2018-07-12, 13:23
Medlem
Honan6s avatar
Hon måste ha varit helt och hållet oigenkännlig efter flera dygn i värmen. Förståeligt om man inte ville att kroppen skulle identifieras visuellt.

Något som stör mig i detta fall är att FP- undersökningen gick så snabbt. Hann man verkligen med att kolla det som behövdes?
Jag tänker på planket som kan vara en del av flera mordvapen - kastad med huvudet före mot planket, fälla benen, brottning och avslutningsvis ren handkraft vid strypning.

(Scenario ovan uppbyggt från andras teorier som t ex delar från EGT:s bitvis "snåriga" inlägg )
Senast redigerad av Honan6 2018-07-12 kl. 13:28. Anledning: Tillägg
Citera
2018-07-12, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ok, tack för ditt svar.

Som jag förstår utifrån dina övriga inlägg är det FLERA saker som gör att skuggan faller på SD ganska snart. Och att dessa tillsammans pekar tydligt att det kan vara gm.

Taget lite "slarvigt" från några av dina inlägg, men ändå inte helt från luften (rätta mig gärna om jag har fel ):

• Polisen fick tidiga indikationer på att LW hade kontakt med SD, vilket fick polisen att granska SDs förehavanden under kvällen. Han förnekar inledningsvis kontakt, men efter framlagda bevis erkänner han digital kontakt, men förnekar att träffat henne.

https://www.flashback.org/sp64596457

Dessa fyra punkter känns som väldigt viktiga. De handlar ju om den kontakt SD och LW har haft. Vad innehållet i den konversationen är vet vi inte (man kan ju spekulerara om innehåll, tidpunkt eller både och), men polisen har ansett den såpass viktig att den ligger till grund för att han är huvudmisstänkt. Att han sedan förnekar kontakt, endast erkänner efter att ha fått bevis framlagda att han har haft en digital kontakt, är i sig mycket, mycket graverande. Den digitala genomgången är en del också att polisen rubricerar om till människorov. Vad är det i den som får polisen att höja på ögonbrynen och göra den bedömningen?

Förutom detta säger du:
  • SD har gjort inviter till andra kvinnor i hans närhet som kan tolkas som sexuella sådana vilket kan visa på ett "mönster" i beteende. Ser inte "bra ut".

https://www.flashback.org/sp64568719

Om jag fattat rätt så va allt det känt vid häktningsförhandlingarna, vad TR
tyckte vet vi ju redan, två gånger dessutom för säkerhets skull.
Citera
2018-07-12, 13:47
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreamer33
Vet du var SD studerat? Har han alltid varit Västerås trogen innan flytten till Örebro?

Vet inte var SD ev. studerat. Han har dock aldrig varit folkbokförd på annan adress än på den han föddes (Västerås) mellan 1974-1997. SD har nämnt i någon geocachelogg att han tog pilotexamen i början av 2000-talet, om jag inte minns fel.
Citera
2018-07-12, 13:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Det finns vittne som hört en manlig och kvinnlig röst samtala på väg från LW lägenhet i riktning mot bullerplanket.
Det vittnet blir ett nyckelvittne när det gäller vilka röster som hördes, vilken riktning och sist att LW kände sin lieman.

Man kan ju undra lite över hur detta till synes viktiga vittne inte kom fram tidigare i utredningen?

Om det har gjort det, varför letade man inte åt planket- hållet till då?
En person är till synes plötsligt borta.
Ett vittne (måste väl vara i området mellan LWs bostad och planket??) har hört vid den aktuella tidpunkten röster, en man och en kvinna som går i riktning mot planket.

Den 6/6 skriver du:

" Hon har antingen gått dit för att möta någon eller slagit följe med någon dit som kom till hennes lägenhet för att möta upp. "

[url]https://www.flashback.org/sp64254923[/URL

Då hade du ännu inte vetskap om (eller utredningen hade ännu inte?) om detta vittne.

Och som några andra undrar över, om vittnet hörde rösterna, då kanske personen var vaken en stund senare vid mordtidpunkten (nu har jag glömt skrikvittnets exakta tidsangivelse)?

Hörde personen skrik???
Citera
2018-07-12, 13:49
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
CarlJanne75|64619928
Vet du om det va något konstigt eller ovanligt med
LWs kropp.

Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Vet inget om själva kroppen mera än att den var illa tilltygad. Vilket kan bero på kraftigt yttre våld alternativt påverkan av djur och tiden den låg oskyddad.

Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Enligt källa hade värmen satt sina spår på Lenas kropp... Hon låg ju oupptäckt i flera dagar.

Om "kraftigt yttre våld alternativt påverkan av djur" bör väl (eftersom det var till oigenkännlighet) isf, innefattat större djur såsom räv, grävling, vildsvin etc även rovfågel som uppehåller sig vid våra vägar i sök efter trafikdödat vilt . Skriken icke förty är väl kraftigt yttre våld troligast..
Intressant vore rättsläkarintyget som mähända kommer fastslå dödsorsak
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-07-12 kl. 13:51.
Citera
2018-07-12, 14:03
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Man kan ju undra lite över hur detta till synes viktiga vittne inte kom fram tidigare i utredningen?

Om det har gjort det, varför letade man inte åt planket- hållet till då?
En person är till synes plötsligt borta.
Ett vittne (måste väl vara i området mellan LWs bostad och planket??) har hört vid den aktuella tidpunkten röster, en man och en kvinna som går i riktning mot planket.

Den 6/6 skriver du:

" Hon har antingen gått dit för att möta någon eller slagit följe med någon dit som kom till hennes lägenhet för att möta upp. "

[url]https://www.flashback.org/sp64254923[/URL

Då hade du ännu inte vetskap om (eller utredningen hade ännu inte?) om detta vittne.

Och som några andra undrar över, om vittnet hörde rösterna, då kanske personen var vaken en stund senare vid mordtidpunkten (nu har jag glömt skrikvittnets exakta tidsangivelse)?

Hörde personen skrik???

Dalaan citat : Om du läser vad jag tidigare skrivit så kommer du hitta detta inlägg "Från ca. 23:30 till 23:35 När vi gick ut till bilen och började åka runt och leta var klockan ca. 23:40 och skriken hade slutat." Sambons samtalslista till 112 är 23:47, fortfarande.

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Citera
2018-07-12, 14:07
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Dalaan citat : Om du läser vad jag tidigare skrivit så kommer du hitta detta inlägg "Från ca. 23:30 till 23:35 När vi gick ut till bilen och började åka runt och leta var klockan ca. 23:40 och skriken hade slutat." Sambons samtalslista till 112 är 23:47, fortfarande.

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Jag tror inte vittnet som har hört rösterna är samma som Dalaan.
Om det nu är det du menar.
Dalaan bodde väl på andra sidan motorvägen och hörde skriken
Eller så har jag blandat ihop det.
Och vittnet som hört rösterna har inte uppgett något om skrik
Citera
2018-07-12, 14:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om jag fattat rätt så va allt det känt vid häktningsförhandlingarna, vad TR
tyckte vet vi ju redan, två gånger dessutom för säkerhets skull.

Ja för TR. Men för oss menar du?
Och om man läser mellan raderna så finns det MER.
Att SD gjort otaliga misstag, enligt MoralensVäktare.
Vad dessa består av, det vet vi inte.

Ja, vi får se.
Jag tror att svaret är så enkelt som det ser ut. Rätt man misstänkt. Det vanliga mönstret med hotfull, aggressiv man går en dag för långt.

Du kan få mig ibland att vackla i den tron.

Däremot tror jag inte på den hemskaste av alla tankar.
Har mycket svårt att tro att en så ung person ska kunna ha rott något av detta i hamn helt ensam och utan att ha lämnat en hel del spår. Dessutom att kunna hålla ställningarna efteråt i förhör mm.

Sen kan det alltid finnas personer som både har motiv (andra än makt och kontrollmotiv som jag tror på) som består av allt från kärleks-rivalitets- hämd- till hat- motiv.
Vet att alibin också kan vara bräkliga. Hur stabila de andra är har vi ingen kännedom om. Det kan ju vara att personen har suttit vid sin dator med arbetsuppgifter eller pratat i mobilen under de kritiska perioderna, eller/och att flera personer fanns i personens närhet samtidigt.

De kan vara så att du satt i en bil tillsammans med någon annan och din mobil är uppkopplad till helt annan mast än för området. Inget av detta vet vi.

Inget "klart" förrän dom har fallit.

Hoppas, hoppas att man fäller en person och att det inte känns som tveksamheter runt domen.
Citera
2018-07-12, 14:13
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Jag tror inte vittnet som har hört rösterna är samma som Dalaan.
Om det nu är det du menar.
Dalaan bodde väl på andra sidan motorvägen och hörde skriken
Eller så har jag blandat ihop det.
Och vittnet som hört rösterna har inte uppgett något om skrik

Det nya vittnet verkar bo längs vägen ner från LW’s bostad mot planket.
Citera
2018-07-12, 14:15
Medlem
flixa81s avatar
Tanken har slagit mig..
Lena blev ”medlurad” till planket. Hon gick dit av fri vilja tillsammans med någon hon känner.
Väl där blir hon knivstucken till döds
(Med tanke på skriken är det en möjlig dödsorsak)
GM hade planerat detta överfallet innan.

GM återvänder till Lenas bostad för att hämta något, kanske hennes mobil.
Därav blodspåren i hennes lägenhet.

Men det är endast en teori, försöker få ihop alla pusselbitar.

Har hela tiden varit inne på ett hastigt uppkommet bråk som snabbt övergår i ett strypmord men har nu tänkt i banorna om mordet kan ha varit planerat.
För att bli av med Lena...
Citera
2018-07-12, 14:45
Medlem
Citat:
Ja för TR. Men för oss menar du?
Och om man läser mellan raderna så finns det MER.
Att SD gjort otaliga misstag, enligt MoralensVäktare.
Vad dessa består av, det vet vi inte.

Ja, vi får se.
Jag tror att svaret är så enkelt som det ser ut. Rätt man misstänkt. Det vanliga mönstret med hotfull, aggressiv man går en dag för långt.

Du kan få mig ibland att vackla i den tron.

Däremot tror jag inte på den hemskaste av alla tankar.
Har mycket svårt att tro att en så ung person ska kunna ha rott något av detta i hamn helt ensam och utan att ha lämnat en hel del spår. Dessutom att kunna hålla ställningarna efteråt i förhör mm.

Sen kan det alltid finnas personer som både har motiv (andra än makt och kontrollmotiv som jag tror på) som består av allt från kärleks-rivalitets- hämd- till hat- motiv.
Vet att alibin också kan vara bräkliga. Hur stabila de andra är har vi ingen kännedom om. Det kan ju vara att personen har suttit vid sin dator med arbetsuppgifter eller pratat i mobilen under de kritiska perioderna, eller/och att flera personer fanns i personens närhet samtidigt.

De kan vara så att du satt i en bil tillsammans med någon annan och din mobil är uppkopplad till helt annan mast än för området. Inget av detta vet vi.

Inget "klart" förrän dom har fallit.

Hoppas, hoppas att man fäller en person och att det inte känns som tveksamheter runt domen.

Jag menade att det troligtvis va känt för polis/åklagare vid häktningsförhandlingarna.
Om inte pratvittnet kontaktade polis själv så kom det nog fram via dörrknackning.

För dom flesta oss va det väl en nyhet, samma sak att UW ska ha varit hemma å
inte alls i något annat län, vem det nu va som hittade på det.

Angående det hemskaste.
Om så skulle va så har nog någon sopat banan efteråt om jag så säger.
Jag vet inte ens om han genomgått ett regelrätt förhör, det är väl
inte helt säkert.

Jag har inte släppt SD ännu, men misstanken minskar för mig.
Citera
2018-07-12, 14:58
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreamer33
Följt tråden utan att skriva något, men när det nu är frågor uppe angående tidigare händelser... Skulle det möjligen kunna vara så att man utreder ett helt annat brott i samband med detta, och att det därför drar ut på tiden? Ponera att LW varit på god väg att avslöja en mördare. Kan det finnas ett sånt motiv eller är det alltför långsökt?

Tror inte att det är uteslutet.
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Lite SD historia:

Född i Västerås 1974.

Föräldrar:

F-ED och VMD, bor i Västerås.

Syskon:

AEÅ, född 1971, bor i Västerås, efternamnsbyte i samband med vigsel 2005

MA född 1976, bor i Västerås, efternamnsbyte 2012

AD född 1977, bor i Västerås

SD bor i Västerås 1974-1997

1997 flyttar SD in hos HD i Örebro

Därefter har SD och HD bott tillsammans på några olika adresser i Örebro.

Stort tack för denna info!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in