2018-07-11, 13:59
Medlem
CloserToTheHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opportunities
Hur motiverar du att Tony borde släppas fri?

Väljer att bemöta det med en klassiker; "Allas likas värde".

Samt att det kostar mer att att ha honom inlåst.
Citera
2018-07-11, 14:01
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opportunities
Hur motiverar du att Tony borde släppas fri?
Det undrar jag också.
De mördade kallblodigt två poliser förutom de övriga brotten de begick.
De har suttit 18 år, vilket innebär ca nio år per mord.
Citera
2018-07-11, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det undrar jag också.
De mördade kallblodigt två poliser förutom de övriga brotten de begick.
De har suttit 18 år, vilket innebär ca nio år per mord.
Hur hade morden gått till om de inte hade varit ”kallblodiga”?

Snarast var de inte kallblodiga då de skedde utan föregående planering och i stridens hetta där TO och hans kumpaner också själva besköts (och träffades) av polisernas eldgivning.
Citera
2018-07-11, 15:29
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest
Hur hade morden gått till om de inte hade varit ”kallblodiga”?

Snarast var de inte kallblodiga då de skedde utan föregående planering och i stridens hetta där TO och hans kumpaner också själva besköts (och träffades) av polisernas eldgivning.
Morden sker inte i stridens hetta, utan det är frågan om två rena avrättningar.
Citera
2018-07-11, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CloserToTheHeart
Jo, men jag skrev vad jag TYCKTE. Men Olsson är väl den med sämst odds att komma ut av dessa 3 ändå.

Faktiskt konstigt att man får ett strängare straff för att man dödat en polis. I polisyrket ingår det faror, de följde liksom efter desperata rånare med automatvapen. Mer sjukt att t.ex. som Flink bara döda 7st helt oskyldiga människor på stan utan anledning(försvarar inte vad de gjorde), men de är ändå mer begripligt än att bara massakrera random människor.

Njae...Arklöv avlossade ju nackskotten, så han lär väl få sitta längst, trots att han skött sig bättre än Olsson.
Sedan är det ju så i Sverige, att polismord (eller mord på personer med koppling till etablissemanget, jfr Axmyr) straffas betydligt hårdare än mord generellt. Det kan man ju förstås ha åsikter om.
Citera
2018-07-11, 16:33
Medlem
Citat:
Morden sker inte i stridens hetta, utan det är frågan om två rena avrättningar.
De sk avrättningarna skedde efter en intensiv eldstrid. Det går alltså inte tala om en "kallblodig avrättning" när de inte varit planerade och de har föregåtts av både biljakt och eldstrid.

Du behöver läsa på om förloppet. Med "kallblodigt" så tänker man mer på mord som sker utan några känslor inblandade (dvs avsaknad av tex rädsla, ilska) och som sker under långt övervägande. Här handlar det om trängda bankrånare i eldstrid med polisen.
Citera
2018-07-11, 16:35
Medlem
micro113s avatar
Citat:
De sk avrättningarna skedde efter en intensiv eldstrid. Det går alltså inte tala om en "kallblodig avrättning" när de inte varit planerade och de har föregåtts av både biljakt och eldstrid.

Du behöver läsa på om förloppet. Med "kallblodigt" så tänker man mer på mord som sker utan några känslor inblandade (dvs avsaknad av tex rädsla, ilska) och som sker under långt övervägande. Här handlar det om trängda bankrånare i eldstrid med polisen.
Jo, det handlar om kallblodiga avrättningar - och inte skott som dödat i stridens hetta.

Läs för fan på.
Citera
2018-07-11, 19:28
Medlem
Citat:
Jo, det handlar om kallblodiga avrättningar - och inte skott som dödat i stridens hetta.

Läs för fan på.
Nu hittar jag ingen definition av "kallblodig" på SAOL men dess engelska motsvarighet "cold blooded" finns faktiskt upptagen i Cambridge Dictionary och betyder "avsaknad av känslor". Märk väl inte "medkänsla" utan "känslor". Jag har mycket svårt att tänka mig att de där rånarna inte var rädda (en av dem blev ju skjuten). Kanske hade de massa andra känslor också i eldstriden, ilska? Men om du vill tro att de var helt utan känslor i det ögonblicket så får det stå för dig, i domarna beskriver de dömda ganska ingående om sina känslor i eldstriden så du kan ju börja med att läsa domarna - och öppna en ordbok ibland.
Citera
2018-07-11, 19:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nu hittar jag ingen definition av "kallblodig" på SAOL men dess engelska motsvarighet "cold blooded" finns faktiskt upptagen i Cambridge Dictionary och betyder "avsaknad av känslor". Märk väl inte "medkänsla" utan "känslor". Jag har mycket svårt att tänka mig att de där rånarna inte var rädda (en av dem blev ju skjuten). Kanske hade de massa andra känslor också i eldstriden, ilska? Men om du vill tro att de var helt utan känslor i det ögonblicket så får det stå för dig, i domarna beskriver de dömda ganska ingående om sina känslor i eldstriden så du kan ju börja med att läsa domarna - och öppna en ordbok ibland.
Fast jag behöver inte "tänka mig" -- utan det är redan klarlagt att det handlade om kallblodigt mord.
Citera
2018-07-11, 20:37
Medlem
Citat:
Fast jag behöver inte "tänka mig" -- utan det är redan klarlagt att det handlade om kallblodigt mord.
"Klarlagt" i betydelsen att du, som helt uppenbart inte läst domarna, anser det.

För oss som läst domskälen så minns vi mycket väl domstolarnas resonemang.

Du får däremot gärna ge ett exempel på ett mord som inte varit kallblodigt, enligt ditt sätt att se på saken.
Senast redigerad av DoktorPest 2018-07-11 kl. 20:39.
Citera
2018-07-11, 20:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
"Klarlagt" i betydelsen att du, som helt uppenbart inte läst domarna, anser det.

För oss som läst domskälen så minns vi mycket väl domstolarnas resonemang.

Du får däremot gärna ge ett exempel på ett mord som inte varit kallblodigt, enligt ditt sätt att se på saken.
Jaja, ni som fortfarande gissar vet ju

Vi andra vet att både Arklöv och Alexandersson berättat hur det faktiskt gick till..

Citat:
Vill du söka ords betydelse så är SAOB inte SAOL som gäller ....

β‘) bildl.: (orubbligt) lugn, kallblodighet; i sht i uttr. (göra ngt) med (förr äv. i) kallt blod, kallblodigt, med lugn beräkning l. överläggning, oberört, hänsynslöst. Then som ..
Senast redigerad av micro113 2018-07-11 kl. 20:46.
Citera
2018-07-11, 20:54
Medlem
Citat:
Jaja, ni som fortfarande gissar vet ju

Vi andra vet att både Arklöv och Alexandersson berättat hur det faktiskt gick till..

Vill du söka ords betydelse så är SAOB inte SAOL som gäller ....

β‘) bildl.: (orubbligt) lugn, kallblodighet; i sht i uttr. (göra ngt) med (förr äv. i) kallt blod, kallblodigt, med lugn beräkning l. överläggning, oberört, hänsynslöst. Then som ..
En bra sak, om du vill försöka lura läsare att du är insatt i fallet, är att du vet att han heter Axelsson och inte Alexandersson!

Jag går efter domarna, vad gärningsmännen säger i intervjuer bryr jag mig inte om.

Och att du kan tycka att det sker oberörda överläggningar mitt i en eldstrid får stå för dig. Vi andra som varit ute i verkligheten vet att livet inte förhåller sig så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in