2018-06-13, 03:38
Medlem
Scenario:

Polisen har span på container eller område. Inbrottstjuvar kommer dit och bryter sig in, lägligt eller olägligt, och polisen får anledning att gå igenom containern.
Senast redigerad av lou__reed 2018-06-13 kl. 03:41. Anledning: Felstavat
Citera
2018-06-13, 04:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest
Är ju Säpo som anser att islamism och vänstextremism är de största hoten mot samhället och medborgerlig frihet.

Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det sista: Ok, var kan jag läsa mer om det?

DoktorPests påstående stämmer inte:

Citat:
De extremistiska miljöerna växer och det är en tillväxt som oroar. Vi har ett nytt normalläge i Sverige, skriver Anders Thornberg vidare.

Säpo har tidigare redogjort för att antalet individer i de våldsbejakande extremistiska miljöerna på några år ökat från hundratals till tusentals.

"I nuläget är hotet störst från de våldsbejakande islamistiska extremisterna, men under året har antalet aktiviteter i vit makt-miljön varit påfallande många", skriver Säpo.

När det gäller den autonoma, eller vänsterextremistiska, miljön, konstaterar Säpo att den varit ganska tillbakadragen de senaste åren.

https://www.di.se/nyheter/saporapport-hotet-mot-sverige-storre/
Citera
2018-06-13, 05:34
Medlem
negrofobens avatar
Citat:

Vanlig missuppfattning, ett rån blir inte mindre grovt för att det handlar om replikor.
Jo det blir det!
Citera
2018-06-13, 07:48
Medlem
Peppe-Lunss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Luktar informatör långa vägar om detta, de 2 gripna "tjuvarna" är förmodligen tjuvar men som fick "ett tips" om en värdefull container, alternativt döms de till några veckors samhällstjänst och får betalda biljetter tillbaka över Östersjön.

Att dessa eller denna man har planerat ett rån ser jag som väldigt osannolikt, vad ska de råna? En bank? Värdetransport? Risk kontra förtjänst.

Det kommer vara en stor samling poliser på Almedalen, från hela landet.
Informatör är fullt möjlig men tror också att det kan handla om vanlig signalspaning. Avlyssningen av data- och/eller teletrafik är antagligen omfattande i Sverige 2018 men säkerhetspolisen vill rimligen inte uppmärksamma dessa extremistiska miljöer om att så är fallet.
Citera
2018-06-13, 08:18
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MVW
Rubriceringen skulle inte bli grovt vapenbrott om vapnen inte var riktiga. Självklart vet polisen direkt om vapnen är riktiga eller ej. Jämför med rån, blir grovt om pistolen är riktig, och mildare straff om nån rånar med en vattenpistol typ.

Du har antagligen rätt. Tror fortfarande att det är NFC som undersöker vapnen, och man ska nog inte överskatta Jönköpingspolisens erfarenhet av automatvapen. Men MGM borde ha sagt ganska direkt att det rör sig om repliker om så är fallet, vilket då borde påskyndat undersökningen.
Senast redigerad av Troian 2018-06-13 kl. 08:24.
Citera
2018-06-13, 08:20
Medlem
Troians avatar
Citat:
Autonoma vänsteraktivister utgör det största hotet mot demokratin i Sverige. Det hävdar Säpo.: https://www.sydsvenskan.se/2013-12-18/storsta-hotet-kommer-fran-vanster

Vitmaktmiljön är inget hot mot demokratin: https://kit.se/2015/10/30/18462/sapo-vit-maktmiljon-ar-inte-ett-hot-mot-demokratin/

Finns hur mycket som helst...

1250kr/mån betalade David Bothen för sin container. Det är rätt mycket pengar. Fler lär vara inblandade: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=6974954

Sydsvenskanartikeln är från 2013, sedan dess har Revolutionära Fronten lagt ned verksamhet, SMR har vuxit kraftigt och det har smällt bomber i Göteborg. Jag är inte övertygad om att SÄPOs lägesbestämning 2018 är identisk med den 2013. Artikeln på KIT från 2015 ger inte stöd för att vänstern utgör ett större hot än högern enligt SÄPO.

1250 per månad tycker jag inte är så mycket. Han drar atagligen in runt 20 gånger så mycket efter skatt, och den han bor med (sambo?) ännu mer.
Senast redigerad av Troian 2018-06-13 kl. 08:47.
Citera
2018-06-13, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badasskickers
Väldigt aktiva vill jag säga. Med bolt*s i spetsen även om han flyttat. Kolla MGMs vänlista så ser du. Och jaaa afa har sitt tillhåll på vänsterns bokcafe.
Vad heter bokcafe'et? Vem är Boltis? Vad har han gjort för dumheter?
Citera
2018-06-13, 09:06
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vvdjs
Vad heter bokcafe'et? Vem är Boltis? Vad har han gjort för dumheter?

Bokcaféet heter Bokcafét.
Citera
2018-06-13, 09:59
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crippledmf
Hmm, kan du nämna någon? För vad jag fått höra och vet så finns det i princip ingen aktiv eller organiserad vänsterextremism i Jönköping.

Jag har träffat många med vänsterradikaka åsikter från Jönköping, de jag har träffat bedömer jag inte som våldsbenägna dock, men ormen kryper som bekant i gräset...
Citera
2018-06-13, 10:00
Medlem
Jag har god insyn både vad gäller gamla skinnbulor samt vänstertöntar i jkpg.

Cleas gerleman har vart med i AFA i många år och haft ett gäng föreningar som de fått ut bidrag genom, bland annat rollspel/andra typ av spelföreningar samt olika solialistiska föreningar och infiltrerade nykterhetsrörelsen som de hade som lite rekryteringsgrund och denne DB sitter som kassör i samma förening där CG är ordförande.

CG har alltid vart en feg och ynklig människa som skickar ut yngre förmågor att förstöra däck och elda upp bilar.

De hade även mattisgården genom föreningar i Norrahammar som "bas" för ett gäng år sedan där man hittade en hel del gatustridsvapen.

DB har funnits både i jkpg och gbg och har vart insyltad i den antifascistiska vänstern till och från men från en mer "administrativ" roll ungefär som cleas.

Ett högstadium är en perfekt rekryteringsgrund för vilsna eller rebelliska ungdomar. De är tålmodiga.

Har lite mer info om dessa herrar även om CG är off topic här än sålänge så är han intressant i sammanhanget då de känner varandra.

Kan dock inte avslöja allt jag vet med risk för att outa mig.

Ridå.
Citera
2018-06-13, 10:01
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crippledmf
Hmm, kan du nämna någon? För vad jag fått höra och vet så finns det i princip ingen aktiv eller organiserad vänsterextremism i Jönköping.
Det är väl vanligast att dessa flyttar till Malmö efter gymnasiet. Man hör rätt många med skitiga dreads som pratar småländska nere runt möllan.
Citera
2018-06-13, 10:15
Medlem
Okej så det rör sig om AFA? Någon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här