2018-07-12, 17:11
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Det finns vittne som hört en manlig och kvinnlig röst samtala på väg från LW lägenhet i riktning mot bullerplanket.
Det vittnet blir ett nyckelvittne när det gäller vilka röster som hördes, vilken riktning och sist att LW kände sin lieman.

Citat:
När LW försvann visste man inte vilken tidpunkt eller åt vilket håll hon antogs ha försvunnit. Inte heller att hon vid försvinnandet hade sällskap. Därav hörde vittnet av sig när man hittade kroppen bakom planket.
Och då stämmer det in på tidigare tråd inlägg att hon mötte någon som följde med till planket. Utredningen växer med 10 tals sidor varje dag så att få varenda detalj på plats tar och kommer att ta tid. Men min övertygelse är att mordet klaras upp.
Hittade kroppen bakom planket innebär åtminstone 5 troligare 6-7 dygn när vittnesuppgifterna gicks igenom efter fyndet av BO. Måhända har vittnet närt uppgiften i minnet redan efter LW försvinnande men att minnet "aktiverades" i samband med fyndet av kroppen

Rösterna beskrevs som en "kvinnlig och en manlig röst i tidsmässigt nära anslutning till mordet.
Vittnet kan kanske heller inte identifiera den kvinnliga rösten som LW liksom hen inte kunde identifiera den manliga dito som SD?
Utan att knyta vittnet med ytterligare info, ( digitalt ) så har jag svårt att se vittnet som "nyckelvittne" eftersom hen inte ens kunnat avgöra vilka som samtalat.
Följaktligen blir frågan om vittnesmålet kan att utesluta ett annat par på sen promenad?
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-07-12 kl. 17:24.
Citera
2018-07-12, 17:16
Medlem
Honan6s avatar
Känns som flåset i nacken på SD blir starkare och starkare. Bara han inte snubblar och bryter nacken på en geocache hunting. Ser iaf att han inte kunnat hålla sig från att logga in på sitt konto idag.

Tittade lite i hans galleri och reagerade på ett foto och kollade loggtexten till bilden där han håller en broschyr i sin hand med en världskarta på bild. Han förklarar broshyren, men jag köper inte den. Upplever den som konstruerad och jag inbillar mig att han funderar på att dra utomlands - kanske till Brasilien som inte har utlämningsavtal med Sverige.
Länk till till hans geokonto: http://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=6dd0e4d3-361d-4985-9bcf-1554ea2557f3&IID=d82bf743-ee0d-47d4-ab1d-e47205d305c8

Ibland har Brasilien ändå gjort utlämningar, men det är en besvärlig procedur enligt länkinfon här: http://mitti.se/nyheter/kravs-misstankt-lamnas/

Kanske SD inte har så mycket tid till geocaching, ifall tid går till att kolla möjliga flyktvägar...?
Citera
2018-07-12, 17:46
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Före och vill betona att vittnet inte pekade ut SD som den manliga rösten.
Utan hörde rösterna från sitt öppna sovrumsfönster.

Citat:
Det kan jag inte säga i dagsläget.
Förhören som gjorts innehåller över 1000 sidor så i den högen finns säkert många fina pusselbitar att lägga klart pusslet.
Om jag vore i SD situation skulle jag ligga sömnlös i väntan på nästa gripande. 😬😬

Menar du att SD's sömnlöshet kan bero på att den manliga rösten tillhör någon av hans bekanta? Dvs. att "nästa gripande" inte nödvändigtvis är hans eget gripande.

Förstår att min fråga kan verka konstig, men det beror på att meningen om hans sömnlöshet låter (medvetet?) kryptiskt
Citera
2018-07-12, 17:57
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
SD tänker sig att förneka all inblandning i försvinnandet av LW och det går inledningsvis, men allt eftersom det framkommer nya uppgifter som han inte kan förneka så medger han det och ändrar sin historia. Detta är klassiskt bland skyldiga att förneka men samtidigt så undergräver man sin egna trovärdighet genom att ändra och anpassa sin historia allt eftersom utredningen går framåt.
Om SD har velat undanhålla utredarna att han har chattat eller sms:at med LW under mordkvällen så ser det ju inte alls bra ut. Men utredarna kanske redan tidigt var rätt inkörda på att SD var GM, och det kan ju tänkas att de har gjort tolkningar som är till SD:s nackdel. Som jag har förstått det av dina tidigare inlägg skulle det kunna ha låtit ungefär så här i förhöret:

Obs! Påhittat förhör:

Skulle det kunna vara så här det har gått till tror du?

Och finns det fler exempel på att han skall ha ändrat sin historia?
Senast redigerad av Draifos 2018-07-12 kl. 18:02.
Citera
2018-07-12, 17:58
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Håller med dig om det första, att hon gick tillsammans med en person hon känner.

Men på bilderna av brottsplatsen kan man inte se några större mängder blod. Som jag minns det, har det inte regnat efter det att hon mördats till att kroppen hittats och pressens/polisens fotografer varit på plats?

Blodspåren i LWs lägenhet säger MoralensVäktare att de var i mindre mängd (ungefär som jag minns det) och att de kunde även kommit från någon av barnen.

Vad är det som får dina tankar om att mordet kan varit planerat?

När man funderar på hur det har gått till så tänker jag i olika banor.
Om nu vittnet är trovärdigt så har hon gått tillsammans med någon till planet.
Hade de bråkat och sprungit dit hade vittnet hört arga röster.
Nu vet vi inte vad vittnet lämnat för redogörelse iofs.
Men när jag fick höra om den här iakttagelsen så tänkte jag att det kan vara ett troligt senario.
Att GM frivilligt får med Lena till planket sen sker överfallet ganska direkt.
Men du har rätt i att det inte syns blod på bilderna från FP.
Och så tänker man kring skriken.
Om man blir strypt, har man verkligen möjlighet att skrika då?
Vittnet säger att skriken pågick under några minuter.
Men GM kanske slog till henne några gånger först därav skriken.
Min gissning lutar åt strypmord men det blir intressant att se när vi får veta mer.
Citera
2018-07-12, 18:00
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Nu är du sådär snurrig igen
Tror vi får vara ytterst försiktiga så vi inte blandar ihop vittnena.
1. Skrikvittnet är dalaan vars med hjälp av sambon 23:47 på mord kvällen ringer 112.
2. Synvittnet skrivet samt vidimerat av dig flixa81 2018-07-08, 17:50 "SD har setts ute och gå av grannen den aktuella tidpunkten" (källa behövs och vid vilken tidpunkt?) Om mitt minne inte sviker så var det vid mellan 20:00 och 21:00 mordkvällen.
3. Röstvittnet senare i tid vars vittnesmål Moralensväktare delgav oss

Det är alltså 2 vittnen som diskuteras på mordkvällen . Ett syn och ett röstvittne...
Låt oss förallt i värden inte blanda ihop dom..

Okej trodde du menade att vittnet Dalaan är vittnet som hört en man och kvinna prata men det menade du inte förstår jag nu.
Jag vet inte om vittnet som sett SD ute och gå den aktuella tidpunkten är samma vittne som hört rösterna
Citera
2018-07-12, 18:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
När man funderar på hur det har gått till så tänker jag i olika banor.
Om nu vittnet är trovärdigt så har hon gått tillsammans med någon till planet.
Hade de bråkat och sprungit dit hade vittnet hört arga röster.
Nu vet vi inte vad vittnet lämnat för redogörelse iofs.
Men när jag fick höra om den här iakttagelsen så tänkte jag att det kan vara ett troligt senario.
Att GM frivilligt får med Lena till planket sen sker överfallet ganska direkt.
Men du har rätt i att det inte syns blod på bilderna från FP.
Och så tänker man kring skriken.
Om man blir strypt, har man verkligen möjlighet att skrika då?
Vittnet säger att skriken pågick under några minuter.
Men GM kanske slog till henne några gånger först därav skriken.
Min gissning lutar åt strypmord men det blir intressant att se när vi får veta mer.

Av det som vi hört från MoralensVäktare, så låter det inte som skrik och spring. Då hade nog dessutom detta vittne hört av sig själv tidigare också, bara min tanke.

Jag vet inte om du svarade på min fundering varför du nu fått lite tankar på att mordet kunnat vara planerat? Är dina tankar åt att han "lurat" dit henne isf på något sätt?

Jag har som du svårt att tro att man skulle kunna få till så kraftfulla skrik upprepade gånger under en strypning. Du ska ju inte bara skrika, du måste ju även andas in mycket kraftigt innan ett skrik av den kalibern som ska höras över motorvägen. Detta då med en hals som blivit kraftigt åtklämd, med risk för sprucken röst.

Möjligen en första gång, om man t ex lyckas få loss händerna från halsen. Men svårt att tro på upprepade kraftiga skrik under lång tid, flera minuter.

Därför tror jag på annat fysiskt våld i första hand. Strypning kan ändå varit en del i det hela. Kanske i början men det misslyckades? Kanske på slutet då dödskampen blev lång pga otillräckligt dödligt vapen?

Mina tankar om planerat om är att om man själv bor nära och har två anmälningar sedan tidigare på det tilltänkta offret (jag utgår från att du tänker på SD?), då planerar man inte att lämna offret bakom planket 120 m från hennes hem i samma område som du bor i och dessutom (om det stämmer som MV säger) har en konveration samma kväll. Mobilen i skogen där du bor.

Varför "skita i eget bo"?

Möjligen har den här känslan funnits länge, och kanske den kom på samma kväll som mordet skedde. Den gick liksom inte att hejda.

Därför har jag också svårt att tro att ett planerat mord skulle utföras av UW, som ju också bor i området. Mobilen ska ha hittats en MV i skogen mellan Hjärsta/Vivalla. Tror inte varken SD eller UW skulle slänga mobilen nära sina hem om de inte var väldigt stressade.

Jag har svårigheter att köpa UW som ansvarig. Varför larma polis så omedelbart, även om det var sonens födelsedag? Lite kunde han väl ha väntat utan att det verkat suspekt om han var skyldig?
Citera
2018-07-12, 18:42
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Okej trodde du menade att vittnet Dalaan är vittnet som hört en man och kvinna prata men det menade du inte förstår jag nu.
Jag vet inte om vittnet som sett SD ute och gå den aktuella tidpunkten är samma vittne som hört rösterna

Nej det är 2 olika vittnen på mordkvällen, vilket mitt inlägg var avsett att klargöra.

Ett synvittne tidigare på mordkvällen icke att förväxla med röstvittnet som hörts tidsmässigt inpå mordet förmodat inträffat. .
Citera
2018-07-12, 18:48
Medlem
Citat:
Ja, eller hur?

Han har redan nu enligt dig ändrat (erkänt) sin historia en gång.
Det blir liksom en gång för mycket.

OM man nu är rädd för att man ska bli misstänkt för en sen konversation digitalt, borde kanske den första reaktionen vara -

Hjälp, det ser inte bra ut.
Och nu är hon försvunnen.
Jag måste förklara det här och lägga upp alla kort på bordet som finns (och lie till) för att visa att jag verkligen inte har med det här att göra.

Inte börja med att ljuga...

Precis!
Citera
2018-07-12, 18:51
Medlem
Citat:
Att man väljer att kalla det för människorov är för att få befogenheter att ex göra husrannsakan vilket inte tillåter under ett vanligt försvinnande. Så polisen uppgradera brottet till människorov dels av misstanken att hon inte hållet sig undan frivilligt och efter konversation som utredarna snart får kännedom om.

SD tänker sig att förneka all inblandning i försvinnandet av LW och det går inledningsvis, men allt eftersom det framkommer nya uppgifter som han inte kan förneka så medger han det och ändrar sin historia. Detta är klassiskt bland skyldiga att förneka men samtidigt så undergräver man sin egna trovärdighet genom att ändra och anpassa sin historia allt eftersom utredningen går framåt.
Om nu SD skulle varit oskyldig som han på alla tänkbara sätt förmedlar utåt. Skulle han naturligtvis medgett att han haft en kontakt med LW via dator eller mobil och berätta så mycket som möjligt för att hjälpa utredarna framåt.

Husrannsakan får göras när person är försvunnen.

Källa: Polisstyrelsen/
Efterspaning av försvunnen person och polisundersökning
Citera
2018-07-12, 18:53
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Av det som vi hört från MoralensVäktare, så låter det inte som skrik och spring. Då hade nog dessutom detta vittne hört av sig själv tidigare också, bara min tanke.

Jag vet inte om du svarade på min fundering varför du nu fått lite tankar på att mordet kunnat vara planerat? Är dina tankar åt att han "lurat" dit henne isf på något sätt?

Jag har som du svårt att tro att man skulle kunna få till så kraftfulla skrik upprepade gånger under en strypning. Du ska ju inte bara skrika, du måste ju även andas in mycket kraftigt innan ett skrik av den kalibern som ska höras över motorvägen. Detta då med en hals som blivit kraftigt åtklämd, med risk för sprucken röst.

Möjligen en första gång, om man t ex lyckas få loss händerna från halsen. Men svårt att tro på upprepade kraftiga skrik under lång tid, flera minuter.

Därför tror jag på annat fysiskt våld i första hand. Strypning kan ändå varit en del i det hela. Kanske i början men det misslyckades? Kanske på slutet då dödskampen blev lång pga otillräckligt dödligt vapen?

Mina tankar om planerat om är att om man själv bor nära och har två anmälningar sedan tidigare på det tilltänkta offret (jag utgår från att du tänker på SD?), då planerar man inte att lämna offret bakom planket 120 m från hennes hem i samma område som du bor i och dessutom (om det stämmer som MV säger) har en konveration samma kväll. Mobilen i skogen där du bor.

Varför "skita i eget bo"?

Möjligen har den här känslan funnits länge, och kanske den kom på samma kväll som mordet skedde. Den gick liksom inte att hejda.

Därför har jag också svårt att tro att ett planerat mord skulle utföras av UW, som ju också bor i området. Mobilen ska ha hittats en MV i skogen mellan Hjärsta/Vivalla. Tror inte varken SD eller UW skulle slänga mobilen nära sina hem om de inte var väldigt stressade.

Jag har svårigheter att köpa UW som ansvarig. Varför larma polis så omedelbart, även om det var sonens födelsedag? Lite kunde han väl ha väntat utan att det verkat suspekt om han var skyldig?

UW har inget med mordet att göra är jag ganska säker på

Du har rätt i det du skriver.
Men det kanske var enda sättet att få med Lena till en avskild plats?
Att göra det i området.
Hon kanske inte hade gått med på att åka iväg med GM men att gå en promenad kändes okej, dessutom så nära sitt hem med grannar runtomkring.
Men mina tankar är säkert långsökta.
Troligtvis är det någon form av bråk som slutade på det här tragiska sättet.

Bra med synpunkter och att vädra olika infallsvinklar vad gäller motiv oC händelseförlopp.
GM där är jag dock ganska säker på att polisen är på rätt väg.
Där finns det inte så mycket att vända och vrida på.
Pusslet läggs bit för bit
Citera
2018-07-12, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Hittade kroppen bakom planket innebär åtminstone 5 troligare 6-7 dygn när vittnesuppgifterna gicks igenom efter fyndet av BO. Måhända har vittnet närt uppgiften i minnet redan efter LW försvinnande men att minnet "aktiverades" i samband med fyndet av kroppen

Rösterna beskrevs som en "kvinnlig och en manlig röst i tidsmässigt nära anslutning till mordet.
Vittnet kan kanske heller inte identifiera den kvinnliga rösten som LW liksom hen inte kunde identifiera den manliga dito som SD?
Utan att knyta vittnet med ytterligare info, ( digitalt ) så har jag svårt att se vittnet som "nyckelvittne" eftersom hen inte ens kunnat avgöra vilka som samtalat.
Följaktligen blir frågan om vittnesmålet kan att utesluta ett annat par på sen promenad?

Jag vet inte hur bevandrad du är i utredningsarbete, men man bygger oftast upp en tidsaxel med klockslag där man lägger in vittnen och olika iakttagelser. Och att få en lucka fylld mellan sista konversationen på nätet och iakttagelsen med skrik vittnet samt att hon inte gick från bostaden ensam och skulle blivit överfallen av en helt okänd gärningsman. Så omtalar man ett sådant här vittne som kan ge klarhet i flera faktorer som nyckelvittne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in