd utredande experter som sköter faktan. Jag citerade nyss en terrorforskare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in