Citat:
Hjärnan på tonåringar är inte på långa vägar färdigutvecklad. Det är den inte riktigt före 24-25 års ålder. Det är den främre delen av hjärnan som ligger efter i utveckling, som styr t ex planering, omdöme, impulskontroll mm. En tonåring är inte en liten vuxen.
Det är därför vi inte dömer en 16-åring som en vuxen.
En tonåring kan snatta, men som vuxen bli en ärlig och välfungerande person. En tonåring kan ljuga för sina föräldrar lite bekymmerslöst (och ofta ganska dåligt) men som vuxna bli ansvarstagande. En tonåring kan köra vårdslöst på moppen, men som vuxen köra försiktigt.
En tonåring är INTE som en liten vuxen!
Jag kan inte läsa alla de artiklar som du länkat till. Det finns många ungdomar som lever ett liv "utanför " det vanliga samhället. Där det saknas den social "tillhörighet", struktur och sociala normer som behövs för att bygga upp ungdomar som kan formas till stabila, kärleksfulla och trygga individer.
I det här faller vet vi inte på djupet hur familjelivet sett ut, varför det uppstått konflikter mellan mor och son. Det vi vet är att föräldrarna är skilda och som det verkar bor sonen hos fadern, nära sin mor. Av det lilla vi sett på typ insta och att vi inte vet om han har ett solitt alibi, att han bråkat med sin mor gör honom inte till mördare. VET du vem han är, hur han är, hur han fungerar???
Att jämföra NW med dessa ungdomar som du länkar till i pressen kan vi inte göra. Dessutom handlar väl en stor det av brotten som utförs av ungdomar i typ gängkriminalitet? En del är ju 18-20 år, går inte att jämföra med en 16-åring!
Så länge han inte är har beteckningen "misstänkt" och vi inte vet något mer om honom än det lilla som ni tycker gör honom till misstänkt, tänker jag absolut inte diskutera det här. Skadorna av detta kan bli allvarliga för honom.
Det är därför vi inte dömer en 16-åring som en vuxen.
En tonåring kan snatta, men som vuxen bli en ärlig och välfungerande person. En tonåring kan ljuga för sina föräldrar lite bekymmerslöst (och ofta ganska dåligt) men som vuxna bli ansvarstagande. En tonåring kan köra vårdslöst på moppen, men som vuxen köra försiktigt.
En tonåring är INTE som en liten vuxen!
Jag kan inte läsa alla de artiklar som du länkat till. Det finns många ungdomar som lever ett liv "utanför " det vanliga samhället. Där det saknas den social "tillhörighet", struktur och sociala normer som behövs för att bygga upp ungdomar som kan formas till stabila, kärleksfulla och trygga individer.
I det här faller vet vi inte på djupet hur familjelivet sett ut, varför det uppstått konflikter mellan mor och son. Det vi vet är att föräldrarna är skilda och som det verkar bor sonen hos fadern, nära sin mor. Av det lilla vi sett på typ insta och att vi inte vet om han har ett solitt alibi, att han bråkat med sin mor gör honom inte till mördare. VET du vem han är, hur han är, hur han fungerar???
Att jämföra NW med dessa ungdomar som du länkar till i pressen kan vi inte göra. Dessutom handlar väl en stor det av brotten som utförs av ungdomar i typ gängkriminalitet? En del är ju 18-20 år, går inte att jämföra med en 16-åring!
Jag har själv en 16- åring. Jag kan verkligen se det omogna och barnet i honom. Han kommer ofta och vill tanka trygghet, samtidigt som han vill visa sin självständighet. Han glömmer viktiga saker och det är mycket nuet som styr. Svårt att tänka framåt när det gäller planering. Mörkrädd på kvällen om han är ensam, ringer och frågar hela tiden när man kommer hem. Kan ha svårt att se helheten. Orädd när det egentligen är farligt och tvärtom (gäller förstås vuxna också, men här är det tydligare), de saknar helt enkelt erfarenheten. Logiken är inte som en vuxens, även om han är smart. En gång när min son var i affären med sina kompisar och det kom en kontrollant och frågade om hon fick kolla deras väskor. Jag vet inte hur länge han tog upp det hemma, hur felaktigt misstänkt han blev och hur sårad han blev. Han hade absolut inte tagit något och han blev gråtfärdig och arg varje gång han tog upp det. Det är ett barn som reagerar så. Eller hur?
Så länge han inte är har beteckningen "misstänkt" och vi inte vet något mer om honom än det lilla som ni tycker gör honom till misstänkt, tänker jag absolut inte diskutera det här. Skadorna av detta kan bli allvarliga för honom.
Äntligen, tack! Jag delar din syn i inlägget ovan. En 16-åring är INTE vuxen. Att jämföra ungdomskriminalitet med att en ungdom skulle ha dräpt sin egen mor är grundlöst.
Senast redigerad av LimeTime 2018-07-14 kl. 13:02.
Senast redigerad av LimeTime 2018-07-14 kl. 13:02.