2018-07-03, 13:16
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Läs rubriken

24000*0.0015=36 kr

Men min 39kr

Har de ändrat värdena, har för mig det vara rörligt över hela intervallet tidigare

Förklara istället för att larva dig
Det har alltid varit så där. 0,15% av ordersumman är courtaget, om det blir mindre än 39 betalar du 39. Den övre gränsen på intervallet anger var det lönar sig att byta till nästa högre courtageklass. 0,15% av 46000 är 69 kr vilket är nästa klassens minimicourtage.
Citera
2018-07-03, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det har alltid varit så där. 0,15% av ordersumman är courtaget, om det blir mindre än 39 betalar du 39. Den övre gränsen på intervallet anger var det lönar sig att byta till nästa högre courtageklass. 0,15% av 46000 är 69 kr vilket är nästa klassens minimicourtage.

Det tog förstår jag absolut, det kanske bara är jag som missar att det i princip blir fast courtage på 39kr mellan 15600 och 26000

Tycker gott de kunde ha minsta courtage t.ex. 23,4 kr för small klassen
Dvs 15600*0.0015
Citera
2018-07-09, 14:49
Medlem
Eldebrinks avatar
Varför är det så krångligt/omständigt att blanka värdepapper, i synnerhet mindre bolag? I princip verkar det nästan alltid kräva manuell hantering varpå courtaget/avgifterna skjuter i höjden.

Är det regulatoriska orsaker till varför det är krångligt att blanka, för annars vore det väl rätt schysst om man kunde enkelt låna ut/låna upp aktier genom ett klick på t.ex. avanza.
Citera
2018-07-09, 15:47
Medlem
Sqrbankens avatar
Varför har amerikanska (och kanadensiska) börsen öppet två timmar mindre jämfört med europeiska?

Är det nått kulturellt, "Vi har alltid kört dessa handelstimmar", vilket kanske en kapitalismens högborg som USA sätter en stolthet i eller finns det en direkt baktanke?

Mindre tid på sig att handla kanske ökar likviditeten i systemet?
Citera
2018-07-09, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Varför har amerikanska (och kanadensiska) börsen öppet två timmar mindre jämfört med europeiska?

Är det nått kulturellt, "Vi har alltid kört dessa handelstimmar", vilket kanske en kapitalismens högborg som USA sätter en stolthet i eller finns det en direkt baktanke?

Mindre tid på sig att handla kanske ökar likviditeten i systemet?

Kanada vet jag inget om förutom att det suger men i USA så finns det premarket/aftermarket trading https://www.investopedia.com/terms/e/extended_trading.asp. USA har alltså öppet mellan 08:00 ET-20:00 ET. Dessutom så körs terminer mer eller mindre 24/5 där du kan handla S&P500, Nasdaq, DJ och RUT(Small cap) när du än vill.
Citera
2018-07-09, 22:26
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Kanada vet jag inget om förutom att det suger men i USA så finns det premarket/aftermarket trading https://www.investopedia.com/terms/e/extended_trading.asp. USA har alltså öppet mellan 08:00 ET-20:00 ET. Dessutom så körs terminer mer eller mindre 24/5 där du kan handla S&P500, Nasdaq, DJ och RUT(Small cap) när du än vill.

Aha! Tackar.
Citera
2018-07-09, 23:02
Medlem
Sqrbankens avatar
När jag ändå är igång.

Nu i internets tidsålder har - om jag förstått det rätt, åtminstone i väst - Open outcry helt fasats ut.

Kuriosa: Tycker dock det ser jävligt genuint och lite coolt ut när man ser gamla filmer från knökade handelsgolv med klädkoder, teckenspråk och praxis men det hör en annan diskussion till.

Klassiska börsgolv belamras inte längre av ett gytter med mäklare och spekulanter utan; ja vaddå?

Färska bilder från Wall street visar ändå på att det är lite aktivitet kvar. Främst av folk med tablets i sina "bås" som ser ut att vara mäklare av olika slag.

Så, nu till den egentliga frågan, vilka är dessa filurer och vad gör deras fysiska närvaro där mer efterfrågat än framför en plattform på nätet?

Är det exempelvis obligations- och/eller terminsmäklare vars affärsuppgörelser omsluter sådana enorma mängder kapital mellan tunga borgenärer/gäldenärer och investerare/säljare så att intresset av att diskutera och deala villkor med en fysisk person går före en nätplattform?
Citera
2018-07-12, 18:38
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Fråga:
Varför har man en start och slut call
08:45 till 09:00 och sedan 17:25 till 17:30
Det är ju uppgjort för manipulation som jag ser det
Jag undrar vad är anledningen och Varför ?
Varför inte bara börja köpa /sälja vid 09:00 och till börsen stänger ?
Citera
2018-07-12, 20:20
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
Fråga:
Varför har man en start och slut call
08:45 till 09:00 och sedan 17:25 till 17:30
Det är ju uppgjort för manipulation som jag ser det
Jag undrar vad är anledningen och Varför ?
Varför inte bara börja köpa /sälja vid 09:00 och till börsen stänger ?

Vad är den stora skillnaden då?

Den som vill köpa köper och den som vill sälja säljer. Callen säljer/köper väl inte aktier åt någon?

Förklara gärna närmare hur du tänker ifall jag missat något.
Citera
2018-07-12, 20:25
Medlem
Bbobis avatar
.
Citera
2018-07-12, 20:45
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Vad är den stora skillnaden då?

Den som vill köpa köper och den som vill sälja säljer. Callen säljer/köper väl inte aktier åt någon?

Förklara gärna närmare hur du tänker ifall jag missat något.
Du har uppenbarligen inte förstått hur man manipulerar kursen via detta fenomen,eller har du?
Citera
2018-07-12, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
Du har uppenbarligen inte förstått hur man manipulerar kursen via detta fenomen,eller har du?
Förklara gärna för oss oinsatta hur kursen manipuleras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in