Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-12, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Mycket intressant med din iakttagelse att Rickard Damm upprepat något som han anser viktigt för honom själv utan att bli tillfrågad om saken. Exakt så har också Debbie Nujen hela tiden gjort inför disciplinnämnden, vilket klart och tydligt framgår av Advokatssamfundets publicerade utlåtande.

Den enda rättsvårdande myndighet i vårt land som kan (och ofta också har laglig rätt) att inofficiellt påverka eller överpröva andra myndigheters agerande är just - SÄPO. Försök till ministerstyre och politikerpåverkan av myndigheterna förekommer givetvis, men brukar ofta sluta illa för alla inblandade. Det finns för övrigt ingen som helst anledning för några politiker att skydda Özz Nujen och hans familjemedlemmar. Annat var det med Mona Sahlin vars förtroendekapital ändå helt rann ut i sanden och slutade med skyddat boende. Jag var själv i Tingstäde häromdagen och tänkte då på hur i all sin dar släkten Nujen i fortsättningen skall kunna ha sina familjesammankomster i den gamla nyrenoverade skolan.

Vi pratade ganska länge med varandra och det var två saker han återkom till att säga:

Att det enbart var för fasad och takmålning man anlitat extern arbetsskraft.

Att det vore befängt om andra än "hatare", som tex polis och skattemyndigheter skulle intressera sig för hur det kom sig att Akilov jobbat där.

Han hade ju egentligen inget som helst skäl att stå och snacka med mig så lång tid och ärligt talat var det jag som började tycka det var långtråkigt och avbröt.

Tror varken polischefer eller skattemyndighetschefer är särskilt benägna att påbörja utredningar mot sådana här mångfaldsikoner som Nujjens. Kolla bara hur Özz gick på Janne Josefsson - man måste vara ganska stabil för att klara en sådan attack plus mängder av annat som kan vara dåligt för karriären.
Citera
2018-07-12, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Vi pratade ganska länge med varandra och det var två saker han återkom till att säga:

Att det vore befängt om andra än "hatare", som tex polis och skattemyndigheter skulle intressera sig för hur det kom sig att Akilov jobbat där.

Han hade ju egentligen inget som helst skäl att stå och snacka med mig så lång tid och ärligt talat var det jag som började tycka det var långtråkigt och avbröt.

Tror varken polischefer eller skattemyndighetschefer är särskilt benägna att påbörja utredningar mot sådana här mångfaldsikoner som Nujjens. Kolla bara hur Özz gick på Janne Josefsson - man måste vara ganska stabil för att klara en sådan attack plus mängder av annat som kan vara dåligt för karriären.

Att sedan din pratkompis naturligtvis talade 100% sanning måste vi ta för givet. Du kan sälla dig till statsministern: Vi har varit naiva.
Citera
2018-07-12, 15:17
Medlem
Citat:

Det du säger är helt riktigt. Har dessutom ansvariga myndighetschefer efter avslöjandena blivit utsatta för påtryckningar från SÄPO blir det direkt riskabelt för deras karriärer att ta itu med saken. Men det är just den mediala uppmärksamheten som till slut ändå kan få de rättsvårdande myndigheterna att agera. Se bara på fallet Quick. I åratal framförde ett stort antal mycket initierade personer (bland dem flera poliser, åklagare och domare) mycket stark kritik mot rättegångarna och domarna, som in i det sista försvarades av en mycket kantstött medlem av Högsta domstolen, som tidigare varit landets justitiekansler! Men det var först när fallet Quick hade granskats ingående av Hannes Råstam och UG visade avslöjande rörliga bilder (med tillhörande ljud) på försvarsadvokaten Claes Borgströms vandringar i skogen med sin guldkalv, som rättsmaskineriet långsamt började att vakna till liv. Detsamma kan ju ske med fallet Nujen. Men det är nog att hoppas för mycket på att Janne Josefsson skall fortsätta att röra i Nujen-familjens hemligheter och visa upp rörliga bilder från SÄPO:s arkiv.
Citera
2018-07-12, 15:20
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Att sedan din pratkompis naturligtvis talade 100% sanning måste vi ta för givet. Du kan sälla dig till statsministern: Vi har varit naiva.
Han återger ett samtal & ingenstans påstår han att alla svar från svågern skulle vara sanningsenliga. I andra inlägg framgår tydligt att svaren verkade inövade. Så jag tycker du gnäller på fel kille i det här fallet. Eller du kanske bara missförstod honom?
Citera
2018-07-12, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Han återger ett samtal & ingenstans påstår han att alla svar från svågern skulle vara sanningsenliga. I andra inlägg framgår tydligt att svaren verkade inövade. Så jag tycker du gnäller på fel kille i det här fallet. Eller du kanske bara missförstod honom?
Ja, vi kan väl rekommendera 'dfdr' att läsa andra inlägg som 'hannes.muller' på ett föredömligt vis har bidragit med i denna tråd. Den skribenten har gett tråden både viktig info plus lämnat lokalt skvaller. Mycket bra gjort!
Citera
2018-07-12, 16:12
Medlem
valleros avatar
Citat:
Säg så här då: Om SÄPO av någon anledning (som jag inte vill spekulera om) har försökt lägga locket på för att skydda någon medlem av familjen Nujen, så är väl detta synnerligen intressant i sammanhanget!? Ställ dig sedan följdfrågan: Vad är det som SÄPO absolut inte vill skall komma ut till allmän kännedom? Det här handlar ju inte om brott och polisläckor i största allmänhet, det handlar om det värsta terroristbrottet någonsin i Sverige. Kan du själv hitta på en bättre godtagbar förklaring till varför varken polisen, ekobrottsmyndigheten eller skatteverket ett halvår efter offentliggörandet av uppgifterna ännu inte officiellt tillkännagett att de inlett en utredning av saken? Kan du dessutom hitta på en godtagbar förklaring till varför just Özz Nujen bland alla nervösa skattefifflande svenskar i alla sammanhang uppträder som om han åtnjuter fullständig immunitet? Det enkla svaret kanske är, att han gör just det.

Citat:
Den "orsak" du anger säger ingenting om SÄPO:s bevekelsegrunder i just fallet Akilov. Inte heller om polisens, ekobrottsmyndighetens eller skatteverkets totala passivitet. Jag tycker att ditt resonemang mer låter som en (litet uppgiven) konspirationsteoretikers. Tro mig, samröret Nujen-Akilov är en mycket, mycket het potatis för säkerhetspolisen. Jag håller dock helt och hållet med dig om att det är tur att det finns ansvarsfulla poliser som läcker. I just det här fallet är det nämligen inte alls säkert att åklagare och förundersökningsledare hos polisen har varit medvetna om och i förväg godkänt publiceringen av just Nujen-familjemedlemmarnas namn. Och hade inte namnen på Akilovs understödjare och bidragsgivare röjts i förundersökningsprotokollet, hade vi idag inte haft någon vetskap alls om familjens förehavanden.
Svårt att hänga med i dina tankar. Tycker du bidragit med en del intressanta spekulationer, men samtidigt så svävar du ofta iväg med konspirationsteorier.
Vad har du för belägg för det fetade t.ex? Vem vet om SKV bedriver en utredning just nu eller inte?

Som jag ser det hela rör det sig om två helt oberoende händelser:
Det ena rör familjens Nujens Gotlandsprojekt som med mycket stor sannolikhet involverat omfattande svartarbete (kanske även hemma hos pappa Nujen på Värmdö).
Det andra rör utredningen om terroristen Akilov.

I princip ingen tror att Nujens har något att med terrordådet att göra. Men däremot så tror de flesta att de skattefuskat (i vilken omfattning är oklart).

Om jag förstått dig rätt så tror du att någon (eller alla) av de involverade i fam Nujen har ett "hemligt avtal" med Säpo? Något som absolut inte får röjas?

Att Säpo bedriver ett visst samarbete med diverse personer med goda kontakter t.ex. inom den kurdiska populationen i Sverige tvivlar jag inte en sekund på. Det är standardpraxis för vilken underrättelsetjänst som helst.
Men det är ett ytterst informellt och löst samarbete. Cash i handen för info som möjligen kan vara intressant. Men att dessa informatörer skulle åtnjuta straffimmunitet för skattebrott är en befängd tanke.
Straffimmunitet skulle snarare riskera att röja dessa personers sidoverksamhet då det skulle dra till sig massor av oönskad uppmärksamhet. Så fungerar det i verkligheten.

Däremot (som jag tidigare påpekat) finns det en tydlig politisk/medial dimension i Nujen-härvan. Det finns nog en hel del mäktiga personer som gärna skulle se genom fingrarna vad det gäller Nujens affärer. Men nu när information om utbetalningarna finns, är det omöjligt att stoppa en utredning. Utredningen kan däremot förhalas.
Det är även viktigt att förstå att om Özz, Debbie och Rickard fälls så innebär det en ekonomisk/personlig katastrof för familjemedlemmarna. Därav Özz koleriska härdsmälta (som redan åsamkat irreparabel skada för hans karriär - något han inte riktigt kan ta in).
Det räcker bra så. Är de skyldiga så är det rättvisa. Skippa Säpokonspirationerna.
Senast redigerad av vallero 2018-07-12 kl. 16:53.
Citera
2018-07-12, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Svårt att hänga med i dina tankar. Tycker du bidragit med en del intressanta spekulationer, men samtidigt så svävar du ofta iväg med konspirationsteorier.
Vad har du för belägg för det fetade t.ex? Vem vet om SKV bedriver en utredning just nu eller inte?

Som jag ser det hela rör det sig om två helt oberoende händelser:
Det ena rör familjens Nujens Gotlandsprojekt som med mycket stor sannolikhet involverat omfattande svartarbete (kanske även hemma hos pappa Nujen på Värmdö).
Det andra rör utredningen om terroristen Akilov.

I princip ingen tror att Nujens har något att med terrordådet att göra. Men däremot så tror de flesta att de skattefuskat (i vilken omfattning är oklart).

Om jag förstått dig rätt så tror du att någon (eller alla) av de involverade i fam Nujen har ett "hemligt avtal" med Säpo? Något som absolut inte får röjas?

Att Säpo bedriver ett visst samarbete med diverse personer med goda kontakter t.ex. inom den kurdiska populationen i Sverige tvivlar jag inte en sekund på. Det är standardpraxis för vilken underrättelsetjänst som helst.
Men det är ett ytterst informellt och löst samarbete. Cash i handen för info som möjligen kan vara intressant. Men att dessa informatörer skulle åtnjuta straffimmunitet för skattebrott är en befängd tanke.
Straffimmunitet skulle snarare riskera att röja dessa personers sidoverksamhet då det skulle dra till sig massor av oönskad uppmärksamhet. Så fungerar det i verkligheten.

Däremot (som jag tidigare påpekat) finns det tydlig politisk/medial dimension i Nujen-härvan. Det finns nog en hel del mäktiga personer som gärna skulle se genom fingrarna vad det gäller Nujens affärer. Men nu när information om utbetalningarna finns, är det omöjligt att stoppa en utredning. Utredningen kan däremot förhalas.
Det är även viktigt att förstå att om Özz, Debbie och Rickard fälls så innebär det en ekonomisk/personlig katastrof för familjemedlemmarna. Därav Özz koleriska härdsmälta (som redan åsamkat irreparabel skada för hans karriär - något han inte riktigt kan ta in).
Det räcker bra så. Är de skyldiga så är det rättvisa. Skippa Säpokonspirationerna.

Jag skall försöka besvara dina frågor i tur och ordning.
1) Jag har aldrig i mitt liv ägnat mig åt konspirationsteorier. Jag är en pensionerad f d jurist (mer vill jag inte säga om min bakgrund) och mitt påstående att fallet Nujen är en mycket het potatis för SÄPO härrör från säker källa, så din uppmaning att "skippa Säpokonspirationerna" lämnar mig oberörd. Det är inte bara Katerina Janouch som förstår värdet av att privat umgås med poliser.
2) Vad folk i största allmänhet, eller bara här på FB, tror om familjen Nujen är för mig av underordnad betydelse. Att säga att "I princip ingen tror att Nujens har något med terrordådet att göra" skulle som du nog förstår inte göra sig särskilt bra i en domstol. Jag har aldrig i något av mina inlägg påstått att familjen Nujen har något att göra med just Akilovs terrordåd på Drottninggatan. Men det finns många andra tänkbara terrorbrott att beakta, bl a är det även i Sverige sedan en tid olagligt att ekonomiskt stödja vissa terrororganisationer.
3) Jag tror absolut inte att familjen Nujen har något hemligt avtal med säkerhetstjänsten. Däremot är jag rätt säker på att mycket obehagliga avslöjanden skulle komma fram vid en eventuell rättegång mot en eller flera av familjen Nujens medlemmar. Ledning: Tänk på hur Ebbe Carlsson-affären och Geijer-affären en gång i tiden handhades av SÄPO.
4) Jag har i tidigare inlägg sagt att jag personligen tror att myndigheterna utreder eller inom en snar framtid kommer att utreda Nujen-familjens förehavanden. Jag har själv gjort en brottsanmälan som lämnats in till både polismyndigheten och ekobrottsmyndigheten samt till skatteverket. Men eftersom jag inte är målsägande har jag ingen rätt att få veta om någon brottsutredning har inletts.
5) Självklart har jag aldrig menat att Özz Nujen har någon slags straffimmunitet - jag har bara konstaterat att han uppträtt som om myndigheter inte kan komma åt honom.
Senast redigerad av medianox 2018-07-12 kl. 17:34.
Citera
2018-07-12, 17:46
Medlem
Latar mig så mycket det går just nu, så det blir bara något kort inlägg här nu,
hoppas det är läsvärt iaf:

Citat:
Jag har aldrig i något av mina inlägg påstått att familjen Nujen har något att göra med just Akilovs terrordåd på Drottninggatan. Men det finns många andra tänkbara terrorbrott att beakta, bl a är det även i Sverige sedan en tid olagligt att ekonomiskt stödja vissa terrororganisationer.

Ja, det förekommer rykten bland de jag känner att det redan pågår utredningar kring denna klans verksamheter, så fan vet vad som kommer att komma fram...

Citat:
Ursprungligen postat av vallero

Alltså det beror väl på om beloppens storlek. Jag gissar att det rör sig om stora belopp, riktigt stora belopp som har snurrat runt i byggena. Bara fasad- och takplåtsmålning kostar en ansenlig slant. Vad som har gjorts invändigt det vet vi ju inte. Militärförrådet kan tex nog inte haft ett avloppssystem och VA-anslutning enligt normerna. Och om det finns avlopp där, så rinner det väl bara rakt ut i marken. Finns det inget välbyggt avlopp, så är väl kåken istort sett osäljbar kan jag tro...

Skattebrottslighet blir ju väsentligt annorlunda om åklagaren kan bevisa uppsåt, dvs att SKV förts bakom ljuset
Ett mindre skattetillägg lär ju inte behöva bli så där blodigt, men med Nujens påstådda hybris så blir det väl en jeremiad av anklagelser om rasism osv, och en riktig långbänk,
Det är ju bättre att ta smällen och gå vidare istället...

Klanen kan ju tillfälligtvis förhindra en utmätning av fastigheterna genom att folkbokföra sig där ?
Om nu beloppen skulle vara stora, och att KFM inte kan få in pengarna på annat sätt...
Citat:

Ja, det finns ju tecken på att skattemyndigheterna inte vill rota i mångfaldsbrottsligheten och rättsrötan, helt enkelt för att om SKV/EBM snokar för mycket, de får för många ärenden att hantera. Och att de som åker fast, istället blir aggressiva socialbidragstagare, eller ägnar sig åt ännu värre kriminalitet. Där de hotar kommunanställda mm...

Så PK-MSM lär få äta upp sin jävla mångkultur själva som de har drivit på, jävla skitfolk

Citat:
Men det är nog att hoppas för mycket på att Janne Josefsson skall fortsätta att röra i Nujen-familjens hemligheter och visa upp rörliga bilder från SÄPO:s arkiv.

Vi kanske inte ska räkna ut PK-MSM ännu, trots att de nog nu sedan länge insett att de själva är på fallrepet, och inte vet hur de ska ta sig ut ur åsiktskorridoren eller åsiktsbrunnen som de själva har irrat in sig i. Som de självuppblåsta narcissister PK är så har de tittat för länge på sin egen spegelbild i åsiktsbrunnen och trillat dit där själva, Och nu är goda råd dyra må man ju tro. I fighten för att inte drunkna kan de ju göra det ena vansinniga utfallet efter det andra.
Möjligen kommer man ifrån PK-MSMs sida strunta i hederligheten gentemot sina kolleger, och att göra allt för att svärta ner UG och JJ

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Lögnfabriken Nujen-klanen lär väl fortsätta med nya lögner ovanpå de gamla enligt vanligt beprövat PK-MSM-STASI-DDR-MEDIAs åsiktsrecept --- jämför tex Mona Sahlins och Viktoria Kawesas sätt att dölja lögner med helt nya lögner...

BTW: PK-MSM kan väl nu gå all-in på sin egen och Nujens hybris och insistera på att det ska sättas upp statyer på tex Tingstäde, Visby, Drottninggatan och Kungsträdgården. Nujens, Soran, Ernman, Schyffert, Guillou, Mattsson, Fridolin, Kawesa, Sahlin, får föreställa en antirasistisk demonstration emot heteronormativa patriarkatet ?
Eller varför inte att det finns en gata i varje svensk stad uppkallad efter Özzen, plus några statyer lite här och där ?

Lika bra att Özzen & Svågern nu registrerar ett eget parti, tex Svågerpartiet
Citera
2018-07-12, 19:02
Medlem
valleros avatar
Citat:
Jag skall försöka besvara dina frågor i tur och ordning.
1) Jag har aldrig i mitt liv ägnat mig åt konspirationsteorier. Jag är en pensionerad f d jurist (mer vill jag inte säga om min bakgrund) och mitt påstående att fallet Nujen är en mycket het potatis för SÄPO härrör från säker källa, så din uppmaning att "skippa Säpokonspirationerna" lämnar mig oberörd. Det är inte bara Katerina Janouch som förstår värdet av att privat umgås med poliser.
Du insinuerar en initierad kontakt, men vill inte alls säga vad det rör sig om. Varför inte det?
Citat:
2) Vad folk i största allmänhet, eller bara här på FB, tror om familjen Nujen är för mig av underordnad betydelse. Att säga att "I princip ingen tror att Nujens har något med terrordådet att göra" skulle som du nog förstår inte göra sig särskilt bra i en domstol. Jag har aldrig i något av mina inlägg påstått att familjen Nujen har något att göra med just Akilovs terrordåd på Drottninggatan. Men det finns många andra tänkbara terrorbrott att beakta, bl a är det även i Sverige sedan en tid olagligt att ekonomiskt stödja vissa terrororganisationer.
Har du en vettig förklaring på varför Nujens skulle "skyddas" av SÄPO? Kan du ge en hint? För att om Nujens utreds för att anlita svartjobbare och skattefuska så har jag svårt att se hur deras eventuella nära samarbete med SÄPO skulle förhindras/uppdagas av ett skattebrott? Men det är förstås "hysch hysch". Jag förstår precis. Inte alls något som ens liknar en konspirationsteori.
Läste du iht mitt förra inlägg ang informatörer?
Citat:
3) Jag tror absolut inte att familjen Nujen har något hemligt avtal med säkerhetstjänsten. Däremot är jag rätt säker på att mycket obehagliga avslöjanden skulle komma fram vid en eventuell rättegång mot en eller flera av familjen Nujens medlemmar. Ledning: Tänk på hur Ebbe Carlsson-affären och Geijer-affären en gång i tiden handhades av SÄPO.
Du vill jämföra Akilovs terrordåd och Nujens skattefusk med SÄPOS hantering av Palmemordet och Geijeraffären? Du antyder alltså storpolitiska konspirationer i detta fall. Kan du inte försöka förtydliga vad du insinuerar? Fast det är väl förstås hemligt.
Citera
2018-07-12, 19:31
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Latar mig så mycket det går just nu, så det blir bara något kort inlägg här nu,
hoppas det är läsvärt iaf:
Alltså det beror väl på om beloppens storlek. Jag gissar att det rör sig om stora belopp, riktigt stora belopp som har snurrat runt i byggena. Bara fasad- och takplåtsmålning kostar en ansenlig slant. Vad som har gjorts invändigt det vet vi ju inte.
Det behöver inte röra sig om några större belopp. Utbetalningarna till Akilovs konto kan knappast bara gälla hans arbete, utan den mest logiska förklaringen är att han i egenskap av kontohavare fick pengarna som han sedan portionerade ut till sina (lika illegala) medarbetare. Om enbart dessa utbetalningarna var de enda svartjobben så räcker det för att Nujens är rökta. Debbie förlorar advokatlicensen, hycklaren Özz sin karriär, Rickard skulle nog inte ha någon bra framtid hos Telia. Men det finns ju så klart mer. Mycket mer.
Citera
2018-07-12, 20:09
Medlem
Svar till Vallero:

Jag har utgått ifrån att du kan läsa innantill. Håll dig till vad jag ordagrant påstår så har du kommit en bra bit på väg och slipper dina fantasifoster. Några storpolitiska konspirationer har jag väl aldrig framfört. Däremot fick du som vägledning för ditt litet för ensidiga tankearbete en hint om hur du bör se på SÄPO:s arbete i det tysta. Vet du t ex vad som hände med de inblandade polisernas karriärer när väl Ebbe Carlsson- och Geijer-affärerna briserade i massmedia?

Jag tror inte jag har så mycket mer att tillägga i Nujen-affären här på FB, varför jag nu loggar ut.
Citera
2018-07-12, 20:35
Medlem
valleros avatar
Citat:
Svar till Vallero:

Jag har utgått ifrån att du kan läsa innantill. Håll dig till vad jag ordagrant påstår så har du kommit en bra bit på väg och slipper dina fantasifoster. Några storpolitiska konspirationer har jag väl aldrig framfört. Däremot fick du som vägledning för ditt litet för ensidiga tankearbete en hint om hur du bör se på SÄPO:s arbete i det tysta. Vet du t ex vad som hände med de inblandade polisernas karriärer när väl Ebbe Carlsson- och Geijer-affärerna briserade i massmedia?

Jag tror inte jag har så mycket mer att tillägga i Nujen-affären här på FB, varför jag nu loggar ut.
Tyckte att jag höll mig ganska exakt till vad du skrev. Du insinuerar en massa utan att förklara. Sen ska vi alla tydligen förstå. Din förklaring? Säpo arbetar i det tysta.
Aha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in