Flashback bygger pepparkakshus!
2016-11-19, 22:07
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaBeast
Jag undrar om hur man betalar skatt på index fonder eller annat. Jag kommer ihåg att jag hade pengar på ett index fond och tog ut det några dagarna senare för länge sen. Fick ut typ 120kr extra. Skulle jag ha betalat skatt på dessa pengar?

Följd fråga: Ifall jag hade fått mer av fonden, skulle jag då betala skatt? Och hur vet skatteverket ifall jag har betalat skatt?
Jag hade avanza.

Jag är väldig nybörjare/noob.
Helt avgörande för om du skall betala skatt för en enskild försäljning är vilken kontotyp fonden fanns på. Oavsett så får Skatteverket uppgifter från Avanza. Ibland ber de dig komplettera och såklart skall man alltid kontrollera uppgifterna.

Fanns den på ISK, Investeringssparkonto, så utgår ingen specifik skatt för just den försäljningen, utan en schablonbeskattning, baserad på hela kapitalet på ditt ISK, som kommer på deklarationen.

Fanns den däremot på ett vanligt Aktie- & fondkonto, så betalas 30% i skatt på vinsten. Avanza brukar skicka dessa uppgifter till Skatteverket, så att det kommer på din deklaration.
Citera
2016-11-19, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Helt avgörande för om du skall betala skatt för en enskild försäljning är vilken kontotyp fonden fanns på. Oavsett så får Skatteverket uppgifter från Avanza. Ibland ber de dig komplettera och såklart skall man alltid kontrollera uppgifterna.

Fanns den på ISK, Investeringssparkonto, så utgår ingen specifik skatt för just den försäljningen, utan en schablonbeskattning, baserad på hela kapitalet på ditt ISK, som kommer på deklarationen.

Fanns den däremot på ett vanligt Aktie- & fondkonto, så betalas 30% i skatt på vinsten. Avanza brukar skicka dessa uppgifter till Skatteverket, så att det kommer på din deklaration.

Ok tack.
Så allt händer automatisk?
Citera
2016-11-19, 22:15
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ok tack.
Så allt händer automatisk?
Ja, det är min fasta övertygelse.
Citera
2016-11-20, 11:45
Medlem
Citat:
Ja, det är min fasta övertygelse.

Okey tack, underlättar mycket.
Citera
2016-11-20, 11:48
Medlem
Vad tycker ni om ISK vs aktie- och fondkonto. Har läst att ISK handlar om statslåneräntan från året innan och AoF-konto är altid 30%. Hur mycket % har det varit de senaste åren? Och hur gör ni?

edit: AoF-konto tar från vinsten. ISK tar från hela summan.
Senast redigerad av DaBeast 2016-11-20 kl. 11:52.
Citera
2016-11-20, 12:08
Medlem
Citat:
Vad tycker ni om ISK vs aktie- och fondkonto. Har läst att ISK handlar om statslåneräntan från året innan och AoF-konto är altid 30%. Hur mycket % har det varit de senaste åren? Och hur gör ni?

edit: AoF-konto tar från vinsten. ISK tar från hela summan.
Allmän konsensus är att ISK är det bästa valet om det gäller aktier eller aktiefonder.
Citera
2016-11-20, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Allmän konsensus är att ISK är det bästa valet om det gäller aktier eller aktiefonder.

Så ISK skulle inte vara bra för indexfonder? Indexfonder ska vara de säkraste och där man lägger mesta av sina pengar.

edit: Aha ISK skulle inte vara bra för större summor pengar?

edit2: Men om man tar 100,000, 50,000 i vinst. 30% blir 15,000kr. 1% of hela är 1,500kr. 2% 3,000kr.. 5% 7,500kr.. Så ISK vinner alltid?
Senast redigerad av DaBeast 2016-11-20 kl. 12:23.
Citera
2016-11-20, 12:56
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Så ISK skulle inte vara bra för indexfonder? Indexfonder ska vara de säkraste och där man lägger mesta av sina pengar.

edit2: Men om man tar 100,000, 50,000 i vinst. 30% blir 15,000kr. 1% of hela är 1,500kr. 2% 3,000kr.. 5% 7,500kr.. Så ISK vinner alltid?
ISK vinner inte alltid. Det finns några nackdelar:

*Förlustavdrag får ej göras (kvittning kan inte ske).

*Om Riksbanken höjer reporäntan (mycket), så kan den årliga avgiften bli betydande, särskilt om man har gått back, eller om man bara har gått lite plus.

Edit. Kvittning kan ske, om man gjort förlust i annat sparande än i ISK.
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2012/01/03/kan-jag-anvanda-kvittning-i-isk.html
Senast redigerad av Mandelbrot 2016-11-20 kl. 13:02.
Citera
2016-11-20, 13:12
Medlem
Citat:
Så ISK skulle inte vara bra för indexfonder?
Indexfonder är aktiefonder. (Om det är ett aktieindex de följer såklart). När man i dagligt tal pratar om indexfonder så är det aktiefonder man syftar på.

Citat:
Indexfonder ska vara de säkraste och där man lägger mesta av sina pengar.
Indexfonder är långt ifrån det säkraste du kan placera i. Snarare är det relativt hög risk i indexfonder/aktiefonder

Citat:
Det är inte storleken på summan som avgör, utan den procentuella avkastningen som avgör. I de allra flesta fallen är ISK det bästa valet.
Citera
2016-11-20, 17:18
Medlem
E30s avatar
Citat:
Generellt gäller: På en kapitalförsäkring behöver du inte alls betala någon vinstskatt, utan istället ett generellt belopp som baseras på ditt innehav och statslåneräntan. Du behöver inte heller deklarera något.
https://www.nordnet.se/mux/web/nordnet/kapitalforsakring.html

Fast jag skulle ta kontakt med Nordnet och fråga dem vad som gäller vid ett avslut. Det kan ju t.ex. bero på hur länge du har haft kapitalförsäkringen.

Tack Mandelbrot! Du är en klippa.
Citera
2016-11-20, 17:29
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
ISK vinner inte alltid. Det finns några nackdelar:

*Förlustavdrag får ej göras (kvittning kan inte ske).

*Om Riksbanken höjer reporäntan (mycket), så kan den årliga avgiften bli betydande, särskilt om man har gått back, eller om man bara har gått lite plus.

Edit. Kvittning kan ske, om man gjort förlust i annat sparande än i ISK.
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2012/01/03/kan-jag-anvanda-kvittning-i-isk.html
Den där Placeraartikeln är felaktig. Man summerar värdena vid ingången av varje kvartal och adderar årets insättningar. Den summan divideras med 4 och är underlaget för beräkning av schablonintäkten.
Citera
2016-11-20, 17:55
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E30
Tack Mandelbrot! Du är en klippa.
Inte alltid (se RostigHinks korrigering nedan) men jag försöker.
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Den där Placeraartikeln är felaktig. Man summerar värdena vid ingången av varje kvartal och adderar årets insättningar. Den summan divideras med 4 och är underlaget för beräkning av schablonintäkten.
Korrekt. Det tycks som att hon har missat att det skall delas med 4. Sedan har ju tillkommit 0,75% i skatt, som inte fanns då placeraartikeln publicerades. Bättre info från Skatteverket nedan.
http://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/investeringssparkonto.4.5fc8c94513259a4ba1d8000378 51.html

Fast varför jag tog med placera-artikeln var främst för att visa på vilket sätt kvittning kan ske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in