2018-07-13, 19:47
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Vad är det för idiot läkare som kanske kommer vilja ta bort din Lyrica bara för att den klassats? Men det tror jag inte din läkare gör. Om han är duktigt dvs.

Visste är dessa substanser du nämner ännu starkare än Lyrica?

Det var inte så jag menade, menade att han kanske kommer vilja att jag ska sluta med den om jag ska ha en annan anti-ep medicin mot smärtorna. Så är tveksam till att fråga...

Ja dem är starkare, well dem flesta iaf. Gabapentin enacarbil är ju såklart svagare då det bara är gabapentin fast utan absorberingsproblemen.
Citera
2018-07-13, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
Det var inte så jag menade, menade att han kanske kommer vilja att jag ska sluta med den om jag ska ha en annan anti-ep medicin mot smärtorna. Så är tveksam till att fråga...

Ja dem är starkare, well dem flesta iaf. Gabapentin enacarbil är ju såklart svagare då det bara är gabapentin fast utan absorberingsproblemen.

Märkligt att det inte är denna Gabapentin enacarbil som används som läkemedel. Varför använder de sig av en gabapentin som inte absorberas bra av kroppen? Märkligt.

Tror annars Gabapentin med bra absorberingsförmåga skulle vara bra mot din smärta.

Rensa din PM lite
Senast redigerad av blaha95 2018-07-13 kl. 19:54.
Citera
2018-07-13, 19:57
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Märkligt att det inte är denna Gabapentin enacarbil som används som läkemedel. Varför använder de sig av en gabapentin som inte absorberas bra av kroppen? Märkligt.

Tror annars Gabapentin med bra absorberingsförmåga skulle vara bra mot din smärta.

Visst, det är inget fel på gabapentin förutom absorberingsproblemet egentligen. Får dosera 4-5ggr högre men annars funkar det. Tråkig som drog dock så tvivlar på att lyrica marknaden här kommer ersättas med gabapentin men vem vet.

edit:
Citat:
Rensa din PM lite

Done.
Citera
2018-07-13, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
Visst, det är inget fel på gabapentin förutom absorberingsproblemet egentligen. Får dosera 4-5ggr högre men annars funkar det. Tråkig som drog dock så tvivlar på att lyrica marknaden här kommer ersättas med gabapentin men vem vet.

edit:

Done.

Jag begriper mig inte på att läkemedelindustrin använder sig av Gabapentin med dålig absorberginsförmåga, när de kan tillverka en med bra så folk slipper ta 20 tabletter.

Märkligt detta. Någon som vet vara det är så?

Håller med, den kommer inte ersättas på marknaden, eftersom den anses vara tråkig som drog jämfört med Lyrrican
Citera
2018-07-13, 20:19
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Jag begriper mig inte på att läkemedelindustrin använder sig av Gabapentin med dålig absorberginsförmåga, när de kan tillverka en med bra så folk slipper ta 20 tabletter.

Märkligt detta. Någon som vet vara det är så?

Håller med, den kommer inte ersättas på marknaden, eftersom den anses vara tråkig som drog jämfört med Lyrrican

Förmodligen för att det är billigare att producera och finns i generisk form över i princip hela världen.
Citera
2018-07-13, 22:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av racily
Jag har gått på 50mg Lyrica i ca. tre månader och idag bestämde jag med min läkare att jag ska lägga ner Lyrican (visste inte att det var så extremt beroendeframkallande när jag gick med på att testa Lyrica) och testa med ...lite annat...

Tror expertpanelen här att det kan bli problem att sluta med dom här 50mg Lyrica? Jag slutar tvärt med det from. i morgon.

Citat:
Ursprungligen postat av caeco
Du kan hoppas att du är en av alla dessa som oavsett dos klarar sig helt utan avtändning. Men med tanke på den låga dosen samt den relativt korta perioden blir det nog inte speciellt farligt även om du skulle få en avtändning.

Du får gärna uppdatera dock, huruvida du upplever någon abstinens eller inte.

Jag sköt lite på det här med att sluta med Lyrica men för tre dygn sedan la jag ner mina 50mg Lyrica och jag har inte känt av några utsättningssymptom/någon abstinens än så länge. Jag hoppas det håller i sig.
Citera
2018-07-13, 23:00
Medlem
BadCash81s avatar
Fick Lyrica utskrivet av en doktor i Thailand en gång för en nervskada som doktorn misstänkte förvärrades pga. att en muskel i låret/rumpan inte kunde slappna av ordentligt pga. sagda nervskada, och det blev som en ond cirkel. Hon skrev ut den som ett slags muskelavslappnande sömnpiller, och varnade specifikt för att man kunde känna sig väldigt trött av den, och skrev mest ut den som "ett experiment" för att se om det hade någon positiv verkan på nervskadan.

Tyckte biverkningslistan som följde med verkade rätt läskig så var inte tvekade några dagar, men tog den till slut ändå en kväll för att testa. Minns inte om jag sov annorlunda än vanligt, men kände mig förjävla trött och konstig dagen efter och ingen skillnad avseende själva nervskadan, så bestämde mig för att inte ta den mer.

Hamnade i denna tråden av en slump då jag kände igen namnet på medicinen, och tyckte det var lite konstigt att folk verkar få så olika effekt av den (en del känner ingenting, en del får en satans huvudvärk, själv blev jag trött som fan ett helt dygn). Trodde att det normala var att man kände sig trött eftersom det var vad doktorn sade, och hon skrev ju ut den som ett muskelavslappnande sömnmedel. Är det fler som fått den effekten av det? Jag får ju nästan lust att testa en igen (har kvar hela paketet) när man läser om vissa av reaktionerna här... låter dock som att reaktionen är väldigt individuell?
Citera
2018-07-13, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadCash81
Fick Lyrica utskrivet av en doktor i Thailand en gång för en nervskada som doktorn misstänkte förvärrades pga. att en muskel i låret/rumpan inte kunde slappna av ordentligt pga. sagda nervskada, och det blev som en ond cirkel. Hon skrev ut den som ett slags muskelavslappnande sömnpiller, och varnade specifikt för att man kunde känna sig väldigt trött av den, och skrev mest ut den som "ett experiment" för att se om det hade någon positiv verkan på nervskadan.

Tyckte biverkningslistan som följde med verkade rätt läskig så var inte tvekade några dagar, men tog den till slut ändå en kväll för att testa. Minns inte om jag sov annorlunda än vanligt, men kände mig förjävla trött och konstig dagen efter och ingen skillnad avseende själva nervskadan, så bestämde mig för att inte ta den mer.

Hamnade i denna tråden av en slump då jag kände igen namnet på medicinen, och tyckte det var lite konstigt att folk verkar få så olika effekt av den (en del känner ingenting, en del får en satans huvudvärk, själv blev jag trött som fan ett helt dygn). Trodde att det normala var att man kände sig trött eftersom det var vad doktorn sade, och hon skrev ju ut den som ett muskelavslappnande sömnmedel. Är det fler som fått den effekten av det? Jag får ju nästan lust att testa en igen (har kvar hela paketet) när man läser om vissa av reaktionerna här... låter dock som att reaktionen är väldigt individuell?

Vilken dos fick du?

Jag blir inte trött, snarare pigg och får saker gjorda. Jag brukar ta runt 300-400 mg några gånger i veckan.

Men när man väl somnar, så sover man skönt
Citera
2018-07-16, 02:15
Medlem
Mr.Livingstones avatar
Hej o hå, rena slumpen att man ramlade över nyheten om klassning av Lyrica. Publicering 11 juli och klassning som träder i kraft den 24:e juli är inte lite skyndsamt. Undrar vad det kommer innebära för svarta marknaden av lyrica? Jag tänker då mest på pris, tillgång och efterfrågan.
Citera
2018-07-16, 21:55
Medlem
Jobbigt för oss som faktiskt har det på recept och tar det regelbundet av medicinska själ.. eventuellt kan man bara få 30 doser via elektroniskt recept. Någon som vet vad som händer med det/de recept en har redan?
Citera
2018-07-16, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoopdigga
Jobbigt för oss som faktiskt har det på recept och tar det regelbundet av medicinska själ.. eventuellt kan man bara få 30 doser via elektroniskt recept. Någon som vet vad som händer med det/de recept en har redan?

Jag har också det på recept och undrar vad som kommer hända? Jag hämtar varje vecka.
Hon sa bara idag att det kommer klassas sen sa hon inge mer.
Citera
2018-07-16, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sledgehammer88
Jag har också det på recept och undrar vad som kommer hända? Jag hämtar varje vecka.
Hon sa bara idag att det kommer klassas sen sa hon inge mer.

Varför frågade du inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in