Citat:
Ursprungligen postat av
MikeHanlon
Tjena igen ace_sec. Såg nu att jag står som reserv nummer 26 i hpkvoten till läkarprogrammet i örebro. Tycker detta är lite märkligt då jag är reserv 56 i Umeå. Till saken hör dessutom att mitt hp-resultat är 1.6. Kan det vara så att örebro får en oväntad dipp och att jag rent av har tillstymmelse till chans att bli uppringd som reserv?
Örebro och Umeå ligger i samma klass. Oftast lägsta-valen hos de sökande. Många av de sökande som får platser på dessa lyckas få platser på "bättre" universitet i urval 2, vilka de tenderar att ta i en hög grad. Det talar till din fördel. Jag tror, trots reservplatserna, att du har störst chans i Umeå. Fler tenderar att tacka nej till dem (avståndet mestadels), och att Örebro har en riktigt populär läkarutbildning med centralt läge i landet dessutom.
I Umeå har historiskt reserver ca 15-60 antagits, i Örebro ca 10-35, beroende på termin.
Kniper du en plats är det verkligen på håret. Räkna inte med en plats, men du har en chans; runt 30-50% enligt mig. Håller tummarna!