2018-07-12, 09:39
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Det finns vittne som hört en manlig och kvinnlig röst samtala på väg från LW lägenhet i riktning mot bullerplanket.
Det vittnet blir ett nyckelvittne när det gäller vilka röster som hördes, vilken riktning och sist att LW kände sin lieman.

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Har denna vittnesuppgift kommit till utredarnas kännedom före eller efter att SD släpptes ur häkte?

Citat:
Före och vill betona att vittnet inte pekade ut SD som den manliga rösten.
Utan hörde rösterna från sitt öppna sovrumsfönster.

Citat:
Ursprungligen postat av CROSS-i-taket
Undrar när detta vittnesmål kom till polisens kännedom? Om det kommit i ett tidigt skede borde det ha föranlett noggrann avsökning av det absoluta närområdet, vilket bevisligen inte skett eftersom kroppen hittades i närheten först efter flera dagar. Samma person kan i anslutning till detta därmed inte rimligen ha hört samma skrikande, som hördes av personer på andra sidan motorvägen. Stängt sovrumsfönstret igen? Somnat?

Om vi ska försöka vara precis i det oprecisa..
Mer precist än att vittnesuppgiften om röster gavs innan SD släpptes från häktet har vid alltså inte. Det innebär i nuläget grovt att uppgifterna KAN ha lämnats uppåt 2 veckor (blir det väl?) efter mordet men KAN även ha avgetts innan kroppen hittades då (förmodar jag) operation dörrknackning utfördes och vittnesuppgifter först samlades in..ä

Eftersom inte den manliga rösten enligt Moralensväktare inte går att härleda till en särskild person så är förutom att fastställa ytterligare en tidpunkt förutom (som nämts) att LW frivilligt med manlig bekant lämnat bostaden, värdet av vittnetmålet att tillsammans med bla, digitala spår kunna mer precist knyta EN GM till mordet.

Tidpunkten då vittnesmålet gavs är intressant såtillvida att tillförlitligheten sjunker med tidsfönstret. Eftersom vittnet hade sovrumsfönstret öppet så undrar man om rösternas beskaffenhet ex, upprört samtal.
också med öppet fönster bör, om inte fönsteret stängdes i samband med rösterna så bör vittnet (som någon nämt) hört dom fastslagna skriken.
Skrivet i hast
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-07-12 kl. 10:13.
Citera
2018-07-12, 09:54
Medlem
Honan6s avatar
Jag tänker att LW har suttit i köket och pysslar med födelsedagspresent till sonen och samtidigt för en massa konversationer via Messenger eller någon annan app med ett flertal människor och mördaren är en av dessa. Hen får reda på att LW inlett en relation med AL och det brinner till i huvudet. Hen tar sig till hennes bostad till fots och knackar på dörren. LW går ut, men lämnar dörren på glänt. Hon har inte tänkt sig ett långt samtal. Tar med sig mobilen för säkerhets skull eller för att hon inte kan gå en meter utan den.

Samtalet börjar lugnt, men tenderar bli lite upphetsat så LW föreslår att de ska flytta sig till bakom planket så att inga grannar ser och hör för mycket den sena kvällen.

Där och då slår det slint i huvudet på mördaren som slår undan benen på LW (som EGT föreslog tidigare i tråden) och hon hamnar i underläge.
En kamp utspelas på marken och mördaren handlar i besinningslös vrede. Det tar tid att få tyst på henne och LW skriker av dödsskräck när hon kan. "Det går oftast inte så fort att ta livet av en människa med bara händerna som dessutom värjer sig" skrev EGT tidigare och det kan nog stämma.

Vad som egentligen hände kan bara mördaren berätta och det hoppas jag hen gör snarast. I läget som råder nu går en mördare lös - en som saknar en viktig impulskontroll och hen kan bli väldigt farlig för närstående om situationer blir för pressande.
Senast redigerad av Honan6 2018-07-12 kl. 09:57.
Citera
2018-07-12, 10:29
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Före och vill betona att vittnet inte pekade ut SD som den manliga rösten.
Utan hörde rösterna från sitt öppna sovrumsfönster.

Undrar om ”pratvittnet” känner/känner till SD.
Att ”inte peka ut” kan betyda en av åtminstone två saker:
•Inte veta vem det var, kanske SD, kanske någon annan
•Veta att det inte var SD

Undrar vilket som gäller.

Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
"på väg från LW lägenhet", visste vittnet att dom kom just från LW:s hus/lägehet eller var det en riktning också...
Kan hoppas att vittnet kände igen Lenas röst och om turen är med även sällskapets!
Kanske tom kunde höra vad dom talade om... önsketänkande!

Just det - kände pratvittnet igen just LW:s röst?

[quote=Handlr|64620780]Har ni kommit fram till något ?
Såg att namndykning blev av högintresse
Gissar fortfarande att namnbyten och att känna rätt personer är av intresse här.
Som någon sa att vem är egentligen SD och var kommer han ifrån.

Precis.
(Första gången jag citerar flera, det verkar gå så dääär...)
Citera
2018-07-12, 10:30
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Här är grannens citat från artikeln:

Jag är till 90 procent säker på att jag såg min granne vid åtta-niotiden på måndagskvällen. Hon hade en neonrosa tröja och var träningsklädd. Jag noterade det eftersom jag själv hade missat min träning och tänkte att det var skönt att hon kom iväg i alla fall.

Edit: För att inte skapa förvirring i tråden, detta är alltså INTE samma vittne som Moralensväktare pratar om, eftersom denna såg LW flera timmar tidigare. Gammal artikel som nu är låst, svarade bara på vilken tid denna granne angav 😊

Tack för svar, då var den saken utredd 👍
Citera
2018-07-12, 10:35
Medlem
StudebakerHog666s avatar
”Pratvittnet” är något av det mest intressanta som framkommit här de senaste veckorna.

Följt av uppgiften att UW vistades i hemmet.

Tycker även det är intressant att en del (i varje fall en) tidigare mycket aktiva tycks ha försvunnit från tråden. Kanske pga att hen omvärderat sin inställning, kanske pga att hen blev påhoppad en gång för mycket, vad vet jag.
Citera
2018-07-12, 10:36
Medlem
Draifoss avatar
Det är inte omöjligt att den tydliga doft av damage control som finns här i tråden börjar kunna kännas även i polishusets korridorer. Man kan undra hur högt upp det här i så fall går.
Citera
2018-07-12, 10:37
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CROSS-i-taket
Undrar när detta vittnesmål kom till polisens kännedom? Om det kommit i ett tidigt skede borde det ha föranlett noggrann avsökning av det absoluta närområdet, vilket bevisligen inte skett eftersom kroppen hittades i närheten först efter flera dagar. Samma person kan i anslutning till detta därmed inte rimligen ha hört samma skrikande, som hördes av personer på andra sidan motorvägen. Stängt sovrumsfönstret igen? Somnat?

Min tanke också.
Citera
2018-07-12, 11:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
En fundering jag har angående Lenas anmälan mot SD gällande ofredande: OM det inkommit material kring detta innan LW väljer att inte medverka längre, sparas dessa uppgifter av polisen då? Enligt postare i tråden eller media så fanns bland annat sms sparat av LW. Om hon gett polisen tillgång till dessa, vad händer då med den informationen när fallet avslutas?

Möjlighet till att användas i rättegången?
Eller vad tänker du?
Motiv?
Citera
2018-07-12, 11:52
Medlem
gloriouslifes avatar
Alla som har försvarat SD här i tråden
tycks ha slutat skriva nu.
Tror inte ens de att han är oskyldig längre?
Citera
2018-07-12, 11:53
Medlem
CROSS-i-takets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
En fundering jag har angående Lenas anmälan mot SD gällande ofredande: OM det inkommit material kring detta innan LW väljer att inte medverka längre, sparas dessa uppgifter av polisen då? Enligt postare i tråden eller media så fanns bland annat sms sparat av LW. Om hon gett polisen tillgång till dessa, vad händer då med den informationen när fallet avslutas?
Detta skulle jag också gärna vilja ha klarhet i. En väns bekant råkade ut för ofredande från samma person med cirka 10 års mellanrum. Vid båda tillfällena blev det rättegång där hen blev tillerkänd skadestånd. Men vid det senaste tillfället hade polisen inte tillgång till de tidigare handlingarna, utan det hängde helt och hållet på den drabbade personen att ta fram och presentera vad som hänt vid första tillfället. Det lät mycket märkligt i mina öron, så vad är det egentligen som gäller beträffande polisens arkivering?
Citera
2018-07-12, 12:24
Medlem
Efter 5 år kan inte polisen se gamla anmälningar. Inte heller någon annan. Om den misstänkte tidigare varit anmäld/dömd går det för polisen att ansöka för att få fram.

Kan inte släppa syran. LW var illa tilltygad.
Kan det varit så att tanken var att förstöra LWs utseende då hon träffat någon ny? Men det spårade och det slutade med mord?
Citera
2018-07-12, 12:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
OM det skulle visa sig att inga evidens finns som kan fälla SD så har Örebropolisen en jävla uppförsbacke bara genom det faktum att så lång tid förflutit. Jag undrar hur man "jobbar brett" när man bestämt sig för att man har "jättemycket" analyssvar på väg in från enbart SDs sfär.
SD är en kuf men det behöver inte betyda att han är en mördare. Då finns det nog bättre skillade som nämnts i tråden.
Det intryck man får är ju att poliserna är helt övertygad om att SD är GM, samtidigt som man kanske inte kan visa på några konkreta omständigheter som talar för att det är han. En lösning kanske skulle kunna vara att leta fram SMS från LW:s anmälan (2016?) om ofredande, och utifrån dessa försöka bygga upp en bild av en konflikt som var ännu pågående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in