2018-07-13, 05:59
Medlem
HP reservplats 34 till Ekonomie kand i Uppsala, 77 st antagna. Har jag någon chans?
Senast redigerad av WarraWarra 2018-07-13 kl. 06:02.
Citera
2018-07-13, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fab50
Tack för svar!
Jag har tackat ja både till antagna platsen och till reservplatsen,. Är safe på det sättet, hur det än blir så pluggar jag i höst.

Toppen, önskar dig lycka till!
Citera
2018-07-13, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WarraWarra
HP reservplats 34 till Ekonomie kand i Uppsala, 77 st antagna. Har jag någon chans?

Skulle inte hoppas för mycket tyvärr, det skulle kräva att cirka hälften tackar nej. Möjligt ja, men tyvärr inte väldigt troligt. Ett tips är att kolla hur mycket antagningspoängen sjunker mellan urvalen, om det är en stor skillnad har du en större chans.
Citera
2018-07-13, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duksriwilai
Sökande med resultat från högskoleprovev (HP)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 4
Antalet sökande som blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 36.

Här ser chansen ut för mig? Sökte till Mälardalens högskola.

Du borde vara inne!
Citera
2018-07-13, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epple123
Kandidatprogram i affärssystem och tjänstedesign
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 33
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 15

Söker inom(BI) med 17.45

Urval 2 HT2017 och HT2016: 17.20 och 17.30

Kört?

Min vän har en bättre reservplats men kommer inte att läsa så där har du en mindre att konkurrera med. Tror att du har en okej chans att komma in!
Citera
2018-07-13, 10:38
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Grundläggande programmering i C# (Kristianstad)
antal antagna i urvalsgruppen HP: 26
min plats 145

Strukturerad programmering med C++ (Linnéuniversitetet)
antal antagna i urvalsgruppen HP: 43
min plats 93

.NET-programmering (Uppsala universitet)
antal antagna i urvalsgruppen HP: 10
min plats 84

alla är distanskurser, jag tillhör alla urvalsgrupper, men de här var för HP.

Fördelen med distanskurser är att en väldigt hög andel tackar nej till sina platser, vilket ger dig bättre chanser att knipa en plats. Ändock har du väldigt höga reservnummer. Kristianstad och Uppsala kan du glömma. Linné 50/50.

Detta gäller HP-kvoten.
Citera
2018-07-13, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
läkarstudent.se

Intressant info! Går det att hitta även för psykologprogrammet?

När jag studerar antal antagna till psykologprogrammet för de olika lärosätena så skiljer sig antal platser åt för nästan varje lärosäte mellan HT18 och HT17. Det lär ju påverka gränsen för antagning en del? Hur vanligt är det att antalet platser ändras från år till år?? Tycker det är märkligt. Går det att få info om antalet platser för en utbildning innan antagningsstatistiken släpps?

Fö är jag reserv 29, 18 antagna ur HP-kvoten, psykolog på Uppsala. Mina chanser är ganska kassa antar jag?

Tacksam för svar!
Citera
2018-07-13, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Subzero1
Gå in på kursen/programmets hemsida för statistik för antagning, så finner du en länk till antagningshistorik och antalet reserver som tas in per terminer. Det enda du behöver gå på är hur många reserver som togs in i den gruppen du mest realistiskt konkurrerar i. Om exempelvis 30 reserver i din grupp tas in för varje säsong, då blir du förmodligen antagen. Gå även tillbaka ett år för ett dubbelkolla att mönstret är det samma.

Tack för återkoppling. Det är i Lund jag har sökt in till. Har kollat på deras hemsida och där står det att de inte visar hur många reserver som kom in. Missar jag något kanske?
Citera
2018-07-13, 10:49
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Tjena igen ace_sec. Såg nu att jag står som reserv nummer 26 i hpkvoten till läkarprogrammet i örebro. Tycker detta är lite märkligt då jag är reserv 56 i Umeå. Till saken hör dessutom att mitt hp-resultat är 1.6. Kan det vara så att örebro får en oväntad dipp och att jag rent av har tillstymmelse till chans att bli uppringd som reserv?

Örebro och Umeå ligger i samma klass. Oftast lägsta-valen hos de sökande. Många av de sökande som får platser på dessa lyckas få platser på "bättre" universitet i urval 2, vilka de tenderar att ta i en hög grad. Det talar till din fördel. Jag tror, trots reservplatserna, att du har störst chans i Umeå. Fler tenderar att tacka nej till dem (avståndet mestadels), och att Örebro har en riktigt populär läkarutbildning med centralt läge i landet dessutom.

I Umeå har historiskt reserver ca 15-60 antagits, i Örebro ca 10-35, beroende på termin.

Kniper du en plats är det verkligen på håret. Räkna inte med en plats, men du har en chans; runt 30-50% enligt mig. Håller tummarna!
Citera
2018-07-13, 10:57
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afik
Intressant info! Går det att hitta även för psykologprogrammet?

När jag studerar antal antagna till psykologprogrammet för de olika lärosätena så skiljer sig antal platser åt för nästan varje lärosäte mellan HT18 och HT17. Det lär ju påverka gränsen för antagning en del? Hur vanligt är det att antalet platser ändras från år till år?? Tycker det är märkligt. Går det att få info om antalet platser för en utbildning innan antagningsstatistiken släpps?

Fö är jag reserv 29, 18 antagna ur HP-kvoten, psykolog på Uppsala. Mina chanser är ganska kassa antar jag?

Tacksam för svar!

Mig veterligen finns inget liknande för psykologprogrammet. Läkarstudent är ett privat initiativ. Universiteten brukar inte lägga upp statistik kring reservantagningen. De brukar heller inte vilja svara på detta per mail. Läkarstudent är ett fint undantag =)

Nästan alla universitet anger på utbildningens sida hur många platser man har per termin. De brukar även ange hur många procent av platserna som tillsätts genom respektive urvalsgrupp. Antalet platser kan variera från år till år, men oftast är variationerna mycket små. Variationerna är även i vissa fall ett resultat av att man använder sig av ett större eller minskat överintag. Man antar exempelvis 100 studenter, trots att man bara har 70 platser - då man räknar med att cirka 30 kommer hoppa av kommande termin/terminer.

Psykolog i Uppsala är ett mycket populärt program. Få av de antagna tackar nej för att de får en plats på ett "bättre" universitet, då Uppsala redan anses vara ett sådant. Jag tror inte du kommer in tyvärr.
Citera
2018-07-13, 10:59
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fab50
Antagen Studieort Norrtälje.
Reserv nr 3 Studieort Gävle, 14 antagna i urval HP.
Vill gärna slippa pendla till 2 orter, önskar därför komma in i Gävle. Tror ni jag har en chans?
Socionomprogrammet.

Du kommer in!
Citera
2018-07-13, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WarraWarra
Tror inte heller det. Man måste fundera på var dessa 34 ska ta vägen. De har redan tillräckligt bra resultat för att välja Lund och antagligen juristprogrammet. HHS? max 2 som kan gå dit. osv. Att 34 skulle byta eller tacka nej känns tyvärr orimligt. Men med 34 HT löser du garanterat VT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in