2018-07-10, 23:26
Medlem
Replikor var kanske inte så otroligt. Eller så kanske det inte finna någon teknisk bevisning på att vapnen är hans om det är äkta. Om det saknas fingeravtryck på vapnen, om han nekar samt om det finns möjlighet att tredje part varit i containern (tex om nyckeln varit utlånad) så kan han ju mycket möjligt släppas i brist på bevisning?
Citera
2018-07-11, 00:16
Medlem
Det kan ju vara så att det förvarades deaktiverade vapen för rollspelande i containern.
I många länder i Europa är dessa lagliga och kan handlas med fritt medans de ses som vapen i Sverige.
Går att köpa helt lagligt i Tyskland bl.a, men så fort du kliver över gränsen till Sverige med det är det ett olagligt vapen och du gör dig skyldig till brott.
Senast redigerad av MidasII 2018-07-11 kl. 00:19.
Citera
2018-07-11, 11:25
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidasII
Det kan ju vara så att det förvarades deaktiverade vapen för rollspelande i containern.
I många länder i Europa är dessa lagliga och kan handlas med fritt medans de ses som vapen i Sverige.
Går att köpa helt lagligt i Tyskland bl.a, men så fort du kliver över gränsen till Sverige med det är det ett olagligt vapen och du gör dig skyldig till brott.
Nej. Det var automatvapen och ammunition. Polisuniformer och peruker. Känner du Bothen personligen?
Citera
2018-07-11, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Nej. Det var automatvapen och ammunition. Polisuniformer och peruker. Känner du Bothen personligen?
Är det bekräftade uppgifter? Kommer inte med någon liten blogg nu.
Citera
2018-07-11, 11:29
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Sydsvenskanartikeln är från 2013, sedan dess har Revolutionära Fronten lagt ned verksamhet, SMR har vuxit kraftigt och det har smällt bomber i Göteborg. Jag är inte övertygad om att SÄPOs lägesbestämning 2018 är identisk med den 2013. Artikeln på KIT från 2015 ger inte stöd för att vänstern utgör ett större hot än högern enligt SÄPO.
Som vanligt med dig kan din bedömn snabbt och lätt avfärdas när man ser din signatur "Rösta som Troian: Riksdag: F!, Landsting: V, Kommun: V"

Citat:
1250 per månad tycker jag inte är så mycket. Han drar atagligen in runt 20 gånger så mycket efter skatt, och den han bor med (sambo?) ännu mer.
Han får sparken och med vapenbrott i registret kommer det inte bli mycket av vänsterextremisten.
Citera
2018-07-11, 11:37
Medlem
Citat:
Som vanligt med dig kan din bedömn snabbt och lätt avfärdas när man ser din signatur "Rösta som Troian: Riksdag: F!, Landsting: V, Kommun: V"

Han får sparken och med vapenbrott i registret kommer det inte bli mycket av vänsterextremisten.
Är ditt resonemang alltså "Allt du säger är fel för att du är vänster" om Troian..? Moget.
Tror du att SÄPOs bedömning ser likadan ut nu som 2013? Som Troian skrev har RF lagt ner sedan dess och NMR har konsekvent skrivit om att de "växer så de knakar". Dessutom har NMR sedan dess begått många grova våldsbrott och många gånger åkt dit för tex vapenbrott. Men du menar att läget ser exakt lika ut idag som 2013? Menar du då att NMR inte alls har växt? Att RF inte har lagt ner utan de bara låtsas att de lagt ner?
Citera
2018-07-11, 11:58
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
1250 per månad tycker jag inte är så mycket. Han drar atagligen in runt 20 gånger så mycket efter skatt, och den han bor med (sambo?) ännu mer.
Större delen av tiden han hyrde containern så var han, en något ålderstigen, student. Så han bör ha levt på studielån under den perioden.
Citera
2018-07-11, 12:01
Medlem
Citat:

Jag har ingen aning om vem snubben är utan presenterar bara en möjlig förklaring.

En AK47 som är deaktiverad i Tyskland och där räknas som metallskrot räknas som ett automatvapen i Sverige och kräver licens = vapenbrott.
Citera
2018-07-11, 13:29
Medlem
Troians avatar
Citat:

Som du förstår innebär inte det att jag har fel i sak. Men jag kan ha fel. Har belägg för att SÄPO:s lägesbesömning 2018 är den samma som 2013?
Citera
2018-07-11, 14:33
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Som du förstår innebär inte det att jag har fel i sak. Men jag kan ha fel. Har belägg för att SÄPO:s lägesbesömning 2018 är den samma som 2013?

SÄPO:s lägesbesömning är definitivt annorlunda 2018 jämfört med 2013. Men extremhögern samt extremvänstern slåss om marginaler på varsin sida.
Hemvändande IS-krigare och muslimska terrorister är de största hoten idag, med råge.
Citera
2018-07-11, 18:01
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
SÄPO:s lägesbesömning är definitivt annorlunda 2018 jämfört med 2013. Men extremhögern samt extremvänstern slåss om marginaler på varsin sida.
Hemvändande IS-krigare och muslimska terrorister är de största hoten idag, med råge.

Definitivt. Vad jag vände mig mot var att SÄPO skulle se extremvänstern som ett större hot än extremhögern, år 2018.
Citera
2018-07-11, 23:31
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Definitivt. Vad jag vände mig mot var att SÄPO skulle se extremvänstern som ett större hot än extremhögern, år 2018.
Självklart är extremvänstern ett större hot. Inte ens den systemtrogne Leif GW betraktar dillandet om "nazister" som något meningsfullt hot mot samhället. "Nazist"-hysterin är helt & hållet att betrakta som vänsterpropaganda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in