2018-07-12, 15:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Tanken har slagit mig..
Lena blev ”medlurad” till planket. Hon gick dit av fri vilja tillsammans med någon hon känner.
Väl där blir hon knivstucken till döds
(Med tanke på skriken är det en möjlig dödsorsak)
GM hade planerat detta överfallet innan.

GM återvänder till Lenas bostad för att hämta något, kanske hennes mobil.
Därav blodspåren i hennes lägenhet.

Men det är endast en teori, försöker få ihop alla pusselbitar.

Har hela tiden varit inne på ett hastigt uppkommet bråk som snabbt övergår i ett strypmord men har nu tänkt i banorna om mordet kan ha varit planerat.
För att bli av med Lena...

Håller med dig om det första, att hon gick tillsammans med en person hon känner.

Men på bilderna av brottsplatsen kan man inte se några större mängder blod. Som jag minns det, har det inte regnat efter det att hon mördats till att kroppen hittats och pressens/polisens fotografer varit på plats?

Blodspåren i LWs lägenhet säger MoralensVäktare att de var i mindre mängd (ungefär som jag minns det) och att de kunde även kommit från någon av barnen.

Vad är det som får dina tankar om att mordet kan varit planerat?
Citera
2018-07-12, 15:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag menade att det troligtvis va känt för polis/åklagare vid häktningsförhandlingarna.
Om inte pratvittnet kontaktade polis själv så kom det nog fram via dörrknackning.

För dom flesta oss va det väl en nyhet, samma sak att UW ska ha varit hemma å
inte alls i något annat län, vem det nu va som hittade på det.

Angående det hemskaste.
Om så skulle va så har nog någon sopat banan efteråt om jag så säger.
Jag vet inte ens om han genomgått ett regelrätt förhör, det är väl
inte helt säkert.

Jag har inte släppt SD ännu, men misstanken minskar för mig.

Varför minskar misstanken på SD för dig?

Att man inte lyckats få upp från skäligen till sannolika skäl ännu?
Citera
2018-07-12, 15:37
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Jag tror inte vittnet som har hört rösterna är samma som Dalaan.
Om det nu är det du menar.
Dalaan bodde väl på andra sidan motorvägen och hörde skriken
Eller så har jag blandat ihop det.
Och vittnet som hört rösterna har inte uppgett något om skrik

Nu är du sådär snurrig igen
Tror vi får vara ytterst försiktiga så vi inte blandar ihop vittnena.
1. Skrikvittnet är dalaan vars med hjälp av sambon 23:47 på mord kvällen ringer 112.
2. Synvittnet skrivet samt vidimerat av dig flixa81 2018-07-08, 17:50 "SD har setts ute och gå av grannen den aktuella tidpunkten" (källa behövs och vid vilken tidpunkt?) Om mitt minne inte sviker så var det vid mellan 20:00 och 21:00 mordkvällen.
3. Röstvittnet senare i tid vars vittnesmål Moralensväktare delgav oss

Det är alltså 2 vittnen som diskuteras på mordkvällen . Ett syn och ett röstvittne...
Låt oss förallt i värden inte blanda ihop dom..
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-07-12 kl. 16:22.
Citera
2018-07-12, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Varför minskar misstanken på SD för dig?

Att man inte lyckats få upp från skäligen till sannolika skäl ännu?

Jo, du svarar ju nästan på fråga åt mig.

Vi kan anta att söka brett inte är vad polis har ägnat sig åt på ett bra tag, jag tror
snarare att man har tittat på SD genom ett kikarsikte om du förstår hur jag menar.

Man har antagligen lagt alla tillgängliga resurser man har på honom och fri är han.
En del påstår att man har bevis å samlar ännu mer bevis o.s.v.

Jag tror polis/åklagare har stora problem å få till en häktning för att inte tala om ett åtal.
Får dom inte till det så sitter dom där med skägget i brevlådan för dom har inget annat.

Det är vad jag tror, sen hoppas jag att jag har fel.
Det vore väldigt ledsamt om det här inte får en lösning.
Citera
2018-07-12, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Om "kraftigt yttre våld alternativt påverkan av djur" bör väl (eftersom det var till oigenkännlighet) isf, innefattat större djur såsom räv, grävling, vildsvin etc även rovfågel som uppehåller sig vid våra vägar i sök efter trafikdödat vilt . Skriken icke förty är väl kraftigt yttre våld troligast..
Intressant vore rättsläkarintyget som mähända kommer fastslå dödsorsak

Självklart så är ju rättsläkarens intyg avgörande och intressant. Men på frågan om jag visste någonting om kroppen svarade jag den informationen jag har efter en okulärbesiktning.
Citera
2018-07-12, 16:22
Medlem
Citat:
Man kan ju undra lite över hur detta till synes viktiga vittne inte kom fram tidigare i utredningen?

Om det har gjort det, varför letade man inte åt planket- hållet till då?
En person är till synes plötsligt borta.
Ett vittne (måste väl vara i området mellan LWs bostad och planket??) har hört vid den aktuella tidpunkten röster, en man och en kvinna som går i riktning mot planket.

Den 6/6 skriver du:

" Hon har antingen gått dit för att möta någon eller slagit följe med någon dit som kom till hennes lägenhet för att möta upp. "

[url]https://www.flashback.org/sp64254923[/URL

Då hade du ännu inte vetskap om (eller utredningen hade ännu inte?) om detta vittne.

Och som några andra undrar över, om vittnet hörde rösterna, då kanske personen var vaken en stund senare vid mordtidpunkten (nu har jag glömt skrikvittnets exakta tidsangivelse)?

Hörde personen skrik???

När LW försvann visste man inte vilken tidpunkt eller åt vilket håll hon antogs ha försvunnit. Inte heller att hon vid försvinnandet hade sällskap. Därav hörde vittnet av sig när man hittade kroppen bakom planket.
Och då stämmer det in på tidigare tråd inlägg att hon mötte någon som följde med till planket. Utredningen växer med 10 tals sidor varje dag så att få varenda detalj på plats tar och kommer att ta tid. Men min övertygelse är att mordet klaras upp.
Citera
2018-07-12, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Självklart så är ju rättsläkarens intyg avgörande och intressant. Men på frågan om jag visste någonting om kroppen svarade jag den informationen jag har efter en okulärbesiktning.

Det va jag som ställde frågan.
Jag omformulerar frågan, vet du om det har varit några problem med
att säkra DNA på kroppen, andra personers DNA.

Sen vill jag tacka för att du svarar, det blir nästan som ett förhör ibland
men du fattar säkert varför faktabrist.
Citera
2018-07-12, 16:33
Medlem
Citat:
Ok, tack för ditt svar.

Som jag förstår utifrån dina övriga inlägg är det FLERA saker som gör att skuggan faller på SD ganska snart. Och att dessa tillsammans pekar tydligt att det kan vara gm.

Taget lite "slarvigt" från några av dina inlägg, men ändå inte helt från luften (rätta mig gärna om jag har fel ):

• Polisen fick tidiga indikationer på att LW hade kontakt med SD, vilket fick polisen att granska SDs förehavanden under kvällen. Han förnekar inledningsvis kontakt, men efter framlagda bevis erkänner han digital kontakt, men förnekar att träffat henne.

https://www.flashback.org/sp64596457

Dessa fyra punkter känns som väldigt viktiga. De handlar ju om den kontakt SD och LW har haft. Vad innehållet i den konversationen är vet vi inte (man kan ju spekulerara om innehåll, tidpunkt eller både och), men polisen har ansett den såpass viktig att den ligger till grund för att han är huvudmisstänkt. Att han sedan förnekar kontakt, endast erkänner efter att ha fått bevis framlagda att han har haft en digital kontakt, är i sig mycket, mycket graverande. Den digitala genomgången är en del också att polisen rubricerar om till människorov. Vad är det i den som får polisen att höja på ögonbrynen och göra den bedömningen?

Förutom detta säger du:
  • SD har gjort inviter till andra kvinnor i hans närhet som kan tolkas som sexuella sådana vilket kan visa på ett "mönster" i beteende. Ser inte "bra ut".

https://www.flashback.org/sp64568719

Att man väljer att kalla det för människorov är för att få befogenheter att ex göra husrannsakan vilket inte tillåter under ett vanligt försvinnande. Så polisen uppgradera brottet till människorov dels av misstanken att hon inte hållet sig undan frivilligt och efter konversation som utredarna snart får kännedom om.

SD tänker sig att förneka all inblandning i försvinnandet av LW och det går inledningsvis, men allt eftersom det framkommer nya uppgifter som han inte kan förneka så medger han det och ändrar sin historia. Detta är klassiskt bland skyldiga att förneka men samtidigt så undergräver man sin egna trovärdighet genom att ändra och anpassa sin historia allt eftersom utredningen går framåt.
Om nu SD skulle varit oskyldig som han på alla tänkbara sätt förmedlar utåt. Skulle han naturligtvis medgett att han haft en kontakt med LW via dator eller mobil och berätta så mycket som möjligt för att hjälpa utredarna framåt.
Citera
2018-07-12, 16:44
Medlem
Citat:
Att man väljer att kalla det för människorov är för att få befogenheter att ex göra husrannsakan vilket inte tillåter under ett vanligt försvinnande. Så polisen uppgradera brottet till människorov dels av misstanken att hon inte hållet sig undan frivilligt och efter konversation som utredarna snart får kännedom om.

SD tänker sig att förneka all inblandning i försvinnandet av LW och det går inledningsvis, men allt eftersom det framkommer nya uppgifter som han inte kan förneka så medger han det och ändrar sin historia. Detta är klassiskt bland skyldiga att förneka men samtidigt så undergräver man sin egna trovärdighet genom att ändra och anpassa sin historia allt eftersom utredningen går framåt.
Om nu SD skulle varit oskyldig som han på alla tänkbara sätt förmedlar utåt. Skulle han naturligtvis medgett att han haft en kontakt med LW via dator eller mobil och berätta så mycket som möjligt för att hjälpa utredarna framåt.

Det är naturligtvis helt logiskt det du säger.
Man kan tänka sig att han inledningsvis vill dölja något för HD, men det borde
han så klart släppa när han inser allvaret.

Det talar hur som helst mot honom.
Citera
2018-07-12, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dreamer33
Vet du var SD studerat? Har han alltid varit Västerås trogen innan flytten till Örebro?

Enligt skribenten Filttoffla (som säger sig ha känt SD i 20 år) så studerade
SD till pilot vid SAS Flight Academy och blev färdig pilot strax efter 11/9 2001.

Utbildade sig till byggingenjör förmodligen i Stockholm eller Västerås, enligt
samme skribent Filttoffla. Årtal har dock ej framkommit.

Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Vet inte var SD ev. studerat. Han har dock aldrig varit folkbokförd på annan adress än på den han föddes (Västerås) mellan 1974-1997. SD har nämnt i någon geocachelogg att han tog pilotexamen i början av 2000-talet, om jag inte minns fel.
Citera
2018-07-12, 16:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
När LW försvann visste man inte vilken tidpunkt eller åt vilket håll hon antogs ha försvunnit. Inte heller att hon vid försvinnandet hade sällskap. Därav hörde vittnet av sig när man hittade kroppen bakom planket.
Och då stämmer det in på tidigare tråd inlägg att hon mötte någon som följde med till planket. Utredningen växer med 10 tals sidor varje dag så att få varenda detalj på plats tar och kommer att ta tid. Men min övertygelse är att mordet klaras upp.

Känns bra att du har den övertygelsen! Mycket bra.

Jag vet att vittnesuppgifter kan variera i tillförlitlighet, särskilt om vittnet kommer i efterhand med uppgiften t ex vid dörrknackning eller på eget initiativ efter flera dagar/veckor, då kanske på uppmaning av polis om att om att höra av sig man observerat/sett något.

I det här fallet kan ju förstås närheten till mordoffrets bostad och möjligen en tidig kännedom om ett försvinnande nära egen bostad sätta minnesbilden på sin spets, även om det gått fem dagar tills offret hittades.

Citera
2018-07-12, 17:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Ja, eller hur?

Han har redan nu enligt dig ändrat (erkänt) sin historia en gång.
Det blir liksom en gång för mycket.

OM man nu är rädd för att man ska bli misstänkt för en sen konversation digitalt, borde kanske den första reaktionen vara -

Hjälp, det ser inte bra ut.
Och nu är hon försvunnen.
Jag måste förklara det här och lägga upp alla kort på bordet som finns (och lie till) för att visa att jag verkligen inte har med det här att göra.

Inte börja med att ljuga...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in