2018-07-09, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Är det bara den där bloggen som hävdar att det var flera skarpladdade automatvapen, eller finns det andra källor?
Anledningen jag undrar är att även jag har svårt att tänka mig att någon skulle bli släppt om dom kunde knytas till en sådan vapengömma.

Det skrivs ju om grovt vapenbrott i tidningarna så det är nog inget troll
Så då ska det vara 2 år som gäller
Citera
2018-07-09, 15:55
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Det skrivs ju om grovt vapenbrott i tidningarna så det är nog inget troll
Så då ska det vara 2 år som gäller
Att det står grovt vapenbrott i media behöver ju dock inte i betyda att det i slutändan blir ett åtal för just grovt vapenbrott. Media har haft fel uppgifter förut, och ingenstans ser jag att det står något om ammunition. Jag har endast sett de uppgifterna från bloggen.

Nu erkänner jag dock att jag inte har plöjt hela tråden, så finns de uppgifterna även på annat håll så vore jag tacksam om någon kunde hänvisa mig dit.
Citera
2018-07-09, 16:13
Medlem
Citat:
Att det står grovt vapenbrott i media behöver ju dock inte i betyda att det i slutändan blir ett åtal för just grovt vapenbrott. Media har haft fel uppgifter förut, och ingenstans ser jag att det står något om ammunition. Jag har endast sett de uppgifterna från bloggen.

Nu erkänner jag dock att jag inte har plöjt hela tråden, så finns de uppgifterna även på annat håll så vore jag tacksam om någon kunde hänvisa mig dit.

Ammunition har jag inte läst något om, men grovt vapenbrott och förberedelse för rån har polisen
sagt, ammunition kanske ingår i begreppet eller hur är det viktigt med ordet ammunition menar du
Citera
2018-07-09, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Ammunition har jag inte läst något om, men grovt vapenbrott och förberedelse för rån har polisen
sagt, ammunition kanske ingår i begreppet eller hur är det viktigt med ordet ammunition menar du
Jag menar mest att om det fanns ammunition så vore det mycket mer trovärdigt att det verkligen rör sig om fungerande vapen. I detta läget så utesluter inte jag att det faktiskt rör sig om någon form av replikor eller annan typ av fakevapen.
För som du säger, är det tal om riktiga vapen, dessutom flera med ammunition till och polisuniformer så kan jag inte se att dom skulle släppa denna snubbe dom nu släppt. För visst är det väl han som är huvudperson i denna härva, eller sitter det fortfarande andra häktade?
Citera
2018-07-09, 17:02
Medlem
Citat:
Jag menar mest att om det fanns ammunition så vore det mycket mer trovärdigt att det verkligen rör sig om fungerande vapen. I detta läget så utesluter inte jag att det faktiskt rör sig om någon form av replikor eller annan typ av fakevapen.
För som du säger, är det tal om riktiga vapen, dessutom flera med ammunition till och polisuniformer så kan jag inte se att dom skulle släppa denna snubbe dom nu släppt. För visst är det väl han som är huvudperson i denna härva, eller sitter det fortfarande andra häktade?

Vad jag har förstått så är det den skolanställde som släppts, sen har dom sökt någon till men hur det gått där vet jag inte.
Det var väl repliker för annas hade han väl inte släppts, men hyra förråd för maskeradprylar verkar konstigt,likas så hur detta uppkom.
Det sas att någon gjort inbrott i denna container och sen tipsat polisen.

Samtalet var väl ugf. Hej jag är en tjuv som gjort inbrott och hittat vapen vill ni ha dom...😎
Citera
2018-07-09, 22:12
Medlem
Troians avatar
Hoppla.

Knäckfrågan är nog inte vad det handlar om för vapen, utan vems vapnen är. Vad jag förstår har DB hävdat att han hyr ut containern i typ...fjärde hand (kanske till mannen som är häktad i sin frånvaro?).
Senast redigerad av Troian 2018-07-09 kl. 22:17.
Citera
2018-07-09, 22:22
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Hoppla.

Knäckfrågan är nog inte vad det handlar om för vapen, utan vems vapnen är. Vad jag förstår har DB hävdat att han hyr ut containern i typ...fjärde hand (kanske till mannen som är häktad i sin frånvaro?).
Visst kan det vara så att den som är släppt bara är någon slags målvakt, som aldrig själv varit på plats i Containern. Hans fingeravtryck saknas förmodligen på vapnen, annars hade han inte blivit släppt.
Citera
2018-07-10, 07:15
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Visst kan det vara så att den som är släppt bara är någon slags målvakt, som aldrig själv varit på plats i Containern. Hans fingeravtryck saknas förmodligen på vapnen, annars hade han inte blivit släppt.

Kanske. Beroende på hur oss grovt brott det anses vara? Finns det fingeravtryck, men man inte kommer så mycket längre med vad vapnen skulle användas till, så kanske han släpps i väntan på rättegång? Osäker på vad som är praxis, men det är ju inte direkt mord han misstänks för.
Citera
2018-07-10, 07:22
Medlem
Så länge en person kan påverka utredningen så släpps dom inte ur häkte.

Den som släppts är ju enligt åklagaren fortfarande misstänkt. Att då släppa honom skulle ju garanterat kunna sätta käppar i hjulet för den fortsatta utredningen eftersom det finns minst en person som dom fortfarande inte har fått tag på.

Känns väldigt märkligt om det verkligen hade varit frågan om flertalet riktiga automatvapen.

Tillägg:
Kollade igenom nu lite mer vad som gäller i dagsläget och sedan årsskiftet gäller det att påträffas man med ett skarpladdat vapen på sig så skall man vara häktad fram till rättegång.

Denna person som nu släppts verkar ju å ena sidan inte ha haft några vapen "på sig" vilket skulle kunna vara en anledning till att han släppts (även fast han enligt mitt synsätt fortfarande skulle kunna påverka utredningen).

Å andra sidan så bör rubriceringen av detta brott vara "synnerligen grovt vapenbrott" då det enligt uppgift skall röra sig om flertalet automatvapen, och då känns det direkt mycket märkligt igen att han bara släpps, om det nu verkligen rör sig om ett "synnerligen grovt vapenbrott", vilket det som sagt bör göra om det handlar om flera fungerande automatvapen.
Senast redigerad av IbrahimZlatanovic 2018-07-10 kl. 08:22.
Citera
2018-07-10, 08:39
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Så länge en person kan påverka utredningen så släpps dom inte ur häkte.

Den som släppts är ju enligt åklagaren fortfarande misstänkt. Att då släppa honom skulle ju garanterat kunna sätta käppar i hjulet för den fortsatta utredningen eftersom det finns minst en person som dom fortfarande inte har fått tag på.

Känns väldigt märkligt om det verkligen hade varit frågan om flertalet riktiga automatvapen.

Det kanske är just därför han har släppts, för att de hoppas att han skall ta kontakt med sina kumpaner?
Citera
2018-07-10, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Det kanske är just därför han har släppts, för att de hoppas att han skall ta kontakt med sina kumpaner?
Vågat spel av åklagaren i så fall, det kan lika gärna skita sig alltihopa.
Killen som släppts bör ha så pass mycket vett i huvudet att han inser att dom fortfarande har koll på honom när åklagaren säger rakt ut att han fortfarande är misstänkt för brott.
Citera
2018-07-10, 17:05
Medlem
Skeldersans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Låter rimligt. Rätt lång handläggningstid på NFC, därav den relativt långa häktningstiden, men man ville ha svar på det innan man tog ställning till att släppa eller fortsatt häkta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in