2018-07-14, 10:28
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror inte heller att GM har jagat ut henne. Snarare att GM har gått iväg med LW efter sig.

Sedan som jag minns det sade väl inte röstvittnesmålet något om att rösterna skulle ha gått mot bullerplanket? Som jag har uppfattat det kan de lika gärna kan ha gått åt det håll där polisen fann ett föremål som tros ha med LW att göra (ev. mobilen).

Uppgifter har ju som bekant en förmåga att förändras i den här tråden, som i "viskleken". Det vore bra om du kunde länka till originalinlägget om att röster skall ha hörts.

Originalinlägget kommer från Moralensväktare som i alla fall jag värderar som trovärdig.

Jag tror inte han skulle nämna vittnet om det inte var bekräftat att det rörde sig om LW.

Hoppas du ha möjlighet att söka hans inlägg annars kan jag göra det åt dig senare.
Citera
2018-07-14, 10:30
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag har haft nästan samma teori, där va LW sist ut genom dörren, springer efter
för att prata, lugna ner situationen eller så är hon helförbanad.

Stämmer med plank och skrik, vi får även med klantet med mobilen.
Om det har hällts något över kroppen i efterhand så tror jag det varit med
vuxen hjälp.

Har man säkrat DNA så blir nog det också lite struligt, en blandning mellan
LWs å UWs plus hans egna, men det där kan jag inte, vore något för Hamilkar.

Obs, en teori som jag hoppas är fel.

Nu lägger jag ner i väntan på fakta.

Jag kan ju inte redogöra för hur det gått till. Det är vad jag tror,på ett ungefär. Jag kan t.ex inte ha invändningar på vittnets uppgifter som hörde röster. Ej heller om N jagade ut Lena. För mej är det ett troligt händelseförlopp. Alla tror vi olika förstås. Men jag tror att på nåt vis har sonen dödat henne. Jag tror att han fixade det själv. Han är stor och stark.
Någonting gjorde honom skogstokig hos Lena. De små barnen behöver inte ha hört nåt. Behöver inte varit gap och skrik. Skrek gjorde hon ju däremot bakom planket enl. vittne.
Nä jag säger som du. Inväntar analyser och hoppas på en lösning.
Citera
2018-07-14, 10:40
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Med en dåres envishet (med Moralensväktare på ”semester” och därmed mindre chans att få ett svar) undrar jag igen:
Vet vi (genom pratvittnet) att det var LW som vittnet hörde?
Kände hen LW? Kunde hen identifiera den kvinnliga rösten?

Det vore en bra början att få detta bekräftat.

Vad jag förstår har inte vare sig den kvinnliga eller den manliga rösten kunnat idetifierats av röstvittnet. Riktningen på paret promenad tycks däremot kunnat avgöras vara på väg mot planket. ,
Moralensväktare:
Citat:
Det finns vittne som hört en manlig och kvinnlig röst samtala på väg från LW lägenhet i riktning mot bullerplanket.
Det vittnet blir ett nyckelvittne när det gäller vilka röster som hördes, vilken riktning och sist att LW kände sin lieman.
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-07-14 kl. 10:51.
Citera
2018-07-14, 10:41
Medlem
Sockerhalss avatar
En sak till jag funderar på: Varför tog GM med sej Lenas mobil? För det måste hen ju gjort?
Var det för att han inte var säker på att hon var död, så hon kunde larma? Ne, tror inte det.
Var det för att Lena hade en nästan ny mobil? Mmm, kanske. OM det är NW så kanske han hade en sämre mobil själv.
JAG hade iaf aldrig tagit med mej mobilen om jag dödat nån.
Citera
2018-07-14, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Med en dåres envishet (med Moralensväktare på ”semester” och därmed mindre chans att få ett svar) undrar jag igen:
Vet vi (genom pratvittnet) att det var LW som vittnet hörde?
Kände hen LW? Kunde hen identifiera den kvinnliga rösten?

Det vore en bra början att få detta bekräftat.

Säg så här, om det inte var LW så borde väl iaf de som gick förbi vid den aktuella tidpunkten hört av sig till polisen. De flesta har säkerligen hört talas om detta mord.
Citera
2018-07-14, 11:01
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
En sak till jag funderar på: Varför tog GM med sej Lenas mobil? För det måste hen ju gjort?
Var det för att han inte var säker på att hon var död, så hon kunde larma? Ne, tror inte det.
Var det för att Lena hade en nästan ny mobil? Mmm, kanske. OM det är NW så kanske han hade en sämre mobil själv.

Jag tror ju att det var denna mobil som polisen letade efter när de grävde i SD:s trädgård,tomt. De höll på länge, men gick nog bet. Enl. mej har dom letat i fel hem. UW klarade sej väl från husrannsakan och hele skiten. Smart. Mobilen finns ju inte kvar där idag iaf. Hoppas verkligen inte polisen gjort såna missar. Eller fru åklagare som satsade allt på ett kort.
Citera
2018-07-14, 11:03
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Säg så här, om det inte var LW så borde väl iaf de som gick förbi vid den aktuella tidpunkten hört av sig till polisen. De flesta har säkerligen hört talas om detta mord.
Det var just det: en del som befinner sej vid eller runt en BP vid kritisk tidpunkt vill av olika anledningar inte bli identifierade.

Ändå tror jag att det är LW som pratvittnet hört.

Tycker dock att det kanske skulle ha stått i klartext i Moralensväktare inlägg, där detta vittne först dök upp.

Det stod inte i klartext, därför undrar jag.
Citera
2018-07-14, 11:12
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Någon som vet varför UW, efter att ha flyttat från sina hemtrakter (Karlskoga) 1998 flyttar till Älvsjö och bor relativt kortvarigt på två olika adresser där innan han flyttar till Örebro? UW:s föräldrar och två syskon bor kvar i Karlskoga.

1998-05-04 till 1998-12–05,
första Älvsjöadressen

1998-12-05 till 2000-01-01, andra Älvsjöadressen. Under denna tid gifter sig UW och LW (1999-09-04).
Citera
2018-07-14, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Intressant fråga. Utan att gå in på några detaljer i hans loggar, så skulle jag nog spontant säga att han verkar använda samma (åtminstone likartat) sätt att skriva som före mordet.

(En reflektion som jag faktiskt gjort, är att nästan samtliga geocachare som cirkulerat i LW's "krets" varit väldigt verbala och uttömmande i sina loggtexter, till skillnad mot vanliga geocachare som till största delen bara gör en kort notis att de funnit cachen).

Jag tycker nog att SD lägger upp aningens färre selfies numera, men den ändringen har egentligen uppkommit de senaste 2-3 veckorna och beror kanske mer på att han vet att andra ser honom, kopplat till häktningarna. Dessutom verkar han vara ner försiktig med att skriva ut namn/geocachealias på de personer som på något sätt är delaktiga i hans egna burkletarturer.

Jag är, precis som de flesta andra i tråden, förundrad över hur han kan fortsätta att skriva i så pass "glättig" ton, och tycker att han syns vara något av en överenergisk skrävlare med egocentrisk läggning. Ingen människa jag frivilligt skulle vilja umgås med.

MEN däremot ligger han inte som en "klar förstaplacering" över misstänkta GM på min lista. Något saknas för att få min fulla övertygelse, och detta tror jag skulle kunna härledas till händelseförloppet direkt vid LW's anmälan om försvinnande. Jag lägger min tillit till resultat från NFC nu, och hoppas frågetecknen rätas ut då.

Vi kan nog vara absolut säkra på åtminstone en sak när det gäller SD och det är att han läser denna tråd. Eftersom han är f n är på fri fot, så har han ju därmed också möjlighet att vara inne och posta i denna tråd. Gissningsvis försiktigt, med tanke på att han vet att hans mobil/dator ännu en gång kan bli genomsökta..

(det fetade)
Vill inte värdera en trebarnsmamma som nyligen blivit mördad, men det hjälps inte att jag undrar över hur LW bedömde SD.
Av det jag läst, så skulle inte jag velat umgås ens en eftermiddag med den uppblåste och självcentrerade mannen. Omogen och impulsiv, men samtidigt beräknande och gissningsvis rätt så manipulativ. Där ungefär lägger jag mina 5 cent.
Citera
2018-07-14, 11:15
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Någon som vet varför UW, efter att ha flyttat från sina hemtrakter (Karlskoga) 1998 flyttar till Älvsjö och bor relativt kortvarigt på två olika adresser där innan han flyttar till Örebro? UW:s föräldrar och två syskon bor kvar i Karlskoga.

1998-05-04 till 1998-12–05,
första Älvsjöadressen

1998-12-05 till 2000-01-01, andra Älvsjöadressen. Under denna tid gifter sig UW och LW (1999-09-04).

Slänger ut en (icke verifierad) gissning: var det under perioden som LW pluggade teologi i Stockholm? I så fall kan ju hans boende + flytt inom Sthlm bero på det. Någon annan kanske vet mer.
Citera
2018-07-14, 11:18
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, jag håller med. Man blir liksom fast... Men det som fascinerar är kanske inte bara frågan vem och hur utan mest kanske - VARFÖR.
För de flesta människor är att döda någon ett så stort steg, att det inte händer (om det inte är krig eller liknande situationer)

Och svaret kanske ligger i just den misstänktes beteende som vi kanske (för vi kan ju inte veta allt om en person bara genom några små glimtar här och där, tvärtom skulle jag säga).

Jag kommer även att tänka på Edvin (Mantorp- morden).
Han fortsatte med sitt liv som inget, gäspade och somnade i bilen när han gripits och skrattade och tramsade på rättstspyk. Som ingenting hade hänt....

Om han är skyldig kanske han bara vill leva livet, intensivt och livsbejakande. Han vet inte när allt kan ändras?
Eller om han är oskyldig, varför inte ta vara på livet? Det har ändå gått någon månad. Man behöver inte sörja offentligt. Och när någon som man hållit av dör plötsligt och brutalt, då vet man att livet kan plötsligt ryckas undan...

Ekorrdödaren, en bil? Hoppråtta är barnens kanin som han skämtar om att lägga på grillen.
Lustigkurre där. Empatilös är mitt tips. Gillar att skrämma folk med flygplan.
Senast redigerad av TaxenSixten 2018-07-14 kl. 11:21.
Citera
2018-07-14, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals

Skulle ju inte skriva mer svårt å låta bli.

Om jag hade minsta misstanke om att jag figurerade i mobilen på ett
negativt vis hade jag tagit den och förvandlat den till molekyler, vilket
jag tror att SD hade gjort, om han inte klantade sig på något vis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in