Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-12, 22:48
  #16129
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Har hon frätskador, då ligger GM lite extra pyrt till då det är ett väldigt tydligt tecken på att mordet var planerat. Såvida GM inte kan bevisa att hen dagligen bär med sig frätande substanser.

Om något frätande använts kan (spekulation) hens eventuella medhjälpare haft tillgång till substansen. Då ter ju sig GM, om hen aldrig har med ”frätmedel” att göra annars, än mer oskyldig, tänker jag.
Citera
2018-07-12, 22:50
  #16130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Kan så vara. En del av mig misstänker fortfarande att FP inte nödvändigtvis måste vara MP. Möjligen är MP inte funnen ännu? Kan LW ha tagits av daga på Vivallasidan? Skrikvittnet trodde ju först att ljuden kom därifrån, vill jag minnas. Jag utesluter inte heller att GM haft någon form av assistans.

Jag tror hon togs av daga närmre motorvägen och där är mordplatsen
Varför hon flyttades från mordplatsen har inte jag nån idé om men jag utesluter inte heller att de var 2
Citera
2018-07-12, 22:54
  #16131
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Sjukdom eller fara för den försvunne personen räcker för att kunna göra husrannsakan.

Källa: Polisförvaltningslagen (110/1992) paragraf 4
2.1

Hej. Mordet som diskuteras här skedde i Sverige. Du hänvisar till lagar från ett helt annat land (Finland). Lagarna skiljer sig åt mellan länder på jorden...

Med det sagt, har det diskuterats något mer om offrets äldsta son? Tror jag läst några kommentarer långt bak i tråden där vissa antydde på problem där. Men det kanske var svammel och vi ska låta barnen sörja i fred. Besvärligt område att diskutera... Vet att det pratades om hans bilder på Instagram efter mordet.
Citera
2018-07-12, 22:54
  #16132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Du refererar fortsatt till finsk lagstiftning.

Är Umeå tillräckligt svenskt för dig?

Citat:
"Efter att kvinnan anmäldes saknad under torsdagskvällen genomförde polisen en husrannsakan med stöd av polislagen i kvinnans lägenhet.

https://www.vk.se/2289258/sa-arbetar...svunna-kvinnan

(OBS att artikeln är från mars detta år men polislagen har inte ändrats sedan dess)
Citera
2018-07-12, 22:56
  #16133
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Är Umeå tillräckligt svenskt för dig?

Citat:
"Efter att kvinnan anmäldes saknad under torsdagskvällen genomförde polisen en husrannsakan med stöd av polislagen i kvinnans lägenhet.

https://www.vk.se/2289258/sa-arbetar...svunna-kvinnan

(OBS att artikeln är från mars detta år men polislagen har inte ändrats sedan dess)
Dina två tidigare referenser har varit till finsk lagstiftning. Vet inte varför det konstaterandet får dig att visa tänderna.
Citera
2018-07-12, 23:02
  #16134
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radarfwd
Jag tror hon togs av daga närmre motorvägen och där är mordplatsen
Varför hon flyttades från mordplatsen har inte jag nån idé om men jag utesluter inte heller att de var 2

Ja, det är nog alldeles för riskabelt och för långt allt ”frakta” BO från Vivallasidan till FP? Och varför skulle GM ens flytta LW om mordet skett där? Utredarna har väl inte sökt nere vid vägen? Jo, en GM+medhjälpare är inte omöjligt, det tror jag (ibland).
Citera
2018-07-12, 23:05
  #16135
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Sjukdom eller fara för den försvunne personen räcker för att kunna göra husrannsakan.

Källa: Polisförvaltningslagen (110/1992) paragraf 4
2.1

Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Du refererar fortsatt till finsk lagstiftning.

Liknande lagstiftning i Sverige ser det ut som. Men polisen får enbart gå in i lägenheten/huset om man tror att personen behöver hjälp eller är avliden.


"21 § En polisman får också bereda sig tillträde till ett hus, rum eller annat ställe, om det finns anledning anta att någon där har avlidit eller är medvetslös eller annars oförmögen att tillkalla hjälp. En sådan åtgärd får vidtas även när det är nödvändigt för efterspaning av någon som är försvunnen, om denne kan antas behöva hjälp."

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...7_sfs-1984-387
Citera
2018-07-12, 23:05
  #16136
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Sjukdom eller fara för den försvunne personen räcker för att kunna göra husrannsakan.

Källa: Polisförvaltningslagen (110/1992) paragraf 4
2.1

Jag har inte följt hela ert gnabb/resonemang men...
om man letar efter försvunnen mamma bjuder man väl in polisen för att de ska få alla upplysningar de vill ha, foton, hårborste, mediciner...
husrannsakan används bara om någon inte vill släppa in dem
Citera
2018-07-12, 23:06
  #16137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Ja, det är nog alldeles för riskabelt och för långt allt ”frakta” BO från Vivallasidan till FP? Och varför skulle GM ens flytta LW om mordet skett där? Utredarna har väl inte sökt nere vid vägen? Jo, en GM+medhjälpare är inte omöjligt, det tror jag (ibland).

Precis ibland ändrar man sig Men kanske de flyttade kroppen för att vittnen sett några typ bråka i gräset vid motorvägen
Någon bil kan ha kört förbi
Men ibland är motorvägen ganska tom periodvis om nätter
Citera
2018-07-12, 23:06
  #16138
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Är Umeå tillräckligt svenskt för dig?

Citat:
"Efter att kvinnan anmäldes saknad under torsdagskvällen genomförde polisen en husrannsakan med stöd av polislagen i kvinnans lägenhet.

https://www.vk.se/2289258/sa-arbetar...svunna-kvinnan

(OBS att artikeln är från mars detta år men polislagen har inte ändrats sedan dess)
Nej, de lär ha använt sig av §21. Vilket gav dom möjlighet att göra husrannsakan i den försvunna kvinnans bostad. Inte i valfria bostäder varefter andan faller på.
__________________
Senast redigerad av DreamTwister 2018-07-12 kl. 23:11.
Citera
2018-07-12, 23:10
  #16139
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handlr
Frätande syra är det verkligen sant eller ..

Okej.. har du mer information ?

Tror det var Bradgardsindianen som först nämnde syran.
Jag tänkte mer allmänt, varför annars just syra? Möjligtvis sopa igen spår...
Citera
2018-07-12, 23:12
  #16140
Medlem
Kan NW och LW blivit osams på kvällen, NW sprungit ut arg, mot motorvägen, LW efter, rädd att han ska springa ut på vägen och bli påkörd. Vid planket kommer hon ikapp, han har en kniv och hugger utan att tänka...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback