2018-07-12, 18:55
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Nej det är 2 olika vittnen på mordkvällen, vilket mitt inlägg var avsett att klargöra.

Ett synvittne tidigare på mordkvällen icke att förväxla med röstvittnet som hörts tidsmässigt inpå mordet förmodat inträffat. .

Synvittnet vet du inte att det rör tidigare på kvällen?
Kan vara ungefär samma tidpunkt som röstvittnet.
Jag fick bara uppgift om aktuell plats vid aktuell tidpunkt. Det tolkar jag som tidpunkt någonstans runt när mordet skedde
Citera
2018-07-12, 19:30
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Om SD har velat undanhålla utredarna att han har chattat eller sms:at med LW under mordkvällen så ser det ju inte alls bra ut. Men utredarna kanske redan tidigt var rätt inkörda på att SD var GM, och det kan ju tänkas att de har gjort tolkningar som är till SD:s nackdel. Som jag har förstått det av dina tidigare inlägg skulle det kunna ha låtit ungefär så här i förhöret:

Obs! Påhittat förhör:

Skulle det kunna vara så här det har gått till tror du?

Och finns det fler exempel på att han skall ha ändrat sin historia?

Haha, gillar förhöret. 😂

Hoppas det här blir löst så vi får FUP att läsa, blir sjukt nyfiken på de riktiga förhören.
Citera
2018-07-12, 20:21
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Jag vet inte hur bevandrad du är i utredningsarbete, men man bygger oftast upp en tidsaxel med klockslag där man lägger in vittnen och olika iakttagelser. Och att få en lucka fylld mellan sista konversationen på nätet och iakttagelsen med skrik vittnet samt att hon inte gick från bostaden ensam och skulle blivit överfallen av en helt okänd gärningsman. Så omtalar man ett sådant här vittne som kan ge klarhet i flera faktorer som nyckelvittne.
Då förstår jag att ett till synes isolerat vittne som får sitt värde i att knyta ihop flera omständigheter benämns "nyckelvittne"
Tack för att du tog dig att svara.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-07-12 kl. 20:29.
Citera
2018-07-12, 20:22
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Husrannsakan får göras när person är försvunnen.

Källa: Polisstyrelsen/
Efterspaning av försvunnen person och polisundersökning

Kan du länka och citera? För så här säger lagen nämligen:

Citat:
28 Kap. Om husrannsakan samt kroppsvisitation och kroppsbesiktning
1 § Om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts på vilket fängelse kan följa, får husrannsakan företas i hus, rum eller slutet förvaringsställe för att söka efter föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller annars för att utröna omständigheter som kan vara av betydelse för utredning om brottet eller om förverkande av utbyte av brottslig verksamhet enligt 36 kap. 1 b § brottsbalken.

Hos annan än den som skäligen kan misstänkas för brottet får husrannsakan dock företas bara om brottet har begåtts hos honom eller henne eller om den misstänkte har gripits där eller om det annars finns synnerlig anledning att det vid rannsakningen ska anträffas föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller att annan utredning om brottet eller om förverkande av utbyte av brottslig verksamhet enligt 36 kap. 1 b § brottsbalken kan vinnas.

För husrannsakan hos den misstänkte får inte i något fall åberopas hans eller hennes samtycke, om inte den misstänkte själv har begärt att åtgärden ska vidtas. Lag (2008:376)

Källa: https://lagen.nu/1942:740#K28
Citera
2018-07-12, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Var kommer uppgiften ifrån att UW va i ett annat län?

Allmänna media.
Citera
2018-07-12, 20:39
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Okej trodde du menade att vittnet Dalaan är vittnet som hört en man och kvinna prata men det menade du inte förstår jag nu.
Jag vet inte om vittnet som sett SD ute och gå den aktuella tidpunkten är samma vittne som hört rösterna

Jag tänker att det är olika vittnen, och att de tillsammans kan ge en tydligare bild av händelseförloppet denna natt. Vittnesuppgifterna är intressanta pusselbitar var för sig, men om vi lägger dem bredvid varandra kan bilden bli mer sammanhängande.

1 * SD har digital kontakt med LW på kvällen.

2 * En person ser SD gå i LWs område, vid aktuell tidpunkt.
(enligt din källa)

3 * En person hör genom sitt sovrumsfönster hur en man och en kvinna samtalar på vägen från LWs hus mot bullerplanket, vid aktuell tidpunkt.
(enligt Moralensväktares källa)

4 * Två personer som bor mitt emot planket hör en kvinnas dödskrik, vid aktuell tidpunkt.

Om vi då ponerar att "aktuell tidpunkt" är mellan 23-ish (LWs sista livstecken) och 23.35 (när skriken upphör) har vi en dryg halvtimme. Det är en rätt begränsad tid under vilken punkt 2, 3 och 4 alltså ska ha hänt. Och då kan dessa vittnesuppgifter tillsammans knyta både SD och mordet till samma tid, och samma plats.

Obs. Har ingen insyn i utredningen och VET inte om SD är skyldig eller inte. Men det vi har fått veta nu är ju ofrånkomligen väldigt besvärande omständigheter.
Senast redigerad av ModestyBlaiser 2018-07-12 kl. 20:41.
Citera
2018-07-12, 20:46
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Kan du länka och citera? För så här säger lagen nämligen:

Citat:
Citat:
28 Kap. Om husrannsakan samt kroppsvisitation och kroppsbesiktning
1 § Om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts på vilket fängelse kan följa, får husrannsakan företas i hus, rum eller slutet förvaringsställe för att söka efter föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller annars för att utröna omständigheter som kan vara av betydelse för utredning om brottet eller om förverkande av utbyte av brottslig verksamhet enligt 36 kap. 1 b § brottsbalken.

Hos annan än den som skäligen kan misstänkas för brottet får husrannsakan dock företas bara om brottet har begåtts hos honom eller henne eller om den misstänkte har gripits där eller om det annars finns synnerlig anledning att det vid rannsakningen ska anträffas föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller att annan utredning om brottet eller om förverkande av utbyte av brottslig verksamhet enligt 36 kap. 1 b § brottsbalken kan vinnas.

För husrannsakan hos den misstänkte får inte i något fall åberopas hans eller hennes samtycke, om inte den misstänkte själv har begärt att åtgärden ska vidtas. Lag (2008:376)
Källa: https://lagen.nu/1942:740#K28
Benägen att hålla med dig. Rubriceringen "försvunnen person" ska väl inte I behöva åtgärden husrannsakan eftersom det då sällan är en brottslig handling som ligger bakom.

Edit: Förutsatt att inte polisen misstänker en brottslig handling bakom försvinnandet kanske bör tilläggas för att knepa till det.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-07-12 kl. 20:53.
Citera
2018-07-12, 20:53
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:

Jag misstänker att det där är enligt finsk lagstiftning, om än uttryckt på svenska som sig bör.
Citera
2018-07-12, 21:00
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har som du svårt att tro att man skulle kunna få till så kraftfulla skrik upprepade gånger under en strypning. Du ska ju inte bara skrika, du måste ju även andas in mycket kraftigt innan ett skrik av den kalibern som ska höras över motorvägen. Detta då med en hals som blivit kraftigt åtklämd, med risk för sprucken röst.

Möjligen en första gång, om man t ex lyckas få loss händerna från halsen. Men svårt att tro på upprepade kraftiga skrik under lång tid, flera minuter.

Därför tror jag på annat fysiskt våld i första hand. Strypning kan ändå varit en del i det hela. Kanske i början men det misslyckades? Kanske på slutet då dödskampen blev lång pga otillräckligt dödligt vapen?

Funderar också till och från på tillvägagångssättet. Finns ju ett par källor men som tyvärr hävdar olika saker, men tänker främst på uppgifterna om trubbigt våld, och i viss mån även den om någonting frätande:

Citat:
Ursprungligen postat av Rosaelefant99
Grovt trubbigt våld ihop med strypning..

Citat:
Ursprungligen postat av Rosaelefant99
Inte ens rättsläkarna har kunnat ge definitiv orsak enligt min källa då L både vart kraftigt misshandlad mot skalle och det funnits tecken på strypning också med svullnader osv. Ingen bekräftad källa dock så vill inte det spekuleras allt för mycket

Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Vet inget om själva kroppen mera än att den var illa tilltygad. Vilket kan bero på kraftigt yttre våld alternativt påverkan av djur och tiden den låg oskyddad.

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag såg att jag hade ett PM som kanske ger viss ledning om en del frågeställningar som dryftats. Jag bedömer skribenten som trovärdig men hen påpekar att det inte är direktinformation men ska kommit från uppgiftslämnare som har någon relevans. Så det är väl kanske 50/50.

Orsaken till att det bl. a. dröjde med identifiering ska varit att hon haft ansiktet förstört av något frätande. Oklart om det var bara ansiktet eller mer på kroppen i helhet.

I förstone tänker man väl hederskulturer. I England har det väl varit några fall där unga IS sympatisörer(?) kastat syra på slumpmässigt okända personer.

Men här verkar det i vart fall som det skulle vara någon hon känt hon gått ut till.

Frätande substans behöver ju heller inte vara syra. Kaustiksoda och kalk har väl var och varannan hus-och trägårdsägare. Kalk skulle väl också kunna använts för att dölja liklukt? Men isåfall räcker ju inte att sättadet på ansiktet förstås.

Ska man knyta an till cacheteorierna kanske man kan spekulera i att hon hade någon cache och såg meddelande och gick ut för att titta till den och någon "laddat" med kaustiksoda som hon får i ansiktet. Det skulle ju kunna förklara ev. skrik. Hon skulle väl tappat syn kanske och det varit väldigt smärtsamt men det skulle väl inte dödat henne. I sinom tid skulle hon kunnat orientera sig med att följa planket och vidare ut på vägen till bostadsområdet och kalla på hjälp. Så det scenariot är väl tveksamt.

Men om någon som sett kroppen när den hittades sade att benen var smutsiga så kanske det är brännskada av frätande ämne då?
Citera
2018-07-12, 21:01
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Okej trodde du menade att vittnet Dalaan är vittnet som hört en man och kvinna prata men det menade du inte förstår jag nu.
Jag vet inte om vittnet som sett SD ute och gå den aktuella tidpunkten är samma vittne som hört rösterna
Eftersom du kommit med uppgiften om synvittnet och Moralensväktare sagt att röstvittnet endast hört en kvinna och en oidentifierbar man prata utanför fönstret så förstår jag inte hur du kan vara osäker på det är samma vittne?
För du Insisterar väl i din utsago om att någon sett SD sent på mordkvällen vilket är en avgörande skillnad?
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-07-12 kl. 21:14.
Citera
2018-07-12, 21:27
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Eftersom du kommit med uppgiften om synvittnet och Moralensväktare sagt att röstvittnet endast hört en kvinna och en oidentifierbar man prata utanför fönstret så förstår jag inte hur du kan vara osäker på det är samma vittne?
För du Insisterar väl i din utsago om att någon sett SD sent på mordkvällen vilket är en avgörande skillnad?

Jag skrev att jag vet inte om det är samma vittne.
Men det borde vara två olika
Den info jag fått är att det vittnet sett SD i området den aktuella tidpunkten.
Inget om att han skulle promenerat med en kvinna.
Senast redigerad av flixa81 2018-07-12 kl. 21:48. Anledning: FP
Citera
2018-07-12, 21:28
Medlem
LW o SD ? Går en prommenad mot planket Han visar henne något bakom planket Han jagar henne ner mot motorvägen när hon blir rädd I närheten av motorväg blir hon dödad Han bär henne o lägger bakom planket Han häller frätande? Runt o på kroppen för stt förstöra DNA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in