2018-07-14, 17:27
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Minns faktiskt inte om de ställde någon kontrollfråga på något jag borde känna till om mig själv som de kunde få fram med personnummer. Men oavsett detta så kan vem som helst ställas inför detta och inte minst vid sitt första id. Man kan även bli av med ett pass vid resa eller att man faktiskt bara har ett id i sin ägo men blir av med detta. Vet att Skattemyndigheten frågar efter föräldrar, syskon osv och födelsedagar för att säkerställa en person utan id.
Personnummer i Sverige är inte hemliga. Sin första ID-handling skaffar minst 99% av alla födda i Sverige redan som barn tillsammans med vårdnadshavare.
Citera
2018-07-14, 17:52
Medlem
Hämtat ut körtkort med flickvännen som fick visa leg och skriva under. Har för mig att dom öppna och titta på det också.

Ganska konstigt att dom inte kräver mer. Jag kunde ju skickat in min bild med x personnummer och namn sen random målvakt som skriver under.
Citera
2018-07-15, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken1987
Hur går det till? Dom vill man ska visa giltigt id näär man hämtar det på posten men jag använde juvdet som ID? En förälder eller något?
Jag var i din situation för några månader sedan, borttappat körkort, utgånget pass, ingen annan id-handling. Skaffade nytt pass (anhörig fick intyga att jag var jag) och beställde nytt körkort. Sen dimper körkortet ner direkt i postlådan! Jag var helt övertygad om att det skulle skickas som rek, men icke sa Nicke
Citera
2018-07-15, 00:48
Medlem
F.B.Dases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabBorje
Hämtat ut körtkort med flickvännen som fick visa leg och skriva under. Har för mig att dom öppna och titta på det också.

Ganska konstigt att dom inte kräver mer. Jag kunde ju skickat in min bild med x personnummer och namn sen random målvakt som skriver under.

Kan du utveckla det andra stycket? Jag är nyfiken på hur mycket otur du har när du tänker. 😅
Citera
2018-07-15, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.B.Dase
Kan du utveckla det andra stycket? Jag är nyfiken på hur mycket otur du har när du tänker. 😅

Jag får ett körkort med tex dina upgifter på sen dimper det ned räkningar för diverse skit i din brevlåda.
Citera
2018-07-15, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KebabBorje
Jag får ett körkort med tex dina upgifter på sen dimper det ned räkningar för diverse skit i din brevlåda.

Det är ju inte bara att ringa transportstyrelsen och säga kan ni skicka ut ett nytt körkort för personnummer xxx men istället för dennes vanliga adress så skicka det till skumraskvägen 12.
Citera
2018-07-15, 17:01
Medlem
Då provar jag ta med båda päronen samt ett pass som gick ut 2015... Hehe
Citera
2018-07-15, 20:05
Medlem
Ring Transportstyrelsen så skickar de en blankett hem till dig där du anger en anhörig (nära släkting/maka) för att hämta ut ditt körkort. Gjorde detta åt en släkting för cirka två månader sedan.
Citera
2018-07-16, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morot
Ring Transportstyrelsen så skickar de en blankett hem till dig där du anger en anhörig (nära släkting/maka) för att hämta ut ditt körkort. Gjorde detta åt en släkting för cirka två månader sedan.

Ja transportsryrelsen sa samma till mig. Hur lång tid tog processen?
Citera
2018-07-16, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken1987
Ja transportsryrelsen sa samma till mig. Hur lång tid tog processen?

Max någon dag.
Citera
2018-07-17, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morot
Max någon dag.

Skönt, till mig sa dom kanske 2-3 veckor iom semestertider. Men är man tvungen skicka tillbaka den så dom godkänner den eller ?
Citera
2018-07-18, 11:08
Medlem
På mail svarade dom nu att skicka in den direkt när den kommer så den kommer med första "liggetiden".

Någon som vet hur lång en liggetid brukar ta samt hur långt tid har det tagit för efter ni skickat tillbaka till posten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in