2018-07-14, 12:56
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hjärnan på tonåringar är inte på långa vägar färdigutvecklad. Det är den inte riktigt före 24-25 års ålder. Det är den främre delen av hjärnan som ligger efter i utveckling, som styr t ex planering, omdöme, impulskontroll mm. En tonåring är inte en liten vuxen.

Det är därför vi inte dömer en 16-åring som en vuxen.

En tonåring kan snatta, men som vuxen bli en ärlig och välfungerande person. En tonåring kan ljuga för sina föräldrar lite bekymmerslöst (och ofta ganska dåligt) men som vuxna bli ansvarstagande. En tonåring kan köra vårdslöst på moppen, men som vuxen köra försiktigt.

En tonåring är INTE som en liten vuxen!

Jag kan inte läsa alla de artiklar som du länkat till. Det finns många ungdomar som lever ett liv "utanför " det vanliga samhället. Där det saknas den social "tillhörighet", struktur och sociala normer som behövs för att bygga upp ungdomar som kan formas till stabila, kärleksfulla och trygga individer.

I det här faller vet vi inte på djupet hur familjelivet sett ut, varför det uppstått konflikter mellan mor och son. Det vi vet är att föräldrarna är skilda och som det verkar bor sonen hos fadern, nära sin mor. Av det lilla vi sett på typ insta och att vi inte vet om han har ett solitt alibi, att han bråkat med sin mor gör honom inte till mördare. VET du vem han är, hur han är, hur han fungerar???

Att jämföra NW med dessa ungdomar som du länkar till i pressen kan vi inte göra. Dessutom handlar väl en stor det av brotten som utförs av ungdomar i typ gängkriminalitet? En del är ju 18-20 år, går inte att jämföra med en 16-åring!

Så länge han inte är har beteckningen "misstänkt" och vi inte vet något mer om honom än det lilla som ni tycker gör honom till misstänkt, tänker jag absolut inte diskutera det här. Skadorna av detta kan bli allvarliga för honom.

Äntligen, tack! Jag delar din syn i inlägget ovan. En 16-åring är INTE vuxen. Att jämföra ungdomskriminalitet med att en ungdom skulle ha dräpt sin egen mor är grundlöst.
Senast redigerad av LimeTime 2018-07-14 kl. 13:02.
Citera
2018-07-14, 12:56
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Skulle du kunna PMa adresserna om du inte vill skriva ut dom.
Varför är det intressant var UW bott?
Citera
2018-07-14, 12:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Eftersom vittnet fått epitetet "nyckelvittne" i utredningen så borde utredarna, underförstått, ha säkrat uppgifterna om att det faktiskt handlar om LW's röst. (Min tolkning baserad på Väktarens uppgifter).

Däremot verkade det mer osäkert (om ens) att den manliga rösten har identifierats som SD's.

Kanske.
Men i ett litet villa- område kanske det inte passerar någon såpass sent så ofta?

Tänker själv att om jag hörde två röster samtala utanför vår villa på kvällen, skulle jag tänka på det, även om det var ovanligt? Även om jag fick veta att någon saknades dagen efter? Det händer ju att människor är ute och går ändå, varför skulle jag reagera på det, komma ihåg det?

Kanske det är så att det är något annat särskilt med rösterna?
Kanske något uppbragt i rösterna?

Kan ändå tänka mig att något, något litet har stuckit ut.
Kan vara att vittnet misstänker att det är LWs röst. De är ju ändå grannar. Kan vara att de sa något anmärkningsvärt också.

Citera
2018-07-14, 13:04
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Hjärnan på tonåringar är inte på långa vägar färdigutvecklad. Det är den inte riktigt före 24-25 års ålder. Det är den främre delen av hjärnan som ligger efter i utveckling, som styr t ex planering, omdöme, impulskontroll mm. En tonåring är inte en liten vuxen.

En tonåring kan snatta, men som vuxen bli en ärlig och välfungerande person. En tonåring kan ljuga för sina föräldrar lite bekymmerslöst (och ofta ganska dåligt) men som vuxna bli ansvarstagande. En tonåring kan köra vårdslöst på moppen, men som vuxen köra försiktigt.

Jag kan inte läsa alla de artiklar som du länkat till. Det finns många ungdomar som lever ett liv "utanför " det vanliga samhället. Där det saknas den social "tillhörighet", struktur och sociala normer som behövs för att bygga upp ungdomar som kan formas till stabila, kärleksfulla och trygga individer.

I det här faller vet vi inte på djupet hur familjelivet sett ut, varför det uppstått konflikter mellan mor och son. Det vi vet är att föräldrarna är skilda och som det verkar bor sonen hos fadern, nära sin mor. Av det lilla vi sett på typ insta och att vi inte vet om han har ett solitt alibi, att han bråkat med sin mor gör honom inte till mördare. VET du vem han är, hur han är, hur han fungerar???

Att jämföra NW med dessa ungdomar som du länkar till i pressen kan vi inte göra. Dessutom handlar väl en stor det av brotten som utförs av ungdomar i typ gängkriminalitet? En del är ju 18-20 år, går inte att jämföra med en 16-åring!

Så länge han inte är har beteckningen "misstänkt" och vi inte vet något mer om honom än det lilla som ni tycker gör honom till misstänkt, tänker jag absolut inte diskutera det här. Skadorna av detta kan bli allvarliga för honom.
Insiktsfullt som vanligt. Förstår verkligen inte hur en del tänker här.
Citera
2018-07-14, 13:10
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:

På sin plats att erinra om trådens intentioner kanske.
Det refleksmässiga, emotionella försvaret för och vägran att ens vilja diskutera NW som presumtiv GM är ytterligare en anledning att misstänka att om han vore GM starkt skulle skyddas av just såna som för ditt resonemang.
Om skadorna (om han är GM?) av att detta (kommer ut?) kan bli allvarliga. Skrämmande i vid mening.

Vilket föder den intressanta följdfrågan: Om NW visade sig vara GM tycker du det skulle skrivas om det på Fb då?
Citera
2018-07-14, 13:11
Medlem
Honan6s avatar
Hittad mobil eller inte hittad mobil
Oavsett om LW:s mobil är hittad eller inte, så kan väl mycket av allas kommunikation (MGM, närstående, ex och vänner) ses efteråt om polisen begär uppgifter från operatörerna.

Därmed blir det misstänkt om någon/några har "förlorat" sin mobil efter den 14/5 och har skaffat sig ny mobil med nytt nummer.

Jag antar utredarna har koll på detta.
Citera
2018-07-14, 13:16
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Insiktsfullt som vanligt. Förstår verkligen inte hur en del tänker här.

Håller med dig!
Åklagaren säger fortfarande att allt pekar på att SD är GM
Ändå vill några i tråden hänga ut sonen.
Vad tjänar man på att göra det?
Sonen är synad och har inte med mordet att göra.
Finns garanterat DNA på Lena som matchar med sonen ändå är han inte aktuell i utredningen.
Ändå ska han kastas till vargarna.
Verkar som vissa här inne har glömt att det är unga människor de sitter och dömer till mördare utan att ha minsta uns av bevis för sina påståenden.
Att ha förlorat sin mor när man är 16 år och sedan dessutom anklagas av okunniga flashbackare för att ha mördat henne.

Skäms på dem som nämner sonen fler gånger! Det kan ni göra när åklagaren ser honom som GM
Citera
2018-07-14, 13:19
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
En sak till jag funderar på: Varför tog GM med sej Lenas mobil? För det måste hen ju gjort?
Var det för att han inte var säker på att hon var död, så hon kunde larma? Ne, tror inte det.
Var det för att Lena hade en nästan ny mobil? Mmm, kanske. OM det är NW så kanske han hade en sämre mobil själv.
JAG hade iaf aldrig tagit med mej mobilen om jag dödat nån.

Mobilen pingades ju nordväst mot Vivallaskogen. Det mest rimliga är nog att GM tog den för att vilseleda polisen genom att dumpa den åt annan riktning och plats än där kroppen var. Det lyckades ju GM med då polisen sökte i det området efter LW.
Citera
2018-07-14, 13:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
En befogad fråga. Jag kände att det var viktigt att LW:s och UW:s gemensamma liv, innan SD glider in på scenen (när gjorde han det?) också hade rätt att få ta plats i tråden. Detta trots att jag inte känner någon av dem. (Jag har bara varit i Örebro en gång för ca 15 år sedan och kikat på slottet). LW+SD-relationen ska givetvis dissikeras och analyseras, så som den görs, tycker jag. Men jag saknar detaljer i LW+UW-relationen. Jag har en längtan efter förståelse utifrån helhet vad gäller dåtid-nutid i LW:s liv. Kanske bara jag som känner så.

Håller med dig.
Tack för ditt grävande.
Även om jag inte håller med dig om allt.
Men bilden blir klarare om man har mer kött på benen. Sen kan man skala av.
Citera
2018-07-14, 13:34
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Du verkar vara ute efter att hänga ut Lenas son?
Har du något emot honom?
Du tror inte utredarna noga förhört och gått igenom alibi för de närstående?
Du har inte det minsta empati för barnen som förlorat sin mor?
Vänta med att spekulera tills sonen i så fall tas in på förhör. Han har aldrig varit intressant i utredningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Binju
Noa, att misstro honom pga några postningar i för glad stil på Instagram....
Kolla då vad mycket glatt den nu och från början misstänkte SD slängt ut på nätet.

Väldigt lösa grunder att hävda att en son hävt ihjäl sin mor på. Ja, de ska haft det bråkigt, men verkar ha jobbat på att förbättra relationen, medan relationen med MGM SD bara blivit surare.
(Min uppfattning baserad på uppgifter i tråden)

Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Helt vanliga IG-inlägg för en grabb i den åldern, och ser f.ö inget konstigt i hans beteende. En tonåring pojke sörjer sällan öppet, ja jag skriver pojke då han inte är en vuxen man vilket en del envist hävdar. Skulle nog vilja säga att grunderna inte endast är lösa utan snarare obefintliga för att anklaga honom för mordet. Vid det här laget skulle sådana uppgifter kommit till kännedom och nej, media mörkar inte mord utförda av minderåriga heller.

Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Äntligen, tack! Jag delar din syn i inlägget ovan. En 16-åring är INTE vuxen. Att jämföra ungdomskriminalitet med att en ungdom skulle ha dräpt sin egen mor är grundlöst.

Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Håller med dig!
Åklagaren säger fortfarande att allt pekar på att SD är GM
Ändå vill några i tråden hänga ut sonen.
Vad tjänar man på att göra det?
Sonen är synad och har inte med mordet att göra.
Finns garanterat DNA på Lena som matchar med sonen ändå är han inte aktuell i utredningen.
Ändå ska han kastas till vargarna.
Verkar som vissa här inne har glömt att det är unga människor de sitter och dömer till mördare utan att ha minsta uns av bevis för sina påståenden.
Att ha förlorat sin mor när man är 16 år och sedan dessutom anklagas av okunniga flashbackare för att ha mördat henne.

Skäms på dem som nämner sonen fler gånger! Det kan ni göra när åklagaren ser honom som GM

Att som ni på emotionella grunder skyddar sonen även från misstanken att han kan vara GM är väl den viktigaste anledningen att det kan förhålla sig på det sättet.
För fortsatt tillit till trådens fria resonemang i fallet Wesström ställer jag därför den viktiga frågan också till er:

Om NW visade sig vara GM tycker ni det skulle skrivas om det öppet på Fb då?

Edit: Misstänker att ingen kommer svara.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-07-14 kl. 13:51.
Citera
2018-07-14, 13:42
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Mobilen pingades ju nordväst mot Vivallaskogen. Det mest rimliga är nog att GM tog den för att vilseleda polisen genom att dumpa den åt annan riktning och plats än där kroppen var. Det lyckades ju GM med då polisen sökte i det området efter LW.

Ungefär så tänker jag också.
Att GM lägger ut ”ledtrådar” i en speciell riktning.
Citera
2018-07-14, 13:46
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Att som ni på emotionella grunder skyddar sonen även från misstanken att han kan vara GM är väl den viktigaste anledningen att det kan förhålla sig på det sättet.
För fortsatt tillit till trådens fria resonemang i fallet Wesström ställer jag därför den viktiga frågan också till er:

Om NW visade sig vara GM tycker ni det skulle skrivas om det öppet på Fb då?

Men det finns ingen misstanke att han är GM ???
Det är inte svårare än så

Hade det varit han som varit skäligen misstänkt hade läget varit annorlunda.
Senast redigerad av flixa81 2018-07-14 kl. 13:47. Anledning: Tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in