Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-07-14, 17:29
  #25
Medlem
I följande video så berättar en kille om personer i USA som har dött eller blivit rejält hjärnskadade av kolsyrevapen.

Bl a berättar han om en kille som blev skjuten i bakhuvudet, och en rundkula gick då på något vis in och satte sig precis där hjärnbarken började (hur nu detta gick till med tanke på skallbenet?). Killen blev skadad för livet.

Sedan berättar han om en liten flicka som dog genom att ha blivit skjuten i ögat med ett kolsyregevär. Hon dog, därför att kula gick igenom den mjuka delen/hålet (där inget skelett finns) bakom ögat, in vidare till hjärnan.

Sedan så fyller han en kokosnöt med ballistiskt gelatin för att simulera detta. Vad jag reagerar på är att han säger att geväret han har skjuter i 450 feets/s. Och runda stålkulor väger väl 0.5 gram? Det blir i så fall endast ca 3.7 joule. Han säger att det är ett kraftfullt vapen?

Sedan när han skjutit på kokosnöten (jag tror han skjuter in genom ett av dom där två lite småmjuka hålen som finns på kokosnötter, dom som man penetrerar med en skruvmejsel / spetsig föremål, när man sedan ska sätta ett sugrör i en kokosnöt) som han även på något vis fyllt med ballistiskt gel (han kanske har borrat ett litet hål tidigare i den och hällt i flytande varmt ballistiskt gel?) som han säger motsvarar hjärnans densitet osv, så har kulan gått ganska långt in.

Men snubben verkar förvirra sig lite? Bl a på slutet talar han om att kokosnötter är hårdare än skallbenet och att det visar vilken kraft runda stålkulor kan ha. Ändå så sköt han väl tidigare igenom en av dom två mjuka runda "hålen" på kokosnöten, och INTE penetrerandes genom själva det övriga hårda (det med "hår" på, dvs den delen som utgör 97 procent av kokosnöten och som är lika hård, eller hårdare, än skallbenet) skalet på kokosnöten?

En märklig sak är att geväret som han använder, som skjuter rundkulor, INTE är ett kolsyregevär, utan är väl ett pumpluftgevär? Skulle tre pump och en 0.5 grams rundstålkula från ett gevär, inte utveckla meer än 3.7 joule?


https://www.youtube.com/watch?v=-V_DyR-cGEs

Kommentarer? Tankar? Synpunkter?


Här är förresten en snubbe (notera vilket mongo, som inte skyddar ögonen, förutom med sina vanliga glasögon, som dessutom är ganska små täckningsmässigt runt ögonen) som på 10 meters avstånd blir skjuten i armen med en kolsyrepistol. Han verkar ju inte ta det bra direkt, men å andra sidan har han chipstuttar och antagligen lågt testosteron

Återigen undrar man ju: hur många joule ligger kolsyrepistolerna i USA på?

(Den dyraste modellen på Walmart skjuter i 450 feet/s vilket blir 3.7-4 joule, https://www.walmart.com/ip/Crosman-C...istol/39791301 )

https://www.youtube.com/watch?v=tqA_05rJZu4


Kommentarer? Tankar? Synpunkter?
__________________
Senast redigerad av Against-modernity 2018-07-14 kl. 17:53.
Citera
2018-07-14, 18:24
  #26
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
I följande video så berättar en kille om personer i USA som har dött eller blivit rejält hjärnskadade av kolsyrevapen.

Bl a berättar han om en kille som blev skjuten i bakhuvudet, och en rundkula gick då på något vis in och satte sig precis där hjärnbarken började (hur nu detta gick till med tanke på skallbenet?). Killen blev skadad för livet.

Sedan berättar han om en liten flicka som dog genom att ha blivit skjuten i ögat med ett kolsyregevär. Hon dog, därför att kula gick igenom den mjuka delen/hålet (där inget skelett finns) bakom ögat, in vidare till hjärnan.

Sedan så fyller han en kokosnöt med ballistiskt gelatin för att simulera detta. Vad jag reagerar på är att han säger att geväret han har skjuter i 450 feets/s. Och runda stålkulor väger väl 0.5 gram? Det blir i så fall endast ca 3.7 joule. Han säger att det är ett kraftfullt vapen?

Sedan när han skjutit på kokosnöten (jag tror han skjuter in genom ett av dom där två lite småmjuka hålen som finns på kokosnötter, dom som man penetrerar med en skruvmejsel / spetsig föremål, när man sedan ska sätta ett sugrör i en kokosnöt) som han även på något vis fyllt med ballistiskt gel (han kanske har borrat ett litet hål tidigare i den och hällt i flytande varmt ballistiskt gel?) som han säger motsvarar hjärnans densitet osv, så har kulan gått ganska långt in.

Men snubben verkar förvirra sig lite? Bl a på slutet talar han om att kokosnötter är hårdare än skallbenet och att det visar vilken kraft runda stålkulor kan ha. Ändå så sköt han väl tidigare igenom en av dom två mjuka runda "hålen" på kokosnöten, och INTE penetrerandes genom själva det övriga hårda (det med "hår" på, dvs den delen som utgör 97 procent av kokosnöten och som är lika hård, eller hårdare, än skallbenet) skalet på kokosnöten?

En märklig sak är att geväret som han använder, som skjuter rundkulor, INTE är ett kolsyregevär, utan är väl ett pumpluftgevär? Skulle tre pump och en 0.5 grams rundstålkula från ett gevär, inte utveckla meer än 3.7 joule?


https://www.youtube.com/watch?v=-V_DyR-cGEs

Kommentarer? Tankar? Synpunkter?


Här är förresten en snubbe (notera vilket mongo, som inte skyddar ögonen, förutom med sina vanliga glasögon, som dessutom är ganska små täckningsmässigt runt ögonen) som på 10 meters avstånd blir skjuten i armen med en kolsyrepistol. Han verkar ju inte ta det bra direkt, men å andra sidan har han chipstuttar och antagligen lågt testosteron

Återigen undrar man ju: hur många joule ligger kolsyrepistolerna i USA på?

(Den dyraste modellen på Walmart skjuter i 450 feet/s vilket blir 3.7-4 joule, https://www.walmart.com/ip/Crosman-C...istol/39791301 )

https://www.youtube.com/watch?v=tqA_05rJZu4




Kommentarer? Tankar? Synpunkter?

Tankar:
Ja, hur gammal är du egentligen eftersom du grubblar på sånt här?

Låt oss klarlägga en sak, skjuter du en inbrottstjuv med luftpistol så gör du honom bara förbannad så att han plockar fram ett riktigt vapen o avrättar dig...
Citera
2018-07-14, 18:40
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan66
Tankar:
Ja, hur gammal är du egentligen eftersom du grubblar på sånt här?

Låt oss klarlägga en sak, skjuter du en inbrottstjuv med luftpistol så gör du honom bara förbannad så att han plockar fram ett riktigt vapen o avrättar dig...

Min käre vän, om någon tar fram ett riktigt vapen mot mig, så kommer personens huvud bokstavligt talat att sprängas

Ang mitt funderingar kring kolsyrepistoler: dels skriver jag på en manual/bok om allt som har med vapen att göra, dels har jag väl lite allmän autism som gör att när jag börjar grubbla på något, då utforskar jag ämnet till fullo, och dels så funderar jag faktiskt på ifall tjejen kanske kan ha med sig en kolsyrepistol med 12 skott i sin väska (jag vet att hon riskerar att dömas för brott mot knivlagen, men hon vill inte ha ett riktigt skjutjärn på sig ute utan licens, och hon kommer inte få licens förrän kanske om 1.5 år tidigast). Och ja, jag är fullt medveten om att man inte med licens får traska runt med sin pistol på sig ute, MEN, det finns faktiskt ett slags kryphål i lagen gällande det (jag kommer dock inte skriva ut det i o m att man måste göra allt för att inte (S)taten ska täppa igen det kryphålet. Och skriver man ut det, så kanske Sexpressen och Aftonhoran & Co börjar skriva om det, varpå regeringen täpper igen det kryphålet.
Citera
2018-07-14, 19:21
  #28
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
Min käre vän, om någon tar fram ett riktigt vapen mot mig, så kommer personens huvud bokstavligt talat att sprängas

Ang mitt funderingar kring kolsyrepistoler: dels skriver jag på en manual/bok om allt som har med vapen att göra, dels har jag väl lite allmän autism som gör att när jag börjar grubbla på något, då utforskar jag ämnet till fullo, och dels så funderar jag faktiskt på ifall tjejen kanske kan ha med sig en kolsyrepistol med 12 skott i sin väska (jag vet att hon riskerar att dömas för brott mot knivlagen, men hon vill inte ha ett riktigt skjutjärn på sig ute utan licens, och hon kommer inte få licens förrän kanske om 1.5 år tidigast).

Hm...bor hon i nåt Utanflrskapsområde?
Pratar vi Pistoler med CO2 så är det inte mycket att komma med i eldkraft.
Räcker med en tröja för att stoppa kulan. Gärningsmannen är sällan ensam och så fort kompisen märker att det bara är en luftpistol så drar han kniv/pistol och avslutar ”bråket”.
Dessutom har han skjutit i ”självförsvar” o slipper fängelse + ev utvisning...
Citera
2018-07-14, 20:10
  #29
Medlem
larsa39s avatar
Det fanns många trevliga mindre kalibrar förr, som inte används längre. .25 APC och .32 APC till exempel. Det var någon(självutmänd youtube-vapenexpert) som påstod att man slutade använda dessa när folk började experimentera med droger i större utsträckning på 70-talet.

Jag vet inte om det stämmer, men man har ju sett en del exempel på polisingripanden mot personer som är påverkade av droger, eller har psykisk ohälsa, som har klarat av att kämpa vidare trots att ha blivit skjutna med flera skott från polisens vapen.
Citera
2018-07-16, 07:26
  #30
Medlem
En svensk person som skjuter sig själv (2 cm avstånd) i ansiktet med en kolsyrepistol (ser ut att vara semiautomatisk, och borde därav ge 3 joule?), med viss skada (och initial chock) som följd och mycket blod:

https://www.youtube.com/watch?v=1QjRD7msyJU

Undrar vad effekten (skada/chock) att få 10 sådana skott från 2 meters avstånd i ansiktet?
Citera
2018-07-16, 08:24
  #31
Medlem
larsa39s avatar
Crosman Vigilante är doubleaction CO2-driven med 6/10 skott i magasinet, på Youtube kan man se folk chronografera denna till ca 5 Joule med bly diaboler. Förmodligen får man cirka 5 joule även med "bb's" också. Pipan är även räflad, så förmodligen är träffsäkerheten bättre än för en del andra CO2-vapen.

https://www.teknikmagasinet.se/produ...sman-vigilante

Det är jättesvårt att uttala sig om eventuella skador, träffar man i ögonen på en känslig person så viker sig denna direkt. Blir man anfallen av en person med psykisk ohälsa, eller drogproblematik, och inte får några superbra träffar, så är det förmodligen mer eller mindre verkningslöst.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback