2018-07-12, 12:28
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CROSS-i-taket
Undrar när detta vittnesmål kom till polisens kännedom? Om det kommit i ett tidigt skede borde det ha föranlett noggrann avsökning av det absoluta närområdet, vilket bevisligen inte skett eftersom kroppen hittades i närheten först efter flera dagar. Samma person kan i anslutning till detta därmed inte rimligen ha hört samma skrikande, som hördes av personer på andra sidan motorvägen. Stängt sovrumsfönstret igen? Somnat?
Om man frivilligt går iväg med någon man känner kanske man först tror på människorov? Tänkte på att sonen kunde vara den som hörde pratet. En del ligger ju med hörlurar och kollar/lyssnar på film/musik.
Citera
2018-07-12, 12:29
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det intryck man får är ju att poliserna är helt övertygad om att SD är GM, samtidigt som man kanske inte kan visa på några konkreta omständigheter som talar för att det är han. En lösning kanske skulle kunna vara att leta fram äldre SMS från LW:s anmälan om ofredande, och utifrån dessa försöka bygga upp en bild av en konflikt som var ännu pågående.
Och det har inte polisen gjort tror du?
Senast redigerad av TaxenSixten 2018-07-12 kl. 12:32.
Citera
2018-07-12, 12:39
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Och det har inte polisen gjort tror du?

Naturligtvis har de gjort det om informationen finns kvar. Finns den kvar?

Den här diskussionen började med min fråga om hur mycket polisen sparar av anmälningar/ärenden som aldrig går till förundersökning (eller åtal/rättegång).

Edit: fel av mig. Den frågan ställde jag i en annan tråd.
Av svaren hittills verkar det inte alls som om polisen sparar sådan info.

(FB) Arton kvinnor anklagar Jean Claude Arnault för övergrepp. (namn tillagt /mod)
Senast redigerad av hoppsann 2018-07-12 kl. 12:43.
Citera
2018-07-12, 12:39
Medlem
Följt tråden utan att skriva något, men när det nu är frågor uppe angående tidigare händelser... Skulle det möjligen kunna vara så att man utreder ett helt annat brott i samband med detta, och att det därför drar ut på tiden? Ponera att LW varit på god väg att avslöja en mördare. Kan det finnas ett sånt motiv eller är det alltför långsökt?
Citera
2018-07-12, 12:41
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemma97322
Efter 5 år kan inte polisen se gamla anmälningar. Inte heller någon annan. Om den misstänkte tidigare varit anmäld/dömd går det för polisen att ansöka för att få fram.

Kan inte släppa syran. LW var illa tilltygad.
Kan det varit så att tanken var att förstöra LWs utseende då hon träffat någon ny? Men det spårade och det slutade med mord?

Eftersom jag tror mordet skett i affekt, kan GM ha återvänt och haft på syra?

Vore inte det tveksamt, verkar iskallt att göra så.
Citera
2018-07-12, 12:49
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreamer33
Följt tråden utan att skriva något, men när det nu är frågor uppe angående tidigare händelser... Skulle det möjligen kunna vara så att man utreder ett helt annat brott i samband med detta, och att det därför drar ut på tiden? Ponera att LW varit på god väg att avslöja en mördare. Kan det finnas ett sånt motiv eller är det alltför långsökt?

Man kan ju alltid "hoppas".
Citera
2018-07-12, 12:53
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Lite SD historia:

Född i Västerås 1974.

Föräldrar:

F-ED och VMD, bor i Västerås.

Syskon:

AEÅ, född 1971, bor i Västerås, efternamnsbyte i samband med vigsel 2005

MA född 1976, bor i Västerås, efternamnsbyte 2012

AD född 1977, bor i Västerås

SD bor i Västerås 1974-1997

1997 flyttar SD in hos HD i Örebro

Därefter har SD och HD bott tillsammans på några olika adresser i Örebro.
Citera
2018-07-12, 13:05
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Möjlighet till att användas i rättegången?
Eller vad tänker du?
Motiv?

Tänker nog att det kan ge en bild av hur relationen mellan SD och LW sett ut. Vi vet ju inte vad som står i dessa sms men kanske att de skulle kunna ge en hint om hur SD förhöll sig till Lena, och tvärtom. Därav min fundering.
Citera
2018-07-12, 13:08
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemma97322
Efter 5 år kan inte polisen se gamla anmälningar. Inte heller någon annan. Om den misstänkte tidigare varit anmäld/dömd går det för polisen att ansöka för att få fram.

Kan inte släppa syran. LW var illa tilltygad.
Kan det varit så att tanken var att förstöra LWs utseende då hon träffat någon ny? Men det spårade och det slutade med mord?

Enligt källa hade värmen satt sina spår på Lenas kropp... Hon låg ju oupptäckt i flera dagar.
Citera
2018-07-12, 13:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Jag kan förklara varför jag inte nämnt UW i tråden, det har att göra med att han inte varit aktuell för polisen. Självklart så är han kollad inledningsvis i utredningen. Men man har inga skäl att misstänka UW för mordet. Med en brasklapp att utredningen kan vända ifall det kommer fram bevisning för att SD är oskyldig.

Ok, tack för ditt svar.

Som jag förstår utifrån dina övriga inlägg är det FLERA saker som gör att skuggan faller på SD ganska snart. Och att dessa tillsammans pekar tydligt att det kan vara gm.

Taget lite "slarvigt" från några av dina inlägg, men ändå inte helt från luften (rätta mig gärna om jag har fel ):

• Polisen fick tidiga indikationer på att LW hade kontakt med SD, vilket fick polisen att granska SDs förehavanden under kvällen. Han förnekar inledningsvis kontakt, men efter framlagda bevis erkänner han digital kontakt, men förnekar att träffat henne.

https://www.flashback.org/sp64596457

Dessa fyra punkter känns som väldigt viktiga. De handlar ju om den kontakt SD och LW har haft. Vad innehållet i den konversationen är vet vi inte (man kan ju spekulerara om innehåll, tidpunkt eller både och), men polisen har ansett den såpass viktig att den ligger till grund för att han är huvudmisstänkt. Att han sedan förnekar kontakt, endast erkänner efter att ha fått bevis framlagda att han har haft en digital kontakt, är i sig mycket, mycket graverande. Den digitala genomgången är en del också att polisen rubricerar om till människorov. Vad är det i den som får polisen att höja på ögonbrynen och göra den bedömningen?

Förutom detta säger du:
  • SD har gjort inviter till andra kvinnor i hans närhet som kan tolkas som sexuella sådana vilket kan visa på ett "mönster" i beteende. Ser inte "bra ut".

https://www.flashback.org/sp64568719
Citera
2018-07-12, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Lite SD historia:

SD bor i Västerås 1974-1997

1997 flyttar SD in hos HD i Örebro

Därefter har SD och HD bott tillsammans på några olika adresser i Örebro.

Vet du var SD studerat? Har han alltid varit Västerås trogen innan flytten till Örebro?
Citera
2018-07-12, 13:23
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det intryck man får är ju att poliserna är helt övertygad om att SD är GM, samtidigt som man kanske inte kan visa på några konkreta omständigheter som talar för att det är han. En lösning kanske skulle kunna vara att leta fram SMS från LW:s anmälan (2016?) om ofredande, och utifrån dessa försöka bygga upp en bild av en konflikt som var ännu pågående.

Fast då dyker min ”tårtkänsla” upp igen. Det blir lite som om utredarna köpt sig en färdig tårta (SD) på affären och sedan vill få den att verka hembakad genom att försöka klura ut ingredienserna via studerande av gamla kokböcker (SMS mellan SD och LW 2016).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in