2018-07-14, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grymer
En sak som jag reagerar på är ett uttalande från UA i Expressen 14/6 2017: "Ulrika Andersson förklarar att hon vet vem den aktuella personen är. Hon säger också att hon är ledsen över att flera personer felaktigt utpekats som misstänkta av allmänheten under årens lopp. Olika namn har förekommit i forum på sociala medier.
- Människor som inte har ett dugg med Helenas försvinnande att göra utan bara var enormt snälla och engagerade sig i sökandet efter henne, de har misstänktliggjorts. Och jag vill poängtera att det inte är någon av dem som polisen anhöll och förhörde, säger Ulrika Andersson."

Många av de namn som blivit nämnda och anklagade här i tråden lär väl hamna under den kategori UA syftar på.

I så fall BW, HJ, BB d.ä och inte minst MRÖ. Kanske även MB räknas dit, tror han lånade ut en MC för att användas vid sökinsatser. Antar det var firman som stod för kostnaden.

Finns säkert fler som kan uteslutas.
Senast redigerad av Propparn 2018-07-14 kl. 11:04.
Citera
2018-07-14, 11:18
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grymer
En sak som jag reagerar på är ett uttalande från UA i Expressen 14/6 2017: "Ulrika Andersson förklarar att hon vet vem den aktuella personen är. Hon säger också att hon är ledsen över att flera personer felaktigt utpekats som misstänkta av allmänheten under årens lopp. Olika namn har förekommit i forum på sociala medier.
- Människor som inte har ett dugg med Helenas försvinnande att göra utan bara var enormt snälla och engagerade sig i sökandet efter henne, de har misstänktliggjorts. Och jag vill poängtera att det inte är någon av dem som polisen anhöll och förhörde, säger Ulrika Andersson."

Många av de namn som blivit nämnda och anklagade här i tråden lär väl hamna under den kategori UA syftar på.

Personligen tror jag att "mannen med pilotglasögon" har med Helenas försvinnande att göra. Jag tycker att han gör en hel del besynnerliga uttalanden och förklaringar i intervjun från radioserien, med den "passande minnesförlusten" som lök på laxen. Det skulle vara intressant att veta hur han uppträdde vid mötet med vittnet där vid ca halv fyra på natten? Dels vad gäller berusningsgraden, och man kan även undra hur normalt någon kan uppträda efter att sannolikt helt nyligen orsakat någon annan människas död ...

Ja det kanske ändå är så att "pilot" faktiskt inte är nämnd i tråden. Jag känner att det inte finns någon anledning att inte lita på UA. PWs uttalanden har jag däremot varit mer skeptisk till.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-07-14 kl. 11:50.
Citera
2018-07-14, 11:26
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
I så fall BW, HJ, BB d.ä och inte minst MRÖ. Kanske även MB räknas dit, tror han lånade ut en MC för att användas vid sökinsatser. Antar det var firman som stod för kostnaden.

Finns säkert fler som kan uteslutas.

Ja men de flesta av dessa herrar kan vara GM i LGWPs- teori, man får inte glömma bort det mitt i allt prat om "pilot".
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-07-14 kl. 11:53.
Citera
2018-07-14, 11:39
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Jag vidhåller att det är magstarkt att påstå att PW ljuger medvetet trots bedyranden om att pilot inte är nämnd i tråden innan radioserien, tillsammans med uttlanden som "den siste HA pratade med=BW är inte intressant i utredningen" och "att pilot bor kvar i mstad". Utöver detta så är alltså BW vän på fb med UA (som borde vetat lång tid vem pilot är), samtidigt som hon uttalar sig om oskyldigt utpekade som bara hjälpt till (fedups senaste inlägg). En insikt utan belägg är väl ungefär en magkänsla? Bra att du kan ändra dig visst, men frågan är om du ändrat dig när det gäller att leka med tråden. Jag tror inte det, andra får tro vad de vill. Jag lovar dock att själv hålla käft tills jag har något mer konkret att komma vidare med.

Ja du kanske har rätt i att man tillslut blir tvungen att lita på PW men man måste ändå ha rätt att vrida och vända på saker.

Insikten jag nämnde handlar givetvis inte om huruvida PW eller UA ljuger eller inte, ej heller om BW och hans ev. inblandning, bara så du vet.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-07-14 kl. 11:55.
Citera
2018-07-14, 11:46
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
H*lg*rss*n

Han har säkert uppgett vad han och kompisen såg, dvs en ljus bil som åkte på cykelbanan. Först i riktning mot lekplatsen och 5-15 min senare åt motsatt håll (mot Ekudden). Enligt polisförhör ska detta skett c:a 02:30.

Den här killen skulle också kunna vara en av GWs misstänkta GM, dock inte "pilot" givetvis.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-07-14 kl. 12:40.
Citera
2018-07-14, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Min fetning. Det uttalandet läser jag som att UA är övertygad om att den misstänkte också är den skyldige samt att han inte deltog i något eftersök, iaf inte på något dominerande sätt.

Det är givande att tänka fritt och utan förbehåll. I en detta forum bejakas det att vända och vrida på saker, kan ibland bli obekvämt för vissa. Inget här är hugget i sten och då blir tanken fri.
LGWP och UA med fam Andersson är inte på samma linje. Han är nog impopulär hos dem när det gäller om vilka som anses skyldiga.....
Citera
2018-07-14, 16:55
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Jag ber om ursäkt, att jag tvivlade på din uppgift om den gamle mannen.
Nu finns även (del av?) artikeln på internet.
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1950637/forsvunna-helenas-blod-soks-i-beslagtagen-vit-volvo

Stötte på det "dreamies" skrev om. Finns att läsa på s. 23 i tråden.
Citera
2018-07-14, 18:32
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Stötte på det "dreamies" skrev om. Finns att läsa på s. 23 i tråden.

Uppenbarligen så hittade man inget DNA-spår efter Helena i bilen. Men rykten om DNA fynd florerade givetvis efter det att artikeln hade publicerats.
Citera
2018-07-14, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Nej tvärtom! orsaken till att fallet inte är löst är förmodligen just det faktum att polisen aldrig förstod att den här killen var Helenas baneman pga "rådande omständigheter" i kombination med dåligt/uselt polisarbete i synnerhet inledningsvis.

Jag tänker precis som du, att det krävs vissa speciella förutsättningar och något extra ordinärt för att polisen ska "missa" den här killen som åkte med HA och UA i taxin, som av vittnen (förmodligen ej HAs vänkrets) upplevdes som efterhängsen inne på stadt och som strax innan stängning sågs betala hennes samtal.
Man kan utgå ifrån att ju närmare den här killen stod systrarna desto mindre intressant var han för polisen, förmodligen var han en av deras närmsta vänner och dessa vittnade givetvis till hans fördel. Lägg därefter till att den här killen är med och startar skallgång och även en insamling...

Beskrivningen ovan, hans misstänkta beteende efter försvinnandet m.m. passar som handsken perfekt in på en person - BW.
Som om detta inte vore nog.. kan även tilläggas att B*örn hade samma promenadväg hem från stadt som HA och han bodde dessutom alldeles intill bron där "brovittnet" gjorde den sista iakttagelsen. Han kände även mycket väl tiil stigen/genvägen genom kohagen som systrarna brukade ta. Vid tidpunkten för försvinnandet ska BW även haft tillgång till en mindre vit Opel. Avslutningsvis är han en av de allra sista som ser HA innan hon försvinner och han han är definitivt den sista i bekantskapskretsen som ser henne i livet.

Att radioföljetongen gjordes först hela 26 år efter försvinnandet kan bero på att det här har tagit väldigt lång tid för systrarna, familjen och andra nära vänner att inse, dvs att Helenas baneman med stor sannolikhet är den dom kanske litade på mest, deras förtrogne vän, helylle-killen som tycktes göra allt för att hon skulle hittas...

Mycket intressant och bra inlägg. Håller med. BW tycker jag får oförtjänt lite uppmärksamhet i tråden. Faktum att han är den som sist såg henne i livet sätter honom i en dålig sits.
Citera
2018-07-14, 19:06
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
H*lg*rss*n

Han har säkert uppgett vad han och kompisen såg, dvs en ljus bil som åkte på cykelbanan. Först i riktning mot lekplatsen och 5-15 min senare åt motsatt håll (mot Ekudden). Enligt polisförhör ska detta skett c:a 02:30.

Vet du om H*lg*rss*n bor kvar i stan?
Citera
2018-07-14, 19:48
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Uppenbarligen så hittade man inget DNA-spår efter Helena i bilen. Men rykten om DNA fynd florerade givetvis efter det att artikeln hade publicerats.

Nej precis, kan inte tänka mig annat. Hade det hittats hade det blivit en annan utveckling i fallet.
Citera
2018-07-14, 21:38
Medlem
Citat:
Vet du om H*lg*rss*n bor kvar i stan?

Nej, han har flyttat. Möjligen att föräldrarna bor kvar på gatan.

OBS! Tänk på att grabbarna i bilen vid Hällristningsvägen nyligen fått körkort och var flera år yngre än Helena. Den enda logiska orsaken till att de ev. skulle kunna vara inblandade, är om det rörde sig om en påkörningsolycka. Men en sådan lämnar spår efter sig, som Mariestadspolisen inte skulle kunna undgå att se. Tror därför inte att de har någonting med försvinnandet att göra.

Den enda detaljen som gjort mig konfunderad är varför de inte hörde Helenas skrik? Ifall de spelade anskrämligt högt med bilstereon borde väl grannarna reagerat? Ett gällt kvinnoskri borde trängt igenom bilrutan även om avståndet var 75 m?
Senast redigerad av Propparn 2018-07-14 kl. 21:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in