2018-07-11, 18:19
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit

2) Fasta bruttoinvesteringar bidrar med ca 1% till BNP, och en stor andel av dessa investeringar är bostadsinvesteringar så visst är det viktigt, samtidigt är det egentligen ingen fantastisk jobbskapande sektor, då det i jämförelse med en del andra branscher har ganska medelmåttiga sysselsättningsmultiplikatorer, dvs ringarna på vattnet från direktrelaterade årsarbeten är inte spektakulära, en multiplicerande effekt på 1-1,5 brukar man räkna med. Medans exempelvis fordonsindustrin har en sysselsättningsmultiplikator på 3 - 4.

Intressant. Kan inte vare sig bekräfta eller förneka de siffrorna men om de stämmer så kommer inte en neddragning av byggandet påverka arbetslösheten nämnvärt med tanke på att de första som får lämna är byggarna från Östeuropa och dessa är väldigt många i antal. Borde således finnas en stor neddragningspotential innan det drabbar svenska arbetare i form av att bli friställda.

// CC
2018-07-11, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Intressant. Kan inte vare sig bekräfta eller förneka de siffrorna men om de stämmer så kommer inte en neddragning av byggandet påverka arbetslösheten nämnvärt med tanke på att de första som får lämna är byggarna från Östeuropa och dessa är väldigt många i antal. Borde således finnas en stor neddragningspotential innan det drabbar svenska arbetare i form av att bli friställda.

// CC

Det är ungefär där man brukar hamna i scenarioanalyser. Ett ganska så typiskt kontorsjobb har ofta också lite högre sysselsättningsmultiplikator, ca 2. Skulle massarbetslöshet uppstå i byggindustrin så kommer det fortfarande få stor effekt, min poäng var mest att det inte är fantastiskt jobbskapande, även östeuropéer som arbetar inom bygg bidrar till indirekt jobbskapande, även om det är i lägre omfattning, dom handlar t ex mat.

Exempel nedan...

Citat:
Den direkta sysselsättningseffekten för hela perioden är cirka 18 800. Den
indirekta sysselsättningseffekten uppgår i alternativ Medel till nästan 6 700
årsarbeten. Den totala sysselsättningseffekten under hela byggperioden är
därmed cirka 25 500 årsarbeten. Därmed uppvisar bygget av Ostlänken en
multiplikatoreffekt på 1,36 i genomsnitt för hela perioden
(25 500/18 800=1,36).
Det innebär att för varje arbetstillfälle som skapas som en direkt effekt till
följd av bygget av Ostlänken uppstår ytterligare 0,36 arbetstillfällen som en
indirekt följd. Multiplikatoreffekten skiljer inte nämnvärt mellan de olika
alternativen. I alternativ Hög uppgår den till 1,37 och i alternativ Låg 1,34.
Sysselsättningsmultiplikatorn för bygget av Ostlänken är i nivå med de
multiplikatorer som beräknats för liknande infrastruktursatsningar.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-07-11 kl. 18:42.
2018-07-11, 18:43
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronken
Lite blandade tankar inför hösten.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2018/07/11/bomarknad-fokus-flera-osakerheter-infor-hosten.html

Tack för den länken. Säger ganska mycket av det som lyfts fram i denna tråd. Delar själv mycket av det bortsett från att jag tror det dröjer innan våra politiker sätter sig ned och gör de reformer som krävs. Skulle tro att vi är flera år från det. Valet i höst kommer splittra Sverige rejält och jag själv håller inte ett nyval till vintern som särskilt otroligt. Politisk turbulens gör att allt annat går i stå.

Tillhör också de som tror att RB inte kommer att höja förrän nästa år. Dock kan handelskriget ställa till det lite. Det kan pusha på inflationen men även trycka ned den om Kina översköljer Europa med produkter som annars hade USA som adress.

Helt klart att en spännande höst väntar oss.

// CC
2018-07-11, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Förlåt men är ni lite efter eller?

Ni kollar på -> av dom som har lån i en given inkomstklass, hur stor är skuldkvoten för respektive klass.

Detta säger absolut ingenting om vilka i den totala populationen som sitter på lån respektive finansiell förmögenhet.

Jag rekommenderar er att se mina länkade grafer tidigare i tråden.
Chilla, jag tycker vi håller god ton. Det finns ingen anledning att kalla mig efter, oavsett om jag är det eller inte.

Jag tar gärna del av graferna, vad borde jag söka på?
2018-07-11, 21:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
2) Fasta bruttoinvesteringar bidrar med ca 1% till BNP, och en stor andel av dessa investeringar är bostadsinvesteringar så visst är det viktigt, samtidigt är det egentligen ingen fantastisk jobbskapande sektor, då det i jämförelse med en del andra branscher har ganska medelmåttiga sysselsättningsmultiplikatorer, dvs ringarna på vattnet från direktrelaterade årsarbeten är inte spektakulära, en multiplicerande effekt på 1-1,5 brukar man räkna med. Medans exempelvis fordonsindustrin har en sysselsättningsmultiplikator på 3 - 4.
Källa på detta?
Hur räknas detta och hur många steg räknar man?
Jag tänker byggbolag -> materialproducenter -> offentlig sektor -> mäklare -> bankirer -> PR-folk -> servicesektor osv.

Är det för många steg, varför/varför inte?

Sedan får man inte glömma prisuppgångens påverkan på den ekonomiska aktiviteten. Stiger värdet på BR så känner nyttjanderättsägaren sig rik och spenderar mer = mer sysselsättning.
Citat:
När bostäderna stiger i värde konsumerar hushållen ungefär 25 procent av värdestegringen. Den konsumtionen försvinner om bostadspriserna inte längre stiger.
http://fastighetstidningen.se/nar-staden-slocknar/

Så inga byggare = inget att basera sin kreditgivning och värdestegring på = mindre ekonomisk aktivitet = mindre jobb.

1.5 sysselsättningsmultiplikator låter lågt.
Senast redigerad av frasselito 2018-07-11 kl. 21:36.
2018-07-11, 22:15
Medlem
Räddningen för massor av spekulanter?

Citat:
tockholms tingsrätt slår fast att en försening på sex veckor av inflyttningsdatum för en nyproducerad lägenhet räcker för att häva köpet, skriver Svenska Dagbladet. En kvinna som hade skrivit på ett förhandsavtal och betalat handpenning skulle ha flyttat in i slutet av 2017, men fick veta att hon skulle få vänta mellan sex och tio veckor. Fastighetsbolaget döms nu att betala tillbaka 50*000 kronor i handpenning samt ränta.

Domstol häver lägenhetsköp efter försening
2018-07-11, 22:17
Medlem
sebno1s avatar
Andrahandshyror i Stockholm har vänt ner

https://www.svd.se/andrahandshyror-i-centrala-stockholm-har-vant-ner

Citat:
Priserna på andrahandsbostäder i Stockholms innerstad har sjunkit under det andra kvartalet 2018, visar siffror från bostadsförmedlingssajten Qasa som Stockholm direkt tagit del av. På Östermalm är genomsnittshyran i dag 12 667 kronor, en minskning med 19 procent på ett år.

Däremot stiger priserna kraftigt i en del förorter. I Skärholmen har priserna gåt upp hela 26 procent och i Hässelby/Vällingby är uppgången 12 procent.

Dessa effekter har det talas mycket om i tråden, ökat utbud ger lägre hyror även på andrahandsmarknaden.
2018-07-11, 22:22
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cellen85

Citat:
– För de många som drabbas av förseningar i nyproduktionen är detta som ljuv musik, säger bostadsrättsjuristen Ingrid Uggla till SvD.

Enligt domen kan både försenat upplåtelseavtal och försenat tillträde – samt andra faktorer där lägenheten inte motsvarat det utlovade – vara skäl att häva bostadsköp.

Nu blir det spännande!

Jag antar att domen överklagas ända upp till HD, om det går, i och med alla pengar som står på spel...
Senast redigerad av Tullius 2018-07-11 kl. 22:25.
2018-07-11, 22:26
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Andrahandshyror i Stockholm har vänt ner

https://www.svd.se/andrahandshyror-i-centrala-stockholm-har-vant-ner

Dessa effekter har det talas mycket om i tråden, ökat utbud ger lägre hyror även på andrahandsmarknaden.

Förstår dock inte logiken bakom höjda hyror i förorterna.
2018-07-11, 22:31
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Nu blir det spännande!

Jag antar att domen överklagas ända upp till HD, om det går, i och med alla miljarder som står på spel...

Mycket mycket spännande. Tror du har helt rätt. Detta kommer att gå hela vägen. Någon som vet vad som händer under tiden? Kommer bolagen ta varje fight som dyker upp och kommer vi få se olika utfall i de olika Tingsrätterna?

// CC
2018-07-11, 22:43
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Mycket mycket spännande. Tror du har helt rätt. Detta kommer att gå hela vägen. Någon som vet vad som händer under tiden? Kommer bolagen ta varje fight som dyker upp och kommer vi få se olika utfall i de olika Tingsrätterna?

// CC

Låt oss spåna litet:

Åtminstone alla tingsrätter i Sthlms län skulle kunna vara aktuella för sådana mål givet marknadsutvecklingen. Skulle kunna bli olika utfall eftersom varje fall är unikt och avtalen kan vara utformade på olika sätt. Så fram till att det finns en HD dom kan juridiken svaja rejält. Skulle vara intressant att läsa domen för att förstå hur de resonerat. Någon som kan fixa?

Vad händer med alla spekulanter som sålt på ritning till någon som ämnar bo i lägenheten men som inte får sin nuvarande bostad såld? De avtalen borde ju också kunna bestridas. Det kanske leder till att ingen vågar sälja en spekulationslägenhet annat än strax före inflyttning.

Nu kommer hela bostadsmarknaden i Sthlm i gungning tror jag!

Edit: Undrar om det var det här målet Cornucopia skrev om för några veckor sedan:
https://cornucopia.cornubot.se/2018/06/dalig-stamning-nybyggd.html
Senast redigerad av Tullius 2018-07-11 kl. 22:54.
2018-07-11, 23:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cellen85

Bam! Första smällen utdelad. Dags för nästa instans osv. Men det vart väl rätt jävla uppenbart ändå att man kan inte skriva kontrakt hur som helst... Det funkade när marknaden gick upp som en raket och alla var nöjda men efter en nigning på 10% så var festen slut.

Sälja nyprod på ritning, som affärsmodell betraktat, är stendött på alla sätt. Hejdå alla idioter på båda sidor som spekulerat ihjäl sig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in