2018-07-13, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ok, offentligt uttalande eller inside info?

Jag hade grannkillens namn men har tyvärr glömt bort det. Är dock ganska säker på att hans initialer vid ett tillfälle skrevs ut här i tråden, det kan t.o.m var jag själv som gjorde det Minnet sviker...

Det är inside info.

Jag tror att hon åkte från statt i den vita Volvon. Till lekplatsen. De två grabbarna tror jag inte ens satt i sin bil utan mer troligt också var i Volvon. Enda vittnet jag tror är sant är kvinnan med hunden. Som hörde när hon skrek. Har också för mig att någon skrev om dessa killar och att de inte var intressanta... (men är osäker) jag tycker de är jätte intressanta. Men har svårt att skriva ut namn på någon jag tror och inte är 100% säker på. Volvon var ju inget polisen hittade utan tips efter att ägaren dött/ brann inne.

Hej hopp
Citera
2018-07-13, 23:51
Medlem
Pajosvs avatar
Den här tråden om Helena är nära på unik. En tråd som varit aktiv i mer än tio år och ändå har man knappt kommit så mycket närmare sanningen. Men det som är än mer anmärkningsvärt är ”tonen” i tråden. Men det har på senare tid blivit betydligt mycket bättre debattklimat än det var tidigare.

Om jag jämför med tråden om Viola Widegrens olösta försvinnande 1948 så kan jag inte minnas att någon ens använde svordomar i tråden. Vi hade olika teorier men tjafsade aldrig om det, utan alla ville komma så nära sanningen som möjligt.

Och även i tråden om 14-åriga Reijo Daag, som mördades med över 100 knivhugg 1976 så var debatten seriös.

Jag tror inte heller att det fanns några troll i dessa trådar. Alla hade samma fokus och mål och alla accepterade de olika skribenternas teorier.

Och som sagt, nu verkar många ha grävt ner stridsyxan och det är en förutsättning för kunna närma sig sanningen. Jag ser positivt på tråden, vilket jag inte alltid har gjort.

ENSAM ÄR INTE ALLTID STARK!
Citera
2018-07-14, 00:24
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreamies
Det är inside info.

Jag tror att hon åkte från statt i den vita Volvon. Till lekplatsen. De två grabbarna tror jag inte ens satt i sin bil utan mer troligt också var i Volvon. Enda vittnet jag tror är sant är kvinnan med hunden. Som hörde när hon skrek. Har också för mig att någon skrev om dessa killar och att de inte var intressanta... (men är osäker) jag tycker de är jätte intressanta. Men har svårt att skriva ut namn på någon jag tror och inte är 100% säker på. Volvon var ju inget polisen hittade utan tips efter att ägaren dött/ brann inne.

Hej hopp

DNA-storyn låter som en typisk skröna. Av vilken anledning skulle polisen ända fram till dags datum hemlighålla att man har påträffat Helenas DNA i svarttaxin?

Hade man verkligen hittat det så hade fallet förmodligen varit löst.
Citera
2018-07-14, 00:32
Medlem
Jag satsar mina kort på att PR i alla år har skyddat sin lillebror MR.
Möjligtvis att PR finns med på ett hörn. Kanske med att undanröja kropp/bevis.
Jag tror att brodern kan ha blivit intresserad av HA under tiden PR var tillsammans med UA.
Kan det vara så att PR var på besök hos UA den aktuella natten. Att det var därför UA ville åka hem, istället för att gå in på stadt.
Att hämta plånboken i Töreboda på söndagen egentligen var ett svepskäl för att skjutsa PR till tåget.

Kan varit så att MR som var 19år och inte haft körkort så länge. Erbjuder sej att skjutsa storebror till Mariestad.
Och kanske blir kvar i stan. Han är ju ingen rikskändis direkt. Så det är säkert inte så många som känner igen han på lokal.
Han utför gärningen.
Själv, eller med brorsans hjälp dumpas kroppen. MR åker hem utan PR.
Därför måste PR ha skjuts till tåget som avgår i från Töreboda.

Vore intressant att få reda på vad MR hade för bil vid den tidpunkten.
Citera
2018-07-14, 01:05
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unipin
Det är intressant hur personen/personerna som ansvarar för denna handling, orkar leva med den så här många år senare. De måste, vid det här laget, känna sig säkra om att inte bli avslöjade och denna gärning har blivit en del av deras personlighet.

Tänk att leva sitt liv genom att alltid vara försiktig, passa sin tunga, hålla koll på denna tråd och spela en roll. En mardröm måste det kännas som.

Em fråga: Skulle föraren av en bil kunna hinna släppa av Helena på ena sidan genvägen och sedan köra till andra sidan innan hon hunnit fram?

Ja så är det och det är därför som jag tror på en ensam GM i det här fallet.

Visst, en mardröm att leva i för en normalt funtad människa men förmodligen inte för GM. Man måste nog vara ganska "speciell" för att kunna hantera något sånt här och bara gå vidare som om inget har hänt, alla lögnerna, teatern han spelar och masken som hanfortfarande bär. Om GM haft ett annat psyke och ett normalt samvete så hade han inte kunnat leva med det här utan hade erkänt brottet för länge sedan. Men nu när 26 år har gått så förstår man att det är en fullkomligt samvetslös, manipulativ och egoistisk GM som vi har att göra med.
Citera
2018-07-14, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martasson
Jag satsar mina kort på att PR i alla år har skyddat sin lillebror MR.
Möjligtvis att PR finns med på ett hörn. Kanske med att undanröja kropp/bevis.
Jag tror att brodern kan ha blivit intresserad av HA under tiden PR var tillsammans med UA.
Kan det vara så att PR var på besök hos UA den aktuella natten. Att det var därför UA ville åka hem, istället för att gå in på stadt.
Att hämta plånboken i Töreboda på söndagen egentligen var ett svepskäl för att skjutsa PR till tåget.

Kan varit så att MR som var 19år och inte haft körkort så länge. Erbjuder sej att skjutsa storebror till Mariestad.
Och kanske blir kvar i stan. Han är ju ingen rikskändis direkt. Så det är säkert inte så många som känner igen han på lokal.
Han utför gärningen.
Själv, eller med brorsans hjälp dumpas kroppen. MR åker hem utan PR.
Därför måste PR ha skjuts till tåget som avgår i från Töreboda.

Vore intressant att få reda på vad MR hade för bil vid den tidpunkten.
Enligt PR så hade inte MR körkort vid tidpunkten för HA försvinnande. Det var vad han påstod men man visste inte var man hade PR, tror han gillade katt och råtta lek faktiskt.
Citera
2018-07-14, 01:52
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Du kör ju faktiskt ganska magstarka påståenden här nu tillsammans med det faktum att BW "sannolikt är baneman". Hoppas du har mer än din magkänsla på fötterna, den har ju uppenbart haft fel förr. Det fanns ju en tid för inte allt för länge sedan som du raljerade om att tråden kunde luras hur och vart som helst, att ingen nämnd här var pilot, att det bara var idiotiskt att tro det typ. Vad är ditt huvudsakliga argument för din totala vändning? Nja, jag hoppas smarta trådläsare ser kritiskt på det här.

Nej då, mina påståenden är inte mer magstarka än andra påståenden som presenteras här i tråden.

Sannolikheten för att BW skulle kunna vara HAs baneman är minst lika stor som att KM skulle kunna vara det. Att jag påstod att det finns troll här är ju heller ingen nyhet, det vet vi ju alla.
Vidare så är jag i dagsläget även öppen för att GM kan vara omnämnd i tråden - inga konstigheter med det. Man är väl aldrig sämre än att man kan ändra sig, eller hur?

Mitt huvudsakliga argument för min totala vändning är att en insikt är bättre än en magkänsla.

Det är ingen fara, smarta trådläsare förstår vad jag pratar om.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-07-14 kl. 02:04.
Citera
2018-07-14, 06:24
Medlem
Donnabella6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svanunge
Denna skribent info hade jag missat. Tack för delning och trevlig semester! Så mycket surr där man analyserar pilots ord och att Pernilla aldrig skulle låta någon ljuga för sin heder som journalist OCH som nära vän till Helena utan att ens veta vilka "reglerna" är. Jag vill hävda att den där dokumentären främst handlade om att få publicitet i allra första hand, det är det journalister jobbar för och att då vara barndomsvän och påpeka detta varannan minut dokumentären igenom gör det ännu mer spännande att lyssna då det ska öka trovärdigheten i det återberättade. Som vän hade man inte sålt sig för det gör man inte emot vänner. Som journalist så har man ett pris och försörjer sig på att det ska bli ett säljande reportage. Att Pernilla och Mats gjorde detta reportage var något de skulle inse var dumt om de ej triggades av sin vinst inom yrket. En del går ordagrant över lik. Kan man göra så så kan man lika gärna sitta här i tråden och köra samma rövare för att uppnå samma mål. Detta inlägg bekräftar iallafall mina misstankar om kriminalreporter Wadebäck. Det är något allvarligt fel på henne. Hon kunde lätt avsagt sig uppdraget på grund av att hon VAR vän med Helena men istället är hon den drivande bakom och hon VET vad som gäller. Hon känner nog att HON ska gå till botten med detta. Detta är hennes fall och för att vara ironisk så hoppas jag verkligen att blir det. Vem är det som gjort detta emot Helen är frågan och jag vet att där ute sitter någon som vet men inte vågar skriva hans namn. Vem är det som de vännerna kring Helena misstänker? Att skriva det kan göra att man får in mer info om denna person, tänk på det.

Ja,same old same old.
Nu är det Björn W som ska skyddas.
Vissa frågor har ställts av skribenter i tråden ang BW , till vissa andra,inga svar.
Är inte förvånad överhuvudtaget....
Nåväl,han är minst sagt en het kandidat enl mig,dock som sagt fattas en till.Kan vara km,mr ,där är jag mer osäker.
Tack!Skönt med semester!
Ska försöka ta vaccation från tråden med!
Senast redigerad av Donnabella6 2018-07-14 kl. 06:27.
Citera
2018-07-14, 08:37
Medlem
En sak som jag reagerar på är ett uttalande från UA i Expressen 14/6 2017: "Ulrika Andersson förklarar att hon vet vem den aktuella personen är. Hon säger också att hon är ledsen över att flera personer felaktigt utpekats som misstänkta av allmänheten under årens lopp. Olika namn har förekommit i forum på sociala medier.
- Människor som inte har ett dugg med Helenas försvinnande att göra utan bara var enormt snälla och engagerade sig i sökandet efter henne, de har misstänktliggjorts. Och jag vill poängtera att det inte är någon av dem som polisen anhöll och förhörde, säger Ulrika Andersson."

Många av de namn som blivit nämnda och anklagade här i tråden lär väl hamna under den kategori UA syftar på.

Personligen tror jag att "mannen med pilotglasögon" har med Helenas försvinnande att göra. Jag tycker att han gör en hel del besynnerliga uttalanden och förklaringar i intervjun från radioserien, med den "passande minnesförlusten" som lök på laxen. Det skulle vara intressant att veta hur han uppträdde vid mötet med vittnet där vid ca halv fyra på natten? Dels vad gäller berusningsgraden, och man kan även undra hur normalt någon kan uppträda efter att sannolikt helt nyligen orsakat någon annan människas död ...
Citera
2018-07-14, 09:51
Medlem
Citat:
Jag hade grannkillens namn men har tyvärr glömt bort det. Är dock ganska säker på att hans initialer vid ett tillfälle skrevs ut här i tråden,

H*lg*rss*n

Han har säkert uppgett vad han och kompisen såg, dvs en ljus bil som åkte på cykelbanan. Först i riktning mot lekplatsen och 5-15 min senare åt motsatt håll (mot Ekudden). Enligt polisförhör ska detta skett c:a 02:30.
Citera
2018-07-14, 09:54
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grymer
En sak som jag reagerar på är ett uttalande från UA i Expressen 14/6 2017: "Ulrika Andersson förklarar att hon vet vem den aktuella personen är. Hon säger också att hon är ledsen över att flera personer felaktigt utpekats som misstänkta av allmänheten under årens lopp. Olika namn har förekommit i forum på sociala medier.
- Människor som inte har ett dugg med Helenas försvinnande att göra utan bara var enormt snälla och engagerade sig i sökandet efter henne, de har misstänktliggjorts. Och jag vill poängtera att det inte är någon av dem som polisen anhöll och förhörde, säger Ulrika Andersson."

Många av de namn som blivit nämnda och anklagade här i tråden lär väl hamna under den kategori UA syftar på.

Personligen tror jag att "mannen med pilotglasögon" har med Helenas försvinnande att göra. Jag tycker att han gör en hel del besynnerliga uttalanden och förklaringar i intervjun från radioserien, med den "passande minnesförlusten" som lök på laxen. Det skulle vara intressant att veta hur han uppträdde vid mötet med vittnet där vid ca halv fyra på natten? Dels vad gäller berusningsgraden, och man kan även undra hur normalt någon kan uppträda efter att sannolikt helt nyligen orsakat någon annan människas död ...

Min fetning. Det uttalandet läser jag som att UA är övertygad om att den misstänkte också är den skyldige samt att han inte deltog i något eftersök, iaf inte på något dominerande sätt.
Citera
2018-07-14, 10:09
Medlem
Citat:
Nej då, mina påståenden är inte mer magstarka än andra påståenden som presenteras här i tråden.

Sannolikheten för att BW skulle kunna vara HAs baneman är minst lika stor som att KM skulle kunna vara det. Att jag påstod att det finns troll här är ju heller ingen nyhet, det vet vi ju alla.
Vidare så är jag i dagsläget även öppen för att GM kan vara omnämnd i tråden - inga konstigheter med det. Man är väl aldrig sämre än att man kan ändra sig, eller hur?

Mitt huvudsakliga argument för min totala vändning är att en insikt är bättre än en magkänsla.

Det är ingen fara, smarta trådläsare förstår vad jag pratar om.

Jag vidhåller att det är magstarkt att påstå att PW ljuger medvetet trots bedyranden om att pilot inte är nämnd i tråden innan radioserien, tillsammans med uttlanden som "den siste HA pratade med=BW är inte intressant i utredningen" och "att pilot bor kvar i mstad". Utöver detta så är alltså BW vän på fb med UA (som borde vetat lång tid vem pilot är), samtidigt som hon uttalar sig om oskyldigt utpekade som bara hjälpt till (fedups senaste inlägg). En insikt utan belägg är väl ungefär en magkänsla? Bra att du kan ändra dig visst, men frågan är om du ändrat dig när det gäller att leka med tråden. Jag tror inte det, andra får tro vad de vill. Jag lovar dock att själv hålla käft tills jag har något mer konkret att komma vidare med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in